Concertgebouw Brugge

  • Nederlands NL
  • Français FR
  • English EN
Verlanglijst0

Social media

Agenda

Vanaf di 31.05.16
  • Heksentoeren

    Enfin, il est en ma puissance, eindelijk heb ik hem in mijn greep! De tovenares Armide, ondanks zichzelf verliefd op haar vijand Renaud, doet dan toch haar onwillige minnaar buigen naar haar wil. Lully schreef met deze scène hét hoogtepunt van de vroege Franse opera en zette zo de toon voor decennia meesterlijke tragédies lyriques. Aansluitend bij de tentoonstelling De heksen van Bruegel in het Sint-Janshospitaal duikt barokensemble Transports Publics rond gambist Thomas Baeté in de sprookjesachtige wereld van Torquato Tasso’s Jeruzalem bevrijd. Lully’s noten krijgen extra reliëf door fragmenten uit de 17e-eeuwse vertaling van de opera door Pieter Dubbels. In zijn woorden vraagt dit concert, net als de expositie, naar de vrouw achter de karikatuur: ‘Maar is Armide niet afgodisch? z'is bevallig / Maar is Armide niet dootschuldig? z'is lieftallig.’… Lees meer

  • deFilharmonie

    ‘Wedstrijden, dat is iets voor paarden’, zei Debussy meer dan een eeuw geleden, maar de uitspraak is nog steeds in zwang. Toch beroert de Koningin Elisabethwedstrijd menig muziekliefhebber elk jaar opnieuw. Een veelkleurig palet aan emoties verenigt hen: passie, vreugde, verdriet, sympathie, weerstand … Ontstaan door en voor de viool gaf de Ysaÿewedstrijd zijn erfenis door aan de Koningin Elisabethwedstrijd in 1951. In zijn lange bestaan heeft de ‘Olympiade van de muziek’ memorabele winnaars opgeleverd. Sommigen bleken eendagsvliegen, anderen namen een steile vlucht. Wat het dit seizoen wordt, weten we nog niet. Maar de winnaar kan alvast aansluiten in een mooi rijtje met toppianisten als Boris Giltburg, Denis Kozjoechin, Anna Vinnitskaja en Severin von Eckardstein. Grijp uw kans om de pianisten van morgen aan het werk te zien tijdens (een van) beide laureatenconcerten.… Lees meer

  • Ballet Vlaanderen & Sidi Larbi Cherkaoui

    De muziek van Maurice Ravel blijft choreografen inspireren. Ballet Vlaanderen brengt een boeiende mix van dansgenres en stijlen, stuk voor stuk creaties op zijn muziek (of door hem georkestreerd), die live gebracht wordt door het Orkest van Opera Vlaanderen. De jonge Brusselse balletdanser en -choreograaf Jeroen Verbruggen kreeg zijn opleiding aan de Koninklijke Balletschool in Antwerpen, maar evolueerde in zijn artistieke loopbaan van een klassieke danser naar een sterk vernieuwende choreograaf. Verbruggen creëert voor Ballet Vlaanderen zijn interpretatie van Ravels Ma mère l’oye en Pavane pour une infante défunte. Bovendien krijgt u een nieuwe wereldcreatie voorgeschoteld van choreograaf en artistiek directeur van Ballet Vlaanderen, Sidi Larbi Cherkaoui, op Mussorgsky's kleurrijke Schilderijen uit een tentoonstelling in de beroemde orkestratie van Ravel. Uiteraard mag in een Ravel-programma zijn befaamde Boléro niet ontbreken. Ballet Vlaanderen brengt dan ook de iconische Boléro-choreografie van niemand minder dan Mauricé Béjart terug op de planken.… Lees meer

  • Boris Charmatz & Emmanuelle Huynh

    De Franse choreograaf Boris Charmatz speelt in zijn versie van de Boléro met het gegeven tijd. In de titel verwijst hij naar Tatsumi Hijikata, grondlegger van de Japanse expressionistische dans butoh. Die liet in zijn eerste (schandaal)voorstelling een kip doodknijpen tussen de dijen van een jonge knaap en zou daarover gezegd hebben: ‘Ik wilde de tijd wurgen.’ Ook Charmatz probeert de vluchtigheid van het medium dans de das om te doen. Samen met Emmanuelle Huynh creëert hij op de tonen van de Boléro lagen van geheugen en herinnering. Het eerste deel van de voorstelling is een vrije interpretatie van boléro2, een choreografie van Odile Duboc uit 1996, waarin ook zij de tijd manipuleert in een traag dansduet op een uitgerekte muziekscore. In het tweede deel dansen Charmatz en Huynh de oorspronkelijke versie van dezelfde boléro2. … Lees meer

