Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts icon
Corona update: Vanaf 06.12 treden de verstrengde maatregelen in. Lees meer
menu
menu
Gold

Gold

Brugse stemmen uit de renaissance

Een nieuw festival voor Brugge – stad van muziek, stad van verhalen – verbindt het mooiste uit de Brugse Gouden Eeuw: de fascinerende geschiedenis, het onroerend erfgoed, de kunstschatten en bovenal de muziek, die eeuwenlang de toon zette van Scandinavië tot het puntje van Italië, van Engeland tot Polen.

De eerste festivaleditie, rond de jaarlijkse Heilige Bloedprocessie, vertelt het verhaal van de Brugse pelshandelaar en bestuurder Donaas de Moor, opgehangen aan Jacob Obrechts opmerkelijke Missa de Sancto Donatiano.

Geniet tot 30% korting met een festivalpas

Geniet tot 30% korting met een festivalpas

Geniet tot 30% korting met een festivalpas
Met de Gold Festivalpas geniet je tot 30% korting en mis je geen seconde van het festival.
Brugge kleurt goud

Brugge kleurt goud

Brugge kleurt goud
In Brugse kerken, kapellen en straten – en uiteraard ook in de Concertzaal – galmt de prachtige polyfonie die te horen was in de tijd dat ook de onschatbare schilderijen van de Vlaamse Primitieven gemaakt werden. Brugge had een reputatie hoog te houden. De ongelooflijke welvaart door handel en bankwezen lokte de beste kunstenaars van de middeleeuwen naar de stad, een ware gouden eeuw. Bij het samenstellen van het programma speelde dan ook een unieke factor: de originele locaties. De eerste festivaleditie vertelt het verhaal van Donaas De Moor (?-1483) en zijn tweede vrouw Adriane de Vos (?-1509).

'Zie Memling maar als de Damien Hirst van de 15e eeuw'

Ruud Priem, directeur van het Hospitaalmuseum

De kunstige klanken van Obrecht klonken als soundtrack bij het sociale leven van de happy few. En kunstenaars als Hans Memling hoorden daar nadrukkelijk bij. ‘Zie hem maar als de Damien Hirst van de 15e eeuw,’ vindt Ruud Priem, directeur van het Hospitaalmuseum. ‘Steeds bewoog hij in de juiste kringen om direct of via via de bovenlaag te bedienen. Denk aan al die superrijke buitenlandse handelaren.

De kunstige klanken van Obrecht klonken als soundtrack bij het sociale leven van de happy few. En kunstenaars als Hans Memling hoorden daar nadrukkelijk bij. ‘Zie hem maar als de Damien Hirst van de 15e eeuw,’ vindt Ruud Priem, directeur van het Hospitaalmuseum. ‘Steeds bewoog hij in de juiste kringen om direct of via via de bovenlaag te bedienen. Denk aan al die superrijke buitenlandse handelaren.