Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts icon
menu
menu

Budapest Festival - Romantische symfonieën

Budapest Festival - Romantische symfonieën

Het Budapest Festival is elk jaar weer een belevenis. Bijzondere concertformats, originele inkledingen of ongeziene opstellingen … Ook tijdens de zesde editie van dit mini-festival weet het Budapest Festival Orchestra het publiek te verrassen.

Jeroen Vanacker - artistiek directeur
‘Iván Fischer en routine: het gaat niet samen. Bij élk orkestproject zoekt de maestro naar een optimale orkestopstelling waarbij hij rekening houdt met de klank en de akoestiek, maar evengoed met de theatrale kracht van een bepaalde set-up. De contrabassen die vanop een rij achteraan het geheel vooruit stuwen, de houtblazers die hij bij Schuberts Negende symfonie op de eerste rij zette omdat ze zo’n belangrijke rol vervullen in dat werk, het koor van Collegium Vocale Gent dat plots verspreid werd tussen het orkest, waardoor de zangers en muzikanten als één lichaam de muziek vertolkten. En ook hier is er ruimte voor humor, wanneer een arme triangelspeler op de solistenbok terecht komt om zijn kleine maar fijne ding te doen. Verrassen doen Fischer en zijn flexibele orkest sowieso, en mét overweldigend effect!’

Jan De Moor - programmator - nieuwe muziek
‘Verwonderd door passie en inspiratie, platgeslagen met schoonheid. Zo voel je je na een concert van het Budapest Festival Orchestra. ‘Probably the best orchestra on the planet’, schreef the New York Times enkele jaren geleden, en dat is nog steeds even waar. Ook na de laatste noot weet Iván Fischer nog te verrassen. Orkestleden die gaan zingen, bijvoorbeeld Mozarts Laudate Dominum, een 19e-eeuws arrangement van Russische liturgische muziek of Brahms’ Abendständchen … Elke keer opnieuw – ik weet dat het zal komen – word ik gevloerd door de eerlijkheid en directheid van het orkest. Het gevoel dat de muzikanten echt van het zingen genieten, dat ze hun vreugde willen delen, en wel met zo’n talent en generositeit, is overweldigend. ‘Mensen moeten weer zingen. Moeders moeten voor hun baby’s zingen, kinderen in kinderkoren en volwassen moeten de vreugde ervan herontdekken’, zegt Fischer. En hij voegt zelf de daad bij het woord door elke orkestrepetitie te beginnen met een zangstonde.

Henk Swinnen - Piano's Maene
‘Emanuel Ax was meteen onder de indruk van de klank en transparantie van de rechtsnarige vleugel en besloot om een aantal concerten in Europa op de rechtsnarige vleugel te spelen, zo ook in het Concertgebouw Brugge. Hij verwoordde het als volgt: ‘What a thrill to encounter the Maene piano for the first time! It seems to combine the assets of the old 19-century piano’s with the power and brilliance of the modern instrument. And the feel of the keyboard is a dream!’

Peter Poppe - promotor van THE KEYS
‘Ik kijk alvast uit naar het slotconcert van het Budapest Festival, waarbij het publiek zelf het programma mag kiezen. Ik ben heel benieuwd hoe dit verrassingsconcert in zijn werk zal gaan. Ik herinner me nog goed hoe Iván Fischer enkele jaren terug zeer boeiend Mahler als mens kon schetsen. Een intrigerende dirigent die elke keer opnieuw weet te boeien.’

uit het Concertgebouwmagazine mrt - jun 2019

Deel dit nieuwsbericht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

  •  *