Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen. OK / Lees meer

Concertgebouw Brugge

  • Nederlands NL
  • Français FR
  • English EN
Verlanglijst0

Social media

Agenda

Vanaf za 02.12.17
  • Vox Luminis

    Bachs eerste Kerstmis in Leipzig, dat was een grote verantwoordelijkheid. Als nieuwe Thomascantor pakte hij uit met zijn meest indrukwekkende muziek tot dan toe. Straf, want zeven maanden lang had hij al elke week een nieuwe cantate geschreven en uitgevoerd, soms zelfs twee. En juist met kerst moest hij zich bewijzen in een stad die sinds de recente sluiting van het operahuis op haar muzikale honger bleef zitten. Het Magnificat biedt dan ook groots drama op compacte schaal, zeker in Bachs late versie met feestelijke trompetten. Aan onze nieuwe huisartiesten Vox Luminis om op hun beurt indruk te maken. Zij maken de kerstsfeer compleet met een Magnificat-zetting van Kuhnau, een werk dat Bach ongetwijfeld ook heeft gedirigeerd. Uit Zuid-Duitsland klinkt dan nog een cantate van Pachelbel, nu vooral bekend van zijn Canon, maar in zijn eigen tijd geroemd als organist. Zonder dirigent kruipt Vox Luminis vanavond nog dieper in de muziek.… Lees meer

  • Tussen droom en uitvoering

    Er groeit iets moois in ons Concertgebouw … Al enkele maanden spreken een twintigtal muziekliefhebbers en muzikanten van het ensemble Vox Luminis op gezette tijdstippen met elkaar af. Het begon allemaal eind september, toen de deelnemers elkaar beter leerden kennen tijdens een open repetitie van Vox Luminis, en tijdens een speeddate. Een spannend avontuur, toen al. Zo stelde ook de reporter van Klara vast. Die avond zijn er dan echte koppels gevormd, die heel wat afgebabbeld hebben. Over muziek. Maar ook over hoe elk een concert beleeft. Trek je al dan niet je beste pak aan om een concert bij te wonen, en waarom? Wat is het belang van zaalverlichting tijdens een concertuitvoering, of let je daar niet op? Kortom: dit project Dating the Artist levert verhelderende inzichten op, over hoe muzikanten én publiek een live concertuitvoering ervaren. Benieuwd naar hun relaas? Schuif zaterdagavond, na de uitvoering van Bachs Magnificat aan voor een nagesprek. De daters én moderator Kaat Haest delen graag hun ervaringen met al wie het wil horen. Spannend … U leest hun verslag later ook op de blog van het Concertgebouw, en de website van Musica.… Lees meer

  • Fotografietentoonstellingen in de Brugse binnenstad

    In de donkerste weken van het jaar loopt in Brugge de 5de editie van het stadsfestival fotografie, met boeiende tentoonstellingen én een uitgebreid extra programma. Brugge Foto is een uniek evenement met tentoonstellingen op 10 prachtige locaties in het centrum van Brugge. Alle locaties samen vormen een mooi traject met alle expo’s op wandelafstand. Het festival getuigt van de grote diversiteit in de wereld van het fotografisch beeld, met aandacht voor documentaire verhalen, fotografische essays, hedendaagse conceptuele fotografie en de link met andere media. Meer dan 40 Belgische en buitenlandse fotografen tonen hun fotoprojecten. Op het programma staan zowel toonaangevende fotografen als aankomend talent.… Lees meer

  • Tentoonstelling door Christian Rizzo

    Curator Christian Rizzo stelt een tentoonstellingsroute samen met als rode draad het lichaam in beweging of transformatie. Samen met Le Fresnoy - Studio national des arts contemporains, selecteert hij film- en video-installaties. Daarnaast focust hij op het werk van fotograaf en filmmaker SMITH (Dorothée Smith) rond poëtische gender gerelateerde metamorfoses. En tot slot presenteert hij ook een selectie eigen beeldend werk, in samenwerking met de Taiwanese kunstenaar Iuan Hau Chiang.… Lees meer

  • Christian Rizzo / ICI – CCN Montpellier

    Londen, eind jaren 1970. De vrolijk swingende glitterdisco beleeft zijn hoogdagen, maar tegelijk groeit er ook een donkere muziekcultuur. Zanger Ian Curtis van de groep Joy Division maakt poëtische en sombere muziek waarop elektrisch, hoekig en schokkerig gedanst wordt. Hoe konden disco, post-punk en new wave tegelijkertijd bloeien? Kunnen zij elkaar in één lichaam treffen? In zijn opzwepende groepswerk Le syndrome ian zoekt Christian Rizzo een antwoord op deze vragen, voor de gelegenheid op een gouden dansvloer.… Lees meer

  • Vania Vaneau

    Via trance en veelvoudige metamorfoses onderzoekt choreografe Vania Vaneau samen met gitarist Simon Dijoud welke mentale en fysieke lagen een individu definiëren. Elke mens bestaat uit een spectrum aan karakteristieken, net zoals wit licht uit alle kleuren bestaat. Blanc doet denken aan heidense en sjamanistische rituelen en roept de sfeer op van een geheime en geladen ceremonie ...… Lees meer

