menu
menu

Seizoensbrochures

Seizoen 2017 - 2018

Tijdens seizoen 2017 - 2018 krijg je – hoe kan het ook anders met ‘Metamorfose’ als seizoensthema – het Concertgebouw in een nieuwe gedaante te zien. Met nieuwe thema’s voor de festivals December Dance, Bach Academie Brugge, MAfestival en Budapest Festival én het gloednieuwe polyfoniefestival Gold bieden we jou opnieuw onschatbare momenten van vervoering en verrassing. 


Seizoen 2016 - 2017

In seizoen 2016 - 2017 staan Rusland en zijn revoluties centraal. Pyotr Il’yich Tchaikovsky en Dmitry Shostakovich krijgen als vertegenwoordigers van de Russische muziek de aandacht die ze verdienen in dit seizoen rond Rusland en revolutie.


Seizoen 2015 - 2016

2015 - 2016 is een seizoen vol vrijheid en passie, warmte en vreugde, onrust en melancholie. Twee componisten met wortels in Spanje, Italië en Zuid-Frankrijk verdienen in dit heetgeblakerde seizoen onze bijzondere aandacht. Het festival Lisboa neemt je mee op een citrytrip doorheen de eeuwen. Jan Fabre engageerde zich als curator van December Dance 2015. Verder presenteren we de Carmen-Suite, het dansfestival Vive le Boléro en domeinen met choreograaf Emio Greco, klavecinist Rinaldo Alessandrini en componist Salvatore Sciarrino


Seizoen 2014 - 2015

Met een focus op Purcell en Elgar zette Concertgebouw Brugge tijdens 2014 - 2015 kroonjuwelen van de Britse muziekgeschiedenis op een voetstuk. Jos van Immerseel diepte een prachtige Londense symfonie op en Anne Teresa De Keersmaeker maakte nieuw werk op muziek van Brian Eno. In SLOW (36h) was traagheid de kern van meer dan twintig concerten, installaties, performances en gesprekken. Snelheid en het lawaai van de oorlog vormden de uitgangspunten van het vierdaagse festival RUMOER! 


Seizoen 2013 - 2014

Het seizoen 2013 - 2014 besteedt veel aandacht aan de innovatie uit Wenen. Met onder meer een focus Beethoven, een happening rond Arnold Schönbergs Pierrot Lunaire en een domein Beat Furrer kwamen drie generaties muzikale vernieuwers aan bod. December Dance had Wim Vandekeybus als ‘rock-‘n-roll’ curator. En last but not least een gloednieuw festival: het Budapest Festival met het gelijknamige toporkest van Iván Fischer als prominente gast(heer). 


Seizoen 2012 - 2013

In seizoen 2012 - 2013 gingen componisten en choreografen op zoek naar echtheid en hanteren daarbij volkse melodieën, barbaarse dansen en legendarische verhalen. Met een focus op Béla Bartók en repertoire van Telemannde Falla en Bregovic stond de Europese volkscultuur en identiteit centraal. December Dance liet dan weer het rijke dansaanbod uit de Nordic Countries zien. Met het MAfestival, de Bach Academie Brugge en een focus op Schubert stond er opnieuw heel wat oude muziek op het programma. 


Seizoen 2011 - 2012

In 2011 - 2012 werd ter hulde gebracht aan de ratio en de vooruitgang met een focus op Vivaldi en Debussy en thema's als Prometheus of het requiem. Met curator Akram Khan kreeg de lustrumeditie van December Dance een internationale dimensie. De tiende verjaardag van het Concertgebouw werd gevierd met het festival 'COME ON! LET’S PARTY!', dat deel uitmaakte van het interregproject MuzeMuse


Seizoen 2010 - 2011

Met meer aandacht voor middeleeuwse muziek, barokmuziek (met een focus Monteverdi) en voor de romantiek (met een focus Schumann) richtte het Concertgebouw zich in seizoen 2010 - 2011 op het gevoel. Naar aanleiding van het stadsfestival Brugge Centraal hebben we speciale aandacht gehad voor Centraal-Europese kunstenaars. Het COME ON! BEAT IT!-festival rond slagwerk bracht dan weer een veelheid aan stijlen en genres samen. 


Seizoen 2009 - 2010

Het veelgelaagde seizoen 2009 - 2010 stond bol van geëngageerde kunstenaars die in hun zoektocht naar verandering en vernieuwing de muziek- en dansgeschiedenis bepaalden en nog steeds bepalen. Met een focus op BrahmsLeonard Bernstein en de viool was er reeds een goedgevuld programma. Daarnaast waren er nog vijf uiteenlopende festivals, met onder andere December Dance waar Anne Teresa De Keersmaeker curator was dit seizoen. 


Seizoen 2008 - 2009

In 2008 - 2009 focuste het Concertgebouw zich op drie muzikale grootheden: Igor StravinskyJoseph Haydn en de basklarinet. De reeks DRIE ging op zoek naar onverwachte instrumentencombinaties in acht verschillende concerten met telkens drie uitvoerders. Tijdens de tweede editie van December Dance werd het accent gelegd op de hedendaagse dansscene van Quebec en meer bepaald Montreal. Tijdens de Bach Academie werd er gefocust op de muziek van Johann Sebastian Bach


Seizoen 2007 - 2008

Brugge en het water, Brugge en de zee, ze hebben iets met elkaar. Het thema L’O van seizoen 2007 - 2008 was een knipoog naar deze verhouding. L’O stond in het Concertgebouw voor acht eeuwen kunstenen muziekcultuur, gebundeld in thematische reeksen en twee componistenfocussen, Bach en Schubert. Hoogtepunten waren het festival XXTASE, waarin de twintigste verjaardag van Anima Eterna gevierd werd en de eerste editie van het dansfestival December Dance met choreograaf-danser Sidi Larbi Cherkaoui


Seizoen 2006 - 2007

Tijdens seizoen 2006 - 2007 koos het Concertgebouw voor uitvoerders die bewust omgaan met partituurinstrumentenkeuze en interpretatie. Het historische klavier en de hedendaagse dans speelden een bijzondere rol, net als ons Orchestra in Residence Anima Eterna, Jos van Immerseel en een selecte groep van Friends in Music. De jonge generatie kreeg speciale aandacht met eersteklasconcerten, erfgoedklassen en een muziektheaterproductie. 


Seizoen 2004

Met als jaarthema De Alpen, was het Concertgebouw in 2004 jouw reisgids doorheen het aanbod muziek- en podiumkunsten. In 2004 waren er heel wat nieuwe residenten, naast ons vast orkest Anima Eterna met Jos Van Immerseel: Philharmonia LondonLondon SinfoniettaViktoria MullovaDanel Kwartet en anderen. 


Seizoen 2003

In deze brochure stelde het Concertgebouw – na een geslaagd Europees cultureel feestjaar –  zijn eerste eigen programma voor. Uitgangspunt is: ‘Wat kan een Concertgebouw in de 21e eeuw betekenen?’ 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief