Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen. OK / Lees meer

Concertgebouw Brugge

  • Nederlands NL
  • Français FR
  • English EN
Verlanglijst0

Social media

Agenda

Vanaf vr 03.02.17
  • Haydn, Richter & C.P.E. Bach

    Amandine Beyer en Gli Incogniti maakten naam met fijnbesnaarde uitvoeringen van barokmuziek. Ditmaal verkennen ze de verleidelijke schemerzone van de vroeg-klassiek. Staat de zonovergoten Symfonie nr. 1 van Franz Xaver Richter nog met één been in de barok, dan is Haydns Vioolconcerto in G een onmiskenbare voorbode van de klassieke stijl. Maar Carl Philipp Emanuel Bach keek nog verder vooruit. Als zoon van de grote Johann Sebastian kreeg hij de barokesthetiek met de paplepel ingegeven. Vanuit die solide basis ontpopte hij zich tot een ware avant-gardist. De galante stijl, de expressieve miniatuurkunst van de Empfindsamkeit, en de turbulente Sturm und Drang: Carl Philipp Emanuel synthetiseert én transformeert alle geluiden van zijn tijd. Twee symfonieën en een celloconcerto illustreren zijn eigenzinnige genie, dat voortdurend verrast en resoluut anticipeert op de romantiek. … Lees meer

  • Ten voordele van projecten in Nepal

    In 2015 richtte een zware aardbeving grote schade aan in Nepal. Meer dan een jaar na de ramp leven nog steeds anderhalf miljoen Nepalezen in tenten of shelters. De vzw Bikas steunt al 28 jaar microprojecten in Nepal en zet zich o.a. in voor het volledig verwoeste dorp Haku. Het Concertgebouw steunde Bikas eerder al en stelt op 3 februari zijn zaal ter beschikking voor de vertoning van de boeiende roadmovie Lhasa – Kathmandu, de weg naar de vrijheid, van de Belgische regisseur Jean-Pierre Coppens. De opbrengst gaat integraal naar vzw Bikas, deels voor Haku en deels voor de Brick Children School in Kathmandu.… Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Ivan de Verschrikkelijke

    Jan Decleir en Stefaan Degand brengen deze tragedie over macht en shakespeariaanse samenzweringen op de prachtige muziek van Prokofiev weer helemaal tot leven. De films die Sergey Eisenstein in de eerste decennia van de 20e eeuw regisseerde, behoren tot de absolute meesterwerken uit de filmgeschiedenis. Bij Ivan de Verschrikkelijke componeerde Sergey Prokofiev uitermate dramatische en levendige filmmuziek, die perfect complementair is met de zo veelzeggende beeldentaal van Eisenstein. Beiden bleken geestverwanten, hun flexibiliteit en ongelimiteerde fantasie leidde tot een aantal perfecte samenwerkingen. Met kameleontische wendbaarheid volgt Prokofievs muziek het dramatische verhaal. Zo verrijkt hij de magnifieke koorpartij met een zeldzaam rijk orkestkoloriet. Na Prokofievs dood bewerkte de Sovjet-dirigent Stassevitch de muziek. Hij voegde teksten uit Eisensteins film toe en smeedde zo een indrukwekkend oratorium. … Lees meer

  • Première

    Fünf leichte tanzspiele is een voorstelling op de grens tussen theater en dans. Het vertelt het verhaal van de taal. Niet de taal waarin wij spreken maar een oertaal, een spel, een verbeelding die vóór het begrijpen komt. De voorstelling legt bloot hoe snel taal ontstaat, hoe makkelijk we iets onvatbaar begrijpen, hoe vanzelfsprekend een wereldbeeld zich uittekent. Fünf leichte tanzspiele creëert een wereld in beweging. Ze gebruikt het lichaam als vorm en speelt met beweging. Ze gaat op zoek naar het moment waarop een vorm inhoud krijgt, waarop ervaring taal wordt. De voorstelling neemt je terug naar de sérieux van het kind-zijn, waarbij elke vorm ontdekt moet worden, waarbij inhoud nog abstractie is en abstractie heel normaal.… Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • les ballets C de la B / Alain Platel

