Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen. OK / Lees meer

Concertgebouw Brugge

  • Nederlands NL
  • Français FR
  • English EN
Verlanglijst0

Social media

Agenda

Vanaf wo 31.05.17
  • Lesaserma Pokhunakhis. Russische muziek van nu

    Vier jonge multigetalenteerde Russische componisten vertellen het onwaarschijnlijke levensverhaal van Lesaserma Pokhunakhis (1944-2008). Gevlucht voor de militaire junta in Griekenland in 1967 – waarbij haar man het leven liet – werkte ze in Yerbogachen (Rusland) in het geheim aan haar magnum opus Bourozyom (De bruine aarde). Als introverte bakkersvrouw kon niemand vermoeden dat ze 50.000 handgeschreven pagina’s met wetenschappelijke bevindingen naliet, die pas in 2014 aan het licht kwamen. Sergey Khismatov, Alexander Khubeev, Alex Nadzharov en Marina Poleukhina inspireren zich op haar levenswerk en creëren samen een verrassende, bevreemdende en fascinerende voorstelling over het werk van een vergeten vrouw, waarin niets is wat het lijkt.… Lees meer

  • Mozart. Liefde en lust

    René Jacobs en B’Rock, het blijft een gouden combinatie. De succestandem keert terug naar Brugge met een prikkelend programma vol amoureuze verwikkelingen. De twee jonge vocale helden Mari Eriksmoen en Johannes Weisser verkennen twee van Mozarts populairste opera’s. Eveneens op het programma: delen uit de ‘late’ symfonieën 40 en 41 waarin dezelfde muzikale thema’s opduiken. Mozartspecialist Jacobs zelf staat in voor een allesomvattende muzikale dramaturgie waaruit een Mozart op het toppunt van zijn kunnen naar voren komt. Dat wordt zwijmelen bij duetten van liefde en lust tussen Papageno en Papagena, Susanna en graaf Almaviva en aria’s van Pamina, Cherubino en Figaro.… Lees meer

  • Op stap met de csakan

    Muziekinstrument én wapen, het is minstens een curieuze combinatie. De Hongaarse csákányfokos stamde af van de herdersfluit, had de vorm van een wandelstok en was – tenminste in de kunstmuziek – maar een kort leven beschoren. Begin 19e eeuw ontketende de Boedapestse Anton Heberle een rage, enkele jaren later gevolgd door Ernst Krähmer in Wenen, die de fluit een nieuwe, hoboachtige vorm gaf. Een muzikaal curiosum dus, maar wel een dat de bekroonde blokfluitist Jan Van Hoecke maar niet losliet. Met zijn nieuw gebouwde csakan verkent hij een fascinerende uithoek van de muziekgeschiedenis. Zijn reispartner is de Andorrese gitarist Albert Pià, die op zijn prachtige historische instrument een paar klassiekers brengt, zoals Giuliani’s Grande ouverture. Samen breiden ze het repertoire voor csakan uit met eigen bewerkingen van onder meer Paganini. Spektakel gegarandeerd!… Lees meer

  • The Grand Hong Kong Hotel

    Een nieuw programma, een nieuwe show vol Aziatische poezie, een verhelderende humor en een acrobatische sensatie! Mooie slangenmeisjes, elegante artiesten, charismatische jongleurs, clowns en akrobaten vormen in het HONG KONG Hotel mooie stukjes mozaiek, die samen komen en het publiek meenemen in een verbazingwekkende trip. Laat je meenemen in een vreemde en fascinerende wereld. Geniet van dit ensemble van wereldklasse! i.s.m. Lions Oostkamp… Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Claire Croizé / ECCE

    Met Primitive breekt choreografe Claire Croizé uit de klassieke theatersetting en trekt ze naar het Albertpark naast het Concertgebouw. Drie jonge talentvolle dansers, Radouan Mriziga, Youness Khoukhou en José-Paulo dos Santos zetten al hun vitaliteit in om deze bijzondere omgeving met hun lichamen helemaal tot zijn recht te laten komen. Claire Croizé focust op de kracht van hun bewegingen. Ze daagt haar dansers uit om in te zetten op de intensiteit van hun dansfrasen: van ruwe wilde dansen tot zeer precies uitgevoerde technische bewegingen. De ondergaande zon, de stadsgeluiden en de bijzondere architecturale omgeving bepalen mee de ervaring van het publiek. De jonge kunstenaar Jozef Wouters ontwerpt de scenografie. Voor de tribune hergebruikt hij hout en metaal. Zijn werk heeft een genereus karakter; het is uitdagend en functioneel. Eerder werkte deze scenograaf met onder meer Meg Stuart.… Lees meer

