Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen. OK / Lees meer

Concertgebouw Brugge

  • Nederlands NL
  • Français FR
  • English EN
Verlanglijst0

Social media

Agenda

Vanaf wo 08.03.17
  • Lecture-performance door Rex Lawson

    Iedere amateurpianist weet hoe moeilijk Bachs inventies zijn, laat staan de prachtige muziek van Chopin, Liszt en Rachmaninov. In het begin van de 20e eeuw was de ‘Vorsetzer’ dé oplossing voor vele families die wel een piano in huis hadden, maar er niet goed op konden spelen. Door het grote succes werden al snel piano’s gebouwd waarin diezelfde mechaniek verwerkt zat. De fabrikanten perfectioneerden de techniek steeds verder, en al vanaf 1905 werden volautomatische pianola’s op de markt gebracht. De grootste componisten en pianisten van die tijd, zoals Grieg, Rachmaninov, Debussy, Ravel en Stravinsky hebben opnames gemaakt voor mechanische reproductiepiano’s. Vandaag zijn er in de hele wereld maar een handvol specialisten – Rex Lawson van het Londense Pianola Institute is er zo een– die zo’n instrument op voldoende hoog technisch niveau kunnen brengen om de rollen tot hun recht te laten komen. En waar dat gebeurt, is de magie tastbaar.… Lees meer

  • Serge Verstockt & ChampdAction

    Met Pianola, ‘satire de trash’ nemen Serge Verstockt en ChampdAction de tumultueuze periode van de industriële revolutie onder de loep met de pianola als leidraad en leggen ze meteen de link met de razendsnelle ontwikkelingen op het vlak van robotica vandaag. Als een derivaat van het door Joseph-Marie Jacquard ontwikkelde automatische weefgetouw staat de pianola symbool voor het begin van de moderniteit. De machine moest de mens bevrijden en hem tijd geven voor zijn intellectuele en creatieve ontwikkeling. Vandaag maken we met de opkomst van de robots een gelijkaardige ontwikkeling mee. Hoe zullen we ons als mens opnieuw moeten uitvinden en in symbiose leren leven met de nieuwe generatie robots. Marshall McLuhan: “elke technologische vooruitgang is een extensie van de menselijke mogelijkheden, maar die extensie gaat telkens gepaard met een amputatie. Technologie is niet de boosdoener, zoals nostalgici beweren, maar wel een interessant gegeven om je vragen over te stellen. Wat biedt het ons, wat ontneemt het ons?”… Lees meer

  • Joana Sá

    Van de magische klankenwereld van het Portugese pianowonder Joana Sá krijgt u het tegelijk warm en koud. Met haar piano, klokjes en sirenes, een speelgoedpiano, muzikale toverdozen en een mysterieus schaduwspel om zich heen tovert ze de scène om tot een grote klank- en beeldmachine. De vele wonderbaarlijke beestjes die in de gedachten van Joana ronddwalen worden plots hoor- en zichtbaar in een prachtig spel van licht en geluid. Ze grijpt u met ontegensprekelijke eerlijkheid recht naar de keel en dompelt u onder in haar wereld van heerlijke muziekjes. Muziek om naar te kijken en nooit meer te vergeten. … Lees meer

  • Joana Sá

    Van de magische klankenwereld van het Portugese pianowonder Joana Sá krijgt u het tegelijk warm en koud. Met haar piano, klokjes en sirenes, een speelgoedpiano, muzikale toverdozen en een mysterieus schaduwspel om zich heen tovert ze de scène om tot een grote klank- en beeldmachine. De vele wonderbaarlijke beestjes die in de gedachten van Joana ronddwalen worden plots hoor- en zichtbaar in een prachtig spel van licht en geluid. Ze grijpt u met ontegensprekelijke eerlijkheid recht naar de keel en dompelt u onder in haar wereld van heerlijke muziekjes. Muziek om naar te kijken en nooit meer te vergeten. … Lees meer

