Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen. OK / Lees meer

Concertgebouw Brugge

  • Nederlands NL
  • Français FR
  • English EN
Verlanglijst0

Social media

Agenda

Vanaf ma 20.11.17 vocaal
  • Et exultavit spiritum meum

    Pakkende beelden, afwisselende sferen en misschien wel de meest geliefde hoofdpersoon ooit: het Magnificat heeft het allemaal. The Sixteen plukt de mooiste voorbeelden uit vijf eeuwen koormuziek, van de machtige polyfonie van Lassus en Victoria tot enkele op en top Engelse ‘Mags’ uit de 20e eeuw. Dat de koortraditie aan de andere kant van het Kanaal nog altijd springlevend is, bewijst een gloednieuw werk van de jonge Engelsman Thomas Hyde.… Lees meer

  • Vox Luminis

    Bachs eerste Kerstmis in Leipzig, dat was een grote verantwoordelijkheid. Als nieuwe Thomascantor pakte hij uit met zijn meest indrukwekkende muziek tot dan toe. Straf, want zeven maanden lang had hij al elke week een nieuwe cantate geschreven en uitgevoerd, soms zelfs twee. En juist met kerst moest hij zich bewijzen in een stad die sinds de recente sluiting van het operahuis op haar muzikale honger bleef zitten. Het Magnificat biedt dan ook groots drama op compacte schaal, zeker in Bachs late versie met feestelijke trompetten. Aan onze nieuwe huisartiesten Vox Luminis om op hun beurt indruk te maken. Zij maken de kerstsfeer compleet met een Magnificat-zetting van Kuhnau, een werk dat Bach ongetwijfeld ook heeft gedirigeerd. Uit Zuid-Duitsland klinkt dan nog een cantate van Pachelbel, nu vooral bekend van zijn Canon, maar in zijn eigen tijd geroemd als organist. Zonder dirigent kruipt Vox Luminis vanavond nog dieper in de muziek.… Lees meer

  • Kerstconcert. Carmina Latina

    Op weg naar het Amerikaanse continent hadden de Spanjaarden en Portugezen hun eigen muzikale tradities in de koffer: polyfonie dus. Bibliotheken van Peru en Argentinië tot Mexico raakten gevuld met muziek uit de Nieuwe én de Oude Wereld, enthousiast geïnspireerd door de klanken die componisten op straat hoorden. Leonardo García Alarcón bouwt feestjes als geen ander en grijpt deze kerst naar muziek die het hart sneller doet kloppen.… Lees meer

  • Bachs Stabat Mater

    Pergolesi’s Stabat Mater moet vanaf dag 1 de hitlijsten hebben aangevoerd, want al enkele jaren na compositie belandde een kopie in Leipzig. Bach, diep onder de indruk, kon zich niet beheersen. Zorgvuldig verving hij de Latijnse tekst door een Duitse versie van het Miserere en plakte die, mits enkele cruciale aanpassingen, op het Italiaanse origineel.… Lees meer

  • Stabat Mater

    Met vier meditaties op sterven en afscheid raken Vox Luminis en de instrumentalisten van L’Achéron aan de kern van het Passieverhaal. Van Jezus’ laatste gedachten tot Maria’s troosteloze woorden aan de voet van het Kruis, over Buxtehudes persoonlijke verdriet na het verlies van zijn vader. Ook Kerlls requiem heeft een intieme toets: na een schitterende carrière in onder meer Brussel, München en Wenen, vroeg hij speciaal om dit werk bij zijn eigen uitvaart.… Lees meer

  • Strauss. Till Eulenspiegel

    Na Wagner was Richard Strauss een van de belangrijkste Duitse toondichters  en een notoire muzikale duizendpoot. Laverend tussen artistieke overtuiging en de wetten van de muziekmarkt, liet Strauss zich het liefst inspireren door de mallemolen van het dagelijkse leven. Met twee symfonische gedichten én een selectie uit zijn weergaloze Lied-oeuvre, en een intrigerende stilistische evolutie van meer dan zeven decennia, bewijst Anima eer aan een denker-zonder-grenzen, een heerlijke fantast.… Lees meer

