Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen. OK / Lees meer

Concertgebouw Brugge

  • Nederlands NL
  • Français FR
  • English EN
Verlanglijst0

Social media

Agenda

Vanaf do 18.05.17
  • Bartók. Hertog Blauwbaards burcht

    Béla Bartóks enige opera, Hertog Blauwbaards burcht, is zowel muzikaal als theatraal uniek. Twee personages zijn er slechts, Blauwbaard en Judith. Maar na dat ene uur muziek heeft Judith de diepste diepten van Blauwbaards mannelijke psyche doorvorst. De burcht staat voor Blauwbaards ziel, die Judith koste wat het kost wil openen. Met schrijnende afloop. Béla Balázs schreef het libretto op basis van Perraults sprookje, maar gaf er een veel sterkere psychologische en symbolistische dimensie aan. Bartók roept in zijn partituur een ongekend gevoel van beklemming en geheimzinnigheid op. Vooraf ontrafelt dirigent Iván Fischer met enkele gasten de diepere dimensie van het werk. Komen ze tot een betere inkijk in de ziel van het werk of rijzen er net meer vragen op?… Lees meer

  • Bartók. De houten prins

    Er is groot, en er is krankzinnig groot. Bartóks De houten prins vraagt om een monstrueus orkestapparaat en haalt alleen al daarom zelden het podium. Bartók omschreef zijn ballet als een ‘symfonisch gedicht waarop gedanst wordt’. En zo zal geschieden: de dansers van de Hongaarse choreograaf Krisztián Gergye flankeren Iván Fischer in deze voorstelling. Bartók verenigt laatromantische orkestklanken met Hongaarse volksmuziek én met de vertelkracht van Béla Balász’ sprookje – aan de buitenkant zonnig, maar met een onmiskenbaar mystiek kantje. In het eerste deel spelen enkele prominente volksmuzikanten de volksmuziek waarop Bartók zich baseerde. De ideale inleiding op Bartóks brok orkestraal vernuft. Een kolfje naar de hand van Budapest Festival Orchestra en Gergye Krisztián, die samen Bartóks sprookjespantomime tot een kolkende dansvoorstelling omtoveren.… Lees meer

  • Bartók. De wonderbaarlijke Mandarijn

    Onvergetelijk is hoe Fischer in 2012 – in vloeiend Nederlands! – de geheimen van Mahlers Vijfde symfonie ontrafelde, voor hij zijn Budapest Festival Orchestra door een verzengende uitvoering van dit meesterwerk leidde. Volgens hetzelfde format richt het orkest nu de schijnwerpers op Bartóks pantomime De wonderbaarlijke Mandarijn. Het werk veroorzaakte bij de première een behoorlijk schandaal, omwille van de – zoals Bartók het zelf omschreef – helse muziek en omwille van het macabere en nihilistische sprookje over verleiding, geweld en uiteindelijke verlossing. Een mandarijn wordt door een jong meisje binnengelokt in een bordeel, waar hij door rovers bestolen, toegetakeld en uiteindelijk zelfs gedood wordt. De uiterst agressieve, dissonante en ritmische toonspraak, met angstaanjagend en delicaat orkestcoloriet zetten het wellustige karakter van het verhaal alle kracht bij. Naast de vervaarlijke en adembenemende orkestmachine staat de choreografie van de ophefmakende Hongaarse Gergye Krisztián. Stof gaat opwaaien!… Lees meer

