Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen. OK / Lees meer

Concertgebouw Brugge

  • Nederlands NL
  • Français FR
  • English EN
Verlanglijst0

Social media

Agenda

Vanaf do 19.11.15
  • Luidsprekerorkesten

    Een orkest van zo’n veertig à honderd luidsprekers, elk geselecteerd op basis van hun typische sonore kwaliteiten en opgesteld rondom en tussen het publiek. Dat is het Acousmonium, ontworpen in 1974. Uit die luidsprekers speelt akoesmatische muziek, waarbij alle aandacht op het luisteren is gericht, zonder de visuele afleiding van musici. De ruimtelijke projectie van de muziek dompelt de luisteraar onder in het hart van het werk. En wat dacht u van Wave Field Synthesis, een installatie van 192 luidsprekers in een vierkant opgesteld. Door middel van een golfveldsynthese, een natuurkundig fenomeen, kan men de klankbron tot op de cm binnen of buiten het vierkant positioneren en manipuleren. Geen simpel stereogeluid meer, en veel meer dan het surroundsysteem uit de cinema. Ongetwijfeld de droom van iedere componist. Twee revolutionaire systemen op één avond, met telkens meer dan bijzondere muziek op het programma.  Pik voor of na dit SURROUND!-concert ook de SURROUND!-installaties mee.… Lees meer

  • Auditive Spaces & Spatial Music

    ‘Onze perceptie van ruimte hangt net zoveel af van wat we horen als van wat we zien.’ Deze uitspraak van geluidskunstenaar Max Neuhaus staat centraal in Auditive Spaces & Spatial Music. Hoe kan je door middel van klank een ruimte ervaren? Of hoe kan je een auditieve ruimtelijkheid creëren? Concertgebouw Brugge nodigt kunstenaars, onderzoekers en studenten van LUCA Beeldende Kunst uit om op die vragen een creatief antwoord te formuleren tijdens dit concert. Hun werken presenteren ze op het acousmonium, in 1974 bedacht door de Franse componist François Bayle. Grootmeesters als Schaeffer, Xenakis en Stockhausen componeerden eerder al voor dit luidsprekerorkest. In de werken van de LUCA-kunstenaars ontwaar je organische klankmassa’s, ruige en ongecontroleerde ratatouilles van geluiden en ongekende surround-ervaringen. Dit moet wel uitmonden in een kleurrijk en overweldigend bad van klanken.  Pik voor of na dit SURROUND!-concert ook de SURROUND!-installaties mee.… Lees meer

  • CREW & Anima Eterna Brugge

    Door middel van immersieve technologie, een videobril, trackers en een hoofdtelefoon nodigt C.a.p.e. Anima de bezoeker uit voor een bijna tastbare, hoogst persoonlijke muzikale ervaring. C.a.p.e. Anima brengt de toeschouwer recht in het hart van de Pastorale en schotelt hem een tableau vivant voor waarin de hij de innerlijke wereld van Beethovens Symfonie nr. 6, uitgevoerd door Anima Eterna Brugge, kan voelen en proeven. Volgens Beethoven gaat de Pastorale eerder over de expressie van een persoonlijk gevoel, een intieme gewaarwording dan over een actuele weergave van de ervaring an sich. Net zo toont C.a.p.e. Anima ook de architectuur van het Concertgebouw: als een intiem landschap, een perfecte biotoop.… Lees meer

  • Technologische snufjes en originele concepten: tijdens deze rondleiding met gids langs de vier SURROUND!-installaties ervaart u geluid zoals nooit tevoren. In Christoph De Boecks intimistische Black Box hoor je geluid niet via je oren, maar desoriënteert de klankkunstenaar je met transducers via de schedel. De aanvankelijk nog concrete geluiden transformeren naar onherkenbare ‘clicks’. Net zo speelt Stéfan Piat met de perceptie van de bezoeker, visueel en auditief. Hij dicht de afstand tussen beeld en kijken met geluid. Terwijl Erik Nerinckx de onmetelijke en woeste kracht van de zee tracht te vatten in zijn installatie, brengt Stijn Demeulenaere zijn herinneringen aan zijn ouderlijk huis samen in een bewegend klanklandschap. Pik voor of na elk SURROUND!-concert een van deze installaties mee!  … Lees meer

