Ga naar de hoofdcontent
MAGAZINE

MAGAZINE DEC 21 - FEB 22

voorwoord

Lien Bonte

De feesttafel

Wij heffen samen het glas op wat mag komen, en wat was, en we klinken op jou!

 Wij waren erbij toen het Concertgebouw zijn eerste kaarsje uitblies. We hingen de ballonnen op voor zijn eerste decennium. En nu – waar vliegt die tijd toch heen? – poetsen we borden en glazen op voor de 20e verjaardag van ons kunstenhuis. Twintig jaar, dat is volgens de traditie een jubileum in porselein of kristal; en zowaar: in die traditie zit heel veel waarheid vervat.

 

Duurzaam porselein

Porselein is stevig en duurzaam, weer- en hittebestendig. Uit eeuwenoude scheepswrakken worden ongeschonden porseleinen schatten opgediept. Onze partnerschappen blijken uit datzelfde materiaal vervaardigd. Ook bij storm blijven onze partners aan boord. Met hun (financiële) steun geven ze ons schip de wind in de zeilen. Ze houden ons mee op koers, helpen bakens uitzetten of nieuwe routes verkennen. Taart uit porseleinen borden voor hun loyauteit!

 
Schitterend kristal

Kristal verwerft extra schoonheid door het te slijpen. Wat een geluk hebben wij toch dat we al twintig jaar slijpers en polijsters van de meest verfijnde soort in huis hebben. De artiesten op en rond onze podia – van muzikanten en dansers tot steeds meer klankkunstenaars, foto- en videografen, auteurs en opiniemakers – geven onze werking extra helderheid. Met tijd, precisie en passie maken ze van een mooie steen een fonkelend kleinood dat alle kleuren van het spectrum weerspiegelt. Ook de Concertgebouw-equipe schaaft mee, met diezelfde zorg en gedrevenheid. En springt hier of daar een brokje of een splinter los, dan zijn onze bijna 70 medewerkers de lijm die alles samen houdt. Bubbels uit kristallen glazen voor onze sterren voor en achter de schermen!

 
Goud waard

Voor een officieel gouden jubileum moeten we nog dertig jaar geduld koesteren, maar als je kan rekenen op een publiek dat met geen goud te betalen is, dan weet je dat élke mijlpaal er een is met een gulden randje. Servies mag opgeblonken worden, bestek mag glimmen, maar het zijn de genodigden aan tafel die een festijn zijn glans verlenen. Zonder ons publiek geen reden tot vieren, zonder volk in de zalen geen feest. Of je dat eerste kaarsje mee uitblies, of pas een eerste hap neemt nu er twintig kaarsen de taart sieren: schuif vooral mee aan aan de feestdis, beste bezoeker. Blazen maar, en smullen, en vieren! Wij heffen samen het glas op wat mag komen, en wat was, en we klinken op jou!

 
— Katrien Van Eeckhoutte & Jeroen Vanacker, algemeen en artistiek directeur

 

 

Verse nieuwtjes

  • Geef muziek en dans cadeau!

    We moesten veel te lang livemuziek en dans missen, en krijgen er nu dan ook maar niet genoeg van. Met een Concertgebouw-geschenkbon onder de kerstboom, kan je alvast het leed (en de pakjesstress) een beetje verzachten. Bestel je geschenkbon voor een bedrag naar keuze of bij In&Uit Brugge.

  • Een huis vol geluiden

    Wij vieren onze verjaardag ook graag met onze jongste bezoekers! Binnenkort verschijnt dan ook ons eerste prentenboek voor families , met het Concertgebouw in de hoofdrol. Rik De Jonghe debuteert met dit verhaal, Alain Verster tekent voor de illustraties.  

  • Mediatheek

    Opende je onze schatkist boordevol opnames, publicaties, afspeellijsten en interactieve verhalen al? Uren lees-, kijken luisterplezier gegarandeerd.  

  • Bits of Dance

    Ook in 2022 bundelen de drie partners van Dans in Brugge – Concertgebouw Brugge, Cultuurcentrum Brugge en KAAP – de krachten.

Vijf redenen …

Waarom je het concert van Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen niet mag missen!

  1. Die Deutsche Kammerphilharmonie is een orkest met wereldfaam.
  2. De muzikanten toveren een programma uit hun hoed dat niemand onberoerd zal laten.
  3. Bariton Matthias Goerne is allesbehalve aan zijn proefstuk toe en zong al zowat overal ter wereld.
  4. Zwelgen op de mooiste en meest tragische tonen past gewoon heel hard bij donkere wintermaanden.
  5. Seizoensdenker David Van Reybrouck laat zijn licht schijnen over Brahms Vierernste Gesänge en dan vooral over wat de tekst ons vandaag nog kan vertellen.

Seizoensdenker David Van Reybrouck

Stefan Vanfleteren

David Van Reybrouck is archeoloog, filosoof en schrijver, maar bovenal een geëngageerde burger. Tijdens seizoen 21-22 landt deze geboren Bruggeling geregeld in zijn thuisstad om ons aan te steken met zijn passie en kennis.

