Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen. OK / Lees meer

Concertgebouw Brugge

  • Nederlands NL
  • Français FR
  • English EN
Verlanglijst0

Social media

Agenda

Vanaf ma 26.06.17 middeleeuwen tot bach
  • Lezing over Monteverdi’s Mariavespers

    Monteverdi’s bekendste werk is muzikaal en historisch ongetwijfeld een monument, maar de Mariavespers blijven ondanks hun faam met vragen omgeven. Hoe kun je als uitvoerder, geconfronteerd met zo’n ongelooflijke bron, te werk gaan? Musicoloog – en tevens muzikant – Marc Vanscheeuwijck, die Philippe Herreweghe voorzag van musicologisch Monteverdi-advies, ondermijnt in zijn lezing het imago van een onaantastbaar kunstwerk.… Lees meer

  • Monteverdi's grootste hits

    Monteverdi met twee van de meest veelzijdige en expressieve tenoren van vandaag, en de karaktervolle Noorse mezzo Marianne Beate Kielland: in goed gezelschap is het heerlijk feesten! Jos van Immerseel maakt 40 jaar na zijn legendarische Orfeo, een briljante synthese van oud en nieuw, een selectie uit de meest dramatische werken van muziekpionier Claudio Monteverdi. Het belooft een herontdekking te worden.… Lees meer

  • Documentaire

    Op 24 februari 1607 vond in het hertogelijk paleis in Mantua de première plaats van wellicht de allereerste opera: Monteverdi’s L’Orfeo. Deze documentaire, gemaakt voor cultuurzender Arte, volgt de componist van deze innovatie op zijn lange weg, via documenten, locaties en vooral muziek. In dialoog met moderne uitvoerders ontstaat een portret dat leest als een roman: Monteverdi maakt in zijn 76 levensjaren kennis met onder anderen Veronesi, Galileo, en de eerste Cervantes-edities.… Lees meer

  • Monteverdi's Mariavespers

    Mantua bleek te klein voor Monteverdi. Het sprankelende maar veeleisende hof van de Gonzaga’s begon te knellen, en een regelmatige, prestigieuze kerkjob als maestro di cappella lonkte. Maar dan had de componist na jaren vol opera’s en madrigalen wel een portfolio religieuze muziek nodig. Het werd de publicatie in 1610 van een mis en een set vesperpsalmen, nu gekend als Vespro della Beata Vergine. Monteverdi slaat hier een brug tussen de oude meerstemmige kerkmuziek – een erfenis uit onze streken – en de ontluikende barok. Heel klassiek verwerkt hij de gregoriaanse psalmmelodieën in een nieuwe stijl die schittert en straalt van virtuositeit, stemmen en instrumenten spelen een spannend spel om elkaar te overtreffen. En zelfs al is dit juweel ongetwijfeld Monteverdi’s bekendste compositie, er blijft nog volop te ontdekken. Philippe Herreweghe en Peter Van Heyghen geven samen hun visie op het meesterwerk vorm. Een uniek concert, en slechts eenmaal in België te horen: niet te missen dus.… Lees meer

  • Hét feest van de klassieke muziek

    Wie er de afgelopen jaren bij was, kan erover getuigen: zó vier je feest met klassieke muziek. Klassiek is er in alle maten en gewichten, voor alle emoties en gelegenheden: Iedereen Klassiek neemt alles en iedereen mee in een vrolijk bad klassieke muziek. Samen met initiatiefnemer Klara en de vele partners in Brugge bereidt het Concertgebouw een uitbundig programma voor, met vertakkingen in de hele binnenstad. Zoals steeds warmen we op met Zot van Bach en traditiegetrouw sluit Brussels Philharmonic af, ditmaal met enkele bekende klassiekers op de lessenaar. Nodig voor dit gratis evenement dus familie en vrienden uit en laat hen kennismaken met de kracht en schoonheid van Bach, Beethoven en Brugge.… Lees meer

  • Telemann. Blokfluitsonates

    Telemann was in zijn tijd beroemder dan Bach. En nu? Hoewel hij meer dan 6.000 zeer afwisselende werken schreef, is Telemanns muziek vandaag maar zelden te horen. Hoog tijd dus om deze barokke reus in dit jubileumjaar – hij stierf 250 jaar geleden – voor het voetlicht te zetten. Blokfluit-superster Erik Bosgraaf speelt met de Italiaanse klavecinist Francesco Corti Telemanns Blokfluitsonates: vrolijke, ingenieuze en hartverwarmende muziek, waarin Telemann de destijds populaire Europese muziekstijlen verkent.… Lees meer

