Door verder te surfen op deze website aanvaard je het gebruik van cookies die voor een aangename navigatie en een gepersonaliseerd aanbod aan content en diensten zorgen. OK / Lees meer

Concertgebouw Brugge

  • Nederlands NL
  • Français FR
  • English EN
Verlanglijst0

Social media

Agenda

Vanaf zo 09.11.14
  • Hans Beckers

    In de handen van Hans Beckers is zand een muziekinstrument dat hem als een weergod laat spelen met ritme en klankkleur. In zijn klankinstallatie Sonitum Horarium ontsnapt het zand door kranen en druppeltellers. Het valt neer in potten en schalen. Vanaf daar doen de microfoons hun werk. Ze versterken het tikken en ruisen tot muzikale werelden. De reeks zandlopermachines lijkt de tijd te meten, het druppelorgel regelt de klankstroom in een langzaam maar zeker veranderende wereld.… Lees meer

  • Architectuurinstallatie

    Is het niet zo dat architectuur een traag vak moet zijn? Door denken, kneden, herdenken, wijzigen en wroeten kom je tot doordachte keuzes tot gelaagdheid en een rijkdom aan ervaringen. Via een installatie met diverse timelapse-opnamen kan u een architecturale parel van Marie-José Van Hee Architecten op diverse schalen ontdekken. Een mentaal kader van rust geeft de toeschouwer de tijd om zich geleidelijk aan in de serene, kwalitatieve ruimtes in te leven.… Lees meer

  • Peter Jacquemyn

    Enkū was een 17e eeuwse, Japanse, zwervende, beeldhouwende monnik. Hij werkte uitsluitend in hout, zowel in stevige, mooie stammen als in gevonden verweerde half vergane wortelfragmenten. In elk stuk hout herkende hij de potentiële vormkwaliteiten. Een Boeddhabeeld houwen was voor hem een gebed, een ode aan de Boeddha. De toen heersende esthetische norm was derhalve voor Enkū geen categorie; hij trachtte zoveel mogelijk beeldhouwend te biddend. Vanuit een fundamenteel Boeddhistisch respectvolle houding tegenover zijn omgeving en zijn grondstof schiep hij verschillende beeldengroepen waarbij elk afgehouwen fragment weer als grondstof voor een nieuwe, steeds kleinere sculptuur diende. Zo ontstonden samenhangende ensembles van enkele honderden sculpturen. Geïnspireerd door deze benadering verwerkt beeldhouwer-muzikant Peter Jacquemyn één kerselaar tot een imposante beeldengroep.   … Lees meer

  • Alvin Currans Inner Cities is een van die werken die tot de verbeelding spreekt: meer dan zes uur lang van extreme verstilling en tranceachtige minimal tot fascinerend ongebonden improvisatie. Daan Vandewalle voert na de lecture zijn werk uit; Curran zelf spreekt en doet dat met zo’n overtuiging dat u er stil van wordt. Over de kunst van traagheid, over verstilling, over zijn voorbeelden John Cage en Frederic Rzewski, over het leven …… Lees meer

  • zondag

    Wie ontkent dat de kans groter is iets kwaliteitsvols te realiseren als je er de tijd voor neemt? Geldt dit adagium niet a fortiori voor kunst? Denken, doen, slijpen, schaven, vallen en weer opstaan. Tijdens SLOW (36h) geven we u 36 uur tijd om stil te staan. En dat doe je enkel bij iets waardevols. Volg uw intuïtie en vergeet uw klok: ‘tijd’ staat tijdens SLOW (36h) gelijk aan ‘duur’, u bepaalt zelf hoelang u verwijlt bij de performance waar u binnenstapt. Componisten als Morton Feldman of John Cage, kunstenaars als Agnes Varda of de Japanse boeddhistische monnik Enkū wisten het al: met een minimum aan middelen kan je bijzonder veel zeggen. Een andere strategie om de essentie te bereiken, is herhaling, zoals Erik Satie en de bezwerende gregoriaanse gezangen ons leren. Traag evoluerende beelden en klanken, of ze nu van danser Marc Vanrunxt, schilder Bernard Van Eeghem of cultfiguur Phill Niblock komen; creatie zonder agenda leidt tot een massage van de zintuigen en – wie weet – spirituele ervaringen. Een duurzame en krachtige herinnering is wat u mee naar huis krijgt.… Lees meer

  • Pianosnaren aan de lopende meter gespannen door het Atrium, versterkt door gigantische piepschuimen klankkasten. De aangestreken snaren krijgen een vibratie, als de golf zich voortgeplant heeft over de hele snaar zwelt de klank op. Peter Jacquemyn en Jan Pillaert maken een soundscape op akoestische wijze. Long String(s) is transparant, de fysieke bewegingskwaliteit bepaalt de muziek, ‘what you see is what you get’.… Lees meer