  • Leven aan de vooravond van de klimaatcatastrofe

    Onze seizoensdenker staat stil bij onze kolonisatie van de toekomst, een fenomeen dat al het leven op aarde treft, en laat zich hierbij flankeren door Erwin Vann en gitarist Peter Hertmans.

  • Keynote voor Deutsche Kammerphilharmonie Bremen

    Voor het orkest van wal steekt, laat David Van Reybrouck zijn licht schijnen over de fascinerende wisselwerking tussen tekst en muziek, bijvoorbeeld in Brahms’ Vier ernste Gesänge.

  • Essay door David Van Reybrouck

    Niet meteen je gebruikelijke nieuwjaarsbrief. Als David Van Reybrouck neerpent wat hij wenst voor het nieuwe jaar, weet je dat het serious business wordt. Naar aanleiding van 20 jaar Concertgebouw laat onze seizoensdenker rond de overgang van oud naar nieuw zijn gedachten de vrije loop over de toekomst van cultuurinstellingen, en wat hun rol zou kunnen en moeten zijn.

  • Revolusi: een levende geschiedenis

    In zijn theatervoorstelling Revolusi: een levende geschiedenis leert de seizoensdenker ons met andere ogen kijken naar Nederlands- Indië. Aan de hand van mooie beelden, pakkende verhalen en intrigerende personages laat David Van Reybrouck zien hoe de Indonesische revolusi nog steeds doorleeft in onze tijd.

  • Woorden op het ritme van het zand

    Zandkorreltje voor zandkorreltje creëren boeddhistische monniken een zandmandala op het podium van de Concertzaal. Woord voor woord pent David Van Reybrouck op zijn beurt trage ideeën, gevoed door de niet-aflaatbare ijver en concentratie van de monniken.

  • La pensée du soir

    Onze seizoensdenker krijgt een aantal welgekozen, uitdagende fragmenten voorgeschoteld, waarover hij zijn gedachten de vrije loop laat. Een brainstorm op hoog niveau, waarbij netelige kwesties allerminst geschuwd worden.

bach academie brugge

Thomas Jackson

Bach en de pioniers

Voor(uit)lopers

Zelfs voor de grootste componist ooit geldt: er was een tijd voor, én een tijd na Bach. De twaalfde Bach Academie Brugge kijkt voorbij de grenspalen van zijn leven, terug naar Bachs voorvaders en inspiratiebronnen en (ver) vooruit naar 20e-eeuwse echo’s. Het festival reist noordwaarts om Buxtehude en zijn virtuoze cirkel te ontmoeten, maar evengoed naar Italië en zelfs de Verenigde Staten, waar iconoclasten als Berio en Cage net als de innovatieve Thomascantor de limieten van de muziek opzochten. 

Artiesten over deze Bach Academie

  • Solomon’s Knot aan het woord

    ‘Bach schreef voor de eeuwigheid.’

  • Toshiyuki Shibata & Anthony Romani aan het woord

    ‘We experimenteren graag, net als Bach.’

  • Elicia Silverstein & Anthony Romaniuk aan het woord

    ‘Een echo van een verdwenen wereld’

  • Robin Verheyen aan het woord

    ‘Elk deeltje Bach heeft betekenis in mijn compositie.’

met dank aan

Voorstellingen bij dit artikel

  • Robin Verheyen Quartet

    The Bach Riddles
  • The Goldberg Variations

    Platform–K / Michiel Vandevelde / Philippe Thuriot
  • De h-Moll Messe als compendium

    Luistercursus
  • Collegium Vocale Gent

    Bach. h-Moll Messe
  • Toshiyuki Shibata & Anthony Romaniuk

    Bach & Glass
  • Wim Berteloot

    Bach op beiaard
  • Solomon’s Knot & Ignace Bossuyt

    Close-up: Bach-motetten
  • Christine Busch, Alexis Kossenko, Ageet Zweistra & Maude Gratton

    Bach. Musikalisches Opfer
  • Ensemble Stravaganza

    Bach, Buxtehude & Reincken
  • Solomon’s Knot

    Bach. Motetten
  • Benjamin Alard & Gerlinde Sämann

    Bach. Neumeister-koralen
  • Benjamin Alard & Gerlinde Sämann

    Bach. Neumeister-koralen
  • Elicia Silverstein

    Bach, Biber, Berio & Sciarrino
  • Collegium Vocale Gent

    Bach. h-Moll Messe

Drie vragen aan drie makers

Een nieuw (jubileum)jaar komt in zicht, en daarmee ook een festijn aan ovenvers werk. Die creaties zijn niet enkel een feest voor het oor, maar vaak ook voor het oog, zoals kunstenaar Anouk De Clercq, choreograaf Anne Teresa De Keersmaeker en videokunstenaar David Claerbout met verve bewijzen. We peilden bij deze drie makers naar hoe ze toeleven naar de première van hun jongste kunstworp in 2022.