  • Film met live soundtrack door Cercueil

    Puce Moment is een project van Nicolas Devos en Pénélope Michel, de oprichters van de Franse elektropopgroep Cercueil. Hun beeldende en zintuiglijke aanpak leidt tot meeslepende voorstellingen met muziek, beeld en verhaal. Ze componeerden de originele sountrack voor diverse fictiefilms, documentaires en cine-concerts en sinds 2012 reizen ze door Europa met een volledig herwerkte en live gespeelde soundtrack van David Lynchs cultfilm Ereaserhead uit 1977.  … Lees meer

  • Ballet de l’Opéra de Lyon

    In The Second Detail reconstrueert de befaamde choreograaf William Forsythe de klassieke (ballet)-canon. Hij doet dat door niet alleen de dans, maar ook het licht, de ruimte en het geluid te fragmenteren. De recente choreografieën van de Italiaanse Sciarroni – de tweede dansmaker in dit tweeluik – zijn geïnspireerd op verrassende fysieke handelingen: Beierse volksdansen, jongleren of handbal gespeeld door blinde mensen. Ditmaal laat hij de dansers van het gerenommeerde Franse ballet rond hun eigen as spinnen en neemt ons zo op sleeptouw voor een wilde draai-ervaring.… Lees meer

  • Sorour Darabi

    Wat als je uit een neutrale wereld komt en, ineens, alles een gender heeft? Farsi, de moedertaal van Sorour Darabi, kent geen mannelijk of vrouwelijk en het is – in ieder geval grammaticaal – van geen belang of een man of een vrouw spreekt. Sinds Darabi in Frankrijk woont, leeft hij / zij echter in een wereld waarin letterlijk elk woord mannelijk of vrouwelijk is. De Iraanse danser(es) breekt deze thematiek open in een intrigerende en persoonlijke voorstelling.… Lees meer

  • Mor Demer

    Oscillations is een gemeenschappelijk universum van eenzaamheid, een performance voor drie dansers die versmelten tot één lichaam. Een lichaam dat bovenal menselijk is. Demer bouwt voort op haar nog steeds lopende artistieke onderzoek naar menselijke vormen van samenwerking, aanraking en transformatie. In Oscillations laat ze ons alternatieve manieren van samenwonen, verbondenheid, intimiteit en affectie zien. Want uiteindelijk leven we op dezelfde aardbol, op hetzelfde moment.… Lees meer

  • Marlene Monteiro Freitas

    Marlene Monteiro Freitas is een sensatie in de internationale danswereld. Haar fenomenaal uithoudingsvermogen en unieke bewegingstaal – met dank aan haar Kaapverdische roots – maken van haar een bijzondere en stoutmoedige choreografe. Opvallend in haar werk zijn de vaak complexe en ononderbroken ritmes in muziek en beweging. In Jaguar raakt een koppel tennisspelers op drift nadat hun relatie stukloopt. … Lees meer

  • Marco Berrettini

    De Italiaans-Duitse choreograaf Marco Berrettini werd op zijn vijftiende Duits kampioen discodansen. Al sinds 1986 maakt hij eigen, vaak controversieel werk: van performances in musea over video-installaties tot totaalconcepten … In het internationaal bejubelde iFeel2 ontleedt Berrettini de mens door zijn dansers als marathonlopers in ontbloot bovenlijf steeds weer hetzelfde thema te laten uitvoeren. Het bizarre zilverkleurige struikgewas, het blauwachtige schemerlicht en de prikkelende muziek maken dit duet tot een verrassende trip.… Lees meer

  • Latifa Laâbissi

    De excentrieke Franse choreografe en danseres Latifa Laâbissi is een telg uit de school van Merce Cunningham en danste eerder met onder meer Boris Charmatz. Adieu et Merci is een ode aan een ritueel dat in werkelijk elke voorstelling terugkomt: het groeten. In deze solo laat scenografe Nadia Lauro een prachtig purperen gordijn bewegen. Het kleurrijke, ‘levende’ decor en Laâbissi’s hartverwarmende groeten maken van de scène een imposante tableau vivant.… Lees meer

  • Batsheva Dance Company

    Gaga is een bewegingsvorm zonder vaste patronen ontwikkeld door Ohad Naharin, artistiek directeur van Batsheva Dance Company. Gaga laat de danser flexibiliteit, kracht en uithoudingsvermogen opbouwen. Op die manier ontdekt hij de mogelijkheden van zijn lichaam, leert hij bewegen op een instinctieve manier en krijgt hij inzicht in bewustzijn en onderbewustzijn. Verbeeldingskracht en het openstellen van je zintuigen spelen hierin een belangrijke rol. … Lees meer

  • Ohad Naharin & Batsheva Dance Company

    Ohad Naharin, choreograaf van de toonaangevende Israëlische Batsheva Dance Company, mocht ooit actrice Natalie Portman trainen voor haar balletrol in de film Black Swan. The New York Times noemde hem ‘een van de fascinerendste dansmakers op deze planeet’. Zijn choreografieën worden bestempeld als sensueel, suggestief, meeslepend en ontroerend. Identiteit, conflict en overleven zijn geliefde thema’s. Last Work is een voorstelling over mensen die ‘anders zijn’ naast de samenhorigheid van de groep. … Lees meer