  • Amore e morte

    Eros en Thanatos: liefde en dood. Het zijn twee zijden van dezelfde medaille – en dat zal de barokliefhebber geweten hebben. De heerlijke kwellingen van de liefde figureren in talloze madrigalen en kamerduetten uit het 17e- en vroeg-18e-eeuwse Italië. Roberta Invernizzi en Sonia Prina – respectievelijk gezegend met een heldere sopraan en een diepe contralto – presenteren een greep uit het aanbod. Onder begeleiding van het Ensemble Claudiana bezingen ze trouw en ontrouw, hoop en wanhoop, en alle andere emoties die Eros over zijn slachtoffers afroept. Dat rijke palet nam de meest diverse muzikale gedaanten aan. Grillige dramatiek, sensuele lyriek, vocale acrobatie en onversneden melodrama: Monteverdi, Marcello, Lotti, Durante en Händel trekken in hun expressieve duetten alle registers open. Sterven voor de liefde doe je niet met stille trom.… Lees meer

  • Daniel Linehan / Hiatus

    In het voorjaar van 2015 creëerde choreograaf Daniel Linehan in samenwerking met muzikant Alain Franco een eigen interpretatie van Stravinsky’s meesterwerk Le sacre du printemps voor 13 pas afgestudeerde dansers van P.A.R.T.S. Alain Franco en Jean-Luc Plouvier (Ictus) begeleiden live op piano. U neemt als toeschouwer plaats vlak bij de dansers en de muzikanten. Linehan vervangt het individuele offer voor de groep door een onderzoek naar de muzikale structuur. De dansers moeten een manier vinden om op het compromisloze stuk van Stravinsky te blijven bewegen, ondanks het ontbreken van stabiele patronen. ‘Hoe kunnen we nieuwe strategieën vinden om met snel veranderende omstandigheden om te gaan’, lijkt de radicale partituur te vragen. Een onderdompeling in de collectieve energie van muziek en dans.… Lees meer

  • Koffie bij Zimmermann. Bach & Telemann

    ‘Coffee, Coffee muss ich haben!’ Het zou de lijfkreet van een Berlijnse hipster kunnen zijn, maar hier is diens prototype aan het woord. Liesgen, het enfant terrible uit Bachs notoire Kaffeekantate, BWV211, geeft haar leven voor een kop koffie, alle tegenargumenten van haar conservatieve vader ten spijt. Dit kostelijke minidrama werd gecreëerd in het illustere Zimmermannse Kaffeehaus in Leipzig, waar het zwarte goud rijkelijk vloeide. In diezelfde setting klonk op 5 september 1733 een andere Bachcantate: Lasst uns sorgen, lasst uns wachen, een hommage aan de elfjarige keurprins van Saksen. Het libretto portretteert de jonge Friedrich Christian als de held Hercules, die op het kruispunt tussen deugd en ondeugd – uiteraard – het rechte pad inslaat. Met een ouverture uit Telemanns kleurrijke collectie rolt il Gardellino de rode loper uit voor dit zeldzaam frivole programma.… Lees meer

  • Lesaserma Pokhunakhis. Russische muziek van nu

    Vier jonge multigetalenteerde Russische componisten vertellen het onwaarschijnlijke levensverhaal van Lesaserma Pokhunakhis (1944-2008). Gevlucht voor de militaire junta in Griekenland in 1967 – waarbij haar man het leven liet – werkte ze in Yerbogachen (Rusland) in het geheim aan haar magnum opus Bourozyom (De bruine aarde). Als introverte bakkersvrouw kon niemand vermoeden dat ze 50.000 handgeschreven pagina’s met wetenschappelijke bevindingen naliet, die pas in 2014 aan het licht kwamen. Sergey Khismatov, Alexander Khubeev, Alex Nadzharov en Marina Poleukhina inspireren zich op haar levenswerk en creëren samen een verrassende, bevreemdende en fascinerende voorstelling over het werk van een vergeten vrouw, waarin niets is wat het lijkt.… Lees meer