  • Maud Bekaert

    ‘Geef me een hamer en beitel, zet me achter een steen en ik kom volledig tot rust. Omdat je rekening moet houden met de snelheid van de steen. Als je te snel kapt, kwets je de steen’, aldus Maud Bekaert, die als geen ander het ambacht van het letterkappen tot kunst verheft. Letterbeeldhouwkunst is voor haar dan ook de kunstvorm bij uitstek die vertrekt vanuit rust en verstilling. Gedurende het festival zal ze in een performance het motto ‘Hoe trager de ervaring, hoe intenser de herinnering’ vereeuwigen in leisteen.… Lees meer

  • Johan Huys

    Snel is simpel, maar zo langzaam mogelijk … probeer het maar. John Cage stelt de uitvoerder voor een zware taak met zijn titel, die ook verwijst naar Joyces experimentele, hypercomplexe tekst Finnegans Wake. Het achtdelige werk uit 1985 kent naargelang de lengte oneindig veel verschijningsvormen en klinkt in Brugge driemaal op het kleurrijke orgel van de Blindekenskapel, om 11 uur, 12 uur en 13 uur, steeds in een ander tempo.… Lees meer

  • Triadic Memories

    Bedrieglijke leegte en gedurfde spaarzaamheid. In zijn muziek weet Morton Feldman door de schaarste aan gebeurtenissen een hypnotiserend effect op te wekken bij de luisteraar. Er gebeurt bijna niets, maar tegelijkertijd toch heel veel. En zo, tussen stilstand en verstrijken, raakt het geheim van Feldmans muziek aan het geheim van de tijd zelf. Pianiste Keiko Shichijo speelt, terwijl schilderijen die Bart Vandevijvere op Triadic Memories maakte worden geprojecteerd.… Lees meer

  • Johan Huys

    Snel is simpel, maar zo langzaam mogelijk … probeer het maar. John Cage stelt de uitvoerder voor een zware taak met zijn titel, die ook verwijst naar Joyces experimentele, hypercomplexe tekst Finnegans Wake. Het achtdelige werk uit 1985 kent naargelang de lengte oneindig veel verschijningsvormen en klinkt in Brugge driemaal op het kleurrijke orgel van de Blindekenskapel, steeds in een ander tempo.… Lees meer

  • Johan Huys

    Snel is simpel, maar zo langzaam mogelijk … probeer het maar. John Cage stelt de uitvoerder voor een zware taak met zijn titel, die ook verwijst naar Joyces experimentele, hypercomplexe tekst Finnegans Wake. Het achtdelige werk uit 1985 kent naargelang de lengte oneindig veel verschijningsvormen en klinkt in Brugge driemaal op het kleurrijke orgel van de Blindekenskapel, steeds in een ander tempo.… Lees meer

  • Daan Vandewalle

    Inner Cities is een reis door de innerlijke stad: een verzameling herinneringen, muzikale terzijdes of odes aan exotische oorden en personen. Het rijke muzikale leven van Alvin Curran heeft zijn weerslag op zijn imposante cyclus. Een meeslepend parcours door Currans’ kleurrijke ideeëngoed ontvouwt zich: van extreme verstilling en tranceachtige minimalistische pareltjes tot fascinerende, ongebonden improvisatie. Pianist Daan Vandewalle heeft Currans’ magnum opus van meer dan zes uur helemaal in de vingers.… Lees meer

  • Patterns in a Chromatic Field

    Muziek als fijnmazige weefpatronen van oosterse tapijten. In zijn Patterns in a Chromatic Field ontketent Morton Feldman een hallucinerend klankweefsel. Nooit voorspelbaar, maar vooral nieuwsgierig makend. Alles draait om de verstilde ontmoeting tussen de twee hoofdrolspelers: de cello (Arne Deforce) en de piano (Yutaka Oya). Visual Kitchen vertaalt dit alles visueel. Minimaal, meditatief en uitermate verslavend.… Lees meer

  • Marc Vanrunxt & Katleen Vinck

    De monumentale ruimte en de lichaamssculpturen van danser en choreograaf Marc Vanrunxt zoeken elkaar op, stoten elkaar af, trekken elkaar aan. Beelden van de laatste mens op aarde dwingen zich op: eenzaamheid, verbrokkeling, oneindigheid… Katleen Vinck verweeft architecturale, landschappelijke en theatrale elementen tot een gestileerd oeuvre waarbinnen de wisselwerking tussen het natuurlijke en het artificiële centraal staat. Er wordt een landschap gecreëerd dat zich presenteert als een residu van vervlogen tijden, als een nostalgisch bolwerk van vergetelheid. Soundscape is de muziek Disintegration Loops I-IV van de Amerikaanse componist William Basinski.… Lees meer