Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen. OK / Lees meer

Concertgebouw Brugge

  • Nederlands NL
  • Français FR
  • English EN
Verlanglijst0

Social media

Agenda

Vanaf ma 20.02.17
  • Muziektheater Transparant & Claron McFadden

    In Nachtschade: Aubergine traceert Claron McFadden de gemeenschappelijke wortels van verschillende culturen. Dat doet ze op een wel heel bijzondere manier: ze volgt het spoor van een van de meest iconoclastische ingrediënten op het culinaire toneel: de aubergine. Hoewel deze oeroude groente uit de familie van de aardappel een enorme migratie doormaakte, wist de aubergine zich steeds aan te passen aan haar omgeving. Gevolgd door documentairemaakster Lisa Tahon, legt McFadden deze route in de omgekeerde richting af, terug naar de oorsprong. Bij elke cultuur op haar pad is ze te gast bij de lokale bevolking om een traditioneel gerecht en lied te leren. Door deze recepten en melodieën met zich mee te nemen, voegt ze een nieuw hoofdstuk toe aan deze traditie van migratie. Haar muzikale compagnons de route zijn al even verscheiden als de aubergine-eters wereldwijd: een Roma, een Belg, een Irakees, een Griek en een Turk. 15 jaar Concertgebouw Na de voorstelling nodigt het Concertgebouw u uit om ook echt van de aubergine te proeven. Naar aanleiding van ons 15-jarig bestaan trakteren we u op een hapje en een drankje.… Lees meer

  • Von Bingen & Ustvolskaya

    De muziek van de Duitse mystica uit de 11e eeuw, Hildegard von Bingen, confronteren met die van de 20e-eeuwse Russische Galina Ustvolskaya: dat moet wel uitmonden in ongehoorde radicaliteit. Hoewel hun muziek uiterst contrasterend is in taal en medium, schreven beide componistes vanuit eenzelfde innerlijke noodzaak muziek: ze zochten allebei het spanningsveld op tussen verzoeking en hoop, en tussen het alledaagse en het extatische. Het Collectief en de zangeressen van Psallentes plaatsen von Bingens buitensporig virtuoze gregoriaanse klanken tegenover Ustvolskaya’s excessieve stijl en brengen zo een geheel nieuwe en verrassende klankwereld tot leven. Een unieke kruisbestuiving tussen twee muzikale grandes dames.… Lees meer

  • Unplugged Power Off Tour 2017

    Met Ways Of A Wild Heart voegden The Scabs in 2015 een nieuw, onverhoopt hoofdstuk toe aan de intussen rijke geschiedenis van de band. Na de reünieconcerten van 2007 maakten ze met hun plaat – die twintig weken in de Ultratop kampeerde én een nummer 1-notering haalde – een geslaagde comeback die het beste van het verleden en het hedendaagse potentieel verenigt. De succesvolle zomershows in 2012 en 2015 zorgden er definitief voor dat het geen kortstondige, louter op nostalgie gebaseerde heropleving werd. In 2015 waren The Scabs zelfs de meest spelende Belgische band. En de creatieve bron is nog niet opgedroogd: van januari tot en met mei 2017, exact tien jaar na de nu al legendarische reünie, maken Guy Swinnen, Frankie Saenen en Willy Willy een tournee langs Vlaamse culturele centra onder de noemer: ‘The Scabs Unplugged Power Off - tour 2017’. Soms wel degelijk met power, maar even vaak gaat de volumeknop naar links. Nieuw en oud werk, hits en knappe albumtracks krijgen speciaal voor deze tournee een unplugged arrangement aangemeten.… Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Verbeeldingsrijk concertparcours

    In een beeldend concertparcours contrasteren, stuwen en inspireren muziek en beeld elkaar. In een synesthetisch spel met beeld en muziek, lijnvoering en vibratie verkennen contrabassist Peter Jacquemyn en performancekunstenaar Sigrid Tanghe de grenzen van de improvisatie. De vloeiende wisselwerking tussen beiden gaat van hoogst energetisch en overweldigend tot puur en eenvoudig. Componiste Annelies Van Parys laat zich op haar beurt inspireren door Luc Tuymans’ Angel voor een nieuw werk op tekst van Gaea Schoeters. In navolging van Toshio Hosokawa en Vykintas Baltakas schrijft zij een compositie voor de Angel Room.  Meer info over The Angel Series Cellist Arne Deforce en tekstkunstenaar en kalligraaf Brody Neuenschwander, beiden Bruggelingen, sluiten af met een intrigerende en organische performance. Vuurwerk verzekerd! Meer weten?  Kijk op onze blog even mee in het creatieproces. Volg het creatieproces op bmajor.be en op onze Facebook-pagina.… Lees meer