  • Telemann. Der Tag des Gerichts

    ‘Een oratorium vol krachtige emoties’, luidde de aankondiging in de plaatselijke krant. En inderdaad: op 17 maart 1762, kort voor Pasen, ontdekte Hamburg met Telemanns Tag des Gerichts een van zijn indrukwekkendste werken. De componist wist in zijn laatste jaren wonderwel de nieuwe klassieke stijl in zijn barokke muziek te verwerken. Het lyrische libretto over de strijd tussen gelovigen en ongelovigen biedt meer dan genoeg drama, vol sprekende beelden die schreeuwen om de mooiste en verrassendste effecten. Een werk nadrukkelijk op de grens van kerk en scène. … Lees meer

  • The Tallis Scholars

    14 oktober 1487, 7 uur ‘s ochtends: terwijl de kerkklok blijft luiden, klinkt in de Brugse Sint-Jakobskerk bij het graf van Donaas de Moor voor het eerst Jacob Obrechts Missa de Sancto Donatiano. Ruim vijf eeuwen later is het nog altijd een wonderlijk meesterwerk. Heel precies roept de componist het leven van de overledene in herinnering, met verwijzingen naar diens naamheilige, naar de muzikale gewoontes in Brugge, en naar Donaas’ goede werken voor de armen van de stad. Net als in de Missa de Sancto Martino, op vrijdag gezongen door Psallentes, schept Obrecht met enkele lokale ingrediënten de meest universele muziek. Voor de opening van deze eerste festivaleditie trekken The Tallis Scholars naar de plek van creatie. Dirigent Peter Phillips zet Obrecht daar naast de Engelse tijdgenoten Browne en Fayrfax – de handelscontacten tussen beide Kanaaloevers waren zeer nauw – en een prachtig Magnificat, een van de laatste werken van de Zuid-Vlaming Nicolas Gombert.… Lees meer

  • Obrecht. Missa de Sancto Martino

    Jacob Obrecht en Hans Memling hebben elkaar zeker gekruist op de Brugse kasseien. En ze eerden ongeveer tegelijk Sint Maarten van Tours. De schilder leverde Maarten van Nieuwenhove een diptiek, te zien in het Sint-Janshospitaal. De componist op zijn beurt schreef een mis, die Psallentes in de Onze-Lieve-Vrouwekerk uitvoert en omkadert. Een unieke kans om beide wonderen te ontdekken, want op het programma staat ook een mini-rondleiding in het museum.… Lees meer

  • Concertparcours met Frederik Neyrinck

    Wat als de Burg weer een kerkplein werd? En wat als die kerk niet uit stenen bestond, maar uit klank? Seizoenscomponist Frederik Neyrinck gaat de uitdaging aan en verdraait, vergroot en vervreemdt Obrechts Missa de Sancto Donatiano tot een nieuw werk voor solisten, ensembles, orkesten en koren uit Brugge en het wijde ommeland. Volg het spoor van zijn muziek naar verschillende binnen- en buitenlocaties, met een apotheose op de Burg. Donaas leeft!… Lees meer

  • Clement. Missa Gaude lux Donatiane

    Brugge weet zich al eeuwen beschermd door de heilige Donaas, zelfs nadat zijn kerk op de Burg rond 1800 werd verkocht en afgebroken. Van het legendarische gebouw rest nu niets meer dan enkele fundamenten en wat contouren. En toch komt de (latere) kathedraal deze festivalzaterdag weer tot leven. Na het grootschalige project van Frederik Neyrinck combineert Paul Van Nevel op deze lenteavond een stralende Donaas-mis van Jacob Clement ‘non Papa’ met twee somptueuze, grootschalige Brugse motetten.… Lees meer