Ja, ook onze programmatoren vinden het o zo moeilijk om een keuze te maken uit onze propvolle kalender. Maar als we ze dan toch echt de duimschroeven aanzetten en hen smeken om één favoriet te tippen uit de vele voorstellingen waar ze enorm naar uitkijken, dan gaan ook zij door de knieën. Als het aan ons artistiek team lag, dan stuurden ze je naar onderstaande niet te missen voorstellingen. En geloof ons, ze kennen er wat van!
'Wat ik absoluut niet wil missen is het intrigerende verhaal van Subh, die in de 10e eeuw als slavin in de harem van de kalief van Cordoba terechtkomt en uiteindelijk diens vrouw – en dus koningin wordt. Cordoba was in de 10e eeuw een stad van meer dan een half miljoen inwoners en was hiermee de op één na grootste stad van het Moorse rijk Al-Andalus. Het was er een komen en gaan van handelaars, die elk op hun beurt een stukje cultuur meebrachten. Die ‘smeltkroes’ van culturen brengt het Spaanse Euskal Barrok Ensemble op 8 november even naar Brugge. Heel benieuwd!'
'Wie in christelijke middens Liefde zegt, zegt Hooglied. In een seizoen dat toujours l’amour heet, mocht een van de vele muzikale toonzettingen van deze liefdesgedichten dan ook niet ontbreken. Geïnspireerd door de reizen die Schütz naar Italië maakte om bij G. Gabrieli te gaan studeren brengt Les Cris de Paris Schütz’ composities in een stralende en rijkelijk geïnstrumenteerde versie. Je waant je even in de San Marco-basiliek.'
'Wist je dat deze uitvoering van Rameaus laatste opera eigenlijk een Belgische première is? In 1763 werd begonnen met repetities, maar de planken haalde ze nooit. Nadien zorgde een rechtenkwestie er tot nog geen 10 jaar geleden voor dat de partituur ontoegankelijk was. Hartverscheurende aria’s, magische orkestratie en heerlijke dansante muziek zijn enkele ingrediënten van deze schitterende opera. En onze maker, Reinoud Van Mechelen, heeft de ideale stem om een superbe Abaris (de ‘vreemdeling’ op wie de Koningin verliefd wordt) neer te zetten.'
‘Jazz Brugge is terug voor een tiende editie in november. Dit swingende festival organiseren we samen met KAAP. Hoewel de line-up nog niet volledig bekend is, want zo gaat dat met jazz, hebben we al enkele mooie namen kunnen vastleggen zoals Craig Taborn, Arve Henriksen, Mattias De Craene. Ook Somi zal de line-up vervoegen. Jazzliefhebbers kunnen hier hun hart ophalen.’
‘Dit inspirerend event omvat een boekenbuffet, een documentaire-screening en een dieptegesprek met Anton Corbijn, gemodereerd door Bent Van Looy. Anton Corbijn is een echte icoon in de fotografie. Hij zal een uur lang praten over zijn indrukwekkende werk en ervaringen. Zeker de moeite waard, want de man wist wereldsterren als Kim Wilde en The Rolling Stones voor zijn lens te strikken.'
'Ik spreek niet graag in superlatieven, maar voor kunstenaar Francis Alÿs kunnen we niet anders. Overal ter wereld en in de grootste musea kon je zijn werk al bewonderen. Op vraag van het Concertgebouw en drie andere internationale huizen voorzien vier componisten zijn videokunstwerken Children’s Games van een nieuwe soundtrack. Tijdens het concert beweegt het publiek rond de immense videoschermen en het ensemble. En dat in de nieuwe ‘landmark’ van Brugge: BRUSK. '
'Pianist Zubin Kanga verklankt het hartverscheurende relaas van de laatste dagen van een New Yorkse kunstenaar via berichten op een antwoordapparaat en zijn ‘cyborg’ piano. Een intieme blik op de New Yorkse kunstscène te midden van de aidsepidemie doemt op. Hoe dat intrieste verhaal zich ontvouwt en de combinatie met bijzondere muziek heeft een hele diepe indruk op me nagelaten.'
'Als je me vraagt welke componisten tot de allerbeste behoren: dan zeg ik zonder aarzelen Luc Brewaeys. Tien jaar na zijn overlijden bundelen we samen met veel andere partners de krachten om diens tien symfonieën in Vlaanderen te laten horen. In Brugge zijn dat er maar liefst DRIE! Verwacht je aan immense orkestrale kleurenpracht, meeslepende lyriek en overweldigende virtuositeit. Ongezien, en vooral: ongehoord!'
Badke(remix) is voor mij als opening van het seizoen een statement, een gebaar, een manier om aandacht te hebben voor de oorlogssituatie in Gaza. Het is een bewerking van een creatie die in 2013 werd gemaakt door les ballets C de la B voor tien Palestijnse dansers. Nu ligt de creatie in handen van twee Palestijnse choreografen en werden opnieuw tien Palestijnse dansers geëngageerd. Hen een stem geven en de mogelijkheid om te kunnen werken is van groot belang gezien de huidige actualiteit. Vol overgave en levensdrift brengen ze de Palestijnse volksdans dabke gecombineerd met elementen uit hedendaagse dans, hip hop en capoeira.
De eerste voorstelling die Ioannis Mandafounis, als nieuw artistiek leider van de befaamde Dresden Frankfurt Dance Company maakt, is meteen raak. Hij brengt duidelijk een frisse wind en doet de legacy van William Forsythe alle eer aan. De dansers blinken uit in techniek, performativiteit en improvisatietalent. À la carte doorbreekt de vierde wand en zet de ontmoeting tussen de dansers en het publiek centraal. Een heerlijke voorstelling om goedgezind van te worden. Gedurfd, avontuurlijk en heel genereus!
'Hoe dit ritueel dat de liefde viert er precies zal uitzien of wat we gaan doen, moet nog vorm krijgen. Wat we wél al weten is dat het zal uitmonden in een extatische en universele ode aan de liefde, in al haar vormen, voorbij het louter romantische. Iedereen is welkom om deel te nemen, er zijn geen grenzen of voorwaarden. Heel benieuwd dus wat het zal worden!’