  • Raimund Hoghe

    De voorstellingen van Raimund Hoghe – ex-dramaturg bij Pina Bausch – situeren zich tussen ritueel, theater en performance. Hoghe verdiept zich in deze voorstelling in de muzikale geschiedenis van de bolero. Samen met vijf performers danst hij op een reeks uiteenlopende bolero-uitvoeringen. We horen zowel uittreksels uit jazzy versies van Ravels Boléro als op traditionele Japanse instrumenten. Tussendoor verwijzen Spaanse en Cubaanse liefdesliedjes naar de oorsprong van de boleromuziek en -dans. In Spanje ging het om een nobele, traag uitgevoerde dans in een 3/4 maat, net als de wals. De Cubaanse bolero zou later de basis zou vormen voor de rumba, mambo en chachacha. Hoghe toont ons zo het democratische karakter van de bolerodans, waarin ook zijn eigen, door scoliose vervormde lichaam, een plek kan innemen. … Lees meer

  • Brussels Philharmonic

    Hevig transpirerende solisten, pijnlijke uitschuivers en een spannende ontknoping. Elk jaar zit menig muziekliefhebber gekluisterd aan televisie en radio om opkomend muziektalent te volgen tijdens de Koningin Elisabethwedstrijd. In de 79e editie van dit prestigieuze muziekconcours is het opnieuw de beurt aan de meest begaafde pianisten. Na de finale trekken de eerste zes laureaten op tournee door België en maken ze traditiegetrouw hun opwachting in Concertgebouw Brugge. In het goede gezelschap van Brussels Philharmonic onder leiding van Stéphane Denève brengen zij met een pianoconcerto naar hun keuze het beste van zichzelf. Wie we die avond in Brugge mogen verwelkomen en wat er op het programma zal staan, kunnen we hier nog niet vermelden. Maar misschien komt uw favoriete laureaat wel langs?  … Lees meer

  • Mozart en De Gheselle

    De Carmina Burana voorstellen is even onnodig als zeggen dat een mens ademt. Het is dan ook een van de meest populaire werken ooit. Het stuk overstijgt in alles het verwachtingspatroon bij klassieke muziek. Het noodlottige O Fortuna uit de Carmina Burana doet bij iedereen een belletje rinkelen en fungeerde als soundtrack bij de meest diverse zaken. Dit live meemaken is een belevenis en al zeker als het gebracht wordt door een topcast, vier koren en een orkest onder leiding van de eigenzinnige dirigent Marc Sierens. Twee werken flankeren de Carmina Burana op deze concertavond. Een creatie van Ruben De Gheselle, The Unquiet Stones, en het Twintigste pianoconcerto van Wolfgang Amadeus Mozart, gebracht door de flamboyante Russische pianiste Katerina Verbovskaya.… Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Don Quichotte chez la Duchesse

    Niemand kan deze festivaleditie beter openen dan Don Quichot, de legendarische edelman die zich een dolende ridder waant. In 1743 werd Cervantes’ meesterwerk door Joseph Bodin de Boismortier omgetoverd tot een opéra comique. De inventieve airs, aanstekelijke dansen en overweldigende koren zijn in goede handen bij Le Concert Spirituel en Hervé Niquet.… Lees meer

  • Tijdens een sfeervolle drink komt u alles te weten over het thema van MAfestival 2016. Dramaturge Katherina Lindekens stelt Erasmus’ Lof der Zotheid aan u voor, en illustreert hoe dit baanbrekende traktaat uit de vroege 16e eeuw het festivalprogramma inspireerde. Ze gidst u door een kleine geschiedenis van zotheid en waanzin, doorspekt met voorbeelden uit de literatuur, de beeldende kunsten en – uiteraard – de muziek.… Lees meer

  • Een toverlantaarn voor Satie en Cage

    Alexei Lubimov betreedt het pianistieke universum van Erik Satie en John Cage, twee visionaire componisten met een oneindige verbeeldingskracht. Hun muziek gaat een pas de deux aan met de kleurrijke toverlantaarnprojecties van kunstenares Louise Moaty. De toeschouwer wordt ontvoerd naar een droomwereld waar poëzie, fantasie en kinderlijke betovering regeren.… Lees meer

  • voor pianoforte

    Op de slotdag van de Internationale Wedstrijd Musica Antiqua 2016 voor pianoforte nemen de finalisten het tegen elkaar op. MAfestival Brugge gaf voor deze finale een compositieopdracht aan de jonge Belgische componist Frederik Neyrinck. Zijn plichtwerk wordt door de finalisten gecreëerd. Op het programma staan daarnaast ook een concerto van W.A. Mozart en een fantasia van C.P.E. Bach.… Lees meer

  • Zin en waanzin van Dunstable tot Monteverdi

    In de vroege 17e eeuw werd de evenwichtige renaissancekunst uitgedaagd door de aanstormende barok. Caravaggio’s schilderijen, Bernini’s sculpturen en de pakkende composities van Monteverdi en zijn tijdgenoten: stuk voor stuk evoceerden ze de condition humaine in al haar emotionele rijkdom. Il Giardino Armonico presenteert een instrumentaal panorama van deze fascinerende periode.… Lees meer