  • Koen Plaetinck & Miyoune Kim

    Of Bach zich in zijn graf zou omkeren bij de uitvoering van zijn werk op een modern instrument als de marimba, weten wij niet. Waarschijnlijk niet. Zelf hield hij ervan te experimenteren met eerder ongebruikelijke instrumenten. Koen Plaetinck speelt ‘s mans werk op marimba. En omdat vier stokken niet volstaan voor de Goldbergvariaties, krijgt hij versterking van Miyoune Kim. De aria met dertig variaties biedt voor elk wat wils: flitsende virtuositeit afgewisseld met ingenieus contrapunt, verstilde momenten naast technische hoogstandjes.… Lees meer

  • Et exultavit spiritum meum

    Pakkende beelden, afwisselende sferen en misschien wel de meest geliefde hoofdpersoon ooit: het Magnificat heeft het allemaal. The Sixteen plukt de mooiste voorbeelden uit vijf eeuwen koormuziek, van de machtige polyfonie van Lassus en Victoria tot enkele op en top Engelse ‘Mags’ uit de 20e eeuw. Dat de koortraditie aan de andere kant van het Kanaal nog altijd springlevend is, bewijst een gloednieuw werk van de jonge Engelsman Thomas Hyde.… Lees meer

  • Workshop barokke kerstkoralen

    Bachs Magnificat kennen we vandaag als een compact, krachtig stuk feestmuziek. Maar bij de eerste uitvoering klonk het helemaal anders. Op tactische momenten voegde Bach namelijk vier laudes in, extra deeltjes waarmee hij speciaal naar het kerstfeest verwees. Tijdens deze workshop in de schitterende Begijnhofkerk gaat het publiek samen met de zangers van het Collegium de Dunis en hun dirigent Ignace Thevelein zelf aan de slag met dit repertoire. Op 30 november is er om 20.00 uur een repetitie in het Concertgebouw.… Lees meer

  • Bach. Magnificat

    Bachs eerste Kerstmis in Leipzig, dat was een grote verantwoordelijkheid. Als nieuwe Thomascantor pakte hij uit met zijn meest indrukwekkende muziek tot dan toe. Straf, want zeven maanden lang had hij al elke week een nieuwe cantate geschreven en uitgevoerd, soms zelfs twee. En juist met kerst moest hij zich bewijzen in een stad die sinds de recente sluiting van het operahuis op haar muzikale honger bleef zitten. Het Magnificat biedt dan ook groots drama op compacte schaal, zeker in Bachs late versie met feestelijke trompetten. Aan onze nieuwe huisartiesten Vox Luminis om op hun beurt indruk te maken. Zij maken de kerstsfeer compleet met een Magnificat-zetting van Kuhnau, een werk dat Bach ongetwijfeld ook heeft gedirigeerd. Uit Zuid-Duitsland klinkt dan nog een cantate van Pachelbel, nu vooral bekend van zijn Canon, maar in zijn eigen tijd geroemd als organist. Zonder dirigent kruipt Vox Luminis vanavond nog dieper in de muziek.… Lees meer

  • Kerstconcert. Carmina Latina

    Op weg naar het Amerikaanse continent hadden de Spanjaarden en Portugezen hun eigen muzikale tradities in de koffer: polyfonie dus. Bibliotheken van Peru en Argentinië tot Mexico raakten gevuld met muziek uit de Nieuwe én de Oude Wereld, enthousiast geïnspireerd door de klanken die componisten op straat hoorden. Leonardo García Alarcón bouwt feestjes als geen ander en grijpt deze kerst naar muziek die het hart sneller doet kloppen.… Lees meer

  • Béatrice Massin & Compagnie Fêtes galantes

    Met haar passie voor barokke dans wordt de Franse choreografe Béatrice Massin wel eens ‘een muzikant van de ruimte’ genoemd. Haar nieuwste creatie Mass B – op fragmenten uit Bachs Hohe Messe, deels bewerkt door geluidskunstenaar Emmanuel Nappey – balanceert zorgvuldig tussen barokke en hedendaagse dans. Het resultaat is een energieke dialoog tussen het individu en de groep: de kunst van de fuga, maar dan in een gedanste versie.… Lees meer