  • In the middle of Xenakis

    Iannis Xenakis’ muziek omgeeft de luisteraar als een muzikaal gebouw: tijd  wordt opgedeeld door klankzuilen, en glijdende klankvlakten en -massa’s refereren aan gebogen architecturale vormen. Als het publiek mag plaatsnemen tussen de orkestmusici wordt dat architecturale aspect wel heel concreet. Klanken komen van alle kanten, bewegen doorheen de ruimte en worden tussen het publiek geweven. De werken van deze Griekse componist-architect vertonen vaak opvallend veel gelijkenissen met de gebouwen die hij tekende. Ondanks het feit dat Xenakis emotie uitschakelt bij het construeren van zijn klankstructuren, heeft zijn hoogst energetische muziek een heftige impact op de luisteraar, vaak ademstokkend door zintuiglijke overprikkeling. Muziek tussen intellectuele verfijning en oeremotie. Pik voor of na dit SURROUND!-concert ook de SURROUND!-installaties mee.… Lees meer

  • De grote zwarte pietenshow

    Psssst ... jawel, ook dit jaar komt de lieve Sint naar Brugge! We wachten de Sint en zijn zotte pietenbende op om 13.45 uur aan het seminarie aan de Potterierei in Brugge. Daarna gaan we richting Burg waar de Stad de Sint zal ontvangen. We sluiten ook dit jaar af met een spetterende zwartepietenshow in het Concertgebouw om 15.30 uur.… Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Liebe Clara

    'Mijn muze, mijn eeuwige inspiratie ...' Het zijn maar enkele van de koosnaampjes die Robert Schumann Clara Wieck toedichtte. Met haar bevlogen pianospel en zorgzame karakter ontroerde ze haar leven lang deze romantische grootheid. Voor zijn Pianoconcerto liet Robert Schumann zich dan ook inspireren door zijn echtgenote Clara. Jean-Claude Vanden Eynden trotseert de gebalde texturen, lyrische melodieën en sferen die symbool stonden voor hun toen nog prille relatie. Antonin Dvořák liet zich bij zijn Negende Symfonie niet inspireren door zijn vrouw, maar door de Nieuwe Wereld. Met Largo verplaatsen we ons naar Amerika, het land waar dromen werkelijkheid worden. Met Mendelssohn treden we de Europese folklore binnen. In een sprankelende ouverture laat hij ons kennismaken met de zeemeermin Melusine. De serene melodieën en woelige onderstromen evoceren haar sprookjeswereld aan de Rijn.… Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Dansmuziek tussen klassiek en jazz

    Nobel, sentimenteel, meeslepend, maar ook onontkoombaar en noodlottig: de wals als allegorie voor het moderne tijdperk. Minstens twee gezichten heeft de wals. Ravels nobele, sentimentele walsen lijken op elk moment te kunnen doorslaan in een niet te stoppen draaikolk, die alles dreigt mee te sleuren in haar vernietigende maalstroom. Door zijn janusgezicht werd de wals gaandeweg een allegorie voor het culturele verval en de hypocrisie van de burgerlijke moraal: glanzend aan de buitenkant, een gapend graf aan de binnenkant. Ook Peter Maxwell Davies strekt de beentjes in zijn exuberant eerbetoon aan de gokhoofdstad van de wereld. Een bijtende tango en een verdovende wals: meer heeft Thomas Adès niet nodig voor een genadeloos portret van de decadente leefwereld  van de ‘Dirty Duchess’, hertogin Margaret van Argyll. … Lees meer

  • Pergolesi. Stabat mater

    Damien Guillon en Céline Scheen: twee oprechte stemmen met een gouden geluid. Samen met Le Banquet Céleste presenteren ze een drieluik van intense, barokke emoties. Verdriet, woede en verlangen: met klanken uit het 18e-eeuwse Italië schilderen zij de kleuren van het hart. Pergolesi componeerde zijn onsterfelijke Stabat mater in 1736 en verwierf er onmiddellijk grote faam mee. Maar ook vandaag nog grijpt zijn intense en persoonlijke verklanking van het rouwende moederhart naar de keel. Gods donderende woede en een tedere smeekbede om vergiffenis: dat horen we dan weer in Vivaldi’s In furore. Om ten slotte met Scarlatti’s Infirmata, vulnerata te eindigen bij wat ons allen verbindt: de kwetsbare liefde. Een concert vol barokke schittering, klaterende virtuositeit en passionele retoriek. … Lees meer

  • Net als bij de vorige edities biedt December Dance u de mogelijkheid om de individuele voorstellingen van December Dance in een breder kader te zien en een blik te werpen op de creatieve keuken die er aan de basis van ligt. Tijdens dit salon praten we met Jan Fabre, curator van de negende editie van December Dance, en een aantal van zijn creatieve en filosofische medewerkers. Komen langs: Luk Van den Dries (professor theaterwetenschap aan Universiteit Antwerpen), Jeroen Olyslaegers (auteur) en Barbara De Coninck (directeur Angelos).… Lees meer

