Ga naar de hoofdcontent
Logo Concertgebouw Brugge
Logo Concertgebouw Brugge

Soundcaster Emma Meerschaert over More Music Dag 2

Soundcaster Emma Meerschaert over More Music Dag 2

Hypnotiserende, Wagneriaanse trip

Soundcaster Emma Meerschaert over More Music Dag 2

 --

AUDIOVISUAL TRIP , zo werd de tweede dag van More Music aangekondigd. Een hypnotiserende lichamelijke ervaring opgewekt door hoogstaande technologisch kunst. Hoe het onnatuurlijke het natuurlijke zo in de hand kan werken, wakkerde een soort van ambigu melancholisch gevoel in mij aan. Geen afkeer, maar eerder schrik voor een totale industriële overname van kunst en het leven via technologie en media.

De eerste uitvoering van de avond zette mij meteen op mijn plaats, want het was net die thematiek die werd aangeraakt. In 'Centaure' ensceneren componist Franck Vigroux en videokunstenaar Kurt d'Haeseleer een nieuw tijdperk, waarin enkel nog machines in menselijke gedaanten onze planeet bevolken. Zij worden tot in hun diepste vezels gecontroleerd en gemanipuleerd door de nauwelijks zichtbare maar alomtegenwoordige technologie.

Fennesz en Lillevan zetten de avond verder met ‘Mahler Remixed’. Via gitaarmuziek, elektronica en visuals trachten ze de indringende poëtische zeggingskracht van Gustav Mahler aan te raken. ‘Grommende drones en een elektrische gitaar rommelen als stormachtig klotsende oceaangolven onder een duistere schoonheid.’ Jeremy Barham schreef over hoe Mahlers eeuwfeest in het digitale tijdperk viel en de diverse kansen die dat met zich meebracht. ‘Mahler Remixed’ is een perfecte illustratie van hoe deze gelegenheid gemarkeerd wordt met de beschikbare middelen van nu.

Julien Desprez sloot de avond groots af met ‘Acapulco Redux’. Omringd door toeschouwers, effectpedalen, kabels en drie led-lichten creëerde de gitarist een verzwelgende performance waarin hij fenomenaal met de ruimte, het lichaam, licht en onaardse klanken interageert.

Audiovisual art lijkt te beantwoorden aan Wagner die zei: ‘Without addressing the eye, all art remains unsatisfying, and thus unsatisfied, unfree. Be its utterance to the Ear, or merely to the combining and mediately compensating faculty of Thought, as  perfect as it may — until it makes intelligible appeal likewise unto the Eye, it remains a thing that merely wills, yet never completely can; but Art must can.’

Een hedendaagse Wagneriaanse totaalervaring die moeilijk te vatten is in woorden, en je vooral zelf moet beleven.

--

Gezien door Soundcaster Emma Meerschaert op donderdag 5 april tijdens het festival More Music i.s.m. Cactus Music Centrum.

Programma: Fennesz & Lillevan / Vigroux & d’Haeseleer / Desprez

 

© Soundcaster Floris Vanseveren

Deel dit nieuwsbericht