  • змея - The Riot of Seduction

    De visionaire kunstvernieuwer Sergey Diaghilev – de ‘geniale generaal van de kunst’ – diende als inspiratiebron voor de muziektheatervoorstelling змея. Als verleidelijke charlatan, meer geïnteresseerd in logica dan in principes en volstrekt onbegaafd had hij alles van de ideale mecenas, behalve geld. Met de creativiteit en de ambiguïteit van een slang (змея) kronkelde hij zich in de vroege 20e eeuw onder meer via zijn Ballets russes in het bewustzijn van het publiek en reveleerde daarbij een nieuwe hedonistische en esthetische gevoeligheid. De nieuwe voorstelling van Solistenensemble Kaleidoskop en Luigi De Angelis verspreidt zich op dezelfde manier, als een muzikale wervelwind, doorheen de concertzaal en daarbuiten. змея begint als een installatie, maar transformeert in een grillig, zinnenprikkelend en uitdagend spektakel. Net zoals Diaghilev het gewild zou hebben.… Lees meer

  • Eisensteins cultfilm Oktober

    Oktober (1928) is Sergey Eisensteins monumentale eerbetoon aan de Oktoberrevolutie, de ‘tien dagen die de wereld deden wankelen’. Door zijn baanbrekende nieuwe montagetechnieken en sublieme camerahoeken geldt de film nog steeds als een van de hoogtepunten van de vroege Sovjet-film. Eisenstein gaf de beelden van dit documentair ogende meesterwerk een zo groot mogelijke authenticiteit mee, waardoor de filmopnamen werden aanzien voor historisch materiaal. De film raast langs alle hoogtepunten van de Revolutie: van het einde van de monarchie in februari 1917, via de opkomst en arrestatie van Lenin en de beroemde Tien Dagen in oktober waarin de bolsjewieken het Winterpaleis bestormen, tot en met de ontbinding van de ‘voorlopige regering’ in november 1918. Dit revolutionaire epos, ter viering van de bolsjewistische revolutie, wordt muzikaal gedragen door Brussels Philharmonic met een speciaal voor deze film voorziene score, samengesteld door Russische-muziekexpert Francis Maes.… Lees meer

  • Het oude China werd ‘het Goddelijke Land’ genoemd. Alle mensen, van de keizers tot het gewone volk, geloofden dat de Chinese cultuur een geschenk van de goden was. Ze leefden in harmonie met het universum en zagen een verband tussen alle dingen. Deze cultuur werd duizenden jaren doorgegeven – tot ze verloren ging. We nodigen je nu uit om deze verloren beschaving terug te bezoeken. Om deze reis mogelijk te maken, heeft Shen Yun de grenzen van de podiumkunsten moeten verleggen. Deze productie combineert oude dans met technologische innovaties en historisch authentiek kostuums met adembenemende bewegende achtergronden. Shen Yun laat klassieke Chinese dans het verhaal vertellen en deelt de prachtige diverse werelden van etnische en volkstradities met het publiek. Verrijkt met de betoverende muziek van het orkest, is dit een visuele en emotionele ervaring die je nergens anders zal vinden.   Bekijk de trailer en reacties.… Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Het oude China werd ‘het Goddelijke Land’ genoemd. Alle mensen, van de keizers tot het gewone volk, geloofden dat de Chinese cultuur een geschenk van de goden was. Ze leefden in harmonie met het universum en zagen een verband tussen alle dingen. Deze cultuur werd duizenden jaren doorgegeven – tot ze verloren ging.   We nodigen je nu uit om deze verloren beschaving terug te bezoeken. Om deze reis mogelijk te maken, heeft Shen Yun de grenzen van de podiumkunsten moeten verleggen. Deze productie combineert oude dans met technologische innovaties en historisch authentiek kostuums met adembenemende bewegende achtergronden. Shen Yun laat klassieke Chinese dans het verhaal vertellen en deelt de prachtige diverse werelden van etnische en volkstradities met het publiek. Verrijkt met de betoverende muziek van het orkest, is dit een visuele en emotionele ervaring die je nergens anders zal vinden.   Bekijk de trailer en reacties.… Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Miserere Alternativo

    Het mythische Miserere van Allegri blijft, vier eeuwen na de creatie, een van de meest geliefde a capella-koorwerken ooit. Nochtans is de versie die wij nu zo graag horen een ‘bootleg’ versie uit de 18e eeuw … Het Vlaams Radio Koor brengt een oudere versie, onbekend maar even (of misschien zelfs meer) pakkend. Dat het werk tot op vandaag blijft inspireren, toont componist James MacMillan: diepgelovig als hij is, laat hij zijn hedendaags Miserere de hand reiken naar dat van Allegri. Ook het Miserere van de Vlaamse componist Rudi Tas verenigt respect voor de traditie met hedendaagse invloeden. Niet de katholieke maar wel de orthodoxe liturgie is wat John Tavener inspireerde voor Svyati: het moment van afscheid, waarop de kist gesloten wordt en het lichaam van de overledene de kerk verlaat – het tijdelijke wordt het eeuwige.… Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Shakespeare's Sweet Harmony