  • Mozart. Liefde en lust

    René Jacobs en B’Rock, het blijft een gouden combinatie. De succestandem keert terug naar Brugge met een prikkelend programma vol amoureuze verwikkelingen. De twee jonge vocale helden Mari Eriksmoen en Johannes Weisser verkennen twee van Mozarts populairste opera’s. Eveneens op het programma: delen uit de ‘late’ symfonieën 40 en 41 waarin dezelfde muzikale thema’s opduiken. Mozartspecialist Jacobs zelf staat in voor een allesomvattende muzikale dramaturgie waaruit een Mozart op het toppunt van zijn kunnen naar voren komt. Dat wordt zwijmelen bij duetten van liefde en lust tussen Papageno en Papagena, Susanna en graaf Almaviva en aria’s van Pamina, Cherubino en Figaro.… Lees meer

  • Op stap met de csakan

    Muziekinstrument én wapen, het is minstens een curieuze combinatie. De Hongaarse csákányfokos stamde af van de herdersfluit, had de vorm van een wandelstok en was – tenminste in de kunstmuziek – maar een kort leven beschoren. Begin 19e eeuw ontketende de Boedapestse Anton Heberle een rage, enkele jaren later gevolgd door Ernst Krähmer in Wenen, die de fluit een nieuwe, hoboachtige vorm gaf. Een muzikaal curiosum dus, maar wel een dat de bekroonde blokfluitist Jan Van Hoecke maar niet losliet. Met zijn nieuw gebouwde csakan verkent hij een fascinerende uithoek van de muziekgeschiedenis. Zijn reispartner is de Andorrese gitarist Albert Pià, die op zijn prachtige historische instrument een paar klassiekers brengt, zoals Giuliani’s Grande ouverture. Samen breiden ze het repertoire voor csakan uit met eigen bewerkingen van onder meer Paganini. Spektakel gegarandeerd!… Lees meer

  • The Grand Hong Kong Hotel

    Een nieuw programma, een nieuwe show vol Aziatische poezie, een verhelderende humor en een acrobatische sensatie! Mooie slangenmeisjes, elegante artiesten, charismatische jongleurs, clowns en akrobaten vormen in het HONG KONG Hotel mooie stukjes mozaiek, die samen komen en het publiek meenemen in een verbazingwekkende trip. Laat je meenemen in een vreemde en fascinerende wereld. Geniet van dit ensemble van wereldklasse! i.s.m. Lions Oostkamp… Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Claire Croizé / ECCE

    Met Primitive breekt choreografe Claire Croizé uit de klassieke theatersetting en trekt ze naar het Albertpark naast het Concertgebouw. Drie jonge talentvolle dansers, Radouan Mriziga, Youness Khoukhou en José-Paulo dos Santos zetten al hun vitaliteit in om deze bijzondere omgeving met hun lichamen helemaal tot zijn recht te laten komen. Claire Croizé focust op de kracht van hun bewegingen. Ze daagt haar dansers uit om in te zetten op de intensiteit van hun dansfrasen: van ruwe wilde dansen tot zeer precies uitgevoerde technische bewegingen. De ondergaande zon, de stadsgeluiden en de bijzondere architecturale omgeving bepalen mee de ervaring van het publiek. De jonge kunstenaar Jozef Wouters ontwerpt de scenografie. Voor de tribune hergebruikt hij hout en metaal. Zijn werk heeft een genereus karakter; het is uitdagend en functioneel. Eerder werkte deze scenograaf met onder meer Meg Stuart.… Lees meer

  • Claire Croizé / ECCE

    Met Primitive breekt choreografe Claire Croizé uit de klassieke theatersetting en trekt ze naar het Albertpark naast het Concertgebouw. Drie jonge talentvolle dansers, Radouan Mriziga, Youness Khoukhou en José-Paulo dos Santos zetten al hun vitaliteit in om deze bijzondere omgeving met hun lichamen helemaal tot zijn recht te laten komen. Claire Croizé focust op de kracht van hun bewegingen. Ze daagt haar dansers uit om in te zetten op de intensiteit van hun dansfrasen: van ruwe wilde dansen tot zeer precies uitgevoerde technische bewegingen. De ondergaande zon, de stadsgeluiden en de bijzondere architecturale omgeving bepalen mee de ervaring van het publiek. De jonge kunstenaar Jozef Wouters ontwerpt de scenografie. Voor de tribune hergebruikt hij hout en metaal. Zijn werk heeft een genereus karakter; het is uitdagend en functioneel. Eerder werkte deze scenograaf met onder meer Meg Stuart.… Lees meer