1. Is je werk al 'af', of loopt het proces nog?
2. De muziek bestond al (lang) voor jouw creatie erdoor werd geïnspireerd, beïnvloedt dat het maakproces?
3. Wat betekent het voor jou dat je creatie net in het Concertgebouw voor het eerst (in België) te zien zal zijn?
  • Anouk De Clercq

    • 1971, Gent 
    • Onderzoekt het potentieel van audiovisuele taal om mogelijke werelden te creëren 
    • Belgische première van haar poëtische videobeelden bij Messiaens Quatuor pour la fin du temps in januari
  • Anne Teresa De Keersmaeker

    • 1960, Mechelen
    • Richtte in 1983 het intussen wereldberoemde dansgezelschap Rosas op; in 1995 stichtte ze de dansschool P.A.R.T.S.
    • Wereldpremière van Mystery Sonatas op de gelijknamige muziek van Biber tijdens de feestweek 20 jaar Concertgebouw
  • David Claerbout

    • 1969, Kortrijk
    • Werd opgeleid als tekenaar, maar werkte als autodidact al snel met fotografie en digitale media 
    • Zijn nieuwe filminstallatie The Close, gebaseerd op Arvo Pärts Da pacem Domine, wordt op onze 20e verjaardag opgenomen in de kunstcollectie 

Voorstellingen bij dit artikel

  • Het Collectief & Anouk De Clercq

    Messiaen. Quatuor pour la fin du temps
  • Mystery Sonatas / For Rosa

    Anne Teresa De Keersmaeker & Rosas / Amandine Beyer & Gli Incogniti
  • Mystery Sonatas / For Rosa

    Anne Teresa De Keersmaeker & Rosas / Amandine Beyer & Gli Incogniti
  • Mystery Sonatas / For Rosa

    Anne Teresa De Keersmaeker & Rosas / Amandine Beyer & Gli Incogniti
  • David Claerbout: The Close / Christoph De Boeck: Surfaces

    Nieuwe video- en klankkunst voor het Concertgebouw
  • David Claerbout: The Close / Christoph De Boeck: Surfaces

    Nieuwe video- en klankkunst voor het Concertgebouw
  • David Claerbout: The Close / Christoph De Boeck: Surfaces

    Nieuwe video- en klankkunst voor het Concertgebouw

Een trip langs ons verleden

Het kostte bloed, zweet en tranen en vooral tonnen liefde voor muziek, dans en cultuur tout court om het Concertgebouw - intussen 20 jaar geleden - steen voor steen groot te maken. Wij nemen je in dit magazine graag mee op een trip langs ons verleden om tot slot verlangend naar de toekomst te lonken. 

December Dance 21

Een nieuwe toekomst voor het festival

December Dance, dat is 12 dagen dans en 12 voorstellingen, 5 residenties en 5 coproducties. Bovendien slaat de hoogmis van de hedendaagse dans in Vlaanderen een nieuwe weg in. Concertgebouw Brugge en Cultuurcentrum Brugge richten met een innovatieve dansprogrammering – los van geografische regio’s en curatoren – de blik op de wereld rond ons. Wij helpen jou alvast een handje om te kiezen uit het rijke aanbod! 

 

Tips van kenners en liefhebbers

  • Sarah Vermeulen

    Coördinator communicatie Dans in Brugge
    ‘Een voorstelling om naar uit te kijken is ongetwijfeld Soirée d'études van Cassiel Gaube: ik zag zijn vorige solo, eveneens gebaseerd op house dance en vind het ongelooflijk wat hij en zijn dansers brengen. En misschien nog het beste van alles: hij zal zijn publiek zin doen krijgen om zelf ook een dansje te placeren. Ik ga daar alvast van profiteren, nu het weer kan!’ 

     

     

  • Sonia Debal

     Dansfan en -kenner en een van de pleitbezorgers van December Dance
    ‘Jan Martens weet telkens opnieuw te verrassen door zijn sterke eigen bewegingstaal waarbij hij de relatie tussen performer en toeschouwer in een nieuw perspectief zet. In any attempt will end in crushed bodies and shattered bones eisen zeventien performers één voor één hun plek op de grote scène op. De première op het festival van Avignon 2021 werd op een staande ovatie onthaald.’

  • ECCE

    Dansgezelschap en huisartiest van het Concertgebouw
    'De programmatie van December Dance 21 is uitzonderlijk dit jaar. Kiezen is sowieso moeilijk uit dit mooie aanbod. Maar wij willen zeker Without references van Cindy Van Acker niet missen. Hoe Van Acker op nauwgezette wijze met lichaam, bewegingen, klank en ritme aan de slag gaat, raakt ons enorm. Haar universum vermengt schoonheid met vreemdheid.’

  • Guilhem Bollé

    Lid van onze jongerengroep Soundcast
    'Ik kijk er heel erg naar uit om me tijdens CASCADE even helemaal in een andere realiteit te wanen. Laat je je meeslepen in de droom of niet? Je weet het pas als je aan het kijken bent!'

