Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen. OK / Lees meer

Concertgebouw Brugge

  • Nederlands NL
  • Français FR
  • English EN
Verlanglijst0

Social media

Agenda

Vanaf do 02.03.17
  • Verbeeldingsrijk concertparcours

    In een beeldend concertparcours contrasteren, stuwen en inspireren muziek en beeld elkaar. In een synesthetisch spel met beeld en muziek, lijnvoering en vibratie verkennen contrabassist Peter Jacquemyn en performancekunstenaar Sigrid Tanghe de grenzen van de improvisatie. De vloeiende wisselwerking tussen beiden gaat van hoogst energetisch en overweldigend tot puur en eenvoudig. Componiste Annelies Van Parys laat zich op haar beurt inspireren door Luc Tuymans’ Angel voor een nieuw werk op tekst van Gaea Schoeters. In navolging van Toshio Hosokawa en Vykintas Baltakas schrijft zij een compositie voor de Angel Room.  Meer info over The Angel Series Cellist Arne Deforce en tekstkunstenaar en kalligraaf Brody Neuenschwander, beiden Bruggelingen, sluiten af met een intrigerende en organische performance. Vuurwerk verzekerd! Meer weten?  Kijk op onze blog even mee in het creatieproces. Volg het creatieproces op bmajor.be en op onze Facebook-pagina.… Lees meer

  • Gershwin's greatest hits

    Waar jazz en klassiek elkaar ontmoeten, daar troont George Gershwin. Als jonge componist van songs voor music hall en Broadway brak hij in 1924 door met Rhapsody in Blue, het perfecte huwelijk tussen de ritmische energie van jazz en een symfonische stijl. Klassiek trok hem sowieso: luister maar naar An American in Paris of zijn opera Porgy and Bess, vol geniale melodieën. Met dit programma maakt Anima voor het eerst in zijn 30-jarige bestaan de oversteek naar jazz. En dat doet het in uitstekend gezelschap: pianist Bart Van Caenegem verdiende zijn sporen op beide terreinen, en krijgt een passende vleugel – een vroege Steinway & Sons – onder de vingers. Leading lady wordt een van Anima’s favoriete zangeressen: de Amerikaanse sopraan Claron McFadden, die naast techniek en expressiviteit ook de zwier en bravoure van een rasentertainer in huis heeft.… Lees meer

  • Actiedag voor Music Fund

    Wat als uw oude viool eens op reis ging? Wat als u die trombone op zolder een nieuw leven gunde? Wat als Music Fund dankzij u muzikanten ondersteunde in conflictgebieden en ontwikkelingslanden? Sinds 2005 zamelde de organisatie meer dan 4000 instrumenten in, waarvan al bijna tweederde speelklaar vertrokken naar 16 partnerprojecten in Afrika, het Midden-Oosten en Centraal-Amerika. Music Fund leidt ook ter plekke onderhoudsspecialisten op en biedt een uitwisseling van didactische vaardigheden tussen daar en hier. Kom bewijzen dat ook het Brugse publiek muziek graag een kans geeft, doneer uw oude instrumenten en geniet van een drukke dag in het Concertgebouw.… Lees meer

  • Gershwin's greatest hits

    Waar jazz en klassiek elkaar ontmoeten, daar troont George Gershwin. Als jonge componist van songs voor music hall en Broadway brak hij in 1924 door met Rhapsody in Blue, het perfecte huwelijk tussen de ritmische energie van jazz en een symfonische stijl. Klassiek trok hem sowieso: luister maar naar An American in Paris of zijn opera Porgy and Bess, vol geniale melodieën. Met dit programma maakt Anima voor het eerst in zijn 30-jarige bestaan de oversteek naar jazz. En dat doet het in uitstekend gezelschap: pianist Bart Van Caenegem verdiende zijn sporen op beide terreinen, en krijgt een passende vleugel – een vroege Steinway & Sons – onder de vingers. Leading lady wordt een van Anima’s favoriete zangeressen: de Amerikaanse sopraan Claron McFadden, die naast techniek en expressiviteit ook de zwier en bravoure van een rasentertainer in huis heeft.… Lees meer

