Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen. OK / Lees meer

Concertgebouw Brugge

  • Nederlands NL
  • Français FR
  • English EN
Verlanglijst0

Social media

Agenda

Vanaf za 23.09.17
  • Lecture-performance door Claire Croizé & Etienne Guilloteau

    Choreografen Claire Croizé & Etienne Guilloteau en hun artistiek team gunnen u een blik in de keuken van hun nieuwe productie Mer-, op 30 september in de Sint-Walburgakerk. Deze voorstelling voor vijf dansers en vijf zangers is opgebouwd rond klaagliederen over dood en verdriet van polyfonisten uit de 15e en 16e eeuw, zoals Ockeghem, de La Rue en Desprez. Met live muziekfragmenten onthullen de makers de geheimen van deze creatie.… Lees meer

  • Brahms & Kurtág

    Brahms, meester van de grootse constructies, treedt in contrapunt met de Hongaarse componist Kurtág, meester in de eenvoud. De sonates van Brahms plaatsen de cello als een klassezanger op het voorplan. In Kurtágs muzikale taal lijken de instrumenten wel gebarentaal te spreken. Ze scheppen kleine eilandjes van klank, maar met een ongehoorde zeggingskracht. De Hongaarse handen van Miklós Perényi en Dénes Várjon – oud-student van Kurtág – laten deze kleinoden helemaal openbloeien. … Lees meer

  • Claire Croizé & Etienne Guilloteau / ECCE

    Mer- is de vuurdoop van Claire Croizé en Etienne Guilloteau (ECCE) als huisartiesten van het Concertgebouw. Vijf dansers bewegen op religieuze en profane polyfonie over grote levensthema’s als dood, verdriet en pijn. Vijf zangers van Marnix De Cats Pluto-ensemble brengen deze muziek uit de renaissance opnieuw tot leven. De titel Mer- verwijst naar de Indo-Europese wortels van het Franse ‘mourir’. Tegelijkertijd refereert hij aan de zee, la mer ...… Lees meer

  • Claire Croizé & Etienne Guilloteau / ECCE

    Mer- is de vuurdoop van Claire Croizé en Etienne Guilloteau (ECCE) als huisartiesten van het Concertgebouw. Vijf dansers bewegen op religieuze en profane polyfonie over grote levensthema’s als dood, verdriet en pijn. Vijf zangers van Marnix De Cats Pluto-ensemble brengen deze muziek uit de renaissance opnieuw tot leven. De titel Mer- verwijst naar de Indo-Europese wortels van het Franse ‘mourir’. Tegelijkertijd refereert hij aan de zee, la mer ... … Lees meer

  • Geert van Istendael, David Pefko & Diane Broeckhoven

    Met het boekenprogramma Lees meer! nodigt de Openbare Bibliotheek Brugge boekenliefhebbers op zondagochtend uit in het Concertgebouw om de tijd te nemen voor goede literatuur. Auteurs uit Vlaanderen en Nederland gaan in dialoog met elkaar, steeds tegen de achtergrond van recent werk. Na afloop krijgt het publiek de kans om na te praten met de auteurs en boeken te laten signeren.… Lees meer

  • Le Concert d'Astrée

    Ferrando en Guglielmo zijn verloofd met de zussen Dorabella en Fiordiligi, maar overleeft hun liefde een uit de hand gelopen grap? Concertgebouw Brugge neemt u mee naar Opéra de Lille, waar filmmaker en theaterregisseur Christophe Honoré de twee koppels, onherroepelijk geregeerd door hun verlangens, onder een verschroeiend zonlicht plaatst. Le Concert d’Astrée onder leiding van Emmanuelle Haïm haalt alle sensualiteit uit Mozarts partituur.… Lees meer

  • Inspirerende metamorfoses in Brugge

    Wist u dat de idee van een kleurenklavier, zoals componist Scriabin dit ontwikkelde voor zijn Prometheus-symfonie, de grondslag vormt voor de kleuren die architecten Paul Robbrecht en Hilde Daem hanteerden in het Concertgebouw? Zoals muziek het ontwerp van Robbrecht & Daem transformeerde, zo worden op deze Pecha Kucha-avond in zeven korte en creatieve presentaties inspirerende architecturale metamorfoses uit de Brugse binnenstad toegelicht.… Lees meer

