menu
menu
Gold

Gold

Brugse stemmen uit de renaissance

Een nieuw festival voor Brugge – stad van muziek, stad van verhalen – verbindt het mooiste uit de Brugse Gouden Eeuw: de fascinerende geschiedenis, het onroerend erfgoed, de kunstschatten en bovenal de muziek, die eeuwenlang de toon zette van Scandinavië tot het puntje van Italië, van Engeland tot Polen.

De eerste festivaleditie, rond de jaarlijkse Heilige Bloedprocessie, vertelt het verhaal van de Brugse pelshandelaar en bestuurder Donaas de Moor, opgehangen aan Jacob Obrechts opmerkelijke Missa de Sancto Donatiano.

'Zie Memling maar als de Damien Hirst van de 15e eeuw'

Ruud Priem, directeur van het Hospitaalmuseum

De kunstige klanken van Obrecht klonken als soundtrack bij het sociale leven van de happy few. En kunstenaars als Hans Memling hoorden daar nadrukkelijk bij. ‘Zie hem maar als de Damien Hirst van de 15e eeuw,’ vindt Ruud Priem, directeur van het Hospitaalmuseum. ‘Steeds bewoog hij in de juiste kringen om direct of via via de bovenlaag te bedienen. Denk aan al die superrijke buitenlandse handelaren.

De kunstige klanken van Obrecht klonken als soundtrack bij het sociale leven van de happy few. En kunstenaars als Hans Memling hoorden daar nadrukkelijk bij. ‘Zie hem maar als de Damien Hirst van de 15e eeuw,’ vindt Ruud Priem, directeur van het Hospitaalmuseum. ‘Steeds bewoog hij in de juiste kringen om direct of via via de bovenlaag te bedienen. Denk aan al die superrijke buitenlandse handelaren.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief