Ga naar de hoofdcontent
De ticketverkoop voor seizoen 2024/25 start op 30 april voor Vrienden en leden van The Keys en op 7 mei voor allen.
Logo Concertgebouw Brugge
Logo Concertgebouw Brugge

Tovervingers en luistersnoepjes

Tovervingers en luistersnoepjes

Soundcaster Immanuelle Bouckaert brengt verslag uit het tweede Laureatenconcert Koningin Elisabethwedstrijd

Ik maakte een tijd geleden in het Concertgebouw het concert mee met de eerste drie laureaten van de Koningin Elisabethwedstrijd.

De derde laureaat Stephen Kim bracht het vioolconcerto van Brahms. Ooit weigerde Pablo de Sarasate het concerto te spelen. Hij zag het niet zitten om in het tweede deel met de viool in de hand te staan toekijken hoe de hobo ‘de enige melodie’ van het concerto toebedeeld krijgt. Kim luisterde aandacht naar deze solo, keek naar de hoboïst, maakte contact en pikte het thema mooi op.

Daarna volgde de Canadees Timothy Chooi met het vioolconcerto van Max Bruch. Deze violist werd in de pers omschreven als ‘luistersnoepje, speelvogel, de ideale schoonzoon’. Hij maakte zijn favorietenrol bij het publiek waar, hetgeen te merken viel aan het applaus, zowel voor als na zijn optreden. Chooi staat inderdaad heel zelfverzekerd op het podium en zijn prestatie viel op door het musiceerplezier. Hij houdt het orkest constant in het oog! Chooi won in 2018 het Joseph Joachimconcours en speelde op hetzelfde instrument als in de finale, een Stradivarius.

Stella Chen ten slotte koos voor het vioolconcerto van Beethoven. Ze speelde op een Stradivarius die ze als winnaar van de Koningin Elisabethwedstrijd in bruikleen krijgt. Zelf violiste, kan ik me haast niet inbeelden hoe je op amper een paar weken tijd een nieuw instrument ‘in de vingers’ krijgt, maar zij deed het! Mijn buur was overigens helemaal verkocht en zat een groot deel van het concert mee te neuriën… Achteraf kreeg Stella Chen een daverend applaus en een staande ovatie.

 

Deel dit nieuwsbericht