Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen. OK / Lees meer

Concertgebouw Brugge

  • Nederlands NL
  • Français FR
  • English EN
Verlanglijst0

Social media

Agenda

Vanaf za 22.04.17
  • Stravinsky & Debussy

    Claude Debussy en Igor Stravinsky ontmoetten elkaar voor het eerst in de zomer van 1910. Kort daarvoor had Debussy de Parijse première van L’oiseau de feu bijgewoond, die van Stravinsky in één klap een beroemdheid in het Franse muziekleven maakte. Stravinsky had een grote achting voor de twintig jaar oudere Debussy. Op de drempel van de 20e eeuw had hij immers nieuwe wegen gebaand voor de Franse muziek. In zijn recital met pianist Alexei Zuev brengt Lubimov een muzikaal portret van de boeiende vriendschap tussen de twee componisten. Op twee nieuwe rechtsnarige piano’s van de Chris Maene Factory wekken zij de kleurenpracht van iconische meesterwerken als Le sacre du printemps en Prélude à l’après-midi d’un faune tot leven. Lees meer over Chris Maene en de rechtsnarige concertvleugel.… Lees meer

  • Studio 100

    Ga mee met jouw grappigste bijenvriendjes op hun spannende zoektocht in deze allereerste liveshow van de bekendste televisiebij: 'Maya en de pollenbollen'. Maya heeft een verrassingsfeest voor Willy georganiseerd. Hij is jarig! Maar zelf is hij dat een beetje vergeten. Maya heeft Willy om heerlijke pollenbollen gestuurd om een verjaardagstaart te versieren. Maar als hij terugkomt, is hij er een paar onderweg verloren. Maya en Willy gaan op pad om de pollenbollen terug te vinden. Het begin van een grappig en kleurrijk avontuur!… Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Inspirerende klavieren

    De jonge Alexei Lubimov maakte aanvankelijk naam met uitvoeringen van eigentijds pianowerk van Stockhausen, Ligeti, Boulez en andere beeldenstormers. Dit viel niet in goede aarde bij de Sovjet-autoriteiten, die zijn doen en laten nauwgezet begonnen te volgen. Als noodoplossing legde Lubimov zich in de jaren 1970 toe op de oudere pianomuziek, die hij op historische instrumenten begon uit te voeren. Drie jaar lang raakte hij nauwelijks een piano aan, om alle finesses van het klavecimbel- en pianofortespel onder de knie te krijgen. Sindsdien lukt het hem niet meer om Haydn, Beethoven of Schubert op de moderne vleugel te spelen. Wie zag hoe Lubimov een stroom van wisselende kleuren en texturen uit historische klavieren tevoorschijn weet te tokkelen, begrijpt waarom!… Lees meer

  • Studio 100

    Ga mee met jouw grappigste bijenvriendjes op hun spannende zoektocht in deze allereerste liveshow van de bekendste televisiebij: 'Maya en de pollenbollen'. Maya heeft een verrassingsfeest voor Willy georganiseerd. Hij is jarig! Maar zelf is hij dat een beetje vergeten. Maya heeft Willy om heerlijke pollenbollen gestuurd om een verjaardagstaart te versieren. Maar als hij terugkomt, is hij er een paar onderweg verloren. Maya en Willy gaan op pad om de pollenbollen terug te vinden. Het begin van een grappig en kleurrijk avontuur!… Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Symfonieorkest Vlaanderen

    Nergens anders dan in een open repetitie voelen de luisteraars zo intens de spanning en emoties van het repetitieproces dat aan elke voorstelling voorafgaat. Een sterk optreden is nu eenmaal het resultaat van veel en hard oefenen. Erna is er kans om aan de dirigent of een muzikant vragen te stellen. Tijdens deze repetitie zwoegt het Symfonieorkest Vlaanderen op Rachmaninov en Weill.… Lees meer

  • Een beter land

    Grenzen noch wetten kunnen muziek het zwijgen opleggen. Hoewel Rachmaninov, Steiner en Weill – in de ban geslagen door dictatoriale regimes – hun land moesten ontvluchten, overstijgen hun 'Pianoconcerto', 'Casablanca Suite' en 'Driestuiversopera' elke beteugeling. Ook qanoenspeler Osama Abdulrasol moest op zoek naar een beter land. Martin Valcke verklankt zijn omzwervingen.… Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Frederic Rzewski

