Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen. OK / Lees meer

Concertgebouw Brugge

  • Nederlands NL
  • Français FR
  • English EN
Verlanglijst0

Social media

Agenda

Vanaf za 06.05.17
  • De nationale opera van Rusland

    Het Ballet en Symfonieorkest van de Nationale Opera van Rusland dansen Het Zwanenmeer, het meest gedanste ballet ter wereld. Dit ballet in drie bedrijven laat ons de liefde beleven van prins Siegfried voor prinses Odette, die door de boze tovenaar Von Rothbart is vervloekt. Overdag moet Odette als een zwaan door het leven. Alleen ’s nachts wordt ze weer vrouw. Prins Siegfried gaat tot het uiterste en wil de vloek verbreken door met Odette te trouwen. Zijn plannen wekken echter de toorn van de tovenaar en diens dochter. Slaagt Siegfried erin om zijn belofte aan Odette waar te maken? Pyotr Il'yich Tchaikovsky schrijft zijn eerste ballet Het Zwanenmeer tussen augustus 1875 en april 1876 op verzoek van het Ballet van Moskou. Hij inspireert zich bij het componeren op zijn eigen getormenteerde leven en zal zo een ware revolutie in de klassieke muziek teweegbrengen. … Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Met Adriaan van Dis, Annelies Verbeke, Ghayath Almadhoun en Anne Vegter

    Tijdens Bru·Taal krijgt Lees Meer!, het boekenprogramma van de bib, een internationale invulling, met vier gasten van formaat. Adriaan van Dis kennen we van talrijke reisverhalen en romans met linken naar zijn jeugdjaren, waarvan Indische duinen ongetwijfeld het meest beroemd is. In 2015 nam Van Dis de Libris Literatuurprijs in ontvangst voor Ik kom terug, een pakkende roman over zijn door oorlog getekende familieverleden, waarin hij de moeilijke confrontatie met zijn moeder aangaat. Tijdens deze speciale festivaleditie van Lees Meer! komt Van Dis praten over zijn nieuwe boek In het Buitengebied, een roman over ‘alleen’ wonen in vele betekenissen.   De Vlaamse Annelies Verbeke bundelde in Halleluja 15 verhalen die elk op een of andere manier met het begin of einde van iets te maken hebben. Voorbeelden van verdriet, zo luidt de titel van een van de verhalen, die meteen de toon zet voor de hele bundel. In het centrale verhaal ontwaakt een vrouwelijke auteur als een beer. Verbeke exploreert er – net als in veel andere verhalen - de mogelijkheden van een ander leven. Ghayath Almadhoun werd in een vluchtelingenkamp in Damascus geboren als kind van een Syrische moeder en een Palestijnse vader. Hij studeerde Arabische literatuur in Damascus en debuteerde in 2004 met poëzie. In 2008 kreeg hij politiek asiel in Stockholm, waar hij poëzie bleef schrijven, vaak over steden in oorlog. Dankzij de ijzersterke bundel Weg van Damascus kan je ook in het Nederlands kennismaken met zijn poëzie. In mei verschijnt een bundel die hij samen met de Nederlandse Dichter des Vaderlands Anne Vegter schreef: Ik hier, jij daar. Een deel ervan kwam tot stand tijdens Almadhouns schrijfresidentie in Ieper in het kader van ‘citybooks’ van deBuren.… Lees meer

  • Les Femmes

    Verborgen achter de zware deuren van oude abdijen, blijft de wereld van kloosterlingen een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefenen op de drukke moderne mens: de rust en stilte, de dagen die zich in opperste eenvoud aan elkaar rijgen, het mysterie rond wat er zich achter die dikke muren afspeelt, ver weg van het oog én oor van de gewone mens. Het Vlaams Radio Koor brengt die geheime maar o zo mooie wereld nu naar de concertzaal, en reconstrueert een eredienst zoals die in de Franse koninklijke abdijen van de 18e eeuw beleefd werd. Centraal staat de 17e-eeuwse Messe pour le Port Royal van Marc-Antoine Charpentier, geschreven voor een belangrijke vrouwelijke kloostergemeenschap in Parijs waar zijn zus Marie non was. De sacrale en ingetogen sfeer van de eredienst wordt versterkt door de opstelling van het koor: alleen de vrouwen, in een intieme cirkel rond het orgel met chef-dirigent.… Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Abentrot

