Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen. OK / Lees meer

Concertgebouw Brugge

  • Nederlands NL
  • Français FR
  • English EN
Verlanglijst0

Social media

Terug

Uit het publiek geplukt: Pieter-Jan Verfaillie

Elk magazine halen wij iemand uit het publiek voor onze lens. Ditmaal plukte onze vliegende reporter Pieter-Jan Verfaillie uit het publiek tijdens Dating the artist, een bijzonder traject in samenwerking met Musica waarin Vox Luminis een groep concertgangers ontmoet.

NAAM: Pieter-Jan Verfaillie
LEEFTIJD: 23 jaar
BEROEP: student

Hoe ziet uw ideale concertavond eruit?
Voor een concert ben ik graag goed op tijd zodat ik geen gejaagdheid voel wanneer ik op mijn plaats aankom. Ik hou er echt niet van om zo net net op tijd toe te komen. Ik kan namelijk pas echt optimaal genieten als ik even de focus op het optreden heb kunnen leggen voordien, anders mis ik al dingen in het begin waardoor ik niet volledig in het concert zit. Vanaf dan hangt het al dan niet slagen van de avond vooral af van het concert zelf. Voor mij is sfeer heel belangrijk. Ik hou ervan wanneer de uitvoerders erin slagen om vanaf het begin een sfeer te creëren waarin je compleet wordt meegezogen zodat je als luisteraar/kijker even in een andere dimensie terechtkomt. Ik ga ook een beetje naar concerten om te ontsnappen aan de werkelijkheid. Dit gegeven is voor mij belangrijker dan de al dan niet perfecte technische uitvoering van een bepaald werk. Verder heb ik ook graag dat er iets gebeurt op het podium. Het is namelijk een essentiële dimensie die het concert onderscheidt van een beluistering van een opname. Wanneer je een gepassioneerde muzikant bezig ziet, is dit toch veel meer een belevenis!
Verder praat ik na een concert ook wel graag eens na met mijn gezelschap over het concert. Het is interessant om te horen hoe anderen hetzelfde concert ervaren.

‘ Ik ga naar concerten om te ontsnappen aan de werkelijkheid.’

U nam deel aan het project Dating the artist? Wat houdt dat project in, hoe was het en wat verwacht u er nog van?
Het project heeft als doel om interactie op gang te brengen tussen concertgangers en uitvoerders. Om deze beide groepen te laten praten met elkaar over hun verwachtingen van een concert of hun eerdere ervaringen, hoe ze een concert beleven, wat hun muzikale interesses zijn … Bedoeling is om zo te weten te komen wat een meerwaarde kan zijn in de beleving van een concert.

Ik vond het daten zeer interessant. Het was geweldig om met zulke getalenteerde mensen over muziek en concertervaring te kunnen praten. Het hielp natuurlijk ook enorm dat de muzikanten van Vox Luminis die deelnamen aan het project zulke sympathieke en open mensen waren. Ik had misschien iets minder sociale mensen verwacht, maar dat draaide gelukkig helemaal anders uit! We kregen na de date nog een onderwerp van gastvrouw Kaat Haest waarover we met een mede-concertganger en een muzikant in discussie mochten treden om de periode tussen de dates en het concert op 2 december te overbruggen. Ik hoop hier nog interessante gesprekken over te hebben en nieuwe inzichten te ontdekken.

Naar welke concerten dit seizoen kijkt u nog uit?
Natuurlijk kan ik zeker het Magnificat van Bach aanraden. Dit is het concert dat we als slotstuk van het Dating the artist-project gaan bekijken. Ik zou ook zeker het concert van Bram De Looze willen aanraden. Ik zag hem reeds aan het werk tijdens Vélo Baroque van MAfestival waar hij me vooral bijbleef door zijn virtuositeit en originaliteit.  Daarnaast zou ik ook graag de versie van Vivaldi’s Vier seizoenen van B’Rock & Dmitry Sinkovsky tippen. Ik zag eerder Dmitry Sinkovsky aan het werk en hij is een artiest die niet enkel indruk maakt met zijn spel, maar ook met zijn verschijning. Er gebeurt echt iets op het podium, een unieke ervaring.

 

— Lotte De Coene