Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen. OK / Lees meer

Concertgebouw Brugge

  • Nederlands NL
  • Français FR
  • English EN
Verlanglijst0

Social media

Agenda

Vanaf zo 08.02.15
  • Speechless Song

    Het Odysseia Ensemble koppelt zijn instrumentale veelzijdigheid aan een Brits getint programma. De Britse literatuur sluipt op muzikale wijze binnen in hun programma: zo vormt een sonnet van Shakespeare de inspiratie voor Luc Brewaeys’ ‘onzingbare’ Speechless Song, een loflied op het harmonisch samenleven. Odysseia speelt het werk zoals we het kennen van de Koningin Elisabethwedstrijd, voor sopraan en crotalen (een antiek slaginstrument), maar brengt ook – in wereldpremière – de ensembleversie. William Blake is dan weer de inspiratiebron voor Ralph Vaughan Williams, die in de Britse folktraditie aanknopingspunten vond om zijn indrukwekkende Blake Songs te schrijven. Ook diens Vocalises en Benjamin Brittens Metamorphoses naar Ovidius situeren zich in diezelfde regionen van muzikale genialiteit. Zelfs de Franse componisten op het programma richten de blik op de Engelse literatuur. Zo baseerde Debussy een van zijn preludes op een personage van Charles Dickens en verwerkte het Britse volkslied erin.… Lees meer

  • LOD muziektheater / François Sarhan / Red Note Ensemble

    Een concert, een film en een theatervoorstelling in één, Lâchez tout! wil dat alles zijn. Lâchez tout! gaat over de aanstekelijkheid van de utopie. Een gelaagdheid die tekenend is voor het werk van cellist, componist, schrijver, encyclopedist, stop-motionkunstenaar en filmmaker François Sarhan en die in deze voorstelling in de verf wordt gezet, met behulp van de muzikanten van het Red Note Ensemble. In Lâchez tout! volgen we het personage Bobok op zijn tocht. We zien hem in de stad ronddwalen in een stomme film. Geluidsartiesten zorgen live op scène voor de bijbehorende dichtslaande deuren, voetstappen en voorbijrijdende vrachtwagens. Lâchez tout! is meer dan een verhaal, het is een zwerftocht, een totaalervaring die het midden houdt tussen een misdaadverhaal en een filosofische tragikomedie. Laat u meeslepen in de absurde wereld van Bobok, allez, lâchez tout!… Lees meer

  • Pub en paleis. Britse gambamuziek

    Jordi Savall behoeft nauwelijks nog introductie. Zijn concerten aan het hoofd van Hespèrion XXI, Le Concert des Nations of nog de Capella Reial de Catalunya zijn legendarisch – zijn bezoek aan Brugge tijdens de feestweek COME ON! LET’S PARTY! in 2012 was daarvan een welluidend voorbeeld. Toch gunt hij het publiek tijdens een solorecital nog iets extra’s: een blik recht in zijn ziel. De onbetwiste grootmeester van de viola da gamba zal het podium van de Concertzaal deze keer bijna in z’n eentje vullen voor een gevarieerd Engels programma, slechts bijgestaan door slagwerker Frank McGuire. Op de pupiter werk in alle stijlen van hoog tot laag, van hofcomponisten als Alfonso Ferrabosco en de Londenaar Tobias Hume tot veelal anonieme schrijvers die met Ierse, Keltische en Engelse volksmelodieën aan de slag gingen.… Lees meer

  • Glass

    Na drie succesvolle theaterproducties is modern choreograaf Isabelle Beernaert niet meer weg te denken uit de theaterwereld. Dit seizoen komt zij naar Vlaanderen met haar vierde avondvullende voorstelling. In Glass gaan we mee in haar gedachtes over de onvermijdelijke onvolkomenheden en het mooie van de mens, de doorzichtigheid en breekbaarheid waardoor we steeds scherp in het leven moeten staan.… Lees meer