    400 jaar na de dood van William Shakespeare leggen de jonge Engelse zangers van Stile Antico de muzikale kant van Engelands grootste auteur bloot. Zijn toneelstukken en gedichten staan bol van verwijzingen naar muziek, hoewel we van muziek op zijn poëzie nog maar enkele zeldzame voorbeelden hebben. Die werken, van zijn tijdgenoten Thomas Morley en Robert Johnson, klinken naast muziek die zijn tijd illustreert. Denk aan zijn belangrijkste opdrachtgever, de protestantse James I, voor wie Tomkins en Weelkes extravagante coronation anthems schreven. Of denk aan Shakespeares intrigerende banden met de geheime katholieken, met William Byrd als grandioze woordvoerder. Het programma wordt compleet met twee gloednieuwe Shakespeare-zettingen door Nico Muhly en Huw Watkins, speciaal geschreven voor Stile Antico.… Lees meer

  • Tchaikovsky & Beethoven

    De jonge Argentijnse celliste Sol Gabetta heeft de laatste jaren furore gemaakt met haar ravissante maar subtiele cellospel. Orkesten en solisten staan in de rij om met haar samen te werken. Met zijn vertederende romantiek, speelse humor en stoute steekspelletjes zijn Tchaikovsky’s Rococovariaties Gabetta op het lijf geschreven. Tchaikovsky bewijst zichzelf in dit werk als een geniale orkestrator, die westerse inspiratie en Russische volkskunst verenigde in een virtuoze muzikale taal, die niet het minst beïnvloed is door de 18e-eeuwse muziek. Sol Gabetta krijgt in Tchaikovsky’s variaties het gezelschap van het Kammerorchester Basel onder leiding van Giovanni Antonini. Eerder gooide het orkest hier hoge ogen met muziek van Ludwig van Beethoven en ook dit keer staat een bekend werk van de grote Weense componist op de rol: de Eroica-symfonie.… Lees meer

  • Meg Stuart / Damaged Goods & Münchner Kammerspiele

    In Meg Stuarts nieuwe voorstelling ontmoeten zes performers en drie muzikanten elkaar op een plaats die zowel een nachtclub als een arena kan zijn: een onbetrouwbaar, ondergronds toevluchtsoord, een plek van verlangen en illusie. Begeleid door dreunende bassen, jazzy piano en slagwerk ondernemen ze hoopvolle pogingen om onmogelijke deadlines aan te houden. Nadat ze in haar solo Hunter (2014) haar eigen artistieke en persoonlijke biografie als uitgangspunt nam, laat de choreografe zich dit keer inspireren door persoonlijkheden die zich teruggetrokken hebben uit de realiteit en hun eigen, fantasierijke regelsysteem hebben ontworpen. De performers belichamen deze ‘freaky insiders’, die zich op hun eigen, ongemakkelijke manier met elkaar verbinden. Ze bevinden zich in een toestand tussen naïviteit en wanhoop. In een wereld waarin ze lijken te verdwijnen, voelen ze zich genoodzaakt om andere verschijningsvormen of een nieuwe werkelijkheid op te zoeken.… Lees meer

  • Klassiek met een twist

    Uit vriendschap ontstaat de mooiste, meest persoonlijke muziek, dat bewijzen deze vier componisten. Elk van hun werken werd opgedragen aan én gecreëerd door een hartsvriend. Met dit amicale programma slaat Steven Isserlis echter ook een brug tussen Sint-Petersburg, Moskou en Parijs, al is die geografische herkomst weer minder belangrijk dan het onverwoestbare fundament: Ludwig van Beethoven. Door in Frankrijk terug te grijpen op een oer-Duitse sonatevorm plaatste Onslow zich buiten de mainstream. Shostakovich, ongerust over zijn positie in Sovjet-Rusland, probeerde er met zijn heldere, expressieve sonate wellicht juist bij aan te sluiten, zeer tegen de zin van westerse avant-gardisten. Steven Isserlis, die onlangs nog in Brugge te gast was voor zijn eigen Domein, zet al zijn muzikaliteit in voor dit bijzondere portret van zijn instrument. Ontdek hoe de cello in anderhalve eeuw radicaal van identiteit kon veranderen.… Lees meer