  • Simon De Smet

    Medewerker financiën in het Concertgebouw
    'Ik wil Love Chapter 3: The Brutal Journey of the Heart zeker niet missen. Energieke dansers, bijzondere kostuums en explosieve technomuziek laten me nu al watertanden.’

     

‘We zijn op zoek gegaan naar werk dat ons op de een of andere manier een plek geeft binnen ons tijdsgewricht. Werk dat erin slaagt een brug te slaan tussen het verleden en de toekomst. Want dat is iets wat dans bij uitstek kan.’

- Georg Weinand , artistiek coördinator Dans in Brugge & December Dance

Geniet alvast van dit voorsmaakje

CASCADE / Meg Stuart / Damaged Goods (ZO 05 DEC 2021)

 

Without references / Cindy Van Acker (DO 02 DEC 2021)

 

Love Chapter 3: The Brutal Journey of the Heart / L-E-V / Sharon Eyal (DI 07 DEC 2021)

Massala Dance Company / OÜM (DO 09 DEC 2021)

Een organisatie van Concertgebouw Brugge & Cultuurcentrum Brugge
Powered by Dans in Brugge

Voorstellingen bij dit artikel

  • Without references

    Cindy Van Acker
  • An Evening-length Performance

    James Batchelor
  • An Evening-length Performance

    James Batchelor
  • Dances of Death

    Michiel Vandevelde
  • CASCADE

    Meg Stuart / Damaged Goods
  • Love Chapter 3: The Brutal Journey of the Heart

    L-E-V / Sharon Eyal
  • Soirée d’études

    Cassiel Gaube
  • Rasp Your Soul

    Kat Válastur
  • Moving Self Portrait

    Mohamed Toukabri & Eyes-B
  • any attempt will end in crushed bodies and shattered bones

    Jan Martens / GRIP & Dance On Ensemble
  • Pink for Girls & Blue for Boys

    Tabea Martin

Maak kennis met dirigent Elim Chan

met de vragenlijst van Proust

vragen van Proust

We legden enkele vragen voor aan de Honkongse Elim Chan, sedert 2019-2020 chef-dirigent bij Antwerp Symphony Orchestra

Geen auteur wiens meesterwerk zo doordrenkt is van ons seizoensthema rond tijd & herinnering als Marcel Proust en zijn À la recherche du temps perdu (Op zoek naar de verloren tijd). In 2021 zou de Franse auteur 150 zijn geworden, in 2022 viert zijn klassieker zijn eeuwfeest. Kortom: aan Proust valt dit seizoen niet te ontsnappen. Elk magazine krijgt dit seizoen dan ook een vleugje Proust mee met enkele vragen uit de zogenaamde ‘vragenlijst van Proust’. De auteur bedacht de lijst met vragen die peilen naar je persoonlijkheid niet zelf, maar zijn originele antwoorden en het feit dat hij die reeds op jonge leeftijd gaf, leidden ertoe dat de lijst de geschiedenis inging als de ‘Questionnaire de Proust’. 

Wat is jouw idee van geluk?
Met jezelf in vrede leven.

Welke persoon bewonder je?
De onlangs overleden Bernard Haitink. Hij heeft me geleerd om kalm en rustig te zijn, maar tegelijkertijd vol kracht en energie te zitten.

Wat is je huidige gemoedstoestand?
Op dit moment ben ik heel moe. Maar in het algemeen, sinds alles terug ietwat normaal is, voel ik me heel nieuwsgierig, benieuwd en excited.

Waar en wanneer ben je het gelukkigst?
Op het podium en thuis. Op het podium, omdat ik daar kan doen wat ik graag doe. Thuis, omdat ik daar helemaal mezelf kan zijn.

Als welk dier of object zou je na je dood willen reïncarneren?
Ik zou graag terugkeren als een wolf. Ik heb altijd gehouden van wilde dieren, en hoe ze in onze wereld staan. Wolven, vossen, ijsberen: ze staan zo dicht bij de natuur. Alles wat ze doen heeft verband met de wereld waarin ze leven.

Waar zou je graag wonen?
Op dit moment Italië. Ik ben er net geweest voor mijn huwelijksreis. Een vriend van me heeft er een huis, en ik begrijp die liefde nu. Een prachtig land, het eten is er heerlijk, en er is wijn in overvloed.

Wat is je dierbaarste bezit?
De mensen die me altijd zijn blijven steunen en graag zien.

Wie zijn je favoriete helden in het echte leven?
Alle dokters en ander medisch personeel die het voorbije anderhalf jaar zijn blijven doorwerken. Zij zijn echt de helden van deze planeet.

Hoe zou je graag sterven?
Pijnloos en snel. Ik wil niet lijden. Maar niet alleen. Ik wil dat de mensen die ik graag zie bij me zijn, zodat ik afscheid kan nemen.

