Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts icon
menu
menu

Spotlight op seizoenscomponist Wim Henderickx

Spotlight op seizoenscomponist Wim Henderickx

Met exclusieve double bill lecture-performance & concert

Wie erbij was tijdens de aftrap van ons seizoen op 11 september, weet dat we met seizoenscomponist Wim Henderickx een bijzonder beminnelijk man in huis hebben. Zijn engagement voor sociale en educatieve projecten is tomeloos, zijn liefde voor de natuur, oosterse en Afrikaanse culturen mateloos.

Muziek ziet hij als een spirituele beleving en zin voor meditatie spreekt uit zijn toontaal. Orkestreren doet hij virtuoos en met een opvallend gevoel voor timbre. Als voormalig slagwerker voorziet hij zijn muziek niet toevallig van een uitgebreid percussie-arsenaal met vaak ongewone instrumenten.

Zonde dus dat we nog niet zo vaak van Wims werk konden proeven als we gepland en gehoopt hadden. Maar! We maken dat gemis goed met een online double bill vanuit het Concertgebouw en deSingel op 28.01.2021. Neem er alvast je agenda bij!

do 28.01.21 / 19.00 / Concertgebouw

Lecture-performance Memento Mori

Onze seizoenscomponist vertelt voor onze camera over hoe de vergankelijkheid van het leven én het werk van kunstenaar Ronald De Preter hem inspireerden voor zijn Memento Mori voor piano, gebracht door Emmy Wils. Wim Henderickx gidst je in gepassioneerde, heldere bewoordingen door de zeven delen en de epiloog van het werk, dat dankzij zijn duiding extra lagen prijsgeeft. Maar hij hangt zijn verhaal ook op aan andere composities, zoals Nada Brahma en Atlantic Wall. Een bijzondere aanrader voor wie dieper in het hoofd van deze veelzijdige componist wil duiken én goed voorbereid wil zijn op het concert dat volgt.

Bekijk hieronder op donderdag 28 januari vanaf 19.00 uur de opname! (Via deze link kan je de opname met ondertiteling bekijken)

'Het wordt een spirituele ervaring.’

Wim Henderickx

Memento Mori schreef ik in 2005 speciaal voor een huldetentoonstelling van mijn goede vriend en schilder Ronald De Preter. Zijn gelijknamige drieluik heeft mij heel sterk aangegrepen. Het gaat over vergankelijkheid, het besef dat we allemaal sterfelijk zijn. Mijn compositie bij zijn triptiek lijkt haast stil te staan, en is daarin sterk beïnvloed door mijn fascinatie voor het oosterse denken. Memento Mori wordt dan ook een spirituele ervaring.’

— Wim Henderickx, seizoenscomponist Concertgebouw Brugge

Memento Mori schreef ik in 2005 speciaal voor een huldetentoonstelling van mijn goede vriend en schilder Ronald De Preter. Zijn gelijknamige drieluik heeft mij heel sterk aangegrepen. Het gaat over vergankelijkheid, het besef dat we allemaal sterfelijk zijn. Mijn compositie bij zijn triptiek lijkt haast stil te staan, en is daarin sterk beïnvloed door mijn fascinatie voor het oosterse denken. Memento Mori wordt dan ook een spirituele ervaring.’

— Wim Henderickx, seizoenscomponist Concertgebouw Brugge

do 28.01.21 / 20.00 / deSingel

Triptiek Wim Henderickx door HERMESensemble

Het live concert gewijd aan werken van onze seizoenscomponist op 27.01.2021 moesten we schrappen, maar dankzij de collega’s van deSingel kan je deze voorstelling toch online meemaken. Wim Henderickx ontpopt zich tijdens dit concert tot spreekbuis van de natuurelementen en de kosmos. In de oosterse filosofie zijn dat geen inerte, geluidloze substanties, maar zinderende, resonerende krachten. Met een fascinerende mix van akoestische instrumenten en elektronica probeert Henderickx deze kosmische pulsen in klanken te gieten in Nada Brahma en Raga III. Los van de Indiase natuurfilosofie ontstond Atlantic Wall als bijzondere meditatie op de vier elementen. De bedwelmende visuals – een videocollage met originele beelden gefilmd op locatie vanuit bunkers van de Atlantic Wall in Noord-Frankrijk – van Kurt Ralske maken de spirituele beleving compleet!

 

 

 

 

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Wim Henderickx (@wim.henderickx)

 

Meer weten over onze seizoenscomponist

Het palmares van Wim Henderickx is eindeloos, en zijn toekomstplannen zijn minstens even veelbelovend. De immer sympathieke componist put inspiratie uit oosterse en Afrikaanse culturen. Muziek ziet hij als een spirituele beleving. Maar ook György Ligeti’s subtiel verschuivende klankwolken, het talent voor ritmiek van zowel Igor Stravinsky als Béla Bartók en Olivier Messiaens extreem gedifferentieerde kleurenpalet en zin voor meditatie bleven plakken aan zijn toontaal. Orkestreren doet hij virtuoos en met een opvallend gevoel voor timbre. Als voormalig slagwerker voorziet hij zijn muziek niet toevallig van een uitgebreid percussie-arsenaal met vaak ongewone instrumenten. Verder engageert hij zich in talloze sociale en educatieve projecten.

Deel dit nieuwsbericht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

  •  *