Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen. OK / Lees meer

Concertgebouw Brugge

  • Nederlands NL
  • Français FR
  • English EN
Verlanglijst0

Social media

Agenda

Vanaf za 29.04.17
  • Ballet Vlaanderen / Sidi Larbi Cherkaoui

    Op zaterdag 29 april is het de Dag van de dans en dan dansen wij al graag eens mee! Niet alleen is er ’s avonds en ook op zondagnamiddag 30 april de voorstelling Requiem / Shahrazad door Ballet Vlaanderen, op choreografieën van Sidi Larbi Cherkaoui en Jonah Bokaer. Maar om 14 uur kan u ook al meekijken terwijl Ballet Vlaanderen de laatste puntjes op de i zet tijdens een open repetitie. Om 13.30 uur geeft Gabor Kapin, balletmeester en voormalig principal bij Ballet Vlaanderen, een inleiding op de open repetitie in de Kamermuziekzaal.… Lees meer

  • Ballet Vlaanderen / Sidi Larbi Cherkaoui & Jonah Bokaer

    Het grandioze en doorvoelde Requiem van Gabriel Fauré wordt vaak een wiegelied van de dood genoemd. De Belgische componist Wim Henderickx bewerkt deze troostende dodenmis voor het koor van Opera Vlaanderen en HERMESensemble en verrijkt het met eigen oriëntaals geïnspireerde composities. De cultuurverschillen tussen het Oosten en het Westen zijn ook voor choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui het uitgangspunt van zijn creatie. Zowel in het Requiem, met het aangrijpende Pie Jesu voor sopraan, als in Rimsky-Korsakovs Shahrazad staat de kracht van de vrouw centraal. De Tunesisch-Amerikaanse choreograaf Jonah Bokaer ziet in Shahrazad de belichaming van een fundamentele drang van de mens om zichzelf uit te drukken: het is voor Bokaer het hoofdthema van dit meesterwerk op de grens tussen Oost en West. Trailer Requiem (Sidi Larbi Cherkaoui) from Opera & Ballet Vlaanderen on Vimeo.… Lees meer

  • Ballet Vlaanderen / Sidi Larbi Cherkaoui & Jonah Bokaer

    Het grandioze en doorvoelde Requiem van Gabriel Fauré wordt vaak een wiegelied van de dood genoemd. De Belgische componist Wim Henderickx bewerkt deze troostende dodenmis voor het koor van Opera Vlaanderen en HERMESensemble en verrijkt het met eigen oriëntaals geïnspireerde composities. De cultuurverschillen tussen het Oosten en het Westen zijn ook voor choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui het uitgangspunt van zijn creatie. Zowel in het Requiem, met het aangrijpende Pie Jesu voor sopraan, als in Rimsky-Korsakovs Shahrazad staat de kracht van de vrouw centraal. De Tunesisch-Amerikaanse choreograaf Jonah Bokaer ziet in Shahrazad de belichaming van een fundamentele drang van de mens om zichzelf uit te drukken: het is voor Bokaer het hoofdthema van dit meesterwerk op de grens tussen Oost en West. Trailer Requiem (Sidi Larbi Cherkaoui) from Opera & Ballet Vlaanderen on Vimeo.… Lees meer

  • Russische romance

    De hechte relatie tussen Anima Eterna Brugge en het Concertgebouw zorgde al meermaals voor revelaties. Eén ervan was de herontdekking van de Russische muziek. Werk van Rimsky-Korsakov, die als groot orkestrator bekend staat, werd en wordt al te zelden uitgevoerd met het instrumentarium en de bezetting waar de kleurrijke composities voor werden bedacht. Jos van Immerseel onderwierp ze net als het werk van Tchaikovsky en Borodin consequent aan zijn karakteristieke historisch geïnformeerde aanpak. Het klinkende resultaat was zonder meer revolutionair. Ruim tien jaar na de cd-opname (live in het Concertgebouw!) zijn de geesten verder gerijpt en is het tijd voor een herhaalbezoek aan dit sprookjesachtige repertoire. Soliste in de tijdloze serenade Sheherazade is de flamboyante Chouchane Siranossian, die afgelopen seizoen al voor elegantie en vuur zorgde in Ravels Tzigane.… Lees meer