Wat is je favoriete motto?
‘Doe je best, en God doet de rest.’ Deze gaat al een tijdje mee in onze familie. Hij werd onlangs herhaald
op het huwelijk van mijn zus. Ik had het er toen over met enkele familieleden hoe dat bij ons allemaal afzonderlijk in onze levens is verwerkt.

 

Voorstellingen bij dit artikel

  • Pavel Kolesnikov

    Schubert, Franck, Couperin, Hahn & Fauré
  • Antwerp Symphony Orchestra

    Rachmaninov, Shostakovich & Gubaidulina
  • Marcel Proust

    Cursus - deel 1
  • Jan Michiels, Juan Parra & Lise Bruyneel

    Op zoek naar de verloren tijd

ZET JE KLOK STIL TIJDENS SLOW (36h)

Het festival van de traagheid

Op 5 en 6 februari 2022 nodigt Concertgebouw Brugge zijn bezoekers voor de derde keer uit om van zaterdagmorgen tot zondagavond 36 uur lang te vertragen met kunst. Geïnspireerd door oude en andere culturen ervaar je tijdens SLOW(36h) de tijd als ‘duur’ en geniet je maximaal van minimale middelen. Je reist tussen muziek en stilte, naar verre landen of onbekende culturen. 

In samenwerking met Europalia, Avansa, KAAP, Entrepot & het Tibetaans Instituut

 

Stippel jouw favoriete SLOW-trip uit met een van onze routes

  • 1. TRANCE

    Bedwelmend en bezwerend: de muziek tijdens SLOW(36h) dompelt je onder in een heerlijke trance.

  • 2. UITGESPONNEN

    Ban de klok en laat je voor één keer inhalen door de tijd.

  • 3. FLUISTERMUZIEK

    Concerten op de grens tussen geluid en stilte, of hoe mooi fluistermuziek kan zijn.

  • 4. EEUWENOUDE LOCATIES

    De SLOW-beleving krijgt een extra bijzonder randje op deze unieke plekken waar een eeuw amper een zucht lijkt.

  • 5. ACTIEF VERTRAGEN

    Weg van de rush van elke dag, neem je ook de tijd om zélf actief te verstillen.

Volg je intuïtie, vergeet je klok en weet: hoe trager de ervaring, hoe intenser de herinnering

‘Traagheid is het inspirerende vertrekpunt voor intense ervaringen tijdens SLOW(36h), dat je van fluisterklanken naar trance leidt, en van een eeuwenoude abdij naar de scène van het Concertgebouw, waar je tussen een kunstwerk van Lawrence Malstaf terechtkomt. Dit kunstenfestival ruilt veelheid en snelheid in voor de kracht van het minimale en het duurzame. Less is more als adagium voor kunst én leven: levenskunst.'

- Jeroen Vanacker, artistiek directeur Concertgebouw 

 

De verbondenheid tussen een cultuurstad en een haven

Het Concertgebouw zou niet jouw gekende Concertgebouw zijn zonder het duurzame partnership met Port of Zeebrugge. Cultuur en business gaan meer dan hand in hand, ze stimuleren en versterken elkaar. Van bij de start in 2002 engageerde het havenbestuur zich voor ons verhaal als gerenommeerd artistiek platform in Brugge. Sindsdien maakt het mee de groei en ambities van het Concertgebouw waar. Een pas de deux die blijft inspireren.

  • Tom Hautekiet, CEO Port of Zeebrugge:

    - ‘Brugge is natuurlijk niet alleen een stad vol cultuur, maar heeft ook op economisch vlak heel wat te bieden. Als Brugse zeehaven en partner van het eerste uur van het Concertgebouw laten wij heel graag zien dat beide aspecten hand in hand gaan. Wist je trouwens dat je bij mooi weer vanop het dakterras van het Concertgebouw de haven kan zien?’

     

  • Geertrui van Ooteghem, directeur public relations Port of Zeebrugge:

    - ‘Jaarlijks genieten we van de gastvrijheid en het internationale programma van het Concertgebouw. Dit gaat van een internationaal havencongres, tot het feestelijk inzetten van het nieuwe jaar of met genodigden of medewerkers uit de haven doorheen het jaar onvergetelijke momenten beleven. De verbondenheid van haven en cultuurstad is heel sterk.’

     

Het Concertgebouw Circuit groeit verder aan

Duik met de audiogids diep in de geschiedenis van de klankkunst aan de hand van de nieuwe tijdslijnwand.

tijdlijnwand
tijdlijnwand

Kom binnen en ontdek:

  • de klokkeninstallatie Bellen Spel,
  • de periscoop en scheepsbel Bell Vue
  • de panoramische duiding op het dakterras.

met dank aan

20 jaar Concertgebouw

20 JAAR CONCERTGEBOUW

Twee decennia lang ontwikkelde het Concertgebouw zich tot een kunstinstelling die niet meer weg te denken valt in de hoofden en harten van muziek- en dansliefhebbers. Samen met het publiek en de partners maken we er een groot feest van.