    Voor nicht schlafen omringt Alain Platel zich met enkele mensen die al een eind op zijn parcours meelopen. Componist Steven Prengels werkte al samen met Platel voor Gardenia, C(H)OEURS, tauberbach en En avant, marche! Op basis van liederen van Mahler creëert hij een soundscape waarvoor hij ook samples uit de natuur en elementen uit de omgeving gebruikt. De Congolese zangers Boule Mpanya en Russell Tshiebua (die ook in Coup Fatal op het podium stonden) brengen hun polyfonie mee. Voor het decor doet Alain Platel voor het eerst een beroep op Berlinde De Bruyckere. Inspiratiebron zijn de getroebleerde beginjaren van de 20e eeuw, die uiteindelijk hebben geleid tot de grote crisis van de Eerste Wereldoorlog. … Lees meer

  • les ballets C de la B / Alain Platel

    Voor nicht schlafen omringt Alain Platel zich met enkele mensen die al een eind op zijn parcours meelopen. Componist Steven Prengels werkte al samen met Platel voor Gardenia, C(H)OEURS, tauberbach en En avant, marche! Op basis van liederen van Mahler creëert hij een soundscape waarvoor hij ook samples uit de natuur en elementen uit de omgeving gebruikt. De Congolese zangers Boule Mpanya en Russell Tshiebua (die ook in Coup Fatal op het podium stonden) brengen hun polyfonie mee. Voor het decor doet Alain Platel voor het eerst een beroep op Berlinde De Bruyckere. Inspiratiebron zijn de getroebleerde beginjaren van de 20e eeuw, die uiteindelijk hebben geleid tot de grote crisis van de Eerste Wereldoorlog. … Lees meer

  • Louis Van Dievel, Mira Feticu en Marc Reugebrinck

    Met het boekenprogramma Lees meer! nodigt de Openbare Bibliotheek Brugge boekenliefhebbers op zondagochtend uit in het Concertgebouw om de tijd te nemen voor goede literatuur. Auteurs uit Vlaanderen en Nederland gaan in dialoog met elkaar, steeds tegen de achtergrond van recent werk. De interviewer peilt met de schrijvers naar het hoe en waarom van hun boeken en haalt het leesplezier naar boven. Na afloop krijgt het publiek de kans om na te praten met de auteurs en boeken te laten signeren.… Lees meer

  • Pantalone

    Het podium als een groot bed met in het midden een piano. Muzikanten in pyjama en op blote voeten. In de lucht: wolkjes, schapen, luchtballonnen en twinkelende sterren. Tel ze maar, terwijl je naar Bach, Beethoven en Brahms luistert. En dan, na de lieve zachte droommuziek, mag je snoezelen met de muzikanten. Piepen in de partituur, de oortjes tegen de cello of de handjes in de piano; dichter bij Bach kom je niet. In Hemelsblauw koppelt Pantalone klassieke muziek aan het slaapritueel van baby's, peuters en kleuters. Klassiek is niet slaapverwekkend, integendeel, klassiek is opwindend, emotioneel en inspirerend en zorgt voor een flinke portie dromen!… Lees meer

  • Pantalone

    Het podium als een groot bed met in het midden een piano. Muzikanten in pyjama en op blote voeten. In de lucht: wolkjes, schapen, luchtballonnen en twinkelende sterren. Tel ze maar, terwijl je naar Bach, Beethoven en Brahms luistert. En dan, na de lieve zachte droommuziek, mag je snoezelen met de muzikanten. Piepen in de partituur, de oortjes tegen de cello of de handjes in de piano; dichter bij Bach kom je niet. In Hemelsblauw koppelt Pantalone klassieke muziek aan het slaapritueel van baby's, peuters en kleuters. Klassiek is niet slaapverwekkend, integendeel, klassiek is opwindend, emotioneel en inspirerend en zorgt voor een flinke portie dromen!… Lees meer

  • Verhalend concertparcours

    In elk van ons schuilt een verteller. Van kinderrijmpjes tot epossen, van griezelsprookjes tot heldendichten, met verhalen geven we het leven zin. Universele waarden en symbolen vinden een weerslag in de verhalen van de wereld. Componisten van alle tijden voegden er hun eigen narratieve dimensie aan toe, soms speels, soms zeer indringend. In een avontuurlijk concertparcours reizen we vanavond door tijd en ruimte. Vijf performances brengen een keur aan verhalen voor het voetlicht, van de middeleeuwen tot nu. Voor de uitvoering staat een even bont als illuster gezelschap klaar, onder meer Johannette Zomer met haar nieuwe Tulipa Consort, meesterverteller Marc Lewon en zijn Ensemble Leones en Canadees multitalent Victoria Bernáth, die van haar altviool en haar stem één instrument weet te maken. Droom weg bij (on)gelukkige liefdes en moedige helden en ontdek wat ons mens maakt.… Lees meer

