Ga naar de hoofdcontent
Infamous Offspring Wim Vandekeybus

Infamous Offspring Ultima Vez / Wim Vandekeybus

Biografieën

Wim Vandekeybus (BE) is choreograaf, danser, filmmaker en fotograaf. In het midden van de jaren tachtig richtte hij zijn dansgezelschap Ultima Vez op. Zijn eerste voorstelling What the Body Does Not Remember (1987) brak onmiddellijk internationaal door. Samen met onder andere Jan Fabre, Alain Platel en Anne Teresa De Keersmaeker is hij sindsdien mee verantwoordelijk voor de bekendheid van België in de internationale wereld van hedendaagse dans. Vandekeybus’ bewegingstaal, waarin hij energie, risico en gevaar confronteert met intuïtie, impuls en instinct, is de dansante vertaling van een dramatische levensvisie vol dynamiek en conflict. De kern van zijn voorstellingen is en blijft de vitale energie van het lichaam. Daarrond heeft Vandekeybus een rijk en divers oeuvre ontwikkeld dat nationaal en internationaal gewaardeerd wordt. Meer dan veertig internationale dans- en theaterproducties en bijna evenveel films en videowerken later, is Vandekeybus nog steeds op zoek naar vernieuwing. Naast film, video, tekst en fotografie is muziek steeds een zeer belangrijk onderdeel van zijn voorstellingen.

Cast & credits


Wim Vandekeybus:
regie en choreografie 
Iona Kewney, Maria Zhi Tortosa Soriano, Lotta Sandborgh, Cola Ho Lok Yee, Samuel Planas, Rakesh Sukesh, Paola Taddeo, Adrian Thömmes & Hakim Abdou Mlanao: creatie en uitvoering
Israël Galvàn: Tiresias
Fiona Benson: tekst
Warren Ellis/Dirty Three, ILA: muziek
Arthur Brouns: sound design film
Margherita Scalise: artistieke assistent en dramaturgie
Maria Kolegova & Alexandros Anastasiadis: assistenten beweging
Isabelle Lhoas: kostuumontwerp
Wim Vandekeybus: decorontwerp
Schröder, Pepijn Mesure & KVS: decor realisatie en consultatie
Schröder: geluidsingenieur & live video operator
Wim Vandekeybus & Benjamin Verbrugge: lichtontwerp
Benjamin Verbrugge & Sarah Feyen: belichting op tour
Heleen Schepens: boventitels
Flavia Casini (Italiaans), Anne Vanderschueren (Frans), Alex Stockman & Kim Schepens (Nederlands): vertalingen
Heleen Schepens: productie
Heleen Schepens & Kenneth Raemaekers: tourmanagers
Julia Bouhjar: distributie
Laura Aris, Jerry Killick, Magdalena Öttl, Matteo Principi, Louis Kubben, Thi-Mai Nguyen & Pieter Desmet : speciale bedanking
Wim Vandekeybus & Danny Willems: foto’s
Ultima Vez : productie
Teatro Comunale Di Ferrara, Théâtres de la Ville de Luxembourg & KVS: coproductie 

Filmfragmenten
Wim Vandekeybus: regisseur
Wim Vandekeybus & Fiona Benson: script
Fernando Vandekeybus: eerste regieassistent & visual director
Dries Vanderaerden: DOP
Jara Vlaeminckx/Studio Cachet: art direction
Tine De Sauter: make-up
Isabelle Lhoas: kostuumontwerp
Israel Galván, Daniel Copeland, Lucy Black, Thi-Mai Nguyen, Cola Ho Lok Yee, Iona Kewney & Paola Taddeo: cast
lesmecs & Ultima Vez: productie


Met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische Federale Overheid, Casa Kafka Pictures Tax Shelter gemachtigd door Belfius.
Ultima Vez wordt gesteund door de Vlaamse Gemeenschap & de Vlaamse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

 

Powered by 

Toelichting


Familie-intriges in de Griekse godenwereld

Infamous Offspring herwerkt Griekse mythologie naar het Ultima Vez-universum. In Wim Vandekeybus' nieuwste creatie waagt een geheel nieuwe cast van acteurs en dansers zich in het labyrint van eeuwenoude verhalen. Zowel op het podium als op het scherm versmelten dans en de woorden van dichteres Fiona Benson tot een nieuwe en unieke wereld. 