    De seizoensfinale danst op romantische, hemelse melodieën het ultieme einde tegemoet. Centrale componist Luc Brewaeys zwaait zijn leermeester uit met 'Credeva'. Richard Strauss laat zijn 'Vier letzte Lieder' fonkelen als een gestirnte Nacht. Mahler spiegelt ons in zijn 'Vierde Symfonie' het Himmlische Leben voor. Het afscheid van seizoen 16-17 kan niet paradijselijker klinken. … Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Bach. h-Moll Messe

    Met zijn h-Moll Messe leverde Bach een verbluffende bijdrage aan het oudste genre van de kerkmuziek: de Latijnse mis. Vijftien jaar lang was deze compositie een work-in-progress. Wat in 1733 ontkiemde als een ‘missa brevis’ – beperkt tot een Kyrie en Gloria – groeide uit tot een ‘missa solemnis’ voor vijfstemmig koor, vocale solisten en groot orkest. Daarbij grasduinde de Thomascantor naar hartenlust in zijn catalogus van geestelijke én wereldlijke cantates. De mooiste fragmenten smokkelde hij binnen in zijn hoogmis, die leest als een dwarsdoorsnede van Bachs imposante oeuvre. Zijn h-Moll Messe is een kathedraal met onverwoestbare fundamenten: nu eens ademt ze het oude contrapunt van Palestrina, dan weer de expressieve rijkdom en vitaliteit van de barok. Collegium Vocale Gent keert terug naar dit toppunt van muzikale en emotionele diepgang.… Lees meer

  • Bartók. Hertog Blauwbaards burcht

    Béla Bartóks enige opera, Hertog Blauwbaards burcht, is zowel muzikaal als theatraal uniek. Twee personages zijn er slechts, Blauwbaard en Judith. Maar na dat ene uur muziek heeft Judith de diepste diepten van Blauwbaards mannelijke psyche doorvorst. De burcht staat voor Blauwbaards ziel, die Judith koste wat het kost wil openen. Met schrijnende afloop. Béla Balázs schreef het libretto op basis van Perraults sprookje, maar gaf er een veel sterkere psychologische en symbolistische dimensie aan. Bartók roept in zijn partituur een ongekend gevoel van beklemming en geheimzinnigheid op. Vooraf ontrafelt dirigent Iván Fischer met enkele gasten de diepere dimensie van het werk. Komen ze tot een betere inkijk in de ziel van het werk of rijzen er net meer vragen op?… Lees meer

  • Bartók. De houten prins

    Er is groot, en er is krankzinnig groot. Bartóks De houten prins vraagt om een monstrueus orkestapparaat en haalt alleen al daarom zelden het podium. Bartók omschreef zijn ballet als een ‘symfonisch gedicht waarop gedanst wordt’. En zo zal geschieden: de dansers van de Hongaarse choreograaf Krisztián Gergye flankeren Iván Fischer in deze voorstelling. Bartók verenigt laatromantische orkestklanken met Hongaarse volksmuziek én met de vertelkracht van Béla Balász’ sprookje – aan de buitenkant zonnig, maar met een onmiskenbaar mystiek kantje. In het eerste deel spelen enkele prominente volksmuzikanten de volksmuziek waarop Bartók zich baseerde. De ideale inleiding op Bartóks brok orkestraal vernuft. Een kolfje naar de hand van Budapest Festival Orchestra en Gergye Krisztián, die samen Bartóks sprookjespantomime tot een kolkende dansvoorstelling omtoveren.… Lees meer