  • BRUTAAL

    Bru·Taal,het gloednieuw literatuurfestival, opent feestelijk met een meertalig en kosmopolitisch programma. Acht internationale auteurs met naam en faam stoppen hun vertrouwde en geliefde stad in een koffertje en brengen die naar Brugge. Luister naar hun stem, snuif het parfum van de stad op en word bedwelmd in het Nederlands, Frans, Italiaans en Arabisch. Aan de hand van fragmenten uit hun favoriete romans reizen we naar Genua en Rome, Damascus en Algiers, Parijs of een stad in Latijns Amerika. Een inspirerende tocht naar andere culturen en stemmen uit deze of gene plek op de wereldkaart. Multi-instrumentalist Nathan Daems (bekend van Ragini Trio, Black Flower, Antwerp Gipsy Ska Orchestra) zorgt met Collective N Trance (Trio Nathan Daems) voor de muzikale geuren en kleuren van de reis.… Lees meer

  • De nationale opera van Rusland

    Het Ballet en Symfonieorkest van de Nationale Opera van Rusland dansen Het Zwanenmeer, het meest gedanste ballet ter wereld. Dit ballet in drie bedrijven laat ons de liefde beleven van prins Siegfried voor prinses Odette, die door de boze tovenaar Von Rothbart is vervloekt. Overdag moet Odette als een zwaan door het leven. Alleen ’s nachts wordt ze weer vrouw. Prins Siegfried gaat tot het uiterste en wil de vloek verbreken door met Odette te trouwen. Zijn plannen wekken echter de toorn van de tovenaar en diens dochter. Slaagt Siegfried erin om zijn belofte aan Odette waar te maken? Pyotr Il'yich Tchaikovsky schrijft zijn eerste ballet Het Zwanenmeer tussen augustus 1875 en april 1876 op verzoek van het Ballet van Moskou. Hij inspireert zich bij het componeren op zijn eigen getormenteerde leven en zal zo een ware revolutie in de klassieke muziek teweegbrengen. … Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Met Adriaan van Dis, Annelies Verbeke, Ghayath Almadhoun en Anne Vegter

    Tijdens Bru·Taal krijgt Lees Meer!, het boekenprogramma van de bib, een internationale invulling, met vier gasten van formaat. Adriaan van Dis kennen we van talrijke reisverhalen en romans met linken naar zijn jeugdjaren, waarvan Indische duinen ongetwijfeld het meest beroemd is. In 2015 nam Van Dis de Libris Literatuurprijs in ontvangst voor Ik kom terug, een pakkende roman over zijn door oorlog getekende familieverleden, waarin hij de moeilijke confrontatie met zijn moeder aangaat. Tijdens deze speciale festivaleditie van Lees Meer! komt Van Dis praten over zijn nieuwe boek In het Buitengebied, een roman over ‘alleen’ wonen in vele betekenissen.   De Vlaamse Annelies Verbeke bundelde in Halleluja 15 verhalen die elk op een of andere manier met het begin of einde van iets te maken hebben. Voorbeelden van verdriet, zo luidt de titel van een van de verhalen, die meteen de toon zet voor de hele bundel. In het centrale verhaal ontwaakt een vrouwelijke auteur als een beer. Verbeke exploreert er – net als in veel andere verhalen - de mogelijkheden van een ander leven. Ghayath Almadhoun werd in een vluchtelingenkamp in Damascus geboren als kind van een Syrische moeder en een Palestijnse vader. Hij studeerde Arabische literatuur in Damascus en debuteerde in 2004 met poëzie. In 2008 kreeg hij politiek asiel in Stockholm, waar hij poëzie bleef schrijven, vaak over steden in oorlog. Dankzij de ijzersterke bundel Weg van Damascus kan je ook in het Nederlands kennismaken met zijn poëzie. In mei verschijnt een bundel die hij samen met de Nederlandse Dichter des Vaderlands Anne Vegter schreef: Ik hier, jij daar. Een deel ervan kwam tot stand tijdens Almadhouns schrijfresidentie in Ieper in het kader van ‘citybooks’ van deBuren.… Lees meer