Oude verhalen draaien steeds om goden, als projecties van de extreme en onverklaarbare ervaringen van het mensenleven. Zeus en Hera vormen de kern van het Griekse pantheon, omringd door een zeer exuberant nageslacht. Hoe verhouden die nakomelingen zich tot hun ouders en tot elkaar? Samen vormen ze een patchwork family, waarin alle leden hun eigen kwaliteiten, ambities en gebreken hebben. Deze onbereikbare personages werden geïnfuseerd en versterkt met jaloezie, overspel, hebzucht en andere aspecten die bij het menselijke zijn horen, zodat we ons eraan konden spiegelen.

De Griekse godenwereld is oneindig, het zijn universele verhalen die door de geschiedenis heen wijdverspreid worden verteld en die vandaag de dag nog steeds actueel zijn in onze samenleving. Veel varianten van deze verhalen blijven naast elkaar bestaan, wat de kern is van het mythologische verhaal. Zoals schrijver Roberto Calasso zei: 'Alles wat gebeurt, gebeurt op deze manier, of op die manier, of op die andere manier. Als er uit perversiteit van traditie maar één versie van een mythische gebeurtenis tot ons is gekomen, is dat als een lichaam zonder schaduw en moeten we ons best doen om die onzichtbare schaduw in onze geest op te sporen.' Het is in die veelzijdige context dat de ruimte voor artistieke verbeelding ontstaat en de wereld van Ultima Vez zich ontvouwt.

Daniel Copeland en Lucy Black spelen Zeus en Hera, die alleen op scherm verschijnen en afstandelijke, onbereikbare goddelijke ouders blijven. Aan hun zijde belichaamt flamencolegende Israel Galván de blinde profeet Tiresias, die louter via ritme en lichaamstaal met de performers op het podium communiceert.

Hephaestus is een van de hoofdpersonages in Infamous Offspring, de god van het vuur en het smeden, die al bij zijn geboorte van de Olympus werd gegooid en kreupel werd. Door zijn beperking ontwikkelt Hephaestus uitstekende vaardigheden als smid van de goden. De afgewezene wordt de bekwame en zelfs de onmisbare, de enige arbeider van het pak.

In de voorstelling wordt Hephaestus vertolkt door Iona Kewney, een Schotse schilder en contortionist, die de belangrijkste kenmerken van de kreupele vuurgod omzet in een fantasierijke taal. Alle goddelijke broers en zussen worden op het podium vertolkt door jonge internationale dansers, die de blik op de Griekse mythologie openstellen voor een bredere, hedendaagse en universele benadering.

Fiona Benson, een dichteres wier duistere verbeelding doordrenkt is met plechtige lyriek, herwerkte de mythologie en bedacht de tekst voor de voorstelling. Infamous Offspring is haar theaterdebuut: poëzie is, net als dans, een abstracte vorm om iets over te brengen zonder het letterlijk uit te spreken.

Zoals in verschillende van zijn vorige stukken (Blush, Puur, Traptown, …), ontwikkelt Wim Vandekeybus de visuele vertelling via verschillende media: cinema bestaat naast podiumperformance, dans naast gesproken woord. Al deze talen versterken en verheffen elkaar voor een unieke en steeds herkenbare vormentaal.