  • Bartók. De wonderbaarlijke Mandarijn

    Onvergetelijk is hoe Fischer in 2012 – in vloeiend Nederlands! – de geheimen van Mahlers Vijfde symfonie ontrafelde, voor hij zijn Budapest Festival Orchestra door een verzengende uitvoering van dit meesterwerk leidde. Volgens hetzelfde format richt het orkest nu de schijnwerpers op Bartóks pantomime De wonderbaarlijke Mandarijn. Het werk veroorzaakte bij de première een behoorlijk schandaal, omwille van de – zoals Bartók het zelf omschreef – helse muziek en omwille van het macabere en nihilistische sprookje over verleiding, geweld en uiteindelijke verlossing. Een mandarijn wordt door een jong meisje binnengelokt in een bordeel, waar hij door rovers bestolen, toegetakeld en uiteindelijk zelfs gedood wordt. De uiterst agressieve, dissonante en ritmische toonspraak, met angstaanjagend en delicaat orkestcoloriet zetten het wellustige karakter van het verhaal alle kracht bij. Naast de vervaarlijke en adembenemende orkestmachine staat de choreografie van de ophefmakende Hongaarse Gergye Krisztián. Stof gaat opwaaien!… Lees meer

  • Amore e morte

    Eros en Thanatos: liefde en dood. Het zijn twee zijden van dezelfde medaille – en dat zal de barokliefhebber geweten hebben. De heerlijke kwellingen van de liefde figureren in talloze madrigalen en kamerduetten uit het 17e- en vroeg-18e-eeuwse Italië. Roberta Invernizzi en Sonia Prina – respectievelijk gezegend met een heldere sopraan en een diepe contralto – presenteren een greep uit het aanbod. Onder begeleiding van het Ensemble Claudiana bezingen ze trouw en ontrouw, hoop en wanhoop, en alle andere emoties die Eros over zijn slachtoffers afroept. Dat rijke palet nam de meest diverse muzikale gedaanten aan. Grillige dramatiek, sensuele lyriek, vocale acrobatie en onversneden melodrama: Monteverdi, Marcello, Lotti, Durante en Händel trekken in hun expressieve duetten alle registers open. Sterven voor de liefde doe je niet met stille trom.… Lees meer

  • Daniel Linehan / Hiatus

    In het voorjaar van 2015 creëerde choreograaf Daniel Linehan in samenwerking met muzikant Alain Franco een eigen interpretatie van Stravinsky’s meesterwerk Le sacre du printemps voor 13 pas afgestudeerde dansers van P.A.R.T.S. Alain Franco en Jean-Luc Plouvier (Ictus) begeleiden live op piano. U neemt als toeschouwer plaats vlak bij de dansers en de muzikanten. Linehan vervangt het individuele offer voor de groep door een onderzoek naar de muzikale structuur. De dansers moeten een manier vinden om op het compromisloze stuk van Stravinsky te blijven bewegen, ondanks het ontbreken van stabiele patronen. ‘Hoe kunnen we nieuwe strategieën vinden om met snel veranderende omstandigheden om te gaan’, lijkt de radicale partituur te vragen. Een onderdompeling in de collectieve energie van muziek en dans.… Lees meer

  • Koffie bij Zimmermann. Bach & Telemann

    ‘Coffee, Coffee muss ich haben!’ Het zou de lijfkreet van een Berlijnse hipster kunnen zijn, maar hier is diens prototype aan het woord. Liesgen, het enfant terrible uit Bachs notoire Kaffeekantate, BWV211, geeft haar leven voor een kop koffie, alle tegenargumenten van haar conservatieve vader ten spijt. Dit kostelijke minidrama werd gecreëerd in het illustere Zimmermannse Kaffeehaus in Leipzig, waar het zwarte goud rijkelijk vloeide. In diezelfde setting klonk op 5 september 1733 een andere Bachcantate: Lasst uns sorgen, lasst uns wachen, een hommage aan de elfjarige keurprins van Saksen. Het libretto portretteert de jonge Friedrich Christian als de held Hercules, die op het kruispunt tussen deugd en ondeugd – uiteraard – het rechte pad inslaat. Met een ouverture uit Telemanns kleurrijke collectie rolt il Gardellino de rode loper uit voor dit zeldzaam frivole programma.… Lees meer

