Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts icon
menu
menu

Kunst vs klimaat

Kunst vs klimaat

Vandaag start de twaalfde editie van het grootste dansfestival van het land. December Dance 18 verwelkomt internationale dansers en choreografen uit Australië (en eentje uit Nieuw-Zeeland) in Brugge. Het is de eerste keer dat de rijke dansscene van het Australische continent zo breed wordt getoond in Europa. Er zijn 10 Belgische premières en heel wat omkadering: workshops, cursussen Australische wijn, didgeridoo, dotpainting, een expo in het Concertgebouwcafé én ook een professioneel programma op 8 december.

Tijdens dat professioneel programma wordt het boeiende onderzoek van Kunstenpunt rond internationaal werken in de kunsten, Reframing the international, voorgesteld aan een groep Belgische en internationale professionals. In een workshop wordt er door het internationale gezelschap gebrainstormd over het belang en de waarde van internationaal werken, de problemen die ermee gepaard gaan in een ecologische context en mogelijke duurzame oplossingen. In 2016 was de startmeeting van Kunstenpunt rond Reframing the international al in het Concertgebouw en nu kunnen de resultaten de aanleiding vormen voor verdere internationale spreiding en kennisdeling.

Het programma van December Dance schetst meteen al de context. Allereerst onderschrijven wij als Concertgebouw het belang van een internationaal programma, waarbij je kunst met een grote kwaliteit en een meerwaarde op het vlak van diversiteit – het tonen van het ‘andere’, het ‘vreemde’- aan het publiek aanbiedt. Zeker wanneer het programma relevante thema’s aanhaalt, zoals in dit geval een land als Australië dat omgaat met zijn koloniale verleden en kunstenaars die aan de slag gaan met culturele en identiteitsaspecten van de first nations.

De erg internationale en nomadische kunstsector heeft echter uitdagingen op ecologisch vlak. Een aantal oplossingen zit vervat in het programma van December Dance. Grote gezelschappen reizen enkel voor tournees die verschillende Europese podia aandoen, grote groepschoreografieën zoals Furioso van Meryl Tankard worden niet met het oorspronkelijke gezelschap naar Brugge gebracht maar in een eerste herinstudering door Ballet Vlaanderen. De kunstensector staat bij de internationale werking voor de nodige uitdagingen. Reframing the international is een belangrijke stap naar een duurzame toekomst.

Ook De Standaard wijdde een stuk aan de '(on)mogelijke spreidstand' van kunst en klimaat. Je kan het artikel hier nalezen. 

Deel dit nieuwsbericht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

  •  *