Louise Raes, voor De Zendelingen

 

LUISTERTIP
Muziek is een rode draad in het werk van Vandekeybus. Peter Vermeersch, Thierry De Mey, David Byrne, Marc Ribot, Eavesdropper, David Eugene Edwards, Daan, Arno, Charo Calvo, Mauro Pawlowski, Roland Van Campenhout en Elko Blijweert schreven al muziek voor zijn voorstellingen. Voor Infamous Offspring maakte de Australische muzikant en componist Warren Ellis (1965) de muziek. Ellis is bandlid van zowel Dirty Three als Nick Cave and the Bad Seeds. Ellis heeft samen met Nick Cave de soundtracks geschreven voor de films The Proposition, The Road, The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford en Loin des hommes. Ook de jonge Belgische band ILA schreef een deel van de soundtrack van deze voorstelling. 

Personages


Hera
is de zus en vrouw van Zeus. Ze is de koningin van de goden en godin van het huwelijk en de vruchtbaarheid.
Lucy Black is een Engelse actrice.

Zeus is de broer en echtgenoot van Hera. Zeus is de koning van de goden, evenals de god van de hemel en rechtvaardigheid. Zeus had vele buitenechtelijke verhoudingen, zowel met godinnen als met sterfelijke vrouwen.
Daniel Copeland is een Engelse acteur.

Hephaestus is de god van het vuur, de smeedkunst en de ambacht. Hij wordt vaak beschreven als de enige werkende god onder de goden. Hephaestus is het eerste kind van Zeus en Hera. Verscheidene mythen presenteren uiteenlopende vertellingen, maar over het algemeen luidt het verhaal dat Hephaestus, wegens zijn misvorming, bij zijn geboorte door zijn moeder Hera van de berg Olympus werd geworpen. Deze val resulteerde in een fysieke beperking
Iona Kewney is een slangenmens, schilder en performer uit Schotland.

Ares is de god van de oorlog en krijgslust. Hij is het tweede kind van Zeus en Hera.
Adrian Thömmes is een Duits/Finse danser.

Aphrodite is de godin van de liefde en schoonheid. Aphrodite is getrouwd met Hephaestus, maar ze is vooral de minnares van Ares. Haar vele buitenechtelijke affaires zorgden ervoor dat Hephaestos jaloers en wraakzuchtig werd.
Lotta Sandborgh is een danseres uit Zweden.

Apollo is een veelzijdige god, niet alleen van de zon, maar ook van de herders, de waarheid, het goede, de schone kunsten, de profetie en de geneeskunde. Hij is de tweelingbroer van Artemis.
Hakim Abdou Mlanao is een danser van het eiland Réunion, die momenteel in Frankrijk woont.

Artemis is de godin van de jacht. Artemis en haar nimfen staan bekend om hun maagdelijkheid. Een mythe vertelt dat de jager Aktaion Artemis naakt zag baden in een bron. De godin strafte hem onmiddellijk en veranderde hem in een hert, dat door zijn eigen jachthonden aan stukken werd gescheurd.
Paola Taddeo is een danseres uit Italië.

Callisto is een van de nimfen van Artemis. Toen ze van de jacht uitrustte in een bos, verloor ze haar maagdelijkheid aan Zeus die zich vermomde als Artemis en haar verkrachtte.
Hebe is de godin van de jeugd en het derde kind van Zeus en Hera.
Psyche is een buitengewoon mooie sterfelijke vrouw en de geliefde van Eros. Jaloers op Psyche's schoonheid, gaf Aphrodite, de godin van de schoonheid, Eros de opdracht om Psyche te doden, maar bij het zien van Psyche werd Eros onmiddellijk smoorverliefd.
Maria Zhi Tortosa Soriano is een in China geboren danseres uit Barcelona en vertolkt de drie bovenstaande personages.

Eros is de zoon van Aphrodite en Ares en de god van de liefde. Hij is de echtgenoot van Psyche.
Hermes is de boodschapper van de goden, evenals de god van de kooplieden, reizigers en dieven.
Samuel Planas is een danser uit Frankrijk en vertolkt beide personages.