  • De feestweken (zo 13 - zo 27 feb 2022)

    Een feest vier je met je vrienden en dus tekenen drie huisartiesten present. De cadeaus zijn alvast voorzien;

    • een wereldpremière van Rosas;
    • een kinderboek:
    • een nieuw werk van David Claerbout voor onze kunstcollectie;
    • een trip down memory lane met Anima Eterna Brugge
  • Jouw Concertgebouw top 3

    Onze 20e verjaardag is uiteraard het uitgelezen moment om terug te kijken naar 20 jaar voorstellingen in het Concertgebouw. Met intussen een paar duizend concerten , dansvoorstellingen, lezingen, tentoonstellingen, films … achter de kiezen, zijn wij razend benieuwd om te horen welke voorstellingen een blijvende indruk op jou achterlieten. 

  • Gezocht: (bijna) 20-jarigen

    Ben jij geboren op 20 februari 2002 of ken je iemand die deze prachtige palindroom-dag zijn geboortedag mag noemen? Dan ben jij tot op de dag even oud als het Concertgebouw. En daarvoor mag je in de bloemetjes gezet worden!

Zet je schrap voor een dolle trip down memory lane in 14 etappes

Twee decennia muziek, dans en zo veel meer (maar echt zó véél méér!) vatten in luttele pagina’s: dat is afbreuk doen aan een eindeloze rist artiesten en voorstellingen, onvergetelijke projecten, persoonlijke verhalen of warme herinneringen. We proberen het toch, tegen beter weten in!

klankkunst

KLANKKUNST IS OVERAL

Klankkunst speelt al meer dan tien jaar een belangrijke rol in het Concertgebouw en is overal aanwezig. En de collectie leeft en groeit aan. Wij zetten voor jou wat feiten uit het verleden en de toekomst op een rij!

Klankkunst in het Concertgebouw

  • Het klankenlabo Sound Factory bestaat ondertussen 10 jaar. Jaarlijks komen er 3500 leerlingen tijdens workshops en ongeveer 5000 bezoekers van Concertgebouw Circuit experimenteren met klanken op de verschillende installaties.

     

  • Er zijn 80 audioguides met koptelefoon beschikbaar in de Inkomhal voor wie de geluidskunst op Concertgebouw Circuit nog intenser wil ervaren.

  • Klankkunst wordt officieel de derde hoofddiscipline naast muziek en hedendaagse dans in het artistieke programma van het Concertgebouw.

  • De Omni, een van onze populairste interactieve klankinstallaties, telt 108 vakjes die je kan aantikken. Dankzij een enorme databank aan geluiden creëer je zo een unieke compositie.

  • Je kan in het Concertgebouw 9 klankkunstinstallaties ontdekken. Sommige kan je zelf bespelen tijdens het bezoekersparcours Concertgebouw Circuit.

  • In december wint de klankkunst nog meer terrein in het Concertgebouw in drie tijdelijke installaties. Erik Nerinckx laat je de kracht van de zee horen via een massieve geluidsmuur bestaande uit 16 speakers. Geluidskunstenaar Stijn Demeulenaere verklankt
    in Zijlijn het verstoorde klanklandschap onder de waterspiegel. Het kunstenaarsduo VOID visualiseert dan weer geluiden van de zee. Met de Phonautogram, geïnspireerd op een 19e-eeuwse techniek om klank te 'tekenen', maken ze water zichtbaar.

  • Een nieuwe Tijdslijnwand met 13 hoogtepunten geeft je een inkijk in de evolutie van de klankkunst en de link met andere kunstvormen.

Ontdek onze klankkunst en laat de muzikant in je los tijdens Concertgebouw Circuit

Een dag met Vier het Leven

Het Concertgebouw omarmt het project Vier het Leven. Als eerste cultuurhuis in Brugge zet het Concertgebouw zich in om een concertbezoek wat makkelijker te maken voor een ouder, vaak minder mobiel publiek. Cera, partner van het Concertgebouw, ijvert voor een warme samenleving en enthousiasmeert zijn vennoten om zich als vrijwilliger te engageren. Een dag met ... Vier het Leven!

  • 18.30

    Daniel, Resi en Claudine vol verwachting
    Drie enthousiaste bewoners van residentie Ten Eeckhoutte in Brugge pikken voor het eerst een concert mee met Vier het Leven. Vol verwachting kijken ze uit naar de activiteit die de residentie hen tipte. ‘Een uitstap die de dag breekt,’ aldus Claudine.

  • 18.45

    Gastvrouw Christine is er!
    Christine is Cera-vennoot, een trouwe Concertgebouwbezoeker en een enthousiaste vrijwilliger! ‘De oproep sprak me meteen aan en ik kreeg met alle andere vrijwilligers de nodige uitleg tijdens een workshop van Vier het Leven. En voilà, hier ben ik om voor het eerst een aantal deelnemers thuis op te halen met mijn auto. Ik wil graag zoveel mogelijk mensen laten genieten. Dat is mijn doel.’

