Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen. OK / Lees meer

Concertgebouw Brugge

  • Nederlands NL
  • Français FR
  • English EN
Verlanglijst0

Social media

Agenda

Vanaf di 24.10.17 dans
  • Anne Teresa De Keersmaeker, Jean-Guihen Queyras / Rosas

    In deze nieuwe creatie van Anne Teresa De Keersmaeker worden de alom bekende Cellosuites van Bach bewerkt, bevraagd en gedanst. De wereldbefaamde cellist Jean-Guihen Queyras speelt live in deze choreografie voor drie dansers en twee danseressen, waaronder De Keersmaeker zelf. De fascinerende symbiose van muziek en dans onthult zowel het wezen van elke suite afzonderlijk als hun onderlinge wisselwerking in de totaliteit van de cyclus.… Lees meer

  • Jan Fabre & Troubleyn

    Zoals Fellini zijn Roma maakte als ode aan zijn stad, zo wil Jan Fabre een ode brengen aan zijn land. Hij wil die plezierige zottigheid van onze cultuur met de hele wereld delen. Het is niet de zelfkant van de samenleving die Fabre toont: wel de ironie, die nooit cynisch wordt. Hij verheerlijkt de subversieve kracht van onze verbeelding. Belgian Rules / Belgium Rules is Fabres theatrale ‘selfie’ van zijn roots. Muzikant Raymond van het Groenewoud schrijft de lijfliederen en Johan de Boose de tekst.… Lees meer

  • Rianto & Nani Topeng Losari Cirebon

    Het Belgische kunstenfestival Europalia Indonesia strijkt ook in Brugge neer met deze double bill. De Javaanse danser Rianto leerde in zijn thuisstreek van oude meesters de genderoverschrijdende lengger-dans. Voor zijn solo Medium werkt hij samen met de toonaangevende Indonesische cineast Garin Nugroho, en met percussionist / vocalist Cahwati. In het tweede luik van de avond begeleidt een indrukwekkend gamelan-ensemble – een orkest met traditionele Javaanse slaginstrumenten – de Topeng Cirebon, een typische gracieuze maskerdans uit West-Java.… Lees meer

  • Femke & Lander Gyselinck

    Broer en zus Gyselinck hebben duidelijk artistiek bloed: hij is drummer, zij danseres. Voor de creatie van hun eerste gezamenlijke voorstelling ruilen ze voor één keer van job. Aan de hand van een nummer van Jennifer Lopez – nog zo’n gemeenschappelijke passie – construeren ze een dansvoorstelling met livemuziek: hij danst, zij maakt muziek. … Lees meer

  • Christian Rizzo / ICI – CCN Montpellier

    Londen, eind jaren 1970. De vrolijk swingende glitterdisco beleeft zijn hoogdagen, maar tegelijk groeit er ook een donkere muziekcultuur. Zanger Ian Curtis van de groep Joy Division maakt poëtische en sombere muziek waarop elektrisch, hoekig en schokkerig gedanst wordt. Hoe konden disco, post-punk en new wave tegelijkertijd bloeien? Kunnen zij elkaar in één lichaam treffen? In zijn opzwepende groepswerk Le syndrome ian zoekt Christian Rizzo een antwoord op deze vragen, voor de gelegenheid op een gouden dansvloer.… Lees meer

  • Vania Vaneau

    Via trance en veelvoudige metamorfoses onderzoekt choreografe Vania Vaneau samen met gitarist Simon Dijoud welke mentale en fysieke lagen een individu definiëren. Elke mens bestaat uit een spectrum aan karakteristieken, net zoals wit licht uit alle kleuren bestaat. Blanc doet denken aan heidense en sjamanistische rituelen en roept de sfeer op van een geheime en geladen ceremonie ...… Lees meer

  • Ballet de l’Opéra de Lyon

    In Second Detail reconstrueert de befaamde choreograaf William Forsythe de klassieke (ballet)-canon. Hij doet dat door niet alleen de dans, maar ook het licht, de ruimte en het geluid te fragmenteren. De recente choreografieën van de Italiaanse Sciarroni – de tweede dansmaker in dit tweeluik – zijn geïnspireerd op verrassende fysieke handelingen: Beierse volksdansen, jongleren of handbal gespeeld door blinde mensen. Ditmaal laat hij de dansers van het gerenommeerde Franse ballet rond hun eigen as spinnen en neemt ons zo op sleeptouw voor een wilde draai-ervaring.… Lees meer