  • Gershwin's greatest hits

    Waar jazz en klassiek elkaar ontmoeten, daar troont George Gershwin. Als jonge componist van songs voor music hall en Broadway brak hij in 1924 door met Rhapsody in Blue, het perfecte huwelijk tussen de ritmische energie van jazz en een symfonische stijl. Klassiek trok hem sowieso: luister maar naar An American in Paris of zijn opera Porgy and Bess, vol geniale melodieën. Met dit programma maakt Anima voor het eerst in zijn 30-jarige bestaan de oversteek naar jazz. En dat doet het in uitstekend gezelschap: pianist Bart Van Caenegem verdiende zijn sporen op beide terreinen, en krijgt een passende vleugel – een vroege Steinway & Sons – onder de vingers. Leading lady wordt een van Anima’s favoriete zangeressen: de Amerikaanse sopraan Claron McFadden, die naast techniek en expressiviteit ook de zwier en bravoure van een rasentertainer in huis heeft.… Lees meer

  • Actiedag voor Music Fund

    Wat als uw oude viool eens op reis ging? Wat als u die trombone op zolder een nieuw leven gunde? Wat als Music Fund dankzij u muzikanten ondersteunde in conflictgebieden en ontwikkelingslanden? Sinds 2005 zamelde de organisatie meer dan 4000 instrumenten in, waarvan al bijna tweederde speelklaar vertrokken naar 16 partnerprojecten in Afrika, het Midden-Oosten en Centraal-Amerika. Music Fund leidt ook ter plekke onderhoudsspecialisten op en biedt een uitwisseling van didactische vaardigheden tussen daar en hier. Kom bewijzen dat ook het Brugse publiek muziek graag een kans geeft, doneer uw oude instrumenten en geniet van een drukke dag in het Concertgebouw.… Lees meer

  • Gershwin's greatest hits

    Waar jazz en klassiek elkaar ontmoeten, daar troont George Gershwin. Als jonge componist van songs voor music hall en Broadway brak hij in 1924 door met Rhapsody in Blue, het perfecte huwelijk tussen de ritmische energie van jazz en een symfonische stijl. Klassiek trok hem sowieso: luister maar naar An American in Paris of zijn opera Porgy and Bess, vol geniale melodieën. Met dit programma maakt Anima voor het eerst in zijn 30-jarige bestaan de oversteek naar jazz. En dat doet het in uitstekend gezelschap: pianist Bart Van Caenegem verdiende zijn sporen op beide terreinen, en krijgt een passende vleugel – een vroege Steinway & Sons – onder de vingers. Leading lady wordt een van Anima’s favoriete zangeressen: de Amerikaanse sopraan Claron McFadden, die naast techniek en expressiviteit ook de zwier en bravoure van een rasentertainer in huis heeft.… Lees meer

  • Trompettist Verneri Pohjola is één van de belangrijkste stemmen van de huidige Finse jazzscene. Hij was één van de ontdekkingen van de laatste editie van Jazz Brugge (2014), waar hij met zijn kwartet de grote zaal inpakte. Pianist Aki Rissanen maakt al 10 jaar deel uit van dat kwartet, maar schittert ook in zijn eigen projecten. In hun duo brengen deze soulmates akoestische en elektronische muziek samen.… Lees meer

  • De onophoudelijke zoektocht van drummer Teun Verbruggen (Jef Neve trio, Flat Earth Society,..) naar vernieuwing maakt hem één van de meest gevraagde drummers. Voor Duo à l'encre gaat hij in zee met Vincent Glowinski, de graffiti-artiest 'formerly known as' Bonom. Dit duo is een kruisbestuiving tussen twee talentvolle artiesten uit verschillende disciplines, waarbij muziek en live tekeningen via improvisatie elkaar vinden. … Lees meer