Dionysos is de god van de wijn, extase en waanzin. Hij is het kind van de koningsdochter Semele en Zeus. Semele werd door een list van de jaloerse Hera voor de ogen van Zeus verbrand.
Rakesh Sukesh is een danser, leraar, choreograaf en producent uit India, die momenteel in België woont.

Athena is de godin van de wijsheid en strategie. Athena, de dochter van Zeus, werd geboren zonder een moeder. Ze verscheen uit het voorhoofd van Zeus. Een andere versie van het verhaal beweert dat Zeus de godin Metis opslokt terwijl ze zwanger is van Athena. Na enige tijd krijgt Zeus vreselijke hoofdpijn en ten einde raad laat hij één van de goden zijn hoofd opensplijten en daar verschijnt Athena. Athena wordt het lievelingetje van haar vader Zeus.
Cola Ho Lok Yee is een danseres uit Hong Kong.

Tiresias, die zowel man als vrouw was geweest tijdens zijn aardse leven, werd betrokken bij een geschil tussen Hera en Zeus over wie meer seksueel genot beleefde: mannen of vrouwen. Tiresias benadrukte dat vrouwen meer voldoening genoten. Hera strafte hem daarvoor met blindheid. Zeus schonk hem daaropvolgend de gave van profetie en een lang leven.
Israel Galván is een Spaanse hedendaagse flamencodanser en choreograaf.

Getipt voor jou

  • Double Bill / 'Choreographic Sketches' - Cassiel Gaube + 'The Very Last Northern White Rhino' - Gastón Core

    Dansfestival Bits of Dance opent met een boeiende double bill. Cassiel Gaube en 40 studenten van dansschool P.A.R.T.S. een inkijk in hun gezamenlijk artistiek proces met een publieke presentatie van een nieuw onderzoeksproject waarvoor Gaube het snijvlak tussen choreografie en algoritmische kunst verkent. Gastón Core werd dan weer getriggerd door een artikel over de dood van de laatste mannelijke noordelijke witte neushoorn voor zijn choreografie gebaseerd op urban dance. Moeten we dansen dansen dansen tot op het einde, omdat er ons dan toch misschien niets meer wacht?

  • Our solo / ECCE / Claire Croizé & Aisha Orazbayeva

    Choreografe Claire Croizé deelt het podium met Aisha Orazbayeva, Ictus-violiste en componiste – onder meer afkomstig uit Kazachstan. Ze is niet enkel violiste van dienst in het stuk, maar Croizé danst ook op een van haar composities. Daarnaast is werk te horen van de Welshe Angharad Davies, eveneens violiste en componiste, en steevast op zoek naar sonische grenzen van haar instrument in haar werk.

  • Feu / Compagnie Massala

    Na eerdere doortochten – met staande ovaties! – is Compagnie Massala terug op ons grote podium. Waar Näss een creatie was voor zeven mannen, staat Feu nu bol van de vrouwelijke energie. Elf danseressen gooien zich als individu én als lid van een ‘elftal’ in een choreografie van Fouad Boussouf. Ze wervelen tussen uitputting en extase, tussen oost en west.

  • Creation 2024 (werktitel) / Anne Teresa De Keersmaeker, Radouan Mriziga / Rosas

    Anne Teresa De Keersmaeker en Radouan Mriziga laten zich inspireren door Vivaldi’s Vier jaargetijden – hier live gebracht door Amandine Beyer en Gli Incogniti. Dans en reflectie gaan voor een pas de deux, want kunnen we met de huidige klimaatcrisis nog wel spreken over vier seizoenen?

Digitaal & duurzaam

Digitale programmaboekjes voor onze dansvoorstellingen en bepaalde festivals vormen een onderdeel van ons engagement rond duurzaamheid en ecologisch ondernemen.

 Laat weten wat je van de voorstelling vond op Facebook en Instagram met #concertgebouwbrugge