
Ook seizoen 2025/26 biedt weer een weelde aan festivals. De drie seizoensfestivals laten zich lezen als een liefdesbrief. Het Lieveling,-festival vormt de aanhef en viert vooral de romantische liefde, met muziek rond gedichten van de 13e-eeuwse soefigeleerde Rumi, Franse chansons naar het klavier vertaald door Alexandre Tharaud en liefde in tijden van aids in Philip Venables’ hartverscheurende Answer Machine Tape, 1987. Forever yours sluit de brief af met liefdesverhalen die niet (of dan uiteindelijk toch) mogen zijn: dat van Romeo en Julia in de versie van Hector Berlioz, van Alphise en Abaris in Rameaus Boréades of dat van twee mannen in een tedere choreografie van Ali Chahrour. Tussen begroeting en afscheid belicht een derde editie van kamermuziekfestival Têtes-a-têtes verschillende vormen van relaties en ontmoeting in vier rode draden: familiale banden in concerten met werk van heuse componistengeslachten, muzikale koppels op en naast het podium, liefdesverhalen, en blind dates tussen uitvoerders en componisten met het Concertgebouw als matchmaker.
Ook het Budapest Festival zit vol liefde, met o.a. het Vorspiel en de Liebestod uit Tristan und Isolde op de pupiter. Tijdens de Bach Academie verdiept onder meer huisartiest Vox Luminis zich in de seizoensdramaturgie met huwelijkscantates gebracht in het Brugse Stadhuis. Polyfoniefestival GOLD vaart in het kielzog van Maria van Bourgondië, Jazz Brugge (i.s.m. KAAP) viert zijn tiende editie en December Dance (i.s.m. Cultuurcentrum Brugge en KAAP) is meer dan ooit een platform waar nieuw werk ondersteund, gezien en ontdekt kan worden.