    Ook in het concertgebouw
  • Solistenensemble Kaleidoskop

    ‘Niet geschikt voor wie bang is in het donker, maar wel voor wie iets compleet nieuws wil ervaren.’ Elke passage van het jonge Berlijnse Solistenensemble Kaleidoskop kan op zijn minst indrukwekkend genoemd worden: ze gieten telkens weer een fris programma in een zinnenprikkelend format. En niet in het minst in Dark Was The Night: het publiek ligt op een bed, in complete duisternis, terwijl de muzikanten rond hen bewegen. Het afsluiten van de visuele prikkel zorgt ervoor dat de muziek nog intenser wordt ervaren: van heel dichtbij en veraf, bewegend en stilstaand. De muzikanten katapulteren de luisteraar zo in de meest verscheiden muzikale ruimten en werelden: van Haydn tot Hindemith, van Sánchez-Verdú tot Lachenmann en van Ravel tot Bauer. Intens, uniek, verrassend en onvergetelijk. Kortom: niet te missen!… Lees meer

  • Solistenensemble Kaleidoskop

    ‘Niet geschikt voor wie bang is in het donker, maar wel voor wie iets compleet nieuws wil ervaren.’ Elke passage van het jonge Berlijnse Solistenensemble Kaleidoskop kan op zijn minst indrukwekkend genoemd worden: ze gieten telkens weer een fris programma in een zinnenprikkelend format. En niet in het minst in Dark Was The Night: het publiek ligt op een bed, in complete duisternis, terwijl de muzikanten rond hen bewegen. Het afsluiten van de visuele prikkel zorgt ervoor dat de muziek nog intenser wordt ervaren: van heel dichtbij en veraf, bewegend en stilstaand. De muzikanten katapulteren de luisteraar zo in de meest verscheiden muzikale ruimten en werelden: van Haydn tot Hindemith, van Sánchez-Verdú tot Lachenmann en van Ravel tot Bauer. Intens, uniek, verrassend en onvergetelijk. Kortom: niet te missen!… Lees meer

  • Solistenensemble Kaleidoskop

    ‘Niet geschikt voor mensen die bang zijn in het donker, maar uitermate geschikt voor hen die iets compleet nieuws willen ervaren.’ Elke passage van het jonge Berlijnse Solistenensemble Kaleidoskop kan op zijn minst indrukwekkend genoemd worden: ze gieten telkens weer een fris programma in een zinnenprikkelend format. En niet in het minst in Dark Was The Night: het publiek ligt op een bed, in complete duisternis, terwijl de muzikanten rond hen bewegen. Het afsluiten van de visuele prikkel zorgt ervoor dat de muziek nog intenser wordt ervaren: van heel dichtbij en veraf, bewegend en stilstaand. De muzikanten katapulteren de luisteraar zo in de meest verscheiden muzikale ruimten en werelden: van Haydn tot Hindemith, van Sánchez-Verdú tot Lachenmann en van Ravel tot Bauer. Intens, uniek, verrassend en onvergetelijk. Kortom: niet te missen!… Lees meer

  • Solistenensemble Kaleidoskop

    ‘Niet geschikt voor wie bang is in het donker, maar wel voor wie iets compleet nieuws wil ervaren.’ Elke passage van het jonge Berlijnse Solistenensemble Kaleidoskop kan op zijn minst indrukwekkend genoemd worden: ze gieten telkens weer een fris programma in een zinnenprikkelend format. En niet in het minst in Dark Was The Night: het publiek ligt op een bed, in complete duisternis, terwijl de muzikanten rond hen bewegen. Het afsluiten van de visuele prikkel zorgt ervoor dat de muziek nog intenser wordt ervaren: van heel dichtbij en veraf, bewegend en stilstaand. De muzikanten katapulteren de luisteraar zo in de meest verscheiden muzikale ruimten en werelden: van Haydn tot Hindemith, van Sánchez-Verdú tot Lachenmann en van Ravel tot Bauer. Intens, uniek, verrassend en onvergetelijk. Kortom: niet te missen!… Lees meer

