Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen. OK / Lees meer

Concertgebouw Brugge

  • Nederlands NL
  • Français FR
  • English EN
Verlanglijst0

Social media

Agenda

Vanaf zo 11.03.18
  • Nadar Ensemble

    Video, electronics, live klankmanipulatie en de vreemdste speeltechnieken: componisten beschikken vandaag over een erg uitgebreid arsenaal aan mogelijkheden om de luisteraar te verwonderen. Nadar stort zich vol enthousiasme in die (multimediale) ontdekkingsreizen. Tijdens deze concerten komt het avontuur dichter dan ooit: de musici van huisartiest Nadar Ensemble waaieren uit over de Brugse huiskamers om hun favoriete werken te spelen. Zelfs de componisten komen luisteren!… Lees meer

  • Anne Teresa De Keersmaeker / Rosas

    Achterland is een scharniervoorstelling in Anne Teresa De Keersmaekers oeuvre. Bij deze voorstelling uit 1990 gaf de choreografe de muzikanten voor het eerst een centrale plaats op de scène en vervulden ze een actieve rol in het dansgebeuren – een benadering die De Keersmaeker nog in vele van haar latere voorstellingen zou herhalen. De ongewone combinatie van Györgi Ligeti’s en Eugène Ysaÿes muziek inspireerde De Keersmaeker en de dansers tot een originele dansschriftuur die een delicate balans vindt tussen energieke virtuositeit en vertraging. Voor Achterland schreef de choreografe voor het eerst specifiek dansmateriaal voor mannen; ze voegde drie mannelijke dansers toe aan haar tot op dat moment overwegend vrouwelijk gezelschap. De overheersende vrouwelijkheid en het minimalisme van verschillende eerdere stukken van Rosas gaan over in een ambigu niemandsland waarin grenzen en tekens vervagen.… Lees meer

  • Anne Teresa De Keersmaeker / Rosas

    Achterland is een scharniervoorstelling in Anne Teresa De Keersmaekers oeuvre. Bij deze voorstelling uit 1990 gaf de choreografe de muzikanten voor het eerst een centrale plaats op de scène en vervulden ze een actieve rol in het dansgebeuren – een benadering die De Keersmaeker nog in vele van haar latere voorstellingen zou herhalen. De ongewone combinatie van Györgi Ligeti’s en Eugène Ysaÿes muziek inspireerde De Keersmaeker en de dansers tot een originele dansschriftuur die een delicate balans vindt tussen energieke virtuositeit en vertraging. Voor Achterland schreef de choreografe voor het eerst specifiek dansmateriaal voor mannen; ze voegde drie mannelijke dansers toe aan haar tot op dat moment overwegend vrouwelijk gezelschap. De overheersende vrouwelijkheid en het minimalisme van verschillende eerdere stukken van Rosas gaan over in een ambigu niemandsland waarin grenzen en tekens vervagen.… Lees meer

  • Rachmaninov, Schumann & Mussorgsky

    Weinig andere ensembles weten zo veel spanning en verwachting te creëren voor een concert als het beroemde Fauré Quartett. Steeds weer duikelen ze nieuwe klankmogelijkheden en repertoire op. Zo spelen ze in Brugge een arrangement van Mussorgsky’s Schilderijententoonstelling, hét showstuk bij uitstek voor virtuoze pianisten met onder meer een overdonderend infernale stampdans en een onheilspellend klankschilderij. En ook die andere Rus op het programma, Sergey Rachmaninov, liet zich inspireren door enkele schilderijen in zijn Etudes-tableaux.… Lees meer

  • Brussel in beweging

    De jonge talenten van BarrocoTout, gevormd aan het Conservatoire Royal de Bruxelles, storten zich op de muziek van een woelige periode in de Zuidelijke Nederlanden. Terwijl de 18e eeuw Frankrijk liet broeien – Revolutie! – voelde ook in Brussel het Habsburg-bewind steeds meer druk. Ondertussen maakte de barok spronggewijs plaats voor een meer klassieke stijl, die componisten van eigen bodem als de Croes, Van Maldere en Delange overal in Europa gingen oppikken.… Lees meer