  • Les Femmes

    Verborgen achter de zware deuren van oude abdijen, blijft de wereld van kloosterlingen een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefenen op de drukke moderne mens: de rust en stilte, de dagen die zich in opperste eenvoud aan elkaar rijgen, het mysterie rond wat er zich achter die dikke muren afspeelt, ver weg van het oog én oor van de gewone mens. Het Vlaams Radio Koor brengt die geheime maar o zo mooie wereld nu naar de concertzaal, en reconstrueert een eredienst zoals die in de Franse koninklijke abdijen van de 18e eeuw beleefd werd. Centraal staat de 17e-eeuwse Messe pour le Port Royal van Marc-Antoine Charpentier, geschreven voor een belangrijke vrouwelijke kloostergemeenschap in Parijs waar zijn zus Marie non was. De sacrale en ingetogen sfeer van de eredienst wordt versterkt door de opstelling van het koor: alleen de vrouwen, in een intieme cirkel rond het orgel met chef-dirigent.… Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Abentrot

    De seizoensfinale danst op romantische, hemelse melodieën het ultieme einde tegemoet. Centrale componist Luc Brewaeys zwaait zijn leermeester uit met 'Credeva'. Richard Strauss laat zijn 'Vier letzte Lieder' fonkelen als een gestirnte Nacht. Mahler spiegelt ons in zijn 'Vierde Symfonie' het Himmlische Leben voor. Het afscheid van seizoen 16-17 kan niet paradijselijker klinken. … Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Bach. h-Moll Messe

    Met zijn h-Moll Messe leverde Bach een verbluffende bijdrage aan het oudste genre van de kerkmuziek: de Latijnse mis. Vijftien jaar lang was deze compositie een work-in-progress. Wat in 1733 ontkiemde als een ‘missa brevis’ – beperkt tot een Kyrie en Gloria – groeide uit tot een ‘missa solemnis’ voor vijfstemmig koor, vocale solisten en groot orkest. Daarbij grasduinde de Thomascantor naar hartenlust in zijn catalogus van geestelijke én wereldlijke cantates. De mooiste fragmenten smokkelde hij binnen in zijn hoogmis, die leest als een dwarsdoorsnede van Bachs imposante oeuvre. Zijn h-Moll Messe is een kathedraal met onverwoestbare fundamenten: nu eens ademt ze het oude contrapunt van Palestrina, dan weer de expressieve rijkdom en vitaliteit van de barok. Collegium Vocale Gent keert terug naar dit toppunt van muzikale en emotionele diepgang.… Lees meer

  • Bartók. Hertog Blauwbaards burcht

    Béla Bartóks enige opera, Hertog Blauwbaards burcht, is zowel muzikaal als theatraal uniek. Twee personages zijn er slechts, Blauwbaard en Judith. Maar na dat ene uur muziek heeft Judith de diepste diepten van Blauwbaards mannelijke psyche doorvorst. De burcht staat voor Blauwbaards ziel, die Judith koste wat het kost wil openen. Met schrijnende afloop. Béla Balázs schreef het libretto op basis van Perraults sprookje, maar gaf er een veel sterkere psychologische en symbolistische dimensie aan. Bartók roept in zijn partituur een ongekend gevoel van beklemming en geheimzinnigheid op. Vooraf ontrafelt dirigent Iván Fischer met enkele gasten de diepere dimensie van het werk. Komen ze tot een betere inkijk in de ziel van het werk of rijzen er net meer vragen op?… Lees meer

