Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen. OK / Lees meer

Concertgebouw Brugge

  • Nederlands NL
  • Français FR
  • English EN
Verlanglijst0

Social media

Agenda

Vanaf zo 22.10.17 vocaal
  • Hét feest van de klassieke muziek

    Wie er de afgelopen jaren bij was, kan erover getuigen: zó vier je feest met klassieke muziek. Klassiek is er in alle maten en gewichten, voor alle emoties en gelegenheden: Iedereen Klassiek neemt alles en iedereen mee in een vrolijk bad klassieke muziek. Samen met initiatiefnemer Klara en de vele partners in Brugge bereidt het Concertgebouw een uitbundig programma voor, met vertakkingen in de hele binnenstad. Zoals steeds warmen we op met Zot van Bach en traditiegetrouw sluit Brussels Philharmonic af, ditmaal met enkele bekende klassiekers op de lessenaar. Nodig voor dit gratis evenement dus familie en vrienden uit en laat hen kennismaken met de kracht en schoonheid van Bach, Beethoven en Brugge.… Lees meer

  • Bochumer Symphoniker

    Een kathedraal van klank, dat is het minste wat je van Benjamin Brittens War Requiem kan zeggen. Dit breedopgezette werk voor twee koren, twee orkesten, orgel en zangsolisten klonk voor het eerst in de heropgebouwde Coventry Cathedral, die in de Tweede Wereldoorlog in een puinhoop was herschapen. Met het gigantische klankapparaat produceert de componist nu eens golven van geluid die de luisteraar overspoelen, dan weer diepgevoelde, dichterlijke taferelen die de blik naar binnen richten. Ronduit pakkend is de manier waarop Britten de tijdloze Latijnse dodenmis voortdurend doorsnijdt met de deerniswekkende oorlogspoëzie van Wilfred Owen. Als geen ander wist deze dichter-soldaat uit de Eerste Wereldoorlog de gruwel van de loopgraven onverbloemd in verzen te vatten. Poëzie die nog naar modder ruikt, in contrapunt met de gepolijste gezangen van de kerkelijke dodenliturgie: hartverscheurender kan de kreet naar duurzame vrede niet klinken!… Lees meer

  • Britten. War Requiem

    Een kathedraal van klank, dat is het minste wat je van Benjamin Brittens War Requiem kan zeggen. Dit breedopgezette werk voor twee koren, twee orkesten, orgel en zangsolisten klonk voor het eerst in de heropgebouwde Coventry Cathedral, die in de Tweede Wereldoorlog in een puinhoop was herschapen. Met het gigantische klankapparaat produceert de componist nu eens golven van geluid die de luisteraar overspoelen, dan weer diepgevoelde, dichterlijke taferelen die de blik naar binnen richten. Ronduit pakkend is de manier waarop Britten de tijdloze Latijnse dodenmis voortdurend doorsnijdt met de deerniswekkende oorlogspoëzie van Wilfred Owen. Als geen ander wist deze dichter-soldaat uit de Eerste Wereldoorlog de gruwel van de loopgraven onverbloemd in verzen te vatten. Poëzie die nog naar modder ruikt, in contrapunt met de gepolijste gezangen van de kerkelijke dodenliturgie: hartverscheurender kan de kreet naar duurzame vrede niet klinken!… Lees meer

  • Et exultavit spiritum meum

    Pakkende beelden, afwisselende sferen en misschien wel de meest geliefde hoofdpersoon ooit: het Magnificat heeft het allemaal. The Sixteen plukt de mooiste voorbeelden uit vijf eeuwen koormuziek, van de machtige polyfonie van Lassus en Victoria tot enkele op en top Engelse ‘Mags’ uit de 20e eeuw. Dat de koortraditie aan de andere kant van het Kanaal nog altijd springlevend is, bewijst een gloednieuw werk van de jonge Engelsman Thomas Hyde.… Lees meer

  • Vox Luminis

    Bachs eerste Kerstmis in Leipzig, dat was een grote verantwoordelijkheid. Als nieuwe Thomascantor pakte hij uit met zijn meest indrukwekkende muziek tot dan toe. Straf, want zeven maanden lang had hij al elke week een nieuwe cantate geschreven en uitgevoerd, soms zelfs twee. En juist met kerst moest hij zich bewijzen in een stad die sinds de recente sluiting van het operahuis op haar muzikale honger bleef zitten. Het Magnificat biedt dan ook groots drama op compacte schaal, zeker in Bachs late versie met feestelijke trompetten. Aan onze nieuwe huisartiesten Vox Luminis om op hun beurt indruk te maken. Zij maken de kerstsfeer compleet met een Magnificat-zetting van Kuhnau, een werk dat Bach ongetwijfeld ook heeft gedirigeerd. Uit Zuid-Duitsland klinkt dan nog een cantate van Pachelbel, nu vooral bekend van zijn Canon, maar in zijn eigen tijd geroemd als organist. Zonder dirigent kruipt Vox Luminis vanavond nog dieper in de muziek.… Lees meer

