Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen. OK / Lees meer

Concertgebouw Brugge

  • Nederlands NL
  • Français FR
  • English EN
Verlanglijst0

Social media

Agenda

Vanaf ma 26.06.17 vocaal
  • Monteverdi’s Orfeo

    Dat Orpheus werd verkozen tot posterboy van de vroege opera, is geen toeval. De mythische dichter-zanger belichaamt de essentie van dit ontluikende genre: de transcendente kracht van poëzie en muziek. In zijn iconische Orfeo (1607) verklankt Claudio Monteverdi hoe Orpheus zelfs de hoeders van de Hades ontroert met zijn stem en lier. Hij mag zijn geliefde Eurydice redden uit het dodenrijk, op voorwaarde dat hij onderweg niet naar haar omkijkt. De afloop laat zich raden, al krijgt deze favola in musica alsnog een happy end: Orpheus wordt opgenomen in de hemel, waar Eurydice schittert aan het firmament. Dit onverwoestbare verhaal over leven en dood, verlangen en herinnering kan zich geen betere vertolkers wensen dan Leonardo García Alarcón en zijn Cappella Mediterranea. … Lees meer

  • C.P.E. Bach. Die Auferstehung

    Je moet van goeden huize zijn om het verhaal van Christus’ verrijzenis en hemelvaart overtuigend te vertellen in volle verlichtingstijd. Precies dat deden Carl Philipp Emanuel Bach en zijn librettist Karl Wilhelm Ramler in Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu (1778). Hun lyrische oratorium is een intieme meditatie op Jezus’ deugden en het mysterie van zijn verrijzenis. Zelf noemde C.P.E. Bach Die Auferstehung terecht een van zijn absolute meesterwerken. De instrumentale delen, de rijkgeschakeerde aria’s, de expressieve recitatieven en imposante koren: stuk voor stuk blinken ze uit in originaliteit en verfijning. Hofkapelle München en Vocalconsort Berlin bundelen hun krachten in deze verlossende apotheose van MAfestival 2017. … Lees meer

  • Monteverdi's grootste hits

    Monteverdi met twee van de meest veelzijdige en expressieve tenoren van vandaag, en de karaktervolle Noorse mezzo Marianne Beate Kielland: in goed gezelschap is het heerlijk feesten! Jos van Immerseel maakt 40 jaar na zijn legendarische Orfeo, een briljante synthese van oud en nieuw, een selectie uit de meest dramatische werken van muziekpionier Claudio Monteverdi. Het belooft een herontdekking te worden.… Lees meer

  • Monteverdi's Mariavespers

    Mantua bleek te klein voor Monteverdi. Het sprankelende maar veeleisende hof van de Gonzaga’s begon te knellen, en een regelmatige, prestigieuze kerkjob als maestro di cappella lonkte. Maar dan had de componist na jaren vol opera’s en madrigalen wel een portfolio religieuze muziek nodig. Het werd de publicatie in 1610 van een mis en een set vesperpsalmen, nu gekend als Vespro della Beata Vergine. Monteverdi slaat hier een brug tussen de oude meerstemmige kerkmuziek – een erfenis uit onze streken – en de ontluikende barok. Heel klassiek verwerkt hij de gregoriaanse psalmmelodieën in een nieuwe stijl die schittert en straalt van virtuositeit, stemmen en instrumenten spelen een spannend spel om elkaar te overtreffen. En zelfs al is dit juweel ongetwijfeld Monteverdi’s bekendste compositie, er blijft nog volop te ontdekken. Philippe Herreweghe en Peter Van Heyghen geven samen hun visie op het meesterwerk vorm. Een uniek concert, en slechts eenmaal in België te horen: niet te missen dus.… Lees meer

  • Hét feest van de klassieke muziek

    Wie er de afgelopen jaren bij was, kan erover getuigen: zó vier je feest met klassieke muziek. Klassiek is er in alle maten en gewichten, voor alle emoties en gelegenheden: Iedereen Klassiek neemt alles en iedereen mee in een vrolijk bad klassieke muziek. Samen met initiatiefnemer Klara en de vele partners in Brugge bereidt het Concertgebouw een uitbundig programma voor, met vertakkingen in de hele binnenstad. Zoals steeds warmen we op met Zot van Bach en traditiegetrouw sluit Brussels Philharmonic af, ditmaal met enkele bekende klassiekers op de lessenaar. Nodig voor dit gratis evenement dus familie en vrienden uit en laat hen kennismaken met de kracht en schoonheid van Bach, Beethoven en Brugge.… Lees meer