  • Muziektheater Transparant & Claron McFadden

    In Nachtschade: Aubergine traceert Claron McFadden de gemeenschappelijke wortels van verschillende culturen. Dat doet ze op een wel heel bijzondere manier: ze volgt het spoor van een van de meest iconoclastische ingrediënten op het culinaire toneel: de aubergine. Hoewel deze oeroude groente uit de familie van de aardappel een enorme migratie doormaakte, wist de aubergine zich steeds aan te passen aan haar omgeving. Gevolgd door documentairemaakster Lisa Tahon, legt McFadden deze route in de omgekeerde richting af, terug naar de oorsprong. Bij elke cultuur op haar pad is ze te gast bij de lokale bevolking om een traditioneel gerecht en lied te leren. Door deze recepten en melodieën met zich mee te nemen, voegt ze een nieuw hoofdstuk toe aan deze traditie van migratie. Haar muzikale compagnons de route zijn al even verscheiden als de aubergine-eters wereldwijd: een Roma, een Belg, een Irakees, een Griek en een Turk. 15 jaar Concertgebouw Na de voorstelling nodigt het Concertgebouw u uit om ook echt van de aubergine te proeven. Naar aanleiding van ons 15-jarig bestaan trakteren we u op een hapje en een drankje.… Lees meer

  • Von Bingen & Ustvolskaya

    De muziek van de Duitse mystica uit de 11e eeuw, Hildegard von Bingen, confronteren met die van de 20e-eeuwse Russische Galina Ustvolskaya: dat moet wel uitmonden in ongehoorde radicaliteit. Hoewel hun muziek uiterst contrasterend is in taal en medium, schreven beide componistes vanuit eenzelfde innerlijke noodzaak muziek: ze zochten allebei het spanningsveld op tussen verzoeking en hoop, en tussen het alledaagse en het extatische. Het Collectief en de zangeressen van Psallentes plaatsen von Bingens buitensporig virtuoze gregoriaanse klanken tegenover Ustvolskaya’s excessieve stijl en brengen zo een geheel nieuwe en verrassende klankwereld tot leven. Een unieke kruisbestuiving tussen twee muzikale grandes dames.… Lees meer

  • Unplugged Power Off Tour 2017

    Met Ways Of A Wild Heart voegden The Scabs in 2015 een nieuw, onverhoopt hoofdstuk toe aan de intussen rijke geschiedenis van de band. Na de reünieconcerten van 2007 maakten ze met hun plaat – die twintig weken in de Ultratop kampeerde én een nummer 1-notering haalde – een geslaagde comeback die het beste van het verleden en het hedendaagse potentieel verenigt. De succesvolle zomershows in 2012 en 2015 zorgden er definitief voor dat het geen kortstondige, louter op nostalgie gebaseerde heropleving werd. In 2015 waren The Scabs zelfs de meest spelende Belgische band. En de creatieve bron is nog niet opgedroogd: van januari tot en met mei 2017, exact tien jaar na de nu al legendarische reünie, maken Guy Swinnen, Frankie Saenen en Willy Willy een tournee langs Vlaamse culturele centra onder de noemer: ‘The Scabs Unplugged Power Off - tour 2017’. Soms wel degelijk met power, maar even vaak gaat de volumeknop naar links. Nieuw en oud werk, hits en knappe albumtracks krijgen speciaal voor deze tournee een unplugged arrangement aangemeten.… Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Verbeeldingsrijk concertparcours

    In een beeldend concertparcours contrasteren, stuwen en inspireren muziek en beeld elkaar. In een synesthetisch spel met beeld en muziek, lijnvoering en vibratie verkennen contrabassist Peter Jacquemyn en performancekunstenaar Sigrid Tanghe de grenzen van de improvisatie. De vloeiende wisselwerking tussen beiden gaat van hoogst energetisch en overweldigend tot puur en eenvoudig. Componiste Annelies Van Parys laat zich op haar beurt inspireren door Luc Tuymans’ Angel voor een nieuw werk op tekst van Gaea Schoeters. In navolging van Toshio Hosokawa en Vykintas Baltakas schrijft zij een compositie voor de Angel Room.  Meer info over The Angel Series Cellist Arne Deforce en tekstkunstenaar en kalligraaf Brody Neuenschwander, beiden Bruggelingen, sluiten af met een intrigerende en organische performance. Vuurwerk verzekerd! Meer weten?  Kijk op onze blog even mee in het creatieproces. Volg het creatieproces op bmajor.be en op onze Facebook-pagina.… Lees meer