Toelichting
Ritme, rave en gemeenschap
- Malón – een woord dat in het Argentijns-Spaans verwijst naar een plotselinge, massale stormloop – nodigt uit tot een feestelijke invasie van lichamen, gedreven door plezier, energie en ontmoetingsdrift.
- In a Folia geeft choreograaf Marco da Silva Ferreira beweging als motor van verandering een nieuwe, uitbundige dimensie.
Een pulserende zoektocht naar een ander soort samenzijn
Wat gebeurt er als hedendaagse choreografen zich buigen over de oeroude kracht van sociale dansvormen? In deze double bill brengen Ayelen Parolin (Malón) en Marco da Silva Ferreira (a Folia) elk hun eigen antwoord: een choreografisch voorstel over verbondenheid, gemaakt in ritme, verschil en samenzijn. Beide choreografen putten daarvoor uit recreatieve dansvormen, van volksdans tot clubbing. Parolin brengt een dansante collage van verschillende stijlen en karakters: een uitbundige wanorde waarin frictie en tegenstellingen het vertrekpunt vormen voor een steeds wisselende groepsdynamiek. Da Silva Ferreira laat urban dansstijlen, hedendaagse dans en volksdans met elkaar versmelten. Zijn choreografie onderzoekt hoe collectieve energie kan fungeren als een motor voor transformatie – balancerend tussen herinnering en vernieuwing, extase en politiek gebaar. Beide choreografen dagen uit om verder te kijken dan conventionele beweging, en tonen hoe dansvormen nieuwe manieren van samenzijn kunnen openen. Twee dansuniversums die elk op hun eigen manier het gemeenschappelijke herdenken.
Beide choreografen tonen hoe dansvormen nieuwe manieren van samenzijn kunnen openen.
Malón (Ayelen Parolin)
Met Malón – een woord dat in het Argentijns-Spaans verwijst naar een plotselinge, massale stormloop – nodigt Ayelen Parolin uit tot een feestelijke invasie van lichamen, gedreven door plezier, energie en ontmoetingsdrift. Niet conflict of geweld, maar de vreugdevolle intensiteit van samenkomen staat centraal: Malón wordt een collectieve viering van beweging, waarin ieder lichaam zijn eigen pad volgt. Op scène verzamelt Parolin 23 performers in een levend patchwork van stijlen, ritmes en persoonlijkheden. Vanuit een collageachtige aanpak vermengt ze talloze bewegingstalen, geplukt uit uiteenlopende tradities en hedendaagse invloeden. Ze bouwen aan een landschap waarin verschillen niet gladgestreken worden, maar voluit naast elkaar bestaan in hun eigen onmiskenbare eigenheid. ‘In creatie draait het voor mij in de eerste plaats om de ontmoeting’, zegt Parolin. En precies dat vormde de kern van het creatieproces: een geleidelijke ontdekkingstocht waarin 23 individuen — elk met een eigen ritme, verhouding tot beweging en idee van plezier — elkaar opzochten, uitwisselden, botsten en verbonden.
Veelstemmigheid is de motor van Malón. Parolin zoekt geen eenduidige vorm of boodschap: de voorstelling weigert uniformiteit en omarmt het meervoudige, het gefragmenteerde. Elk lichaam, elke beweging draagt een eigen geschiedenis, een eigen pulsatie. De kracht van Malón ligt precies in die veelheid: een gemeenschap in beweging waarin verschillen resoneren zonder volledig samen te vallen.
In Parolins oeuvre keren contrast, meervoudigheid en het weigeren van vaste vormen steeds terug. Ze laat tegenstellingen niet botsen uit provocatie, maar om de complexiteit van het mens-zijn tastbaar te maken. Ook Malón past in dat parcours: geen strak gecomponeerd geheel, maar een levend organisme waarin ieder lichaam beweegt op eigen ritme, en waar ontmoeting belangrijker is dan overeenstemming. Zo bouwt Parolin gestaag verder aan een choreografisch denken waarin het collectieve altijd open blijft – voor nuance, voor frictie, voor verandering.
a Folia (Marco da Silva Ferreira)
In a Folia keert Marco da Silva Ferreira terug naar de Portugese volksdanstraditie van de 15e eeuw: de folia – een uitbundige, extatische dans die haar oorsprong vindt in rurale rituelen rond vruchtbaarheid en feest. Vanuit zijn achtergrond als voormalig topsporter en autodidactisch choreograaf, gevoed door stedelijke en populaire invloeden, creëert hij geen nostalgische reconstructie, maar een levendige ontmoeting waarin trance, techno en volksritmes samenvloeien tot een hedendaagse collectieve roes.
De folia ontstond uit volksbijeenkomsten waaarbij herders en herderinnen dansten in snelle, chaotische bewegingen. Volgens historische bronnen, zoals Sebastián de Covarrubias (1611), werden tijdens deze festiviteiten mannen, verkleed als vrouwen, op de schouders rondgedragen – wat bijdroeg aan de uitbundige en ontregelende sfeer van het feest. Vrij van sociale conventies rond gender of klasse ontvouwde de folia zich als een uitbarsting van bevrijding. Die geest van collectieve extase vormt het uitgangspunt voor a Folia, waarin Ferreira de historische feestcultuur spiegelt aan hedendaagse dansvormen uit club- en streetdance: ruimtes waar vrijheid, identiteit en gemeenschap telkens opnieuw worden uitgevonden.
Marco da Silva Ferreira's choreografische basis ligt in sociale dansen buiten de dansacademia: een fysieke praktijk ontstaan uit streetdance, clubcultuur en battle-energie, die in a Folia samenkomt tot een roes waarin trance, traditie en hedendaagse ritmes elkaar versterken. Ondersteund door de elektronische klanken van Luís Pestana, geïnspireerd door de barokke lijnen van Arcangelo Corelli’s La Folia, bouwt Ferreira deze dynamiek uit tot een steeds intensere collectieve ervaring, waarin dans als daad van verzet tegen sociale en politieke grenzen wordt gevierd.
Dans wordt hier meer dan een feest van ritme en energie: a Folia herbevestigt dans als politieke daad, als levende kracht om samenleven telkens opnieuw vorm te geven. Deze zoektocht naar beweging als motor van verandering was al voelbaar in zijn eerdere werk C A R C A S S (2022), en krijgt in a Folia een nieuwe, uitbundige uitdrukking.
Louise Raes