  • Trompettist Verneri Pohjola is één van de belangrijkste stemmen van de huidige Finse jazzscene. Hij was één van de ontdekkingen van de laatste editie van Jazz Brugge (2014), waar hij met zijn kwartet de grote zaal inpakte. Pianist Aki Rissanen maakt al 10 jaar deel uit van dat kwartet, maar schittert ook in zijn eigen projecten. In hun duo brengen deze soulmates akoestische en elektronische muziek samen.… Lees meer

  • De onophoudelijke zoektocht van drummer Teun Verbruggen (Jef Neve trio, Flat Earth Society,..) naar vernieuwing maakt hem één van de meest gevraagde drummers. Voor Duo à l'encre gaat hij in zee met Vincent Glowinski, de graffiti-artiest 'formerly known as' Bonom. Dit duo is een kruisbestuiving tussen twee talentvolle artiesten uit verschillende disciplines, waarbij muziek en live tekeningen via improvisatie elkaar vinden. … Lees meer

  • Releaseconcert W.E.R.F.-label met cd-verkoop en signeersessie op Foyer parterre Eén piano. Twee muzikanten. Vier handen. Met dit duo slaan jazzpianist Christian Mendoza en de klassiek geschoolde pianiste Heleen Van Haegenborgh een brug tussen jazz, hedendaags klassiek en minimalisme. Ze vertrekken vanuit de transcripties van Kurtág van de muziek van Bach voor quatre mains. Hieruit rees de inspiratie om eigen muziek te maken, een mix van composities en improvisaties. Hun debuutplaat verschijnt op het W.E.R.F.-label.… Lees meer

  • Lecture-performance door Rex Lawson

    Iedere amateurpianist weet hoe moeilijk Bachs inventies zijn, laat staan de prachtige muziek van Chopin, Liszt en Rachmaninov. In het begin van de 20e eeuw was de ‘Vorsetzer’ dé oplossing voor vele families die wel een piano in huis hadden, maar er niet goed op konden spelen. Door het grote succes werden al snel piano’s gebouwd waarin diezelfde mechaniek verwerkt zat. De fabrikanten perfectioneerden de techniek steeds verder, en al vanaf 1905 werden volautomatische pianola’s op de markt gebracht. De grootste componisten en pianisten van die tijd, zoals Grieg, Rachmaninov, Debussy, Ravel en Stravinsky hebben opnames gemaakt voor mechanische reproductiepiano’s. Vandaag zijn er in de hele wereld maar een handvol specialisten – Rex Lawson van het Londense Pianola Institute is er zo een– die zo’n instrument op voldoende hoog technisch niveau kunnen brengen om de rollen tot hun recht te laten komen. En waar dat gebeurt, is de magie tastbaar.… Lees meer

  • Serge Verstockt & ChampdAction

    Met Pianola, ‘satire de trash’ nemen Serge Verstockt en ChampdAction de tumultueuze periode van de industriële revolutie onder de loep met de pianola als leidraad en leggen ze meteen de link met de razendsnelle ontwikkelingen op het vlak van robotica vandaag. Als een derivaat van het door Joseph-Marie Jacquard ontwikkelde automatische weefgetouw staat de pianola symbool voor het begin van de moderniteit. De machine moest de mens bevrijden en hem tijd geven voor zijn intellectuele en creatieve ontwikkeling. Vandaag maken we met de opkomst van de robots een gelijkaardige ontwikkeling mee. Hoe zullen we ons als mens opnieuw moeten uitvinden en in symbiose leren leven met de nieuwe generatie robots. Marshall McLuhan: “elke technologische vooruitgang is een extensie van de menselijke mogelijkheden, maar die extensie gaat telkens gepaard met een amputatie. Technologie is niet de boosdoener, zoals nostalgici beweren, maar wel een interessant gegeven om je vragen over te stellen. Wat biedt het ons, wat ontneemt het ons?”… Lees meer

  • Joana Sá

    Van de magische klankenwereld van het Portugese pianowonder Joana Sá krijgt u het tegelijk warm en koud. Met haar piano, klokjes en sirenes, een speelgoedpiano, muzikale toverdozen en een mysterieus schaduwspel om zich heen tovert ze de scène om tot een grote klank- en beeldmachine. De vele wonderbaarlijke beestjes die in de gedachten van Joana ronddwalen worden plots hoor- en zichtbaar in een prachtig spel van licht en geluid. Ze grijpt u met ontegensprekelijke eerlijkheid recht naar de keel en dompelt u onder in haar wereld van heerlijke muziekjes. Muziek om naar te kijken en nooit meer te vergeten. … Lees meer