  • Lesaserma Pokhunakhis. Russische muziek van nu

    Vier jonge multigetalenteerde Russische componisten vertellen het onwaarschijnlijke levensverhaal van Lesaserma Pokhunakhis (1944-2008). Gevlucht voor de militaire junta in Griekenland in 1967 – waarbij haar man het leven liet – werkte ze in Yerbogachen (Rusland) in het geheim aan haar magnum opus Bourozyom (De bruine aarde). Als introverte bakkersvrouw kon niemand vermoeden dat ze 50.000 handgeschreven pagina’s met wetenschappelijke bevindingen naliet, die pas in 2014 aan het licht kwamen. Sergey Khismatov, Alexander Khubeev, Alex Nadzharov en Marina Poleukhina inspireren zich op haar levenswerk en creëren samen een verrassende, bevreemdende en fascinerende voorstelling over het werk van een vergeten vrouw, waarin niets is wat het lijkt.… Lees meer

  • Mozart. Liefde en lust

    René Jacobs en B’Rock, het blijft een gouden combinatie. De succestandem keert terug naar Brugge met een prikkelend programma vol amoureuze verwikkelingen. De twee jonge vocale helden Mari Eriksmoen en Johannes Weisser verkennen twee van Mozarts populairste opera’s. Eveneens op het programma: delen uit de ‘late’ symfonieën 40 en 41 waarin dezelfde muzikale thema’s opduiken. Mozartspecialist Jacobs zelf staat in voor een allesomvattende muzikale dramaturgie waaruit een Mozart op het toppunt van zijn kunnen naar voren komt. Dat wordt zwijmelen bij duetten van liefde en lust tussen Papageno en Papagena, Susanna en graaf Almaviva en aria’s van Pamina, Cherubino en Figaro.… Lees meer

  • The Grand Hong Kong Hotel

    Een nieuw programma, een nieuwe show vol Aziatische poezie, een verhelderende humor en een acrobatische sensatie! Mooie slangenmeisjes, elegante artiesten, charismatische jongleurs, clowns en akrobaten vormen in het HONG KONG Hotel mooie stukjes mozaiek, die samen komen en het publiek meenemen in een verbazingwekkende trip. Laat je meenemen in een vreemde en fascinerende wereld. Geniet van dit ensemble van wereldklasse! i.s.m. Lions Oostkamp… Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Op stap met de csakan

    Muziekinstrument én wapen, het is minstens een curieuze combinatie. De Hongaarse csákányfokos stamde af van de herdersfluit, had de vorm van een wandelstok en was – tenminste in de kunstmuziek – maar een kort leven beschoren. Begin 19e eeuw ontketende de Boedapestse Anton Heberle een rage, enkele jaren later gevolgd door Ernst Krähmer in Wenen, die de fluit een nieuwe, hoboachtige vorm gaf. Een muzikaal curiosum dus, maar wel een dat de bekroonde blokfluitist Jan Van Hoecke maar niet losliet. Met zijn nieuw gebouwde csakan verkent hij een fascinerende uithoek van de muziekgeschiedenis. Zijn reispartner is de Andorrese gitarist Albert Pià, die op zijn prachtige historische instrument een paar klassiekers brengt, zoals Giuliani’s Grande ouverture. Samen breiden ze het repertoire voor csakan uit met eigen bewerkingen van onder meer Paganini. Spektakel gegarandeerd!… Lees meer