Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen. OK / Lees meer

Concertgebouw Brugge

  • Nederlands NL
  • Français FR
  • English EN
Verlanglijst0

Social media

Agenda

Vanaf do 23.03.17
  • Shakespeare's Sweet Harmony

    400 jaar na de dood van William Shakespeare leggen de jonge Engelse zangers van Stile Antico de muzikale kant van Engelands grootste auteur bloot. Zijn toneelstukken en gedichten staan bol van verwijzingen naar muziek, hoewel we van muziek op zijn poëzie nog maar enkele zeldzame voorbeelden hebben. Die werken, van zijn tijdgenoten Thomas Morley en Robert Johnson, klinken naast muziek die zijn tijd illustreert. Denk aan zijn belangrijkste opdrachtgever, de protestantse James I, voor wie Tomkins en Weelkes extravagante coronation anthems schreven. Of denk aan Shakespeares intrigerende banden met de geheime katholieken, met William Byrd als grandioze woordvoerder. Het programma wordt compleet met twee gloednieuwe Shakespeare-zettingen door Nico Muhly en Huw Watkins, speciaal geschreven voor Stile Antico.… Lees meer

  • Tchaikovsky & Beethoven

    De jonge Argentijnse celliste Sol Gabetta heeft de laatste jaren furore gemaakt met haar ravissante maar subtiele cellospel. Orkesten en solisten staan in de rij om met haar samen te werken. Met zijn vertederende romantiek, speelse humor en stoute steekspelletjes zijn Tchaikovsky’s Rococovariaties Gabetta op het lijf geschreven. Tchaikovsky bewijst zichzelf in dit werk als een geniale orkestrator, die westerse inspiratie en Russische volkskunst verenigde in een virtuoze muzikale taal, die niet het minst beïnvloed is door de 18e-eeuwse muziek. Sol Gabetta krijgt in Tchaikovsky’s variaties het gezelschap van het Kammerorchester Basel onder leiding van Giovanni Antonini. Eerder gooide het orkest hier hoge ogen met muziek van Ludwig van Beethoven en ook dit keer staat een bekend werk van de grote Weense componist op de rol: de Eroica-symfonie.… Lees meer

  • Meg Stuart / Damaged Goods & Münchner Kammerspiele

    In Meg Stuarts nieuwe voorstelling ontmoeten zes performers en drie muzikanten elkaar op een plaats die zowel een nachtclub als een arena kan zijn: een onbetrouwbaar, ondergronds toevluchtsoord, een plek van verlangen en illusie. Begeleid door dreunende bassen, jazzy piano en slagwerk ondernemen ze hoopvolle pogingen om onmogelijke deadlines aan te houden. Nadat ze in haar solo Hunter (2014) haar eigen artistieke en persoonlijke biografie als uitgangspunt nam, laat de choreografe zich dit keer inspireren door persoonlijkheden die zich teruggetrokken hebben uit de realiteit en hun eigen, fantasierijke regelsysteem hebben ontworpen. De performers belichamen deze ‘freaky insiders’, die zich op hun eigen, ongemakkelijke manier met elkaar verbinden. Ze bevinden zich in een toestand tussen naïviteit en wanhoop. In een wereld waarin ze lijken te verdwijnen, voelen ze zich genoodzaakt om andere verschijningsvormen of een nieuwe werkelijkheid op te zoeken.… Lees meer

  • Klassiek met een twist

    Uit vriendschap ontstaat de mooiste, meest persoonlijke muziek, dat bewijzen deze vier componisten. Elk van hun werken werd opgedragen aan én gecreëerd door een hartsvriend. Met dit amicale programma slaat Steven Isserlis echter ook een brug tussen Sint-Petersburg, Moskou en Parijs, al is die geografische herkomst weer minder belangrijk dan het onverwoestbare fundament: Ludwig van Beethoven. Door in Frankrijk terug te grijpen op een oer-Duitse sonatevorm plaatste Onslow zich buiten de mainstream. Shostakovich, ongerust over zijn positie in Sovjet-Rusland, probeerde er met zijn heldere, expressieve sonate wellicht juist bij aan te sluiten, zeer tegen de zin van westerse avant-gardisten. Steven Isserlis, die onlangs nog in Brugge te gast was voor zijn eigen Domein, zet al zijn muzikaliteit in voor dit bijzondere portret van zijn instrument. Ontdek hoe de cello in anderhalve eeuw radicaal van identiteit kon veranderen.… Lees meer

