Ga naar de hoofdcontent
Into the Hairy

Into the Hairy L-E-V Dance Company (Sharon Eyal / Gai Behar)

Biografieën

Sharon Eyal (IL) werd geboren in Jeruzalem. Ze woont en werkt momenteel in Frankrijk. In 1990 ging ze als danseres aan de slag bij Batsheva Dance Company. Van 2003 tot 2004 nam ze daar ook het co-artistiek directeurschap op zich. Daarna bleef ze nog tot 2012 huischoreograaf van het gezelschap. Vanaf 2009 begon Eyal ook werk te creëren voor andere danscompagnieën. Zo maakte ze Killer Pig (2009) en Corps de Walk (2011) voor het Noorse dansgezelschap Carte Blanche; Too Beaucoup (2011) voor Hubbard Street Dance Chicago en Plafona (2012) voor Tanzcompagnie Oldenburg in Duitsland. In 2013 richtte Eyal samen met Gai Behar haar eigen danscompagnie L-E-V op. Sindsdien trad het gezelschap onder meer op in beroemde zalen als The Joyce Theatre in New York, Jacob’s Pillow in Becket, Massachusetts, Sadler’s Wells in Londen en op festivals als Montpellier Danse en Julidans in Amsterdam. Het werk van L-E-V ontving reeds verschillende prijzen, zoals de prestigieuze Fedora-Van Cleef & Arpels prijs en de Jovan Ćirilov-prijs op het Belgrade Dance Festival. Dit jaar werd Sharon Eyal door het Franse ministerie van Cultuur benoemd tot ridder in de Orde van Kunst en Letteren.

Gai Behar (IL) was een bekend figuur in het nachtleven van Tel Aviv tussen 1999 en 2005. Hij produceerde muziek en cureerde artistieke mainstream- en undergroundevenementen en technoraves. In 2013 richtte hij samen met Sharon Eyal L-E-V op.

Lewis Roberts is een Welshe performer, producer en componist gevestigd in London. Onder de naam Koreless (UK) bracht hij al verschillende EP's uit, waaronder het genre-tartende Yugen en TT/Love. Hij maakte ook remixes voor Caribou en Perfume Genius. In 2021 bracht hij het met succes onthaalde debuutalbum Agor uit op Young Recordings.

Cast & credits

Sharon Eyal: choreografie
Gai Behar: co-creatie
Koreless: originele muziek
Maria Grazia Chiuri - Christian Dior Couture: kostuumontwerp
Alon Cohen: lichtontwerp
@prettybitchclawss: nagel- en juwelenontwerp
Darren Devaney, Guido Dutilh, Juan Gil, Alice Godfrey, Johnny McMillan, Keren Lurie Pardes, Nitzan Ressler & Frida Dam Siedel: dans
Maya Manor: production manager
Roy Bedarshi: company manager
Menno Plukker: agent
Oren Elimelech, Yair Salman & Hillel Sharp: techniek

coproductie: Montpellier Danse Festival, La Villette (Parijs), Salzburger Festspiele, Sadler’s Wells (Londen), Julidans (Amsterdam), Spoleto Festival dei Due Mondi, MART Foundation (New York), Dampfzentrale (Bern), deSingel (Antwerpen)
met de steun van het Franse Ministerie van Cultuur - Direction régionale des affaires culturelles d'Île-de-France en met de steun van Orsolina 28 Art Foundation, Italië.
Delen van de creatie zijn oorspronkelijk gemaakt in het kader van THIS IS NOT A LOVE SHOW
in opdracht van LAS (Light Art Space), januari 2022 in Kraftwerk Berlijn

Voor iedereen vanaf 12 jaar

Met de steun van 

Powered by 

Toelichting

- Het innovatieve makersduo Sharon Eyal en Gai Behar veroverde de afgelopen jaren een vaste stek op de Europese danspodia
- Voor hun nieuwste creatie Into the Hairy sloegen Eyal en Behar de handen in elkaar met muzikant en producer Koreless (Lewis Roberts), die de integrale soundtrack van de voorstelling voor zijn rekening nam

