Ga naar de hoofdcontent

Seizoensdenker David Van Reybrouck

(c) Lenny Oosterwijk


David Van Reybrouck pendelt tussen heden en verleden maar evenzeer tussen boeken, essays, gedichten en theaterwerk. Als archeoloog en filosoof vormen graven, denken en bevragen de motor van zijn modus operandi. Op de bühne schitterden onder meer Josse De Pauw (Die Siel van die Mier) en Bruno Vanden Broucke (Missie, Para) in internationaal bejubelde stukken van zijn hand. Het was evenwel vooral met Congo. Een geschiedenis (2010) dat hij zichzelf de geschiedenis inschreef: prijzen, vertalingen en een enorm lezerspubliek volgden. Tien jaar later reisde hij van Kinshasa naar Jakarta voor Revolusi, een nieuwe klepper over de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd tegen de Nederlandse kolonisator. Dat David Van Reybrouck ook de brug slaat tussen heden en toekomst, blijkt uit zijn maatschappelijke engagement. In 2011 stak hij de lont aan de G1000, een platform van 1000 burgers dat via panels meer inspraak beoogt in de democratische besluitvorming en hij voert strijd tegen de klimaatverandering. Tijdens seizoen 21-22 landt de geboren Bruggeling geregeld in zijn thuisstad om ons aan te steken met zijn passie en kennis.

Raven. Brief aan een artistiek directeur

Onze seizoensdenker David Van Reybrouck schreef een essay over de toekomst van kunstinstellingen. Het werd een brief aan artistiek directeur Jeroen Vanacker. Ontroerend, keihard maar broodnodig. Neem even de tijd en lees zijn betoog.