  • Goerner speelt Rachmaninov

    Na het floppen van Rachmaninovs Eerste symfonie volgden drie jaar psychotherapie en hypnotische revalidatie vooraleer de teergevoelige componist opnieuw een noot op papier durfde te zetten. Het werk waarmee Rachmaninov het fiasco van zijn symfonie overwon, was zijn Tweede pianoconcerto, dat hij niet toevallig aan zijn therapeut opdroeg. Waar het Eerste pianoconcerto agressief inzet, begint het Tweede met tollende piano-akkoorden die vanuit het niets opdoemen. Dit concerto vereist technisch meesterschap en analytische doortastendheid. Kwaliteiten die pianist Nelson Goerner op zijn conto mag schrijven, naast zijn vanzelfsprekende retorische talent. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest koppelt dit immens populaire werk aan Debussy’s meest invloedrijke orkestwerken. Terwijl hij in La mer maritieme vergezichten schildert met orkestrale pasteltinten, opent hij het betoverende klankgedicht Prélude à l'après-midi d'un faune met vloeibare fluitklanken. Russische en Franse pracht verzoend in één concert. … Lees meer

  • Rachmaninov & Prokofiev

    Na de desastreuze première van zijn Celloconcerto, borg Prokofiev dit werk op. Pas na het horen van een opname door de 22-jarige Mstislav Rostropovich, herwerkte hij samen met die laatste zijn concerto en gaf het de naam Sinfonia Concertante. Prokofiev verwerkte er zijn typische handelsmerk in: dissonantie gekoppeld aan lyrische passages. Net zo verging het de Symfonische dansen van Rachmaninov, die tot tien jaar na de première maar zelden uitgevoerd werden. Met zijn krachtige Stravinsky-achtige expressionistische harmonieën, met zijn groteske passages à la Prokofiev en de ritmische levendigheid zo eigen aan Rachmaninovs late stijl had het gerust zijn Vierde symfonie kunnen zijn. Niet Russisch, maar door Russische volksfeesten geïnspireerd is Connessons Maslenitsa. Het refereert aan het oude Rusland, gedroomd door een Fransman, en schildert exuberante vreugde vermengd met lijden. Een eerbetoon aan het land en de muziek waar de componist zo veel van houdt.      … Lees meer

  • Met de glimlach

    Je zou voor minder met de glimlach terugblikken op 2016… Dana Winner kwam, zong en overwon in “Liefde Voor Muziek”. Het populaire VTM programma zette de zangeres neer zoals we haar nog nooit gehoord of gezien hebben. Met een bewerking van “Sobrevivire” kreeg ze Belle Perez en half Vlaanderen aan’t huilen en met “One Moment In Time” gaf ze een nooit eerder gehoorde weergaloze vertolking van de allergrootste hit van Whitney Houston. Met een brede glimlach nam La Winner vervolgens alle lofbetuigingen in ontvangst. Een Radio 2 Award en meer dan 20.000 verkochte exemplaren van haar recente album zeggen alles over de actuele populariteit van de Limburgse. Met trots presenteert VBRO dan ook “Dana Winner in Concert”! Speciaal voor VBRO & de luisteraars en in het bijzonder voor haar West Vlaamse fans brengt Dana een speciaal concert, op zaterdag 8 april, in Concertgebouw Brugge. Mooie momenten uit “Liefde Voor Muziek”, succesvolle recente songs uit haar nieuwste CD maar ook haar allermooiste liedjes zullen aan bod komen : van “Ik Hou Van Jou” en “Woordenloos” over “Westenwind” en “Duizenden Mooie Dromen” tot en met “De Oude Man En De Zee” en “Zeven Regenbogen”. Een uniek concert dat Dana omdoopt tot “Met De Glimlach” om alzo met VBRO en tesamen met een uitgebreide band het beste van zichzelf te geven en het publiek “Met De Glimlach” op de gezichten te laten genieten! … Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Imaginary Landscape

    Accordeoniste Barbara Ardenois en beeldend kunstenaar Anneleen De Causmaecker, samen DUOBAAN, zoeken de grenzen op tussen muziek en performance, klank en beeld, en hopen de poëzie niet uit het oog te verliezen. Klein, compact, dicht bij het publiek, zinnenprikkelend, en een beetje gek. Beide dames hebben een neus voor het hedendaagse, zowel in beeld als muziek en werken het liefst met 20e- en 21e-eeuwse componisten. Voor Concertgebouw Brugge creëren ze een klankparcours met pingpongballetjes, krakende cassettespelers en een nieuwe compositie voor accordeon en plakband. Het concert eindigt in de Kamermuziekzaal waar De Causmaecker een ruimtevullende lichtinstallatie bouwt en Ardenois De profundis van Gubaidulina laat klinken. … Lees meer

  • Lumière III (Belgische première)

    Na het overweldigende succes van zijn vorige passage, komt de Berlijnse elektronicaproducer Robert Henke ditmaal naar Concertgebouw Brugge met zijn nieuwste geesteskind Lumière III. Door het gebruik van uiterst precieze lasers en computeralgoritmes, danst het licht op drones, glitches en klankweefsels. Vanuit zelf ontworpen software smelten beeld en muziek samen tot een totale audiovisuele synesthesie: muziek is beeld is muziek. Lumière III is op zijn zachtst uitgedrukt een visionair audiovisueel werk. Als medeoprichter van techno-act Monolake en ontwikkelaar van de populaire muzieksoftware Ableton Live, is Henke een van de meest invloedrijke vernieuwers in de elektronische muziek. Wereldwijd wordt hij geroemd om zijn imponerende klankinstallaties. Met zijn shows verkoopt hij de belangrijkste zalen uit.… Lees meer

