menu
menu

Dit was de achtste editie van Jazz Brugge

Dit was de achtste editie van Jazz Brugge

Afgelopen weekend (vrijdag 16 - zondag 18 november) vond de achtste editie plaats van het festival Jazz Brugge. Drie dagen lang presenteerden we samen met KAAP 18 concerten met 67 muzikanten uit 17 verschillende landen onder de noemer ‘crossing cultures’. Met een totaal van 1650 festivalgangers – goed voor 4322 concertbezoeken, genoot het festival grote belangstelling.

Jazz Brugge door de ogen van onze jongerenreportersploeg

De achtste editie van Jazz Brugge

Jazz Brugge is een tweejaarlijks festival, opgestart in 2002. De gedurfde keuze om het festival exclusief te wijden aan de Europese jazz, werd voor deze achtste editie verbreed. Jazz incorporeert immers meer dan ooit elementen van buitenaf, zowel geografisch als muzikaal.

De openingsavond stond volledig in het teken van het label W.E.R.F. Records. Dat vierde zijn 25e verjaardag met een betoverende creatie van Free Desmyter en Bassem Hawar, die volgend jaar op album verschijnt en ook albumreleases van jong talent als Donder en MDC III. De hele avond werd live uitgezonden door Klara en jongeren bracht live verslag uit van hun concertervaring. Jazz Brugge 2018, en meer in het bijzonder de openingsavond, was ook een hommage aan de in maart overleden Rik Bevernage, oprichter van het festival en bezieler van het label W.E.R.F. Records.  

Zachtjes neemt hij ons op zijn piano mee naar een wereld waar fictie en non-fictie zich met elkaar vermengen. En dat wringt, want in die wereld is niets wat het lijkt en voel je constant een gevaar in de duisternis sluimeren. Schipperend tussen melancholie en snedigheid worden we zo meegevoerd naar een Oosterse nacht die langzaam zijn geheimen prijsgeeft.
(Sam Ecker, reporter Soundcast over Free Desmyter & Bassem Hawar)


De tweede (uitverkochte) dag werd geopend met een hartverwarmend matinee-concert van de Albanese zangeres Elina Duni. Het trio Reijseger/Fraanje/Sylla creëerde een muzikale ontdekkingstocht en de Armeense pianist Tigran Hamasyan op zijn beurt bracht het publiek in de grote concertzaal in vervoering. Eén van de ontdekkingen van het festival was de Amerikaanse trompettiste Jaimie Branch, die voor een memorabel slotconcert zorgde.
De slotdag opende met een familievoorstelling van KAAP-maker Hans Beckers en werd afgerond met een adembenemend soloconcert van saxofonist Colin Stetson. Muziektheater Transparant kreeg een staande ovatie met een ontroerende multimediale voorstelling en de Irakese trompettist Amir ElSaffar ging een dialoog aan met Ictus, het ensemble voor hedendaagse muziek.

Perplex worden we meegevoerd in de feeërieke landschappen van hoge bergtoppen en duistere grotten. Colin Stetston trekt jachtig en huilend met ons door de wouden, lijkt bij momenten ontroostbaar. Pure schoonheid. Surreëel.
 (Sam Ecker, reporter Soundcast over Colin Stetson)

Deel dit nieuwsbericht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief