Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen. OK / Lees meer

Concertgebouw Brugge

  • Nederlands NL
  • Français FR
  • English EN
Verlanglijst0

Social media

Agenda

Vanaf zo 05.11.17
  • Workshop foto's bewerken voor kinderen

    We gaan aan de slag met een reeks oude foto’s. We bewerken ze met spuitbussen, maken er krassen op of kleuren ze in met stiften of verf. Foto’s van oude heren in een deftig pak worden ineens jouw allerliefste monsters en een chique dametje  verander je in een sprookjesfee. Dan is het jouw beurt om foto’s te nemen met een polaroidcamera. Ook dat zelfportret mag je helemaal opleuken. Jezelf omtoveren in een piraat, griezel of prinses? Niks is onmogelijk.… Lees meer

  • Telemann. Blokfluitsonates

    Telemann was in zijn tijd beroemder dan Bach. En nu? Hoewel hij meer dan 6.000 zeer afwisselende werken schreef, is Telemanns muziek vandaag maar zelden te horen. Hoog tijd dus om deze barokke reus in dit jubileumjaar – hij stierf 250 jaar geleden – voor het voetlicht te zetten. Blokfluit-superster Erik Bosgraaf speelt met de Italiaanse klavecinist Francesco Corti Telemanns Blokfluitsonates: vrolijke, ingenieuze en hartverwarmende muziek, waarin Telemann de destijds populaire Europese muziekstijlen verkent.… Lees meer

  • Wegens groot succes (en ook wegens veel goesting) zullen Jan Leyers en Paul Michiels ook dit najaar opnieuw samen in Brugge optreden. Hun tournee van afgelopen najaar was in een mum van tijd uitverkocht dus komen Jan & Paul met plezier terug in het najaar 2017 samen met hun muzikanten Hervé Martens en Patrick Dorcean voor een unieke voorstelling van 30 jaar Soulsister. 30 jaar geleden kwam de debuutsingle van Soulsister uit.  You Get To Me werd door pers en publiek enthousiast onthaald en betekende het begin van een unieke carrière in de Belgische popgeschiedenis.  Soulsister reeg de hits aan elkaar, tourde met Sting door Europa en haalde de Amerikaanse Billboard Hot 100. Geniet van deze topartiesten en bestel nu alvast uw tickets!… Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Luistercursus

    Oratoria, cantates, aria’s, missen: bijna de helft van Johann Sebastian Bachs composities zijn vocale werken. Geen noot te veel, alle stemmen even interessant: dat maakt Bachs muziek zo uniek. August De Groote staat stil bij het prachtige vocale oeuvre van Bach en focust in het bijzonder op Bachs meesterlijke Magnificat. In dit herdenkingsjaar van de Reformatie besteedt hij ook aandacht aan de invloed van de Lutherse koralen op Bachs werk.… Lees meer

  • Debat over WO I

    Tijdens het debat gaan rector van het Europacollege, Jörg Monar (DE), de Duitse ambassadeur, Rüdiger Lüdeking (DE), Olivier Costa (FR, professor aan het Europacollege), en Gavin Dewar (UK, student Europacollege) in gesprek met politiek journalist van De Standaard Bart Brinckman. Centraal staat de impact van WO I op de politieke en diplomatieke realiteit vandaag. Hoe gaat de hedendaagse politiek en diplomatie om met de verworven inzichten in de strategieën die toen gefaald hebben. Als rode draad doorheen dit gesprek komen twee experten, dr. Jan Christiaens en gewoon hoogleraar in de Engelse literatuur Marysa Demoor (UGent), praten over kunst die de gruwel en emoties die WO I opriep centraal stellen. Zij gaan na hoe kunstenaars die gruwel verwerkten en een plek gaven in hun kunst. Een fragment uit Brittens War Requiem en enkele gedichten van War Poets illustreren de tussenkomsten van de experten.… Lees meer

  • Bochumer Symphoniker

    Een kathedraal van klank, dat is het minste wat je van Benjamin Brittens War Requiem kan zeggen. Dit breedopgezette werk voor twee koren, twee orkesten, orgel en zangsolisten klonk voor het eerst in de heropgebouwde Coventry Cathedral, die in de Tweede Wereldoorlog in een puinhoop was herschapen. Met het gigantische klankapparaat produceert de componist nu eens golven van geluid die de luisteraar overspoelen, dan weer diepgevoelde, dichterlijke taferelen die de blik naar binnen richten. Ronduit pakkend is de manier waarop Britten de tijdloze Latijnse dodenmis voortdurend doorsnijdt met de deerniswekkende oorlogspoëzie van Wilfred Owen. Als geen ander wist deze dichter-soldaat uit de Eerste Wereldoorlog de gruwel van de loopgraven onverbloemd in verzen te vatten. Poëzie die nog naar modder ruikt, in contrapunt met de gepolijste gezangen van de kerkelijke dodenliturgie: hartverscheurender kan de kreet naar duurzame vrede niet klinken!… Lees meer

  • Curated by Soundcast

    Soundcast, de jongerengroep van Concertgebouw Brugge, zet een bijzonder project op poten rond Brittens indrukwekkende War Requiem. Meer dan dertig jonge kunstenaars pakken het Concertgebouw in met beeldende kunst, tekst en installaties. Een kunstenparcours met performances en dj-sets, samengesteld door de jongerengroep van het Concertgebouw.… Lees meer

  • Britten. War Requiem

    Een kathedraal van klank, dat is het minste wat je van Benjamin Brittens War Requiem kan zeggen. Dit breedopgezette werk voor twee koren, twee orkesten, orgel en zangsolisten klonk voor het eerst in de heropgebouwde Coventry Cathedral, die in de Tweede Wereldoorlog in een puinhoop was herschapen. Met het gigantische klankapparaat produceert de componist nu eens golven van geluid die de luisteraar overspoelen, dan weer diepgevoelde, dichterlijke taferelen die de blik naar binnen richten. Ronduit pakkend is de manier waarop Britten de tijdloze Latijnse dodenmis voortdurend doorsnijdt met de deerniswekkende oorlogspoëzie van Wilfred Owen. Als geen ander wist deze dichter-soldaat uit de Eerste Wereldoorlog de gruwel van de loopgraven onverbloemd in verzen te vatten. Poëzie die nog naar modder ruikt, in contrapunt met de gepolijste gezangen van de kerkelijke dodenliturgie: hartverscheurender kan de kreet naar duurzame vrede niet klinken!… Lees meer

  • Lecture-performance

    Karlheinz Stockhausens Zyklus staat vandaag geboekstaafd als mijlpaal in de moderne percussieliteratuur. Niet alleen het gebruik van grafische notatie, maar ook door het grote aantal instrumenten en niet het minst door de revolutionaire compositietechniek. Wim Pelgrims speelt het werk tweemaal en musicoloog Klaas Coulembier diept tussendoor alle geheimen voor u op. Dit resulteert zonder twijfel in twee totaal verschillende en verhelderende luisterervaringen.… Lees meer

  • Luistercursus

    Oratoria, cantates, aria’s, missen: bijna de helft van Johann Sebastian Bachs composities zijn vocale werken. Geen noot te veel, alle stemmen even interessant: dat maakt Bachs muziek zo uniek. August De Groote staat stil bij het prachtige vocale oeuvre van Bach en focust in het bijzonder op Bachs meesterlijke Magnificat. In dit herdenkingsjaar van de Reformatie besteedt hij ook aandacht aan de invloed van de Lutherse koralen op Bachs werk.… Lees meer

  • Erewhon. Symfonie voor percussie en visuals

    In Erewhon, Hugues Dufourts symfonie voor zes slagwerkers en maar liefst 150 percussie-instrumenten, beschrijft de componist de geboorte en gedaanteverwisseling van de klank: golven, stromen, schitteringen, trillingen, conflicten … Trommels uit de Sahara, Turkse cimbalen en Thaise gongs scheppen een denkbeeldig landschap à la Edgar Allan Poe. Zes slagwerkers van het Koninklijk Conservatorium nemen de uitdaging aan om deze wonderlijke krachttoer 51 jaar na de creatie weer tot leven te wekken. Studenten Mediakunst van KASK visualiseren dit pareltje via videoprojecties.… Lees meer

  • Rianto & Nani Topeng Losari Cirebon

    Het Belgische kunstenfestival Europalia Indonesia strijkt ook in Brugge neer met deze double bill. De Javaanse danser Rianto leerde in zijn thuisstreek van oude meesters de genderoverschrijdende lengger-dans. Voor zijn solo Medium werkt hij samen met de toonaangevende Indonesische cineast Garin Nugroho, en met percussionist / vocalist Cahwati. In het tweede luik van de avond begeleidt een indrukwekkend gamelan-ensemble – een orkest met traditionele Javaanse slaginstrumenten – de Topeng Cirebon, een typische gracieuze maskerdans uit West-Java.… Lees meer