  • Britten. War Requiem

    Een kathedraal van klank, dat is het minste wat je van Benjamin Brittens War Requiem kan zeggen. Dit breedopgezette werk voor twee koren, twee orkesten, orgel en zangsolisten klonk voor het eerst in de heropgebouwde Coventry Cathedral, die in de Tweede Wereldoorlog in een puinhoop was herschapen. Met het gigantische klankapparaat produceert de componist nu eens golven van geluid die de luisteraar overspoelen, dan weer diepgevoelde, dichterlijke taferelen die de blik naar binnen richten. Ronduit pakkend is de manier waarop Britten de tijdloze Latijnse dodenmis voortdurend doorsnijdt met de deerniswekkende oorlogspoëzie van Wilfred Owen. Als geen ander wist deze dichter-soldaat uit de Eerste Wereldoorlog de gruwel van de loopgraven onverbloemd in verzen te vatten. Poëzie die nog naar modder ruikt, in contrapunt met de gepolijste gezangen van de kerkelijke dodenliturgie: hartverscheurender kan de kreet naar duurzame vrede niet klinken!… Lees meer

  • Britten. War Requiem

    Een kathedraal van klank, dat is het minste wat je van Benjamin Brittens War Requiem kan zeggen. Dit breedopgezette werk voor twee koren, twee orkesten, orgel en zangsolisten klonk voor het eerst in de heropgebouwde Coventry Cathedral, die in de Tweede Wereldoorlog in een puinhoop was herschapen. Met het gigantische klankapparaat produceert de componist nu eens golven van geluid die de luisteraar overspoelen, dan weer diepgevoelde, dichterlijke taferelen die de blik naar binnen richten. Ronduit pakkend is de manier waarop Britten de tijdloze Latijnse dodenmis voortdurend doorsnijdt met de deerniswekkende oorlogspoëzie van Wilfred Owen. Als geen ander wist deze dichter-soldaat uit de Eerste Wereldoorlog de gruwel van de loopgraven onverbloemd in verzen te vatten. Poëzie die nog naar modder ruikt, in contrapunt met de gepolijste gezangen van de kerkelijke dodenliturgie: hartverscheurender kan de kreet naar duurzame vrede niet klinken!… Lees meer

  • Et exultavit spiritum meum

    Pakkende beelden, afwisselende sferen en misschien wel de meest geliefde hoofdpersoon ooit: het Magnificat heeft het allemaal. The Sixteen plukt de mooiste voorbeelden uit vijf eeuwen koormuziek, van de machtige polyfonie van Lassus en Victoria tot enkele op en top Engelse ‘Mags’ uit de 20e eeuw. Dat de koortraditie aan de andere kant van het Kanaal nog altijd springlevend is, bewijst een gloednieuw werk van de jonge Engelsman Thomas Hyde.… Lees meer

  • Bach. Magnificat

    Bachs eerste Kerstmis in Leipzig, dat was een grote verantwoordelijkheid. Als nieuwe Thomascantor pakte hij uit met zijn meest indrukwekkende muziek tot dan toe. Straf, want zeven maanden lang had hij al elke week een nieuwe cantate geschreven en uitgevoerd, soms zelfs twee. En juist met kerst moest hij zich bewijzen in een stad die sinds de recente sluiting van het operahuis op haar muzikale honger bleef zitten. Het Magnificat biedt dan ook groots drama op compacte schaal, zeker in Bachs late versie met feestelijke trompetten. Aan onze nieuwe huisartiesten Vox Luminis om op hun beurt indruk te maken. Zij maken de kerstsfeer compleet met een Magnificat-zetting van Kuhnau, een werk dat Bach ongetwijfeld ook heeft gedirigeerd. Uit Zuid-Duitsland klinkt dan nog een cantate van Pachelbel, nu vooral bekend van zijn Canon, maar in zijn eigen tijd geroemd als organist. Zonder dirigent kruipt Vox Luminis vanavond nog dieper in de muziek.… Lees meer

  • Kerstconcert. Carmina Latina

    Op weg naar het Amerikaanse continent hadden de Spanjaarden en Portugezen hun eigen muzikale tradities in de koffer: polyfonie dus. Bibliotheken van Peru en Argentinië tot Mexico raakten gevuld met muziek uit de Nieuwe én de Oude Wereld, enthousiast geïnspireerd door de klanken die componisten op straat hoorden. Leonardo García Alarcón bouwt feestjes als geen ander en grijpt deze kerst naar muziek die het hart sneller doet kloppen.… Lees meer

  • Bachs Stabat Mater

    Pergolesi’s Stabat Mater moet vanaf dag 1 de hitlijsten hebben aangevoerd, want al enkele jaren na compositie belandde een kopie in Leipzig. Bach, diep onder de indruk, kon zich niet beheersen. Zorgvuldig verving hij de Latijnse tekst door een Duitse versie van het Miserere en plakte die, mits enkele cruciale aanpassingen, op het Italiaanse origineel.… Lees meer