  • Strauss. Till Eulenspiegel

    Na Wagner was Richard Strauss een van de belangrijkste Duitse toondichters  en een notoire muzikale duizendpoot. Laverend tussen artistieke overtuiging en de wetten van de muziekmarkt, liet Strauss zich het liefst inspireren door de mallemolen van het dagelijkse leven. Met twee symfonische gedichten én een selectie uit zijn weergaloze Lied-oeuvre, en een intrigerende stilistische evolutie van meer dan zeven decennia, bewijst Anima eer aan een denker-zonder-grenzen, een heerlijke fantast.… Lees meer

  • Nadar Ensemble

    Het kostte filmpionier Georges Méliès in 1900 uren knip- en plakwerk om zes dubbelgangers op het witte doek te toveren. Vandaag construeren we online verschillende identiteiten, op Facebook, Instagram of Tinder, en zorgt voetbalclub Anderlecht voor een opmerkelijke transfer door zelfs een e-sporter aan te werven. Naast de magische kanten van dit hedendaagse wonderland, verkent Nadar ook de gitzwarte schaduwzijde …… Lees meer

  • Emanuel Gat / Awir Leon

    SUNNY, naar het gelijknamige nummer van Marvin Gaye is een liveconcert én dansvoorstelling in één. Awir Leon bouwt met zijn warme stem en prachtige elektronica een sfeervolle soundcape op. Denk aan de sound van James Blake, Chet Faker en zelfs Thom Yorke. De dans van choreograaf Emanuel Gat ontspint zich tot een steeds virtuozer kluwen. Stiltes, kostuumspelletjes, doordringende blikken en lachbuien creëren een wereld vol jeugdigheid en vrolijkheid.… Lees meer

  • Fennesz & Lillevan / Vigroux & d’Haeseleer / Desprez

    Centaure In Centaure ensceneren componist Franck Vigroux en videokunstenaar Kurt d’Haeseleer een nieuw tijdperk, waarin geen plaats is voor de mens. Machines in menselijke gedaante bevolken nu onze planeet. De nieuwe bewoners worden tot in hun diepste vezels gecontroleerd en gemanipuleerd door de nauwelijks zichtbare maar alomtegenwoordige technologie. Mahler Remixed In de improhoek wordt hij vereerd, voor danceliefhebbers is hij prikkelend; als iemand de muur tussen gitaarmuziek en elektronica kan slopen is het Christian Fennesz wel. Als verfijnde laptopmuzikant drapeert hij prachtige melodieën en gloeiende gitaren op, over en tussen dichte, symfonische elektronica. In Brugge torpedeert Fennesz samen met Lillevan (visuals) de indringende poëtische zeggingskracht uit het werk van landgenoot Gustav Mahler. Hij samplet flarden uit diens symfonieën en rekt die uit tot lyrische ambient. Grommende drones en een elektrische gitaar rommelen als stormachtig klotsende oceaangolven onder een duistere schoonheid. Acapulco Redux Opgesteld tussen drie LED-lichten en middenin een zwerm aan effectpedalen en kabels, sleurt Julien Desprez als een bezetene onaardse klanken uit zijn gitaar. Acapulco Redux balanceert tussen concert en performance waarin totale verblinding door duister en licht synchroniseert met brutale en atypische gitaarklanken. Samen met choreograaf Grégory Edelein concipieerde jazzgitarist Julien Desprez een hypnotische, verzwelgende en soms grappige show waarin ruimte, lichaam, licht en klank centraal staan.… Lees meer

  • Nieuw album 'Current' — Unday Records

    Gemiddeld om de 5 jaar passeert de wervelstorm die Madensuyu heet. Met 'D is Done' (2008) en 'Stabat Mater' (2013) werkte het duo zich op tot een van de spannendste en uitdagendste bands die ons kleine land rijk is. Compromisloos, met een duidelijk artistieke visie en een tweemanspletwals op het podium. Op 'Current' (9/02/2018 — Unday) werkt Madensuyu verder op de vertrouwde leest: dwingend urgente en tegelijk bezwerende nummers, gebouwd op minimalistische songstructuren en waar nodig afgewerkt met een vette laag noise. Maar zoals met elke plaat van de band worden er nieuwe elementen ingewerkt en is experiment de motor. Stilstaan is immers achteruitgaan. De reeks try-outs van Madensuyu in België in Nederland waren in een fractie van een seconde uitverkocht. U mag enthousiast zijn.… Lees meer