  • Releaseconcert W.E.R.F.-label met cd-verkoop en signeersessie op Foyer parterre Eén piano. Twee muzikanten. Vier handen. Met dit duo slaan jazzpianist Christian Mendoza en de klassiek geschoolde pianiste Heleen Van Haegenborgh een brug tussen jazz, hedendaags klassiek en minimalisme. Ze vertrekken vanuit de transcripties van Kurtág van de muziek van Bach voor quatre mains. Hieruit rees de inspiratie om eigen muziek te maken, een mix van composities en improvisaties. Hun debuutplaat verschijnt op het W.E.R.F.-label.… Lees meer

  • Lecture-performance door Rex Lawson

    Iedere amateurpianist weet hoe moeilijk Bachs inventies zijn, laat staan de prachtige muziek van Chopin, Liszt en Rachmaninov. In het begin van de 20e eeuw was de ‘Vorsetzer’ dé oplossing voor vele families die wel een piano in huis hadden, maar er niet goed op konden spelen. Door het grote succes werden al snel piano’s gebouwd waarin diezelfde mechaniek verwerkt zat. De fabrikanten perfectioneerden de techniek steeds verder, en al vanaf 1905 werden volautomatische pianola’s op de markt gebracht. De grootste componisten en pianisten van die tijd, zoals Grieg, Rachmaninov, Debussy, Ravel en Stravinsky hebben opnames gemaakt voor mechanische reproductiepiano’s. Vandaag zijn er in de hele wereld maar een handvol specialisten – Rex Lawson van het Londense Pianola Institute is er zo een– die zo’n instrument op voldoende hoog technisch niveau kunnen brengen om de rollen tot hun recht te laten komen. En waar dat gebeurt, is de magie tastbaar.… Lees meer

  • Serge Verstockt & ChampdAction

    Met Pianola, ‘satire de trash’ nemen Serge Verstockt en ChampdAction de tumultueuze periode van de industriële revolutie onder de loep met de pianola als leidraad en leggen ze meteen de link met de razendsnelle ontwikkelingen op het vlak van robotica vandaag. Als een derivaat van het door Joseph-Marie Jacquard ontwikkelde automatische weefgetouw staat de pianola symbool voor het begin van de moderniteit. De machine moest de mens bevrijden en hem tijd geven voor zijn intellectuele en creatieve ontwikkeling. Vandaag maken we met de opkomst van de robots een gelijkaardige ontwikkeling mee. Hoe zullen we ons als mens opnieuw moeten uitvinden en in symbiose leren leven met de nieuwe generatie robots. Marshall McLuhan: “elke technologische vooruitgang is een extensie van de menselijke mogelijkheden, maar die extensie gaat telkens gepaard met een amputatie. Technologie is niet de boosdoener, zoals nostalgici beweren, maar wel een interessant gegeven om je vragen over te stellen. Wat biedt het ons, wat ontneemt het ons?”… Lees meer

  • Joana Sá

    Van de magische klankenwereld van het Portugese pianowonder Joana Sá krijgt u het tegelijk warm en koud. Met haar piano, klokjes en sirenes, een speelgoedpiano, muzikale toverdozen en een mysterieus schaduwspel om zich heen tovert ze de scène om tot een grote klank- en beeldmachine. De vele wonderbaarlijke beestjes die in de gedachten van Joana ronddwalen worden plots hoor- en zichtbaar in een prachtig spel van licht en geluid. Ze grijpt u met ontegensprekelijke eerlijkheid recht naar de keel en dompelt u onder in haar wereld van heerlijke muziekjes. Muziek om naar te kijken en nooit meer te vergeten. … Lees meer

  • Joana Sá

    Van de magische klankenwereld van het Portugese pianowonder Joana Sá krijgt u het tegelijk warm en koud. Met haar piano, klokjes en sirenes, een speelgoedpiano, muzikale toverdozen en een mysterieus schaduwspel om zich heen tovert ze de scène om tot een grote klank- en beeldmachine. De vele wonderbaarlijke beestjes die in de gedachten van Joana ronddwalen worden plots hoor- en zichtbaar in een prachtig spel van licht en geluid. Ze grijpt u met ontegensprekelijke eerlijkheid recht naar de keel en dompelt u onder in haar wereld van heerlijke muziekjes. Muziek om naar te kijken en nooit meer te vergeten. … Lees meer