  • Beethoven. Zevende symfonie

    ‘De apotheose van de dans’, zo beschreef Richard Wagner de Zevende symfonie van Ludwig van Beethoven. De opzwepende, haast obsessieve ritmiek van deze adembenemende compositie laat zich niet beter verwoorden. Tijdens de première reageerde het publiek zo enthousiast dat het Allegro een tweede keer ten beste werd gegeven. Daarna heeft de symfonie nooit meer aan populariteit ingeboet. De genialiteit van Beethoven kwam echter al vroeger bovendrijven. Zijn sublieme Derde pianoconcerto, hier gebracht door de getalenteerde David Fray en het vermaarde London Philharmonic Orchestra, werd niet alleen gecomponeerd ten tijde van de eeuwwisseling, maar markeerde ook de overgang van de klassieke naar de romantische periode. Het concerto bevat het beste van twee werelden: de schoonheid en elegantie van de klassiek en de dynamiek en turbulente emoties van de romantiek.… Lees meer

  • HETPALEIS

    Ming Ming kan niet slapen. Ze is bang van de schaduwen op haar kast. Als een deken vallen de schaduwen over haar heen en het meisje belandt in een droomwereld. De donkerblauwe wind, de gele aarde, de lichtblauwe maan en gevaarlijke demonen kleuren de reis van het kleine meisje. Wulong of de dansende draak is een beeldend sprookje over opgroeien, angsten overwinnen en de onuitputtelijke kracht van de fantasie. Dansers, muzikanten en poppenspelers wisselen groots spektakel af met intimistische scènes. Deze woordeloze, fantasierijke voorstelling is geïnspireerd op het oude China en zijn symbolen en rituelen. Oud en nieuw, geschiedenis en toekomst, west en oost komen samen in een visueel en muzikaal schouwspel voor groot en klein. Choreografe en danseres Iris Bouche en muzikant Kobe Proesmans lieten zich voor deze magische voorstelling bezielen door een tentoonstelling over het oude China en de keizers van de laatste dynastie, een fascinerende wereld van macht en rituelen.… Lees meer

  • Engelands onsterfelijke erfenis

    Engeland werd in de 16e eeuw opgeschud door religieuze veranderingen, een gevaarlijke en verwarrende tijd. Componisten als Tallis en Byrd slaagden er desondanks in hun ongelooflijke muziek te schrijven en uitgevoerd te krijgen, een erfenis die doorklinkt in de muziek van vele 20e-eeuwse en hedendaagse componisten. Harry Christophers combineert in dit mooie overzichtsprogramma enkele klassiekers uit de kerkmuziek van de Engelse renaissance met madrigalen van Tallis, Byrd en Gibbons. In de tweede concerthelft klinkt meer recente muziek van Engelse helden Britten, Tippett en MacMillan, waaronder de roerende spirituals uit A Child of Our Time en Choral Dances uit Gloriana. Al 35 jaar staan The Sixteen vooraan als het gaat om niet te missen, zinderende concertervaringen en dit programma van eigen bodem wordt daarop geen uitzondering.… Lees meer

  • Het Kamerorkest Brugge met Barnabás Kelemen (viool) & Lieselot Watté (cello)

    De Hongaarse topviolist Barnabás Kelemen brengt hulde aan de Boheemse muziektraditie. Opzwepende dansen, zigeunerachtige melodieën, energieke ritmes en gedurfde harmonieën geven de Slavische muziek van Dvořák, Suk en Veress zijn authentieke karakter. Als kers op de taart hoort u het schitterende Vioolconcerto nr. 1 van Haydn. Meer info en tickets: In&Uit / Het Kamerorkest Brugge… Lees meer

    Ook in het concertgebouw