Sharon Eyal en Gai Behar vormen een innovatief makersduo in de hedendaagse danswereld. Met hun eigenzinnige en unieke (dans)taal veroverde hun gezelschap L-E-V de afgelopen jaren de Europese danspodia. Ze werken niet alleen samen met de grootste danshuizen, maar gaan ook buiten de traditionele danswereld interessante samenwerkingen aan met grote namen zoals de muziekband The National en het modehuis Dior. 
Voor hun nieuwste creatie Into the Hairy sloegen Eyal en Behar de handen in elkaar met muzikant en producer Koreless (Lewis Roberts), die de integrale soundtrack van de voorstelling voor zijn rekening nam. Voor de kostuums werkten ze opnieuw samen met Maria Grazia Chiuri, hoofdontwerper bij Dior. Into the Hairy ging deze zomer tijdens Montpellier Danse in première en ontving al tal van lovende kritieken. 

Eigenzinnig en uniek 

L-E-V schuwt hokjes en definities, zo noemt Sharon Eyal zich liever geen choreografe. Ze omschrijft wat ze maakt liever als een droom of magie dan choreografie. Ook de term hedendaagse dans neemt ze liever niet in de mond. Haar werk grijpt terug naar tal van invloeden, van ballet tot rave-dancing. Twee erg persoonlijke inspiratiebronnen, want Eyal heeft al van kinds af aan een grote fascinatie voor ballet en haar levens- en artistieke partner Behar was een van de spilfiguren in de clubbing scene van Tel Aviv. Het duo leerde elkaar kennen op een rave, werd verliefd en besloot kort daarna om samen te werken. Ook duiding over specifieke inspiratiebronnen krijgen we van de makers niet te horen. Telkens wanneer er aan Eyal gevraagd wordt waar ze de inspiratie voor haar creaties haalt, heeft ze hetzelfde antwoord klaar: ‘my inspiration comes from life, naturally. For me, life is the most inspiring film. I am inspired by everything around me.’

Van ballet naar gaga 

Als kind was het Eyals droom om balletdanseres te worden. Tijdens haar kinderjaren en als tiener oefende ze intensief klassiek ballet uit en kon ze zich uren verliezen in oude video-opnamen van klassieke balletstukken. Het systeem en de wiskunde ervan hebben haar altijd sterk aangetrokken. Ook al sloeg ze snel de weg van de hedendaagse dans in, toch liet ze het ballet nooit helemaal achter zich. ‘Als je het werk van L-E-V van al zijn lagen ontdoet, zie je in de kern veel romantiek en een klassieke dansvorm’, aldus Eyal. 
Op haar zeventiende verjaardag vervoegde Eyal het dansgezelschap Batsheva. Slechts twee weken later werd choreograaf Ohad Naharin, later ook wel gekend onder de naam Mr. Gaga, er aangesteld als artistiek directeur. Er ontstond al snel een diepgaande artistieke relatie tussen de twee; een samenwerking die maar liefst 23 jaar zou blijven duren. Zo was Eyal vanaf het prille begin nauw betrokken bij de ontwikkeling van Naharins bewegingstaal die ‘Gaga’ wordt genoemd. Gaga is ondertussen uitgegroeid tot een gerenommeerde en veelgebruikte danstraining.
Eerder dan trainen op het kopiëren en uitbeelden van bewegingen, zoekt Gaga naar bewegingen die ontstaan vanuit improvisatie, gevoel en dansplezier. Verstarde bewegingsregels worden doorbroken, zonder dat er andere voor in de plaats komen.
Na haar lange carrière als danseres, gaat Sharon Eyal binnen het gezelschap ook aan de slag als choreografe en neemt ze voor twee jaar het directeurschap op zich. Het spreekt voor zich dat haar carrière bij Batsheva haar danstaal sterk heeft beïnvloed. Zelfs beschrijft ze de Gaga-training als uniek en puur omdat het de vrijheid geeft om dicht bij jezelf te blijven.