  • 18.50

    Gordel vast? Op naar het Concertgebouw!
    ‘Wat een fijne ervaring om zo opgehaald te worden! Ik ben nog wel redelijk mobiel, maar avondvoorstellingen zijn eigenlijk geen optie meer voor mij. ’s Avonds kom ik niet veel meer buiten. Velen in de residentie vinden het waanzinnig dat ik dit wil doen’, zegt Claudine. Ook andere drempels, zoals de eenzaamheid na bijvoorbeeld het verlies van een partner, zorgen ervoor dat ouderen vaak niet meer aan culturele activiteiten kunnen deelnemen.

  • 20.00

    De inspiratie voelen van op het podium
    In het Concertgebouw voegen de gasten zich bij de andere deelnemers van Vier het Leven. Vrijwilligers Marie-Claire en Christine begeleiden de deelnemers naar de Concertzaal. Vanuit de comfortabele stoelen is het genieten van huisorkest Anima Eterna Brugge dat Beethovens Zevende symfonie ontrafelt en laat weerklinken met enkel 9 blazers in plaats van een groot orkest. ‘De inspiratie van de musici voelen, vind ik fantastisch,’ getuigt Resi. Daniel weet dan weer de historische duiding het meest te appreciëren.

  • 21.30

    Het genot van het delen
    Na de voorstelling geniet het gezelschap van een glas en worden ervaringen uitgewisseld. ‘Alleen naar iets gaan is een drempel. Je moet kunnen delen wat je ervan vond’, klinkt het. ‘Ik maak zeker andere bewoners van de residentie warm voor dit initiatief,’ zegt Daniel.

  • 22.00

    Veilig terug naar huis
    ‘Door corona heb ik veel voorstellingen op tv bekeken. Maar ik miste de ambiance en warmte van een volle zaal’, vertelt Claudine nog. Ze wandelt bij het naar buiten gaan langs de tafel waar de musici uitgelaten verzameld zitten en spreekt hen aan om hen te danken voor het mooie concert. ‘Zo fijn om hier zo dicht bij de artiesten te kunnen nagenieten.’ Vanuit de parking onder het Concertgebouw vertrekt Christine met haar gezelschap terug naar de residentie. ‘Een beleving die nog zal nazinderen’, belooft Resi.

de generaties

De generaties

Ze zijn moeder en dochter, en dat zie je een beetje. Ze zijn blij met elkaar, en dat voel je. Ze zijn zot van muziek, en dat hoor je (in wat ze zeggen, want zingen willen ze vooralsnog niet). Hun verhaal begint aan het Lemmensinstituut in Leuven, waar de treinstellen van een klarinettiste uit de hoge Kempen en een fluitist uit het diepe Heuvelland halt houden, om vervolgens richting Brugge te denderen. Ze worden er de muzikale ouders (‘met een zelf verzonnen liedje voor elke gelegenheid’) van een ‘dochter met een muzikantenhart’ en een ‘zoon als een jazzsponske’. Kon het anders dan dat hun pad ook richting Concertgebouw zou leiden?

'Na de lange pauze lijken we echt wel extra gretig'

 

Verbonden met Bert

Els en echtgenoot Joris arriveerden in Brugge in 1994, mooi op tijd om de start van het Concertgebouw vanop de eerste rij mee te maken. ‘Onze interesse was meteen gewekt. We schaften dat fantastische boek aan met alle ontwerpen die meedongen om hét uitverkoren ontwerp van het Concertgebouw te worden.’ Het boek belandde bij boezemvriend Bert. ‘Mijn jeugdvriend en buurman in het Kempens jeugdorkest, blijkt zovele jaren later diegene te zijn die op de Concertgebouwwerf de opvolging doet voor het stabiliteitsbureau. Bert is er inmiddels niet meer, maar deze plek is voor mij onlosmakelijk met hem verbonden.’ Clara herinnert zich de zondagse ontbijten in de schaduw van de Lantaarntoren, waar nu In&Uit gevestigd is, maar ook doordeweeks zijn muziek en cultuur een constante ten huize Lasure-Mussels. Clara en jongere broer Hendrik starten als kleuters met viool (‘hij vroeg me bij elk winkelbezoek of ik nu eindelijk ook een viool zou kopen’), waarna de piano definitief de hoofdrol opeist. ‘Ik was begonnen met piano, terwijl Hendrik nog viool speelde, maar je zag hem steeds verliefder lonken naar die piano. Op den duur werd ik letterlijk verdreven van dat klavier.’

Dizzy & Werner

Terwijl Clara uitdrukkelijk de breedte opzocht – beeldende kunst, (pop)muziek, zang, woord, maar ook sport – werd Hendrik na een toevallige flard Dizzy Gillespie een jazz kitten. ‘Toen Hendrik Dizzy en de jazzpiano ontdekte, werd jazz zijn ding, en hij bleek een sponske te zijn.’ Clara haalt het ongelofelijke toeval aan dat Hendrik in de academie van Knokke in de les zit met Harrison Steingueldoir en Bram De Looze. ‘Daar krijg je nietsvermoedend drie uitzonderlijke talenten samen, die in geen tijd iedereen naar huis speelden.’