  • Bartók. De houten prins

    Er is groot, en er is krankzinnig groot. Bartóks De houten prins vraagt om een monstrueus orkestapparaat en haalt alleen al daarom zelden het podium. Bartók omschreef zijn ballet als een ‘symfonisch gedicht waarop gedanst wordt’. En zo zal geschieden: de dansers van de Hongaarse choreograaf Krisztián Gergye flankeren Iván Fischer in deze voorstelling. Bartók verenigt laatromantische orkestklanken met Hongaarse volksmuziek én met de vertelkracht van Béla Balász’ sprookje – aan de buitenkant zonnig, maar met een onmiskenbaar mystiek kantje. In het eerste deel spelen enkele prominente volksmuzikanten de volksmuziek waarop Bartók zich baseerde. De ideale inleiding op Bartóks brok orkestraal vernuft. Een kolfje naar de hand van Budapest Festival Orchestra en Gergye Krisztián, die samen Bartóks sprookjespantomime tot een kolkende dansvoorstelling omtoveren.… Lees meer

  • Bartók. De wonderbaarlijke Mandarijn

    Onvergetelijk is hoe Fischer in 2012 – in vloeiend Nederlands! – de geheimen van Mahlers Vijfde symfonie ontrafelde, voor hij zijn Budapest Festival Orchestra door een verzengende uitvoering van dit meesterwerk leidde. Volgens hetzelfde format richt het orkest nu de schijnwerpers op Bartóks pantomime De wonderbaarlijke Mandarijn. Het werk veroorzaakte bij de première een behoorlijk schandaal, omwille van de – zoals Bartók het zelf omschreef – helse muziek en omwille van het macabere en nihilistische sprookje over verleiding, geweld en uiteindelijke verlossing. Een mandarijn wordt door een jong meisje binnengelokt in een bordeel, waar hij door rovers bestolen, toegetakeld en uiteindelijk zelfs gedood wordt. De uiterst agressieve, dissonante en ritmische toonspraak, met angstaanjagend en delicaat orkestcoloriet zetten het wellustige karakter van het verhaal alle kracht bij. Naast de vervaarlijke en adembenemende orkestmachine staat de choreografie van de ophefmakende Hongaarse Gergye Krisztián. Stof gaat opwaaien!… Lees meer

  • Amore e morte

    Eros en Thanatos: liefde en dood. Het zijn twee zijden van dezelfde medaille – en dat zal de barokliefhebber geweten hebben. De heerlijke kwellingen van de liefde figureren in talloze madrigalen en kamerduetten uit het 17e- en vroeg-18e-eeuwse Italië. Roberta Invernizzi en Sonia Prina – respectievelijk gezegend met een heldere sopraan en een diepe contralto – presenteren een greep uit het aanbod. Onder begeleiding van het Ensemble Claudiana bezingen ze trouw en ontrouw, hoop en wanhoop, en alle andere emoties die Eros over zijn slachtoffers afroept. Dat rijke palet nam de meest diverse muzikale gedaanten aan. Grillige dramatiek, sensuele lyriek, vocale acrobatie en onversneden melodrama: Monteverdi, Marcello, Lotti, Durante en Händel trekken in hun expressieve duetten alle registers open. Sterven voor de liefde doe je niet met stille trom.… Lees meer

  • Daniel Linehan / Hiatus

    In het voorjaar van 2015 creëerde choreograaf Daniel Linehan in samenwerking met muzikant Alain Franco een eigen interpretatie van Stravinsky’s meesterwerk Le sacre du printemps voor 13 pas afgestudeerde dansers van P.A.R.T.S. Alain Franco en Jean-Luc Plouvier (Ictus) begeleiden live op piano. U neemt als toeschouwer plaats vlak bij de dansers en de muzikanten. Linehan vervangt het individuele offer voor de groep door een onderzoek naar de muzikale structuur. De dansers moeten een manier vinden om op het compromisloze stuk van Stravinsky te blijven bewegen, ondanks het ontbreken van stabiele patronen. ‘Hoe kunnen we nieuwe strategieën vinden om met snel veranderende omstandigheden om te gaan’, lijkt de radicale partituur te vragen. Een onderdompeling in de collectieve energie van muziek en dans.… Lees meer