Extremen en intensiteit

Net omdat Eyals taal vanuit gevoel ontstaat, valt het niet altijd makkelijk onder woorden te brengen. Zelf zegt ze: ‘I cannot explain what I make. It comes from my gut.’ Wat ze wel kan zeggen, is dat ze steeds op zoek gaat naar een ‘totaalgevoel’. Ze komt daartoe door te vertrekken vanuit geïmproviseerde bewegingen om die dan vervolgens strikt af te lijnen, met een grote nadruk op techniek. Dat klinkt in eerste instantie contradictorisch, maar voor Eyal is dat net heel erg logisch. Extreme fysicaliteit leidt volgens haar namelijk automatisch tot grote emoties, emoties die niet uitgelegd kunnen of moeten worden: ‘There are big emotions within the bodies. I believe, it doesn´t need a story, much more its priority shows the actual expression through the bodies and muscles.’
Ook de kostuums, de nauw aansluitende bodysuits die ondertussen een signatuur zijn voor L-E-Vs werk, dragen bij aan dat idee. De kostuums functioneren als een tweede huid. Elke beweging en spier blijft zichtbaar. De kostuums benadrukken wat Eyal van haar performers eist: een oprechtheid, een fragiliteit en een intensiteit waarmee de dansers hun innerlijke wereld veruiterlijken naar het publiek. 

Louise Raes voor De Zendelingen

Getipt voor jou

  • New ballet mécanique / Half Life / Richard Siegal / Sharon Eyal / Opera Ballet Vlaanderen

    De dansers van Opera Ballet Vlaanderen verbluffen in Half Life, een creatie van Sharon Eyal en Gai Behar die na de première in 2017 insloeg als een bom. Het werk toont hoe uit de onderdrukking van een groepsdynamiek toch telkens één individu weet te ontsnappen. Richard Siegal – een telg van de beroemde Forsythe Company – verbindt hedendaags ballet het liefst met andere kunstvormen. Voor deze samenwerking met Opera Ballet Vlaanderen laat hij zich bijstaan door installatie- en geluidskunstenaar Zimoun.

  • LOVETRAIN2020 / Emanuel Gat Dance

    De Franse choreograaf Emanuel Gat wilde oorspronkelijk dirigent worden, maar koos uiteindelijk voor dans. Na partituren van onder meer Bach, Boulez en Puccini duikt hij met LOVETRAIN2020 in de wereld van het Britse duo Tears For Fears. Een verbluffende groep dansers brengt een ode aan de uitbundigheid van de glorieuze jaren '80 met zijn utopische kracht en epische groove. LOVETRAIN2020 leest als een eigentijdse musical en viert thema’s als verbinding, leven en liefde. Een feest voor de zintuigen!

  • The Romeo / Trajal Harrell / Schauspielhaus Zürich Dance Ensemble

    Stel je een dans voor – The Romeo – genoemd naar de jonge minnaar uit Shakespeare die dacht dat hij de dood kon overwinnen. Een dans die over de hele wereld bekend zou zijn, hoewel niemand zou weten wanneer en waar hij is gemaakt. Waar The Romeo ook vandaan komt, de toonaangevende Amerikaanse choreograaf Trajal Harrell verbeeldt deze dans voor en door mensen van verschillende origine, gender en over generaties heen. En misschien begint het verhaal dan pas echt.

Digitaal & duurzaam

Digitale programmaboekjes voor onze dansvoorstellingen en bepaalde festivals vormen een onderdeel van ons engagement rond duurzaamheid en ecologisch ondernemen.

 Laat weten wat je van de voorstelling vond op Facebook en Instagram met #concertgebouwbrugge