Wat betekent de muziek van de hedendaagse componist Charpentier voor muzikanten van nu? Concertgebouw Brugge en Musica slaan de handen in elkaar om dit te onderzoeken in een tweedaagse masterclass waar barokornamentatie en jazzimprovisatie uitmonden in een ‘Café Improvisé’, een avondvoorstelling in een ongedwongen sfeer. De faam van Charpentier zal zich in dit project niet beperken tot het Te Deum, met de overbekende Eurovisie-tune.
Barokspecialist Peter Van Heyghen en de gevestigde jazzmuzikant Jasper Blom dagen de deelnemende muzikanten uit om elkaar te inspireren, de loef af te steken of muzikaal te verbroederen met als thema Charpentiers meesterwerken en andere muziek uit de barokperiode. Het belooft een zoektocht te worden naar de inspiratiebronnen en creatieve context van een klassiek meesterwerk via muzikale ontmoetingen en historische improvisatiepraktijken.
Jammen doet meestal aan jazz denken, of aan oefensessies van lokale garagebandjes. Maar ook in het verleden werd er wat afgejamd. Niet in het minst door ‘grote componisten’, die bijna altijd ook grote improvisatoren waren. Denk in de eerste plaats aan Bach, Mozart, Beethoven en Chopin, maar ook aan Charpentier.