  • Claire Croizé / ECCE

    Met Primitive breekt choreografe Claire Croizé uit de klassieke theatersetting en trekt ze naar het Albertpark naast het Concertgebouw. Drie jonge talentvolle dansers, Radouan Mriziga, Youness Khoukhou en José-Paulo dos Santos zetten al hun vitaliteit in om deze bijzondere omgeving met hun lichamen helemaal tot zijn recht te laten komen. Claire Croizé focust op de kracht van hun bewegingen. Ze daagt haar dansers uit om in te zetten op de intensiteit van hun dansfrasen: van ruwe wilde dansen tot zeer precies uitgevoerde technische bewegingen. De ondergaande zon, de stadsgeluiden en de bijzondere architecturale omgeving bepalen mee de ervaring van het publiek. De jonge kunstenaar Jozef Wouters ontwerpt de scenografie. Voor de tribune hergebruikt hij hout en metaal. Zijn werk heeft een genereus karakter; het is uitdagend en functioneel. Eerder werkte deze scenograaf met onder meer Meg Stuart.… Lees meer

  • Etienne Guilloteau / ECCE & Zwerm

    De inspiratiebron voor Feu is Sophocles’ tragedie Antigone. In dit bekende theaterstuk mag Antigone haar in de oorlog gesneuvelde broer om politieke redenen niet begraven. Dit verhaal over het conflict tussen menselijke waarden en de wetten van de staat is ook nu nog actueel – bijna 2500 jaar na de creatie. Etienne Guilloteau vertaalt het naar een hedendaagse dansvoorstelling. De getalenteerde danseres gaat de confrontatie aan met de livemuziek van het elektrische gitaarkwartet Zwerm. Die laatsten putten uit een breed repertoire, van hedendaags klassiek tot experimentele rock en zijn de verpersoonlijking van het koor uit het oorspronkelijke stuk van Sophocles.… Lees meer

  • In Wonderland tour 2017

    Na vorige uitverkochte tournees komt Hooverphonic terug naar de Belgische concertzalen, bijgestaan door een tienkoppig strijkersensemble en meerdere intrigerende, karaktervolle stemmen. De set bestaat uit nieuwe én oude hits, de laatste soms dicht aanleunend bij het origineel of in een totaal ander jasje gestoken. 'Na jaren gewerkt te hebben met één specifieke stem per album, hadden we er echt zin in om met  verschillende mensen samen te werken. In het verleden schreven we vaak supertoffe nummers vertrekkende van een mannenstem. In de meeste gevallen konden ze perfect in een vrouwelijke versie herwerkt worden, maar dit werkte niet altijd. Zo bleven er vaak pareltjes ongebruikt. Toen we beslisten om niet meer verder te werken met Noémie, was het voor ons een evidente keuze om niet alleen vrouwenstemmen te gebruiken. Tijdens onze jaren in het vak kwamen we heel wat getalenteerde muzikanten en vocalisten tegen en zo groeide het idee voor de nieuwe plaat', aldus Alex Callier en Raymond Geerts. Op In Wonderland hoor je dus meerdere stemmen, zowel mannelijke als vrouwelijke, met verschillende timbres die aan elk nummer een eigen karakter geven. Alweer een eclectische plaat, met als rode draad de melancholische strijkers, eigen aan Hooverphonic. 'Hooverphonic was niet goed. Hooverphonic was niet heel goed. Hooverphonic was fantastisch. Wie twijfelt om (naar een volgend concert) te gaan, mag daar nu mee ophouden. Ga, of u krijgt er spijt van.' Gazet Van Antwerpen 'De nieuwe Hooverphonic speelde een dijk van een concert. De staande ovatie kon – terecht – niet uitblijven.' DaMusic… Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • deFilharmonie

    Revolutie in concoursland! Na 79 edities krijgt de wereldvermaarde Koningin Elisabethwedstrijd er naast piano, viool en zang ook de discipline cello bij. Met voornamelijk werk van Dvořák, Elgar en Schumann, is het cellorepertoire lang niet zo groot en populair als dat voor piano of viool. Dé kans dus om vergeten pareltjes van onder het stof te halen en nieuw werk te laten schrijven. Wie de laureaten worden en wat zij in Brugge zullen vertolken kunnen we hier natuurlijk nog niet vermelden. Ongetwijfeld beroeren de laureaten ook dit jaar weer menig muziekliefhebber. Sommige finalisten bleken eendagsvliegen, anderen namen een steile vlucht. Maar de winnaar schrijft sowieso een stukje geschiedenis als eerste laureaat van een nieuw hoofdstuk in het concours!… Lees meer