    Componist en pianist Frederic Rzewski is een Amerikaan met Poolse roots die ondertussen al een tijdje in België verblijft. Op vraag van onder meer het Concertgebouw schrijft hij gloednieuw werk voor piano op basis van vrijheidsliederen uit de hele wereld. Het Russische oorlogslied Katyusha, het Afro-Amerikaanse vrijheidslied Ain't Gonna Let Nobody Turn Me 'Round en andere sociaal geëngageerde songs dienden als inspiratie voor het werk. Rzewski verwierf faam met zijn magistrale pianovariaties The People United Will Never Be Defeated!, gebaseerd op een Chileens verzetslied. Zowel in zijn sociaal engagement als in zijn muziek, die vaak uit improvisatie groeit, is vrijheid een sleutelwoord. Voor zijn muziek put de componist uit talrijke invloeden, waaronder avant-gardemuziek, het klassieke repertoire, minimalisme en jazz. Het resultaat is zeer verfijnde, unieke en innemend eerlijke muziek, waarin duizelingwekkende virtuositeit naast de grootste ascese staat.  … Lees meer

  • Ballet Vlaanderen / Sidi Larbi Cherkaoui

    Op zaterdag 29 april is het de Dag van de dans en dan dansen wij al graag eens mee! Niet alleen is er ’s avonds en ook op zondagnamiddag 30 april de voorstelling Requiem / Shahrazad door Ballet Vlaanderen, op choreografieën van Sidi Larbi Cherkaoui en Jonah Bokaer. Maar om 14 uur kan u ook al meekijken terwijl Ballet Vlaanderen de laatste puntjes op de i zet tijdens een open repetitie. Om 13.30 uur geeft Gabor Kapin, balletmeester en voormalig principal bij Ballet Vlaanderen, een inleiding op de open repetitie in de Kamermuziekzaal.… Lees meer

  • Ballet Vlaanderen / Sidi Larbi Cherkaoui & Jonah Bokaer

    Het grandioze en doorvoelde Requiem van Gabriel Fauré wordt vaak een wiegelied van de dood genoemd. De Belgische componist Wim Henderickx bewerkt deze troostende dodenmis voor het koor van Opera Vlaanderen en HERMESensemble en verrijkt het met eigen oriëntaals geïnspireerde composities. De cultuurverschillen tussen het Oosten en het Westen zijn ook voor choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui het uitgangspunt van zijn creatie. Zowel in het Requiem, met het aangrijpende Pie Jesu voor sopraan, als in Rimsky-Korsakovs Shahrazad staat de kracht van de vrouw centraal. De Tunesisch-Amerikaanse choreograaf Jonah Bokaer ziet in Shahrazad de belichaming van een fundamentele drang van de mens om zichzelf uit te drukken: het is voor Bokaer het hoofdthema van dit meesterwerk op de grens tussen Oost en West. Trailer Requiem (Sidi Larbi Cherkaoui) from Opera & Ballet Vlaanderen on Vimeo.… Lees meer

  • Ballet Vlaanderen / Sidi Larbi Cherkaoui & Jonah Bokaer

    Het grandioze en doorvoelde Requiem van Gabriel Fauré wordt vaak een wiegelied van de dood genoemd. De Belgische componist Wim Henderickx bewerkt deze troostende dodenmis voor het koor van Opera Vlaanderen en HERMESensemble en verrijkt het met eigen oriëntaals geïnspireerde composities. De cultuurverschillen tussen het Oosten en het Westen zijn ook voor choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui het uitgangspunt van zijn creatie. Zowel in het Requiem, met het aangrijpende Pie Jesu voor sopraan, als in Rimsky-Korsakovs Shahrazad staat de kracht van de vrouw centraal. De Tunesisch-Amerikaanse choreograaf Jonah Bokaer ziet in Shahrazad de belichaming van een fundamentele drang van de mens om zichzelf uit te drukken: het is voor Bokaer het hoofdthema van dit meesterwerk op de grens tussen Oost en West. Trailer Requiem (Sidi Larbi Cherkaoui) from Opera & Ballet Vlaanderen on Vimeo.… Lees meer

  • Russische romance

    De hechte relatie tussen Anima Eterna Brugge en het Concertgebouw zorgde al meermaals voor revelaties. Eén ervan was de herontdekking van de Russische muziek. Werk van Rimsky-Korsakov, die als groot orkestrator bekend staat, werd en wordt al te zelden uitgevoerd met het instrumentarium en de bezetting waar de kleurrijke composities voor werden bedacht. Jos van Immerseel onderwierp ze net als het werk van Tchaikovsky en Borodin consequent aan zijn karakteristieke historisch geïnformeerde aanpak. Het klinkende resultaat was zonder meer revolutionair. Ruim tien jaar na de cd-opname (live in het Concertgebouw!) zijn de geesten verder gerijpt en is het tijd voor een herhaalbezoek aan dit sprookjesachtige repertoire. Soliste in de tijdloze serenade Sheherazade is de flamboyante Chouchane Siranossian, die afgelopen seizoen al voor elegantie en vuur zorgde in Ravels Tzigane.… Lees meer

