Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts icon
We hanteren voor alle publieke voorstellingen het Covid Safe Ticket. Lees alle coronamaatregelen
menu
menu

Daan Vandewalle, Stéphane Ginsburgh & Revue Blanche

Scriabin. Prométhée

kamermuziek
klavier
beeldende kunst
wo 20 okt 2021 -20.00
Groeningemuseum
beginuur 20.00
verwacht einduur 21.35
Toelichting door Jan Christiaens

Standaard € 28,00

Reductie -26 € 14,50

Alle prijzen zijn inclusief boekingskosten

Kleur en klank versmelten in het Groeningemuseum

Als een muzikale Prometheus wilde Alexander Scriabin niets minder dan de mensheid verlichten met zijn ‘vuurgedicht’ Prométhée voor orkest, koor en lichtorgel. Daan Vandewalle en Stéphane Ginsburgh steken de lont aan in het zelden gehoorde arrangement voor twee piano’s. Revue Blanche antwoordt met symbolistisch repertoire uit diezelfde tijd. En waar kan dat beter dan in het Groeningemuseum naast een monumentaal werk van symbolist Jean Delville, niet toevallig ook de illustrator van Scriabins partituurcover.

programmaboekje

programma

Alexander Scriabin (1872-1915)
Prométhée, le poème du feu, opus 60

En muziek van Igor Stravinsky (1882-1971), Louis Durey (1888-1979), Claude Debussy (1862-1918), Erik Satie (1866-1925) & Reynaldo Hahn (1874-1947)

lees minder

Alexander Scriabin (1872-1915)
Prométhée, le poème du feu, opus 60

En muziek van Igor Stravinsky (1882-1971),...

lees meer

uitvoerders

Daan Vandewalle & Stéphane Ginsburgh: piano
Studio Babayaga: lichtsculptuur
Alexander Jocqué: lichtdramaturgie

Revue Blanche: ensemble
Lore Binon: sopraan
Kris Hellemans: altviool
Caroline Peeters: fluit
Anouk Sturtewagen: harp

Jan Christiaens: inleiding

lees minder

Daan Vandewalle & Stéphane Ginsburgh: piano
Studio Babayaga: lichtsculptuur
Alexander Jocqué: lichtdramaturgie...

lees meer
wo 20 okt 2021 -20.00
Groeningemuseum
beginuur 20.00
verwacht einduur 21.35
Toelichting door Jan Christiaens

Standaard € 28,00

Reductie -26 € 14,50

Alle prijzen zijn inclusief boekingskosten

‘De religieus-pantheïstische natuurbeleving die Debussy in zijn composities wilde oproepen, vindt een visueel klankbord in de werken die het publiek tijdens het concert kan bekijken.’

Jan De Moor, programmator nieuwe muziek

Waarom je dit concert niet mag missen

'Als een muzikale Prometheus wilde de Russische componist Alexander Scriabin niets minder dan de mensheid tot een hoger bewustzijn voeren. In zijn ‘vuurgedicht’ Prometheus voor orkest en koor voegt hij zelfs een ‘clavier à luce’ of ‘lichtorgel’ toe om zijn publiek te ‘transformeren’. Op zijn vraag maakte de Belgische symbolistische dichter en schilder Jean Delville een allegorische tekening voor het voorblad van de partituur. Van diezelfde Delville hangt in de vriendenzaal van de musea een bijzonder indrukwekkend werk, L’Homme-Dieu. En niet toevallig in diezelfde vriendenzaal spelen Daan Vandewalle en Stéphane Ginsburgh een zelden gehoord arrangement voor twee piano’s van Scriabin Prometheus. In opdracht van Mind The Artist geeft Studio Babayaga een nieuwe invulling aan het lichtorgel dat deel uitmaakt van de partituur.

Aansluitend pareert het ensemble Revue Blanche met werk van Claude Debussy en Igor Stravinsky in de zalen met werken uit het symbolisme, impressionisme en expressionisme. De op Russische volksliedjes geïnspireerde werken van Stravinsky sluiten naadloos aan bij de thematiek van de Vlaamse primitieven. Debussy vond de vergelijking van zijn muziek met impressionisme maar niks. Adequater was de link met pleinairisme. Zo trok hij zelf de natuur in die zijn creatieve verbeelding stimuleerde. De geheimen van de natuur, het mysterie van de zee en de nacht riepen stemmingen op die de puur visuele sensatie ver overtroffen. De religieus-pantheïstische natuurbeleving die Debussy in zijn composities wilde oproepen, vindt een visueel klankbord in de werken die het publiek tijdens het concert kan bekijken. En ook in dit repertoire maakt de continue wisselwerking tussen schilderkunst en muziek van dit concert een unieke ervaring.'

— Jan De Moor, programmator nieuwe muziek

Waarom je dit concert niet mag missen

'Als een muzikale Prometheus wilde de Russische componist Alexander Scriabin niets minder dan de mensheid tot een hoger bewustzijn voeren. In zijn ‘vuurgedicht’ Prometheus voor orkest en koor voegt hij zelfs een ‘clavier à luce’ of ‘lichtorgel’ toe om zijn publiek te ‘transformeren’. Op zijn vraag maakte de Belgische symbolistische dichter en schilder Jean Delville een allegorische tekening voor het voorblad van de partituur. Van diezelfde Delville hangt in de vriendenzaal van de musea een bijzonder indrukwekkend werk, L’Homme-Dieu. En niet toevallig in diezelfde vriendenzaal spelen Daan Vandewalle en Stéphane Ginsburgh een zelden gehoord arrangement voor twee piano’s van Scriabin Prometheus. In opdracht van Mind The Artist geeft Studio Babayaga een nieuwe invulling aan het lichtorgel dat deel uitmaakt van de partituur.

Aansluitend pareert het ensemble Revue Blanche met werk van Claude Debussy en Igor Stravinsky in de zalen met werken uit het symbolisme, impressionisme en expressionisme. De op Russische volksliedjes geïnspireerde werken van Stravinsky sluiten naadloos aan bij de thematiek van de Vlaamse primitieven. Debussy vond de vergelijking van zijn muziek met impressionisme maar niks. Adequater was de link met pleinairisme. Zo trok hij zelf de natuur in die zijn creatieve verbeelding stimuleerde. De geheimen van de natuur, het mysterie van de zee en de nacht riepen stemmingen op die de puur visuele sensatie ver overtroffen. De religieus-pantheïstische natuurbeleving die Debussy in zijn composities wilde oproepen, vindt een visueel klankbord in de werken die het publiek tijdens het concert kan bekijken. En ook in dit repertoire maakt de continue wisselwerking tussen schilderkunst en muziek van dit concert een unieke ervaring.'

— Jan De Moor, programmator nieuwe muziek

partners

In samenwerking met Musea Brugge In het kader van Mind the artist Met de steun van Piano's Maene

getipt voor jou

Deel deze voorstelling

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

  •  *