  • Pierre Coulibeuf

    Dans en cinema ontmoeten elkaar in een film waarin Jan Fabre zijn eigen universum herschept. Krioelende wezens vormen de rode draad van de film, die subtiel doordrongen is van leven, dood en seks. Jan Fabre heeft een passie voor het wemelende, krioelende leven en een wetenschappelijke, bijna monomane fascinatie voor insecten. De film is eigenlijk een re-creatie van Fabres choreografieën en theaterwerken, maar speciaal geschreven voor regisseur Pierre Coulibeuf, die er op meesterlijke wijze in slaagt om de essentie van het werk van Fabre te vatten. Hij schildert een besloten en verontrustende microkosmos, die niet toevallig refereert aan de ‘condition humaine’. Les Guerriers de la Beauté (De Strijders van de Schoonheid) is een filmisch doolhof met meerdere ingangen, dat de kijker door een vreemde wereld leidt, vol metamorfoses, oerimpulsen en surrealistische toestanden.… Lees meer

  • Pierre Coulibeuf

    Controversieel, uitdagend en niet om een stunt verlegen: z’n hele carrière lang al schopt Jan Fabre tegen schenen. Maar intussen slaagde hij er wel in om een uniek, onvergelijkbaar universum te schapen. De Franse experimentele regisseur en beeldend kunstenaar Pierre Coulibeuf transponeert dit in de film Doctor Fabre will cure you naar het witte doek. Het is géén documentaire, wel uitdagende fictie gebaseerd op performances en dagboeken van Jan Fabre: geen slaafse adaptatie, maar een herinterpretatie met in de hoofdrol Fabre zelf. Een modern sprookje, volgens regisseur Pierre Coulibeuf. De titel van de film verwijst naar een performance die Jan Fabre begin jaren 1980 in de Antwerpse Ommeganckstraat uitvoerde. Een speech waarin hij de schoonheid als een soort placebo, een soort medicijn voor de maatschappij voorstelde. Want is de schoonheid niet het mooiste medicijn?… Lees meer

  • Jan Fabre / Troubleyn

    Mount Olympus – to glorify the cult of tragedy  – (a 24H performance) is een gigantische brok geschiedenis in een zee van tijd. Het is de tijd van de mensheid, van de geboorte van de tragedie, van de afdaling in de hel en de vulkaan van het kwaad die onophoudelijk zijn as uitspuwt. Broedplek daarvan is de overmoed en de blindheid van de mens die struikelt over god en gebod en steeds opnieuw ten val komt. We herkennen de contouren van verhalen en figuren uit de Griekse tragedie, deels nabij en tegelijk ver weg. De barsten in deze figuren worden door Jan Fabre verder gescheurd, tot ze helemaal in flarden hangen. Maar naast de tragedie speelt ook de tijd zelf de hoofdrol in deze productie. Wat is tijd in theater? En wat gebeurt er wanneer je die tijd oprekt? Tot de tijd zich begint te ontspannen en te rafelen. Is het een vorm van hallucinatie? Mount Olympus belooft uniek belevingstheater te worden, vierentwintig uur lang, één langgerekte stroom, één ononderbroken schreeuw.… Lees meer

  • Jan Fabre / Troubleyn

    Mount Olympus – to glorify the cult of tragedy  – (a 24H performance) is een gigantische brok geschiedenis in een zee van tijd. Het is de tijd van de mensheid, van de geboorte van de tragedie, van de afdaling in de hel en de vulkaan van het kwaad die onophoudelijk zijn as uitspuwt. Broedplek daarvan is de overmoed en de blindheid van de mens die struikelt over god en gebod en steeds opnieuw ten val komt. We herkennen de contouren van verhalen en figuren uit de Griekse tragedie, deels nabij en tegelijk ver weg. De barsten in deze figuren worden door Jan Fabre verder gescheurd, tot ze helemaal in flarden hangen. Maar naast de tragedie speelt ook de tijd zelf de hoofdrol in deze productie. Wat is tijd in theater? En wat gebeurt er wanneer je die tijd oprekt? Tot de tijd zich begint te ontspannen en te rafelen. Is het een vorm van hallucinatie? Mount Olympus belooft uniek belevingstheater te worden, vierentwintig uur lang, één langgerekte stroom, één ononderbroken schreeuw.… Lees meer

  • Mount Olympus

    Reserveer alvast uw ontbijt en laad op zondagochtend tussen 7 uur en 10 uur de batterijen weer helemaal op voor nog een portie Mount Olympus. Een ontbijtpakket bestaat uit een pistolet, een croissant, kaas, ham, boter, confituur, speculaas en chocolade. Er wordt gratis koffie en thee voorzien van middernacht tot 10 uur. Een ontbijt kost € 8,5 (online wordt € 7,5 en € 1 handlingkosten gerekend).… Lees meer