 It’s a family affair

De jazz sijpelt binnen, maar klassiek blijft een hoofdzaak, en tegenwoordig zelfs echt een family affair. ‘Voor het eerst heb ik samen met mijn ouders een abonnement barok gekocht in het Concertgebouw. We zijn er normaalgezien de mensen niet naar om ver op voorhand concerten te plannen, maar na de lange pauze lijken we echt wel extra gretig. En we hebben er echt deugd van. Het concert van a nocte temporis bijvoorbeeld, dat was fantastisch.’ Ook Els geniet van die uitjes met haar (man en) dochter. ‘Onze relatie is veranderd, Clara is een volwassen vrouw geworden, en het is heerlijk om dit samen te kunnen doen. Dat ze hier ook stage loopt, en dat Hendrik hier op het podium stond, vervult mij echt met trots. Het maakt mijn band met het Concertgebouw nog persoonlijker.’

Venster op de toekomst

Die hechte band staat een gezonde dosis reflectie gelukkig niet in de weg want – jazeker! –Clara en Els hebben wensen en aanbevelingen voor ons jubilerende kunstenhuis. ‘Ik hoop dat het voor jongeren vanzelfsprekender wordt om hier binnen te lopen. Ik heb veel vrienden met een brede muzieksmaak die hier vanalles zouden kunnen ontdekken, maar ze lijken de weg (nog) niet zo gemakkelijk te vinden. Op dat punt zijn er nog heel wat kansen.’ Els ziet het nog breder: ‘Ik weet dat iedereen hier welkom is, maar het Concertgebouw mag dat voor mijn part nog veel luider verkondigen. Iedereen moet hier durven en willen binnenkomen.’ En dan klinkt alsnog heel voorzichtig en lacherig een liedje. Vensters op Brugge, heet het, en Els en Joris schreven het met onze ramen in gedachten voor de kleuterklasjes van hun kinderen. Iets met een nieuwe blik op wat je al denkt te kennen. Onze fotograaf weet meteen waar zijn camera en modellen neer te planten.

Op de foto

Els Mussels

  • studeerde klarinet aan het Lemmensinstituut
  • was leerkracht notenleer en is nu pedagogisch adviseur voor het deeltijds kunstonderwijs bij de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten


Clara Lasure

  • studeerde kunstwetenschappen en loopt stage in het Concertgebouw voor haar opleiding Devine (Digital Design and Development)
  • grote kennis van en liefde voor muziek en koers

Lees en kijk je ogen uit de komende maanden

Wij verwennen niet enkel je oren dit najaar, maar ook je ogen met heel wat moois op onze muren. 

De Donkere Kamer (di 21.12.2021)

Op deze kortste en donkerste dag van het jaar presenteren we een nieuwe editie van De Donkere Kamer. De succesformule blijft ongewijzigd: enkele grote namen uit de fotografie stellen hun nieuwste project, boek of tentoonstelling voor. Zo komt Sébastien Van Malleghem vertellen over zijn boek All Father. De Belgische fotograaf Bart Heynen – die in New York woont en werkt – stelt de publicatie DADS voor. Daarnaast krijgen drie beloftevolle talenten de kans om hun fotoproject bij het publiek te promoten. En Stijn Meuris vertelt in zijn gekende stijl over een foto die hem beroerde.

info & tickets

De Donkere Kamer (di 21.12.2021)
De Donkere Kamer (di 21.12.2021)

Opus One ‘21 (tot zo 23.01.2022)

Elk jaar studeren er in België enkele honderden fotografen af aan kunsthogescholen, deeltijds kunstonderwijs of volwassenenonderwijs. BREEDBEELD biedt deze mensen met de tentoonstelling Opus One een breder platform voor hun werk en de verhalen die ze willen vertellen. Het Concertgebouw zet graag samen met BREEDBEELD zijn schouders onder de derde editie van deze expo die een selectie uit alle ingezonden afstudeerwerken in de kijker zet. Speciaal voor deze editie krijgt Opus One een internationaal luik. Ook studenten uit Finland kregen de kans om ons hun werk toe te zenden. Zo brengen we een nieuwe dialoog tussen de Belgische nieuwe garde afstuderende fotografen en een nieuw gastland tot stand. In de uiteindelijke selectie zal het werk van veertien Belgische en vijf Finse fotografen te zien zijn.

Te bezoeken tijdens Concertgebouw Circuit en voor of na een voorstelling In het kader van Brugge Foto

Onze participatieprojecten

Iedereen laten genieten van dans en muziek

Concertgebouw voor iedereen

Concertgebouw Brugge kiest ervoor om iedereen te laten genieten van dans en muziek, als toeschouwer én als deelnemer. Met een aantal participatieprojecten doen we er dan ook alles aan om zoveel mogelijk drempels weg te werken en voor erg uiteenlopende doelgroepen een aangepast programma te presenteren. 

Voorstellingen bij dit artikel

Atelier Matinée

Zondag familiedag