  • Sorour Darabi

    Wat als je uit een neutrale wereld komt en, ineens, alles een gender heeft? Farsi, de moedertaal van Sorour Darabi, kent geen mannelijk of vrouwelijk en het is – in ieder geval grammaticaal – van geen belang of een man of een vrouw spreekt. Sinds Darabi in Frankrijk woont, leeft hij / zij echter in een wereld waarin letterlijk elk woord mannelijk of vrouwelijk is. De Iraanse danser(es) breekt deze thematiek open in een intrigerende en persoonlijke voorstelling.… Lees meer

  • Mor Demer

    Geïnspireerd door het leven op de zeebodem versmelten in Oscillations drie dansers tot één lichaam. Mor Demer benadert het koraal als uitgangspunt voor nieuwe vormen van verbondenheid, intimiteit en affectie. De danstaal van de Israëlische choreografe laat zich kenmerken door samenwerking, aanraking en transformatie. Een stroom van cinematografische beelden nemen u mee naar een gedeeld universum van eenzaamheid. Als danseres was ze reeds te zien in het werk van onder andere Meg Stuart.… Lees meer

  • Marlene Monteiro Freitas

    Marlene Monteiro Freitas is een sensatie in de internationale danswereld. Haar fenomenaal uithoudingsvermogen en unieke bewegingstaal – met dank aan haar Kaapverdische roots – maken van haar een bijzondere en stoutmoedige choreografe. Opvallend in haar werk zijn de vaak complexe en ononderbroken ritmes in muziek en beweging. In Jaguar raakt een koppel tennisspelers op drift nadat hun relatie stukloopt. … Lees meer

  • Marco Berrettini

    De Italiaans-Duitse choreograaf Marco Berrettini werd op zijn vijftiende Duits kampioen discodansen. Al sinds 1986 maakt hij eigen, vaak controversieel werk: van performances in musea over video-installaties tot totaalconcepten … In het internationaal bejubelde iFeel2 ontleedt Berrettini de mens door zijn dansers als marathonlopers in ontbloot bovenlijf steeds weer hetzelfde thema te laten uitvoeren. Het bizarre zilverkleurige struikgewas, het blauwachtige schemerlicht en de prikkelende muziek maken dit duet tot een verrassende trip.… Lees meer

  • Latifa Laâbissi

    De excentrieke Franse choreografe en danseres Latifa Laâbissi is een telg uit de school van Merce Cunningham en danste eerder met onder meer Boris Charmatz. Adieu et Merci is een ode aan een ritueel dat in werkelijk elke voorstelling terugkomt: het groeten. In deze solo laat scenografe Nadia Lauro een prachtig purperen gordijn bewegen. Het kleurrijke, ‘levende’ decor en Laâbissi’s hartverwarmende groeten maken van de scène een imposante tableau vivant.… Lees meer

  • Batsheva Dance Company

    Gaga is een bewegingsvorm zonder vaste patronen ontwikkeld door Ohad Naharin, artistiek directeur van Batsheva Dance Company. Gaga laat de danser flexibiliteit, kracht en uithoudingsvermogen opbouwen. Op die manier ontdekt hij de mogelijkheden van zijn lichaam, leert hij bewegen op een instinctieve manier en krijgt hij inzicht in bewustzijn en onderbewustzijn. Verbeeldingskracht en het openstellen van je zintuigen spelen hierin een belangrijke rol. … Lees meer

  • Ohad Naharin & Batsheva Dance Company

    Ohad Naharin, choreograaf van de toonaangevende Israëlische Batsheva Dance Company, mocht ooit actrice Natalie Portman trainen voor haar balletrol in de film Black Swan. The New York Times noemde hem ‘een van de fascinerendste dansmakers op deze planeet’. Zijn choreografieën worden bestempeld als sensueel, suggestief, meeslepend en ontroerend. Identiteit, conflict en overleven zijn geliefde thema’s. Last Work is een voorstelling over mensen die ‘anders zijn’ naast de samenhorigheid van de groep. … Lees meer