  • BRUTAAL

    Bru·Taal,het gloednieuw literatuurfestival, opent feestelijk met een meertalig en kosmopolitisch programma. Acht internationale auteurs met naam en faam stoppen hun vertrouwde en geliefde stad in een koffertje en brengen die naar Brugge. Luister naar hun stem, snuif het parfum van de stad op en word bedwelmd in het Nederlands, Frans, Italiaans en Arabisch. Aan de hand van fragmenten uit hun favoriete romans reizen we naar Genua en Rome, Damascus en Algiers, Parijs of een stad in Latijns Amerika. Een inspirerende tocht naar andere culturen en stemmen uit deze of gene plek op de wereldkaart. Multi-instrumentalist Nathan Daems (bekend van Ragini Trio, Black Flower, Antwerp Gipsy Ska Orchestra) zorgt met Collective N Trance (Trio Nathan Daems) voor de muzikale geuren en kleuren van de reis.… Lees meer

  • De nationale opera van Rusland

    Het Ballet en Symfonieorkest van de Nationale Opera van Rusland dansen Het Zwanenmeer, het meest gedanste ballet ter wereld. Dit ballet in drie bedrijven laat ons de liefde beleven van prins Siegfried voor prinses Odette, die door de boze tovenaar Von Rothbart is vervloekt. Overdag moet Odette als een zwaan door het leven. Alleen ’s nachts wordt ze weer vrouw. Prins Siegfried gaat tot het uiterste en wil de vloek verbreken door met Odette te trouwen. Zijn plannen wekken echter de toorn van de tovenaar en diens dochter. Slaagt Siegfried erin om zijn belofte aan Odette waar te maken? Pyotr Il'yich Tchaikovsky schrijft zijn eerste ballet Het Zwanenmeer tussen augustus 1875 en april 1876 op verzoek van het Ballet van Moskou. Hij inspireert zich bij het componeren op zijn eigen getormenteerde leven en zal zo een ware revolutie in de klassieke muziek teweegbrengen. … Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Met Adriaan van Dis, Annelies Verbeke, Ghayath Almadhoun en Anne Vegter

    Tijdens Bru·Taal krijgt Lees Meer!, het boekenprogramma van de bib, een internationale invulling, met vier gasten van formaat. Adriaan van Dis kennen we van talrijke reisverhalen en romans met linken naar zijn jeugdjaren, waarvan Indische duinen ongetwijfeld het meest beroemd is. In 2015 nam Van Dis de Libris Literatuurprijs in ontvangst voor Ik kom terug, een pakkende roman over zijn door oorlog getekende familieverleden, waarin hij de moeilijke confrontatie met zijn moeder aangaat. Tijdens deze speciale festivaleditie van Lees Meer! komt Van Dis praten over zijn nieuwe boek In het Buitengebied, een roman over ‘alleen’ wonen in vele betekenissen.   De Vlaamse Annelies Verbeke bundelde in Halleluja 15 verhalen die elk op een of andere manier met het begin of einde van iets te maken hebben. Voorbeelden van verdriet, zo luidt de titel van een van de verhalen, die meteen de toon zet voor de hele bundel. In het centrale verhaal ontwaakt een vrouwelijke auteur als een beer. Verbeke exploreert er – net als in veel andere verhalen - de mogelijkheden van een ander leven. Ghayath Almadhoun werd in een vluchtelingenkamp in Damascus geboren als kind van een Syrische moeder en een Palestijnse vader. Hij studeerde Arabische literatuur in Damascus en debuteerde in 2004 met poëzie. In 2008 kreeg hij politiek asiel in Stockholm, waar hij poëzie bleef schrijven, vaak over steden in oorlog. Dankzij de ijzersterke bundel Weg van Damascus kan je ook in het Nederlands kennismaken met zijn poëzie. In mei verschijnt een bundel die hij samen met de Nederlandse Dichter des Vaderlands Anne Vegter schreef: Ik hier, jij daar. Een deel ervan kwam tot stand tijdens Almadhouns schrijfresidentie in Ieper in het kader van ‘citybooks’ van deBuren.… Lees meer

  • Les Femmes

    Verborgen achter de zware deuren van oude abdijen, blijft de wereld van kloosterlingen een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefenen op de drukke moderne mens: de rust en stilte, de dagen die zich in opperste eenvoud aan elkaar rijgen, het mysterie rond wat er zich achter die dikke muren afspeelt, ver weg van het oog én oor van de gewone mens. Het Vlaams Radio Koor brengt die geheime maar o zo mooie wereld nu naar de concertzaal, en reconstrueert een eredienst zoals die in de Franse koninklijke abdijen van de 18e eeuw beleefd werd. Centraal staat de 17e-eeuwse Messe pour le Port Royal van Marc-Antoine Charpentier, geschreven voor een belangrijke vrouwelijke kloostergemeenschap in Parijs waar zijn zus Marie non was. De sacrale en ingetogen sfeer van de eredienst wordt versterkt door de opstelling van het koor: alleen de vrouwen, in een intieme cirkel rond het orgel met chef-dirigent.… Lees meer

    Ook in het concertgebouw