  • Kerstconcert. Carmina Latina

    Op weg naar het Amerikaanse continent hadden de Spanjaarden en Portugezen hun eigen muzikale tradities in de koffer: polyfonie dus. Bibliotheken van Peru en Argentinië tot Mexico raakten gevuld met muziek uit de Nieuwe én de Oude Wereld, enthousiast geïnspireerd door de klanken die componisten op straat hoorden. Leonardo García Alarcón bouwt feestjes als geen ander en grijpt deze kerst naar muziek die het hart sneller doet kloppen.… Lees meer

  • Bachs Stabat Mater

    Pergolesi’s Stabat Mater moet vanaf dag 1 de hitlijsten hebben aangevoerd, want al enkele jaren na compositie belandde een kopie in Leipzig. Bach, diep onder de indruk, kon zich niet beheersen. Zorgvuldig verving hij de Latijnse tekst door een Duitse versie van het Miserere en plakte die, mits enkele cruciale aanpassingen, op het Italiaanse origineel.… Lees meer

  • Stabat Mater

    Met vier meditaties op sterven en afscheid raken Vox Luminis en de instrumentalisten van L’Achéron aan de kern van het Passieverhaal. Van Jezus’ laatste gedachten tot Maria’s troosteloze woorden aan de voet van het Kruis, over Buxtehudes persoonlijke verdriet na het verlies van zijn vader. Ook Kerlls requiem heeft een intieme toets: na een schitterende carrière in onder meer Brussel, München en Wenen, vroeg hij speciaal om dit werk bij zijn eigen uitvaart.… Lees meer

  • Strauss. Till Eulenspiegel

    Na Wagner was Richard Strauss een van de belangrijkste Duitse toondichters  en een notoire muzikale duizendpoot. Laverend tussen artistieke overtuiging en de wetten van de muziekmarkt, liet Strauss zich het liefst inspireren door de mallemolen van het dagelijkse leven. Met twee symfonische gedichten én een selectie uit zijn weergaloze Lied-oeuvre, en een intrigerende stilistische evolutie van meer dan zeven decennia, bewijst Anima eer aan een denker-zonder-grenzen, een heerlijke fantast.… Lees meer

  • Telemann. Der Tag des Gerichts

    ‘Een oratorium vol krachtige emoties’, luidde de aankondiging in de plaatselijke krant. En inderdaad: op 17 maart 1762, kort voor Pasen, ontdekte Hamburg met Telemanns Tag des Gerichts een van zijn indrukwekkendste werken. De componist wist in zijn laatste jaren wonderwel de nieuwe klassieke stijl in zijn barokke muziek te verwerken. Het lyrische libretto over de strijd tussen gelovigen en ongelovigen biedt meer dan genoeg drama, vol sprekende beelden die schreeuwen om de mooiste en verrassendste effecten. Een werk nadrukkelijk op de grens van kerk en scène. … Lees meer

  • The Tallis Scholars

    14 oktober 1487, 7 uur ‘s ochtends: terwijl de kerkklok blijft luiden, klinkt in de Brugse Sint-Jakobskerk bij het graf van Donaas de Moor voor het eerst Jacob Obrechts Missa de Sancto Donatiano. Ruim vijf eeuwen later is het nog altijd een wonderlijk meesterwerk. Heel precies roept de componist het leven van de overledene in herinnering, met verwijzingen naar diens naamheilige, naar de muzikale gewoontes in Brugge, en naar Donaas’ goede werken voor de armen van de stad. Net als in de Missa de Sancto Martino, op vrijdag gezongen door Psallentes, schept Obrecht met enkele lokale ingrediënten de meest universele muziek. Voor de opening van deze eerste festivaleditie trekken The Tallis Scholars naar de plek van creatie. Dirigent Peter Phillips zet Obrecht daar naast de Engelse tijdgenoten Browne en Fayrfax – de handelscontacten tussen beide Kanaaloevers waren zeer nauw – en een prachtig Magnificat, een van de laatste werken van de Zuid-Vlaming Nicolas Gombert.… Lees meer