Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen. OK / Lees meer

Concertgebouw Brugge

  • Nederlands NL
  • Français FR
  • English EN
Verlanglijst0

Social media

Agenda

Vanaf di 20.02.18 van haydn tot bartók
  • Anima Eterna Brugge

    Precies 10 jaar na de intussen tot referentie uitgegroeide opname van Beethovens integrale symfonieën op historische instrumenten, zoomen Jos van Immerseel en de zijnen in op wat door velen als hoeksteen en topstuk van ’s mans orkestrale oeuvre wordt beschouwd: de magistrale Negende. Voltooid in 1824 en gezegend met nog meer monumentale dimensies dan zijn voorgangers, verklankt deze meesterlijk gebouwde kathedraal de geboorte van triomf uit ontreddering, en de zielentocht van introspectie naar jubelzang. De legendarisch moeilijke partituur bulkt van de speltechnische uitdagingen, en met de toevoeging van Schillers Ode an die Freude, vanavond in handen van een droomkoor met dito solisten, gaat dit werk zonder schroom alle grenzen te buiten. Bereid u trouwens voor op een fikse duik: als opening van de avond zorgt rasverteller Pieter Bergé voor duiding en verdieping, uiteraard met live muziekvoorbeelden op scène.… Lees meer

  • Anima Eterna Brugge

    Precies 10 jaar na de intussen tot referentie uitgegroeide opname van Beethovens integrale symfonieën op historische instrumenten, zoomen Jos van Immerseel en de zijnen in op wat door velen als hoeksteen en topstuk van ’s mans orkestrale oeuvre wordt beschouwd: de magistrale Negende. Voltooid in 1824 en gezegend met nog meer monumentale dimensies dan zijn voorgangers, verklankt deze meesterlijk gebouwde kathedraal de geboorte van triomf uit ontreddering, en de zielentocht van introspectie naar jubelzang. De legendarisch moeilijke partituur bulkt van de speltechnische uitdagingen, en met de toevoeging van Schillers Ode an die Freude, vanavond in handen van een droomkoor met dito solisten, gaat dit werk zonder schroom alle grenzen te buiten. Bereid u trouwens voor op een fikse duik: als opening van de avond zorgt rasverteller Pieter Bergé voor duiding en verdieping, uiteraard met live muziekvoorbeelden op scène.… Lees meer

  • Ferrabosco, Strauss & Cage

    Een metamorfose kan groot en opvallend zijn, of juist bijna niet te grijpen. In dit concertparcours blijft u dan ook beter op uw hoede. Zo muteert Daan Vandewalles piano van melodieus en mysterieus naar een eenmanspercussie-ensemble, en herscheppen de strijkers continu het klankbeeld in Strauss’ intense Metamorphosen door zich langzaam rondom het publiek te bewegen. Bij het Hathor Consort keert de complexe polyfonie dan weer in zichzelf. Niets is, alles wordt, en dat is de enige zekerheid.… Lees meer

  • Filmconcert Modern Times

    Modern Times geldt als een van Charlie Chaplins beste en scherpste films. Chaplin combineerde humor en sentiment in een aanklacht op de geïndustrialiseerde samenleving en gaf tegelijkertijd treffend de stemming na de Grote Depressie van de jaren 1930 weer. Als sociaal bevlogen filmmaker zette Chaplin de gevestigde waarden en autoriteiten maar al te graag een neus. In Modern Times kroop hij voor de laatste keer in de huid van de zwerver, het typetje waarmee hij beroemd werd in de gloriedagen van de stille film. Brussels Philharmonic vertolkt de soundtrack live. … Lees meer

  • Rachmaninov, Schumann & Mussorgsky

    Weinig andere ensembles weten zo veel spanning en verwachting te creëren voor een concert als het beroemde Fauré Quartett. Steeds weer duikelen ze nieuwe klankmogelijkheden en repertoire op. Zo spelen ze in Brugge een arrangement van Mussorgsky’s Schilderijententoonstelling, hét showstuk bij uitstek voor virtuoze pianisten met onder meer een overdonderend infernale stampdans en een onheilspellend klankschilderij. En ook die andere Rus op het programma, Sergey Rachmaninov, liet zich inspireren door enkele schilderijen in zijn Etudes-tableaux.… Lees meer

  • Strauss. Till Eulenspiegel

    Na Wagner was Richard Strauss een van de belangrijkste Duitse toondichters  en een notoire muzikale duizendpoot. Laverend tussen artistieke overtuiging en de wetten van de muziekmarkt, liet Strauss zich het liefst inspireren door de mallemolen van het dagelijkse leven. Met twee symfonische gedichten én een selectie uit zijn weergaloze Lied-oeuvre, en een intrigerende stilistische evolutie van meer dan zeven decennia, bewijst Anima eer aan een denker-zonder-grenzen, een heerlijke fantast.… Lees meer