  • Etienne Guilloteau / ECCE & Zwerm

    De inspiratiebron voor Feu is Sophocles’ tragedie Antigone. In dit bekende theaterstuk mag Antigone haar in de oorlog gesneuvelde broer om politieke redenen niet begraven. Dit verhaal over het conflict tussen menselijke waarden en de wetten van de staat is ook nu nog actueel – bijna 2500 jaar na de creatie. Etienne Guilloteau vertaalt het naar een hedendaagse dansvoorstelling. De getalenteerde danseres gaat de confrontatie aan met de livemuziek van het elektrische gitaarkwartet Zwerm. Die laatsten putten uit een breed repertoire, van hedendaags klassiek tot experimentele rock en zijn de verpersoonlijking van het koor uit het oorspronkelijke stuk van Sophocles.… Lees meer

  • In Wonderland tour 2017

    Na vorige uitverkochte tournees komt Hooverphonic terug naar de Belgische concertzalen, bijgestaan door een tienkoppig strijkersensemble en meerdere intrigerende, karaktervolle stemmen. De set bestaat uit nieuwe én oude hits, de laatste soms dicht aanleunend bij het origineel of in een totaal ander jasje gestoken. 'Na jaren gewerkt te hebben met één specifieke stem per album, hadden we er echt zin in om met  verschillende mensen samen te werken. In het verleden schreven we vaak supertoffe nummers vertrekkende van een mannenstem. In de meeste gevallen konden ze perfect in een vrouwelijke versie herwerkt worden, maar dit werkte niet altijd. Zo bleven er vaak pareltjes ongebruikt. Toen we beslisten om niet meer verder te werken met Noémie, was het voor ons een evidente keuze om niet alleen vrouwenstemmen te gebruiken. Tijdens onze jaren in het vak kwamen we heel wat getalenteerde muzikanten en vocalisten tegen en zo groeide het idee voor de nieuwe plaat', aldus Alex Callier en Raymond Geerts. Op In Wonderland hoor je dus meerdere stemmen, zowel mannelijke als vrouwelijke, met verschillende timbres die aan elk nummer een eigen karakter geven. Alweer een eclectische plaat, met als rode draad de melancholische strijkers, eigen aan Hooverphonic. 'Hooverphonic was niet goed. Hooverphonic was niet heel goed. Hooverphonic was fantastisch. Wie twijfelt om (naar een volgend concert) te gaan, mag daar nu mee ophouden. Ga, of u krijgt er spijt van.' Gazet Van Antwerpen 'De nieuwe Hooverphonic speelde een dijk van een concert. De staande ovatie kon – terecht – niet uitblijven.' DaMusic… Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Antwerp Symphony Orchestra

    Revolutie in concoursland! Na 79 edities krijgt de wereldvermaarde Koningin Elisabethwedstrijd er naast piano, viool en zang ook de discipline cello bij. Met voornamelijk werk van Dvořák, Elgar en Schumann, is het cellorepertoire lang niet zo groot en populair als dat voor piano of viool. Dé kans dus om vergeten pareltjes van onder het stof te halen en nieuw werk te laten schrijven. Wie de laureaten worden en wat zij in Brugge zullen vertolken kunnen we hier natuurlijk nog niet vermelden. Ongetwijfeld beroeren de laureaten ook dit jaar weer menig muziekliefhebber. Sommige finalisten bleken eendagsvliegen, anderen namen een steile vlucht. Maar de winnaar schrijft sowieso een stukje geschiedenis als eerste laureaat van een nieuw hoofdstuk in het concours!… Lees meer