Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen. OK / Lees meer

Concertgebouw Brugge

  • Nederlands NL
  • Français FR
  • English EN
Verlanglijst0

Social media

Agenda

Vanaf za 21.10.17
  • Cursusdag

    In 2017 gedenken we dat Claudio Monteverdi 450 jaar geleden geboren werd. De muziek die hij ons naliet, was voor die tijd modern en revolutionair, maar ze heeft ook nu nog niets van haar expressiviteit verloren. Een van Monteverdi’s bekendste werken zijn de Mariavespers. Ignace Bossuyt neemt de Westerse vespercomposities onder de loep, met bijzondere aandacht voor die van Monteverdi.… Lees meer

  • Documentaire

    Op 24 februari 1607 vond in het hertogelijk paleis in Mantua de première plaats van wellicht de allereerste opera: Monteverdi’s L’Orfeo. Deze documentaire, gemaakt voor cultuurzender Arte, volgt de componist van deze innovatie op zijn lange weg, via documenten, locaties en vooral muziek. In dialoog met moderne uitvoerders ontstaat een portret dat leest als een roman: Monteverdi maakt in zijn 76 levensjaren kennis met onder anderen Veronesi, Galileo, en de eerste Cervantes-edities.… Lees meer

  • Collegium Vocale Gent

    Mantua bleek te klein voor Monteverdi. Het sprankelende maar veeleisende hof van de Gonzaga’s begon te knellen, en een regelmatige, prestigieuze kerkjob als maestro di cappella lonkte. Maar dan had de componist na jaren vol opera’s en madrigalen wel een portfolio religieuze muziek nodig. Het werd de publicatie in 1610 van een mis en een set vesperpsalmen, nu gekend als Vespro della Beata Vergine. Monteverdi slaat hier een brug tussen de oude meerstemmige kerkmuziek – een erfenis uit onze streken – en de ontluikende barok. Heel klassiek verwerkt hij de gregoriaanse psalmmelodieën in een nieuwe stijl die schittert en straalt van virtuositeit, stemmen en instrumenten spelen een spannend spel om elkaar te overtreffen. En zelfs al is dit juweel ongetwijfeld Monteverdi’s bekendste compositie, er blijft nog volop te ontdekken. Philippe Herreweghe en Peter Van Heyghen geven samen hun visie op het meesterwerk vorm. Een uniek en niet te missen concert.… Lees meer

  • Open Universiteit

    Tijdens de jaren 1950 rekende Merce Cunningham in de VS af met de principes van het expressionisme. In de daarop volgende decennia creëerde onder meer Lucinda Childs invloedrijk werk aan het Judson Dance Theater in New York. Ondertussen groeiden er uit de school van Maurice Béjart ook enkele grondleggers van de hedendaagse dans in Vlaanderen. Anne Teresa De Keersmaekers eerste voorstellingen in de jaren 1980 vertonen duidelijke invloeden van het Amerikaanse minimalisme, maar dan met een geheel eigen stempel. … Lees meer

  • Anne Teresa De Keersmaeker, Jean-Guihen Queyras / Rosas

    In deze nieuwe creatie van Anne Teresa De Keersmaeker worden de alom bekende Cellosuites van Bach bewerkt, bevraagd en gedanst. De wereldbefaamde cellist Jean-Guihen Queyras speelt live in deze choreografie voor drie dansers en twee danseressen, waaronder De Keersmaeker zelf. De fascinerende symbiose van muziek en dans onthult zowel het wezen van elke suite afzonderlijk als hun onderlinge wisselwerking in de totaliteit van de cyclus.… Lees meer

  • Symfonieorkest Vlaanderen

    Neem plaats middenin het orkest en ervaar muziek op een fysieke manier. Klanken komen uit alle richtingen, bewegen doorheen de ruimte en weven zich tussen het publiek. Symfonieorkest Vlaanderen laat haar binnenste zien; Klara-stem Sander De Keere en dirigent Jan Latham-Koenig begeleiden u op deze uitzonderlijke en unieke trip. CLUB Surround nodigt uit tot volstrekt unieke belevenissen, op de lip van de klankproductie, in het zog van de trilling, kortom in de muziek. Wie er eens geweest is, wil er nooit meer weg.… Lees meer

  • Symfonieorkest Vlaanderen

    Neem plaats middenin het orkest en ervaar muziek op een fysieke manier. Klanken komen uit alle richtingen, bewegen doorheen de ruimte en weven zich tussen het publiek. Symfonieorkest Vlaanderen laat haar binnenste zien; Klara-stem Sander De Keere en dirigent Jan Latham-Koenig begeleiden u op deze uitzonderlijke en unieke trip. CLUB Surround nodigt uit tot volstrekt unieke belevenissen, op de lip van de klankproductie, in het zog van de trilling, kortom in de muziek. Wie er eens geweest is, wil er nooit meer weg.… Lees meer

  • Hét feest van de klassieke muziek

    Wie er de afgelopen jaren bij was, kan erover getuigen: zó vier je feest met klassieke muziek. Klassiek is er in alle maten en gewichten, voor alle emoties en gelegenheden: Iedereen Klassiek neemt alles en iedereen mee in een vrolijk bad klassieke muziek. Samen met initiatiefnemer Klara en de vele partners in Brugge bereidt het Concertgebouw een uitbundig programma voor, met vertakkingen in de hele binnenstad. Zoals steeds warmen we op met Zot van Bach en traditiegetrouw sluit Brussels Philharmonic af, ditmaal met enkele bekende klassiekers op de lessenaar. Nodig voor dit gratis evenement dus familie en vrienden uit en laat hen kennismaken met de kracht en schoonheid van Bach, Beethoven en Brugge.… Lees meer

  • Open Universiteit

    In de jaren 1980 en 1990 creëren Anne Teresa De Keersmaeker, Jan Fabre, Jan Lauwers, Wim Vandekeybus en later ook Alain Platel spraakmakende voorstellingen. Met hun nieuwe vormentaal, hun expliciete aandacht voor lichamelijkheid en hun eigenzinnige benadering van taal en tekst brachten deze choreografen van ‘De Vlaamse Golf’ een schokgolf teweeg in het danslandschap. In deze Open (Universiteits-)les staat Jan Fabre centraal, met zijn hoogsteigen visie op het menselijk lichaam en zijn bijzondere omgang met clichés, stereotypen en iconen. … Lees meer

  • Jan Fabre & Troubleyn

    Zoals Fellini zijn Roma maakte als ode aan zijn stad, zo wil Jan Fabre een ode brengen aan zijn land. Hij wil die plezierige zottigheid van onze cultuur met de hele wereld delen. Het is niet de zelfkant van de samenleving die Fabre toont: wel de ironie, die nooit cynisch wordt. Hij verheerlijkt de subversieve kracht van onze verbeelding. Belgian Rules / Belgium Rules is Fabres theatrale ‘selfie’ van zijn roots. Muzikant Raymond van het Groenewoud schrijft de lijfliederen en Johan de Boose de tekst.… Lees meer

  • Tussen het strijksextet van Antonín Dvořák

    Dansende strijkstokken zoeven rakelings langs je oren, tokkelende snaren vlakbij je hoofd. Dichter bij muzikanten kan je niet zitten. Uit hun violen en cello’s toveren zes muzikanten een Boheems bos, kabbelende beekjes, vrolijke feeën en vurige dansers. Een sprookjeswereld die illustrator Julie Van Wezemael ter plekke leven inblaast.… Lees meer