  • Isabelle Faust speelt Sibelius

    Geheel in tegenstelling tot het koele klimaat van zijn Finse heimat straalt de muziek van Jean Sibelius een warme gloed uit. In zijn razend populaire Vioolconcerto combineert hij de typisch noordelijke sfeer met de passie en melancholie van de romantiek. Somberder van toon is Brahms Vierde symfonie. Ondanks de vernietigende kritiek van de befaamde recensent Hanslick ging het werk in 1885 voor een laaiend enthousiast publiek in première.… Lees meer

  • Belgian National Orchestra

    ‘Maak je handen vuil, knip het licht uit, maak het donker, spits je snuit. Zo. Welkom in de mollenwereld!’ Zing mee, lach en wees uitbundig. Maar luister en kijk ook aandachtig naar het spannende verhaal van Marcel De Mol. Met Dirk Brossés en Dmitri Kabalevsky's zwierige muziek, de weelderige illustraties van Carll Cneut en de zinnenprikkelende tekst van Maud Vanhauwaert duik je zo de donkere wereld van MOL binnen. Schraap je stem al maar voor dat aanstekelijke mollenlied.… Lees meer

  • Mahler. Kamermuziek

    In zijn Pianokwartet, een laatromantische ontboezeming van een piekerende adolescent, laat de jonge Gustav Mahler in zijn ziel kijken. De gekwelde muziek geeft al een voorsmaak van zijn symfonieën, waarin donkere tragiek nooit ver weg is. Niet voor niets kreeg zijn Zesde symfonie de bijnaam ‘de tragische’. Mahler laat een uit de kluiten gewassen orkest – klokken en koebellen incluis – overtuigd nee zeggen tegen het noodlot. Ook in de transcriptie voor kleinere bezetting komt de bittere smaak van deze muziek onverminderd tot haar recht. … Lees meer

  • Mahler. Das Lied von der Erde

    ‘Is dit voor het publiek nog wel uit te houden?’, zo vroeg een getormenteerde Mahler zich af over Das Lied von der Erde. Hij componeerde deze liedcyclus op oud-Chinese gedichten na het overlijden van zijn dochtertje Maria Anna. Het beklemmende Abschied, waarin de laatste woorden ‘ewig … ewig’ bijna onhoorbaar wegsterven in een eeuwige stilte, bezorgt de luisteraar klamme handen. Muziek doorschoten met verdriet en vergankelijkheid, die niemand onberoerd laat.… Lees meer

  • Mahler. Symfonie nr. 2

    Apocalyptische visioenen, bijtende weerhaakjes, verstilde religiositeit, verscheurende wanhoop: in zijn monumentale Auferstehungs-symfonie bespeelt Mahler een enorm gamma aan emoties. Zangsolisten en koor versterken in de finale de zeggingskracht van het orkest, dat ook alleen al orkaankracht opwekt! In de handen van Iván Fischer en de zijnen wordt dit groots visioen van wederopstanding niets minder dan een louterende ervaring. … Lees meer

  • Belgian National Orchestra

    Voor veel muziekliefhebbers is de Koningin Elisabethwedstrijd een jaarlijks hoogtepunt van het concertseizoen. In de 80e editie van dit prestigieuze muziekconcours krijgen de meest begaafde zangers het podium. Uw kans om de talenten die u de afgelopen weken op radio, tv of internet aan het werk zag, ook live en zonder wedstrijdstress te horen. In het goede gezelschap van het Nationaal Orkest van België ontpopt misschien wel uw favoriete laureaat zich tot winnaar!… Lees meer

  • Elgars hits

    De muziek van Edward Elgar klinkt zoals zijn persoonlijkheid: extravert warm en geniaal in diepe zelfreflectie en melancholie. In zijn Celloconcerto uit 1919 weerklinkt de gruwel en het leed van WO I. Daardoor draagt het een zekere somberheid in zich, maar de cello krijgt ook alle ruimte om te zingen in dramatische monologen en momenten van virtuositeit. Die virtuositeit vindt een vervolg in zijn mysterieuze Enigmavariaties, die omwille van hun wagneriaanse pathos en lyriek ook nu nog een genot zijn om naar te luisteren.… Lees meer

  • Volkse wortels in de muziek van Bartók & Kodály

    In de discussie over hoge en lage kunsten durft het er wel eens hard aan toegaan. Tijdens zijn tweede salon gaat Julien Libeer met filosofe Alicja Gescinska op zoek naar antwoorden en nuances. En welke muziek kan die zoektocht beter begeleiden dan die van Béla Bartók. In zijn werk gaat de ‘hoge’ Weense traditie hand in hand met de miniatuur-kunstwerkjes uit de ‘lage’ volksmuziek. En net die gelaagdheid maakt zijn muziek zo fascinerend. … Lees meer