  • Lalo, Ravel & Turnage

    Met warm fonkelende orkestkleuren schetsen Ravel en Lalo hun voorliefde voor Spanje. Ravel in zijn Daphnis et Chloé, Lalo in zijn Celloconcerto, een vergeten meesterwerk dat stercellist Gautier Capuçon met vuur verdedigt. In Passchendaele evoceert Turnage met serene hymnes en ijzingwekkende klankuitbarstingen de veldslag die het vredige dorp in 1917 in een onafzienbare graftombe (ofte tombeau) herschiep.… Lees meer

  • Debussy, Stravinsky, Prokofiev & Vermeirsch

    In dit concert van het jonge duo Vermeirsch krijgt u een staalkaart van de cellomuziek uit de 20e eeuw te horen. Terwijl Debussy ongekende horizonten en speeltechnieken in stelling brengt, blaast Stravinsky nieuw leven in de barokke vormtaal, met een vette knipoog naar Pergolesi. In zijn Cellosonate balanceert Prokofiev op het slappe koord tussen vernieuwing en veroordeling door het Sovjet-regime. Benieuwd welke vruchten deze odyssee van de cello afwerpt in het werk van Felix Vermeirsch zelf! … Lees meer

  • Chopin

    Frédéric Chopin en George Sand vormden een onwaarschijnlijk koppel. Zij, feministisch schrijfster, leefde groots, terwijl hij zich in gezelschap liever op de achtergrond hield. En toch gloeide hun liefde, voor enige tijd. In de laatste, steeds minder gelukkige jaren van hun relatie schreef Chopin zijn beste werk, zoals de Mazurkas, opus 59 of de Sonate, opus 58. Abdel Rahman El Bacha tovert met kleuren op een kopie van Chopins favoriete instrument, een Grand Concert Pleyel.… Lees meer

  • Gatto speelt Beethovens Vioolsonates

    Ludwig van Beethoven slaagde erin om, in tegenstelling tot Mozart 20 jaar eerder, rond te komen zonder officiële betrekking en broodheer. Met deze emancipatie ontstond ook het ideaalbeeld van de kunstenaar als onafhankelijke en geniale schepper. Een thema dat pianist Julien Libeer en cultuurhistoricus Tom Verschaffel uitgebreid onder de loep nemen. Met Lorenzo Gatto illustreert Libeer deze transformatie aan de hand van Beethovens vroegste en laatste vioolsonate. … Lees meer

  • Theatertournee

    We schrijven 1987. Clouseau brengt met ‘Brandweer’ zijn eerste single uit, naar aanleiding van het eerste “serieuze” optreden, namelijk de opening van Marktrock Leuven. Zonder het zelf te beseffen, geeft de groep daarmee het startschot aan een van de grootste muzikale succesverhalen die Vlaanderen tot vandaag kent. Na een moeizame start (‘Brandweer’ was geen instant succes) volgt de grote doorbraak in 1989, dankzij singles als ‘Anne’ en ‘Daar Gaat Ze’. Debuutplaat ‘Hoezo’ verschijnt, Nederland gaat voor de bijl, de band neemt deel aan het Eurosongfestival in Rome, en op liveshows gillen steeds meer fans de naam van frontman Koen Wauters. “Clouseaumania” is een feit. Sindsdien bleef Clouseau keihard aan de weg timmeren, met als gevolg meer dan 100 Sportpaleis-shows, twaalf Nederlandstalige tópplaten en een haast eindeloze stroom hits. Vandaag, 30 jaar na ‘Brandweer’, blikt de groep terug op een ongelooflijk sprookje. Om dat in de verf te zetten plant Clouseau in het najaar van 2017 een intieme, verrassende theatertournee die overal in Vlaanderen halt houdt. De beste manier om alle fans te bedanken én om de aandacht te vestigen op datgene waar het al die jaren om draaide, namelijk de songs. Deze keer geen overdonderende lichteffecten en verbluffende projecties, maar concerten in een kleinere bezetting: met slechts twee extra muzikanten op de scène zal het elke keer ook muzikaal een zéér uniek optreden met vele verrassende versies van bekende hits worden. Heel wat klassiekers zullen de revue passeren, en tussen de nummers door zullen Koen & Kris Wauters anekdotes en weetjes delen met hun publiek. Zin om deel uit te maken van deze bijzondere ervaring? Boek dan snel je tickets! … Lees meer

    Ook in het concertgebouw