  • Joana Sá

    Van de magische klankenwereld van het Portugese pianowonder Joana Sá krijgt u het tegelijk warm en koud. Met haar piano, klokjes en sirenes, een speelgoedpiano, muzikale toverdozen en een mysterieus schaduwspel om zich heen tovert ze de scène om tot een grote klank- en beeldmachine. De vele wonderbaarlijke beestjes die in de gedachten van Joana ronddwalen worden plots hoor- en zichtbaar in een prachtig spel van licht en geluid. Ze grijpt u met ontegensprekelijke eerlijkheid recht naar de keel en dompelt u onder in haar wereld van heerlijke muziekjes. Muziek om naar te kijken en nooit meer te vergeten. … Lees meer

  • змея - The Riot of Seduction

    De visionaire kunstvernieuwer Sergey Diaghilev – de ‘geniale generaal van de kunst’ – diende als inspiratiebron voor de muziektheatervoorstelling змея. Als verleidelijke charlatan, meer geïnteresseerd in logica dan in principes en volstrekt onbegaafd had hij alles van de ideale mecenas, behalve geld. Met de creativiteit en de ambiguïteit van een slang (змея) kronkelde hij zich in de vroege 20e eeuw onder meer via zijn Ballets russes in het bewustzijn van het publiek en reveleerde daarbij een nieuwe hedonistische en esthetische gevoeligheid. De nieuwe voorstelling van Solistenensemble Kaleidoskop en Luigi De Angelis verspreidt zich op dezelfde manier, als een muzikale wervelwind, doorheen de concertzaal en daarbuiten. змея begint als een installatie, maar transformeert in een grillig, zinnenprikkelend en uitdagend spektakel. Net zoals Diaghilev het gewild zou hebben.… Lees meer

  • Eisensteins cultfilm Oktober

    Oktober (1928) is Sergey Eisensteins monumentale eerbetoon aan de Oktoberrevolutie, de ‘tien dagen die de wereld deden wankelen’. Door zijn baanbrekende nieuwe montagetechnieken en sublieme camerahoeken geldt de film nog steeds als een van de hoogtepunten van de vroege Sovjet-film. Eisenstein gaf de beelden van dit documentair ogende meesterwerk een zo groot mogelijke authenticiteit mee, waardoor de filmopnamen werden aanzien voor historisch materiaal. De film raast langs alle hoogtepunten van de Revolutie: van het einde van de monarchie in februari 1917, via de opkomst en arrestatie van Lenin en de beroemde Tien Dagen in oktober waarin de bolsjewieken het Winterpaleis bestormen, tot en met de ontbinding van de ‘voorlopige regering’ in november 1918. Dit revolutionaire epos, ter viering van de bolsjewistische revolutie, wordt muzikaal gedragen door Brussels Philharmonic met een speciaal voor deze film voorziene score, samengesteld door Russische-muziekexpert Francis Maes.… Lees meer

  • Het oude China werd ‘het Goddelijke Land’ genoemd. Alle mensen, van de keizers tot het gewone volk, geloofden dat de Chinese cultuur een geschenk van de goden was. Ze leefden in harmonie met het universum en zagen een verband tussen alle dingen. Deze cultuur werd duizenden jaren doorgegeven – tot ze verloren ging. We nodigen je nu uit om deze verloren beschaving terug te bezoeken. Om deze reis mogelijk te maken, heeft Shen Yun de grenzen van de podiumkunsten moeten verleggen. Deze productie combineert oude dans met technologische innovaties en historisch authentiek kostuums met adembenemende bewegende achtergronden. Shen Yun laat klassieke Chinese dans het verhaal vertellen en deelt de prachtige diverse werelden van etnische en volkstradities met het publiek. Verrijkt met de betoverende muziek van het orkest, is dit een visuele en emotionele ervaring die je nergens anders zal vinden.   Bekijk de trailer en reacties.… Lees meer

    Ook in het concertgebouw