  • UNIEQAV

    De Berlijnse elektronica-wizard en een van de sleutelfiguren in de elektronische muziek Alva Noto (pseudoniem van Carsten Nicolai, medeoprichter van het Raster-Noton label) presenteert zijn nieuwe audiovisuele show 'UNIEQAV' in Brugge. In zijn shows versmelt hij geluid en beeld/licht. De pure, mathematische en minimalistische esthetiek schemert door in zijn solo-shows én in zijn samenwerkingen met iconen als Ryoji Ikeda, Ryuichi Sakamoto en Blixa Bargeld (Einstürzende Neubauten). Hij kreeg samen met Ryuichi Sakamoto een Golden Globe-nominatie voor onder meer de soundtrack van 'The Revenant'.  Sounddesigner Yves De Mey (voorheen Eavesdropper) maakt elektronische 'musique concrète' die zich uitstrekt van ambient over abstracte ritmische constructies tot noise en techno. Trage ritmische pulsen resoneren tegen een achtergrond van dense en organische klankwolken in De Meys futuristische muzikale taal.  Gewapend met een arsenaal aan bandopnemers, field recordings en synthesizers creëert geluidskunstenaar Mathieu Serruys intieme experimentele muziek. Zijn mistige tape loops, delicate drones en zijn liefde voor analoge oneffenheden maken zijn muziek zo uniek.… Lees meer

  • Marble Sounds extra large - Exclusief concert!

    Melancholie, dat moet zowat het enige vakje zijn waar Marble Sounds echt in past. Muzikaal laat de band rond Pieter Van Dessel zich moeilijk in een bepaald hokje duwen. Voor hun laatste album 'Tautou' doken ze samen met de kamerfilharmonie Casco Phil de studio in, met verbluffend resultaat. Een artistieke tour de force, waarin intieme poëzie en epische verhalen nooit veraf zijn, geënt op een rijk gearrangeerde sound. Een mooie wisselwerking tussen twee muzikale werelden, waarmee de band nu ook exclusief voor More Music! naar buiten treedt, mét 16 muzikanten op het podium. … Lees meer

  • Let the magical golden voice of Tamino-Amir Moharam Fouad blow you away!

    De 20-jarige Tamino-Amir Moharam Fouad werd in Antwerpen geboren als zoon van een Belgische moeder en Egyptische vader. In zijn sobere, melancholische songs hoor je zowel een liefde voor songwriters als Jeff Buckley en Elliot Smith als de invloeden van zijn Arabische afkomst. Het podium is geen onbekend terrein voor Tamino: grootvader Moharam Foaud was in de Arabische wereld een erg bekende zanger en acteur en zijn moeder bracht hem al op jonge leeftijd in contact met opera en theater.  Tamino bestormde met het ijzingwekkende mooie 'Habibi' op spectaculaire wijze het vaderlandse muzieklandschap. Het nummer is slechts een visitekaartje, want er wordt nog veel meer van deze getalenteerde jongen verwacht.… Lees meer

  • Mia Prce's Casio soundtracks touch the edges of mystery like a torch

    Mia Prce is één van de meest intrigerende artiesten uit de Antwerpse underground scene. Als Miaux maakt ze atmosferische, minimalistische synthesizercomposities die ze uitbrengt op Ultra Eczema, het label van kunstenaar Dennis Tyfus.  De muziek van Miaux doet denken aan de Twin Peaks soundtrack van Angelo Badalamenti en de B-film-suspense van John Carpenter. De lofi klanken uit haar casio-keyboard dragen bij tot de sfeer: Unheimlich, spannend en op een bevreemdende manier aantrekkelijk. … Lees meer

  • An eclectic mix of minimal R&B, surprising electronics & soul by Balthazar frontman

    Balthazar stuurt zijn zonen uit! Nadat zanger/gitarist Maarten Devoldere en bassist Simon Casier met respectievelijk Warhaus en Zimmerman de hitlijsten bestormden, timmert nu ook frontman Jinte Deprez aan de weg met solo-project J. Bernardt. In tegenstelling tot zijn collega's stapt Deprez met J. Bernardt volledig uit zijn comfortzone. Weg met de karakteristieke gitaar, weg met de typische samenzang die we van Balthazar gewoon zijn.  J. Bernardt is eigentijdse, minimalistische R&B met lichte electronica- en soul-invloeden. Een eerste luisterbeurt van sterke debuutsingle 'Calm down' deed ons meteen aan Chet Faker en James Blake denken. Zelf omschrijft hij zijn muziek als 'een mengelmoes van The Doors tot Edith Piaf, tot Daft Punk'. Welke naam je het kind ook geeft, steengoed is het in elk geval!… Lees meer