  • Symfonie nr 5 in c

    In 1818 herinnerde Aartshertog Rudolf van Oostenrijk zijn vriend, leraar en beschermeling Ludwig van Beethoven eraan een mis te schrijven voor zijn wijding tot Aartsbisschop van Olmütz op 24 maart 1820. Beethoven aanvaardde uiteindelijk maar leverde het volledige werk pas af in 1823. Maar hij leverde dan wel een monumentaal werk dat zijn gelijke niet kent, en terecht gezien wordt als één der hoogtepunten uit Beethovens oeuvre. En monumentaal is het zeker. De omvang er van alleen al overstijgt alles wat voordien in dit genre geschreven was en bovendien is het op muziek zetten van de liturgische tekst nooit zo rigoureus gebeurd als door Beethoven die er een zeer persoonlijke interpretatie aan gaf en de reeds lang gestelde vraag weer in  herinnering brengt: was Beethoven gelovig of niet? Een vraag die nog prangender wordt als deze Missa Solemnis geplaatst wordt tegenover ‘Ode an die Freude’ uit de negende symfonie die hij gelijktijdig met de Missa Solemnis componeerde. Een éénduidig antwoord zal er wel nooit komen maar de confrontatie is wel zeer frappant. Kom er uzelf van vergewissen en beleef een avond waar muziek en tekst versmelten, dialogeren en botsen; al naar gelang met welke bril je ernaar kijkt. … Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Op verzoek

    De zanger, geroemd om zijn ontembare muzikale passie en liefde voor zijn vak gaat voor het 35e jaar achtereen het theater in. Terwijl streamingdiensten en on-line luisteren meer en meer de overhand krijgen zingt Rob bij voorkeur zijn liedjes oog in oog voor zijn trouwe en nog steeds groeiende publiek. Het liefst in de theaters, waar het echte luisteren thuis hoort. Wanneer je in meer dan 50 jaar honderden nummers hebt opgenomen komt er een moment waarop je het even niet meer weet. Tijd dus om het roer om te gooien ! Niet de zanger maar het publiek bepaalt in deze voorstelling voor het grootste gedeelte wat er gespeeld gaat worden. De duizenden fans lijken altijd wel een goede reden te hebben om dat ene ‘vergeten’ liedje nog eens te horen, of toch die ene grote hit… ? En dus wordt het een avond ‘Op Verzoek’. Hoe ? Dat moet je zien.… Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Piazzolla & de Falla

    Het Gents Universitair Symphonisch Orkest & Saratoga High School ensembles (Band en Orkest) zullen op 18 Juli a.s. een muzikale avond verzorgen in het Concertgebouw Brugge. Beide ensembles zijn op tour en zullen verschillende concerten verzorgen in binnen- en buitenland. Tangazo van Astor Piazzolla en Amor Brujo van Manuel de Falla zijn enkele stukken die op het programma staan deze avond. Ga mee met deze muzikale reis in het gezelschap van deze zeer getalenteerde jonge musici.… Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Monteverdi’s Orfeo

    Dat Orpheus werd verkozen tot posterboy van de vroege opera, is geen toeval. De mythische dichter-zanger belichaamt de essentie van dit ontluikende genre: de transcendente kracht van poëzie en muziek. In zijn iconische Orfeo (1607) verklankt Claudio Monteverdi hoe Orpheus zelfs de hoeders van de Hades ontroert met zijn stem en lier. Hij mag zijn geliefde Eurydice redden uit het dodenrijk, op voorwaarde dat hij onderweg niet naar haar omkijkt. De afloop laat zich raden, al krijgt deze favola in musica alsnog een happy end: Orpheus wordt opgenomen in de hemel, waar Eurydice schittert aan het firmament. Dit onverwoestbare verhaal over leven en dood, verlangen en herinnering kan zich geen betere vertolkers wensen dan Leonardo García Alarcón en zijn Cappella Mediterranea. … Lees meer

  • La casa del diavolo

    ‘Het centrum van de aarde breekt open en braakt vlammen. Uit de vulkaan komen geesten en furiën tevoorschijn, die Don Juan ketenen. Wanhopig wordt hij samen met alle monsters ingeslikt.’ Zo beschreef choreograaf Gasparo Angiolini het einde van Glucks ballet Don Juan uit 1761. Tien jaar later parafraseerde Boccherini deze infernale scène in zijn symfonie ‘La casa del diavolo’. Met dit bezoek aan het huis van de duivel treedt B’Rock in Dante’s voetsporen. Na de Sturm und Drang van Haydns symfonie ‘La Passione’ wacht het strijkkwartet …miserere… van Louis Andriessen: een instrumentale boetepsalm in de gedempte sfeer van de louteringsberg. Aan de horizon schittert Mozarts paradijselijke Symfonie Nr. 33, met een glansrol voor een vroege versie van het Jupitermotief. … Lees meer