Ga naar de hoofdcontent
Magazine maart - juni 23

Magazine maart - juni 23

Inhoudstafel

Kort

  • ECHO!

    Op vrijdag 17 maart denken we in het Concertgebouw tijdens Echo, het sectormoment van de klassieke muziek, na over de toekomst. Vanuit het thema ‘kwaliteit(en)’ praten gevestigde waarden en aanstormend talent over klassieke muziek vandaag en morgen. Een initiatief van Klarafestival, Kunstenpunt, Concertgebouw Brugge en DE SINGEL.

  • Start verkoop seizoen 23—24

    De lente zet nog maar haar eerste voorzichtige stappen in het land, maar voor we het weten zijn we zwanger van een beloftevol en stralend nieuw seizoen. Op woensdag 3 mei werp je de allereerste blik op ons seizoen 23-24 op concertgebouw.be. Tickets kopen kan vanaf dinsdag 9 mei voor Vrienden en Keys-leden en vanaf dinsdag 16 mei voor iedereen.

  • Dubbel raak

    Kristian Bezuidenhout veroverde al eerder de Brugse harten op het klavecimbel én de pianoforte. In maart scoort hij dubbel, want dan leidt hij het befaamde Kammerochester Basel van achter het klavier en dat in een favorietenprogramma met Mozart en Johann Christian Bach. Altijd prijs …

  • VIVA la musica!

    Op 4 en 5 maart palmen de jongste strijkers het Concertgebouw in. Tijdens workshops, repetities en andere activiteiten ontdekken en ontwikkelen kinderen en jongeren (met al dan niet een beetje muzikale ervaring) hun strijktalent. Samen werken ze naar een podiummoment toe in een van onze zalen. Info en inschrijvingen op www.vi-va.org.

    Een organisatie van BRYGGEN & Jowest

  • De eerste dans

    Brugge danst, dat weten we al langer dan vandaag! De komende maanden kijken we samen met onze dansprogrammator Sigrid Janssens reikhalzend uit naar enkele premières. Sigrid Janssens: ‘Zowel Fabula als Holding Present zoeken de verbinding op met live muziek. Voor ECCE is de dialoog met muzikanten op scène bijna een premisse, maar deze keer maken ze het extra spannend met het elektrische gitaarkwartet ZWERM. Ik kijk nu al uit naar de clash tussen dit experimentele rockgeweld en de toch wel poëtische subtiele danstaal die we kennen van ECCE. Ula Sickle en Ictus maken een soort immersieve installatieperformance met ongewone verrassende instrumenten waarin de beweging van de spelende muzikant de dansers inspireert en vice versa. En ook het publiek wordt deel van dit collectieve momentum!'

  • Play Here!

    Amateurpianisten aller landen, verenigt u! Komende zomer is ons podium voor jullie. Zin om tussen 5 en 9 juli plaats te nemen op het podium van onze Concertzaal, achter onze Steinway? Schrijf je dan zeker in voor 4 juni 2023 en verwelkom onze Circuit-bezoekers én je vrienden en familie op een zomerse dag met jouw favoriete pianomuziek van achter het klavier. Laat je zeker niet afschrikken, want wij zoeken pianisten van alle leeftijden en niveaus!

    Een project van Concertgebouw Brugge, in samenwerking met Piano’s Maene

  • Energie op peil

    Net als iedereen leveren wij achter de schermen heel wat inspanningen om onze energiekosten binnen de perken te houden. Daarvoor krijgen wij waardevol advies van partners als Veolia, zo helpen zij ons om onze installaties te optimaliseren en de uitgaven te beperken.

Het Concertgebouw en jij!

 
Laat zien dat je hart klopt voor het Concertgebouw en draag financieel jouw steentje bij. Wij werkten verschillende formules uit, ongetwijfeld vind je er eentje op jouw maat!

 

 

Word Vriend

De Vrienden zijn gepassioneerde cultuurliefhebbers met een zwak voor het Concertgebouw.

Je geeft

€ 80 per persoon

Je krijgt

  • voorrang bij het boeken van je tickets
  • gratis tickets voor een van de Vriendenvoorstellingen
  • een unieke inkijk in het Concertgebouwprogramma (seizoenslancering, repetities en/ of try-outs, gratis toegang tot het Concertgebouw Circuit …)

Je ondersteunt

  • de Makers van Concertgebouw


 
 

Word Keys-Lid

The Keys zijn geëngageerde bezoekers van het Concertgebouwprogramma die elkaar ontmoeten tijdens interessante netwerkgelegenheden.

Je geeft

€ 600 (excl. btw) per seizoen
€ 750 (excl. btw) voor twee personen

Je krijgt

  • voorrang bij het boeken van je tickets
  • een prestigieus feestevent
  • vier extra gratis tickets per seizoen met de Keuze van The Keys als tip, met een drink met gelijkgestemde zielen achteraf
  • vermelding in de jaarlijkse Concertgebouwbrochure
  • 20% korting bij de huur van Forum 6 of 7 voor jouw feest of event

Je ondersteunt

  • jonge Concertgebouw-artiesten
  • een internationaal programma
  • de kwaliteitsgarantie van de Concertgebouwpiano’s


 
 

Doneer een boom voor het Concertgebouwbos


Je geeft

€ 10 per boom van het Concertgebouwbos, een schenking vanaf €40 is fiscaal aftrekbaar

Je krijgt

  • een uitnodiging voor de plantdag op 12 november 2023, kom zelf je bo(o)m(en) planten met je vrienden of familie
  • een fiscaal attest vanaf € 40
  • indien gewenst een originele geschenkverpakking om je geliefde een stukje groene toekomst te schenken

Je ondersteunt

  • de uitbreiding van de groene rand rond Brugge
  • wilde bomen, planten en dieren
  • de ambitie om de CO2-uitstoot in Vlaanderen te verminderen

 

SELECTED BY SOUNDCAST

7 voorstellingen voor amper 7 euro per voorstelling? Jawel, het kan! Soundcast, het jongerenplatform van het Concertgebouw, selecteerde zeven producties die ze graag willen tippen aan iedereen jonger dan 26 jaar. Dit seizoen passeerden er reeds vier voorstellingen de revue, maar ook de laatste drie voorstellingen beloven knallers van formaat te worden!

  • Soetkin

    20 jaar, hart voor strijkers en klassiek

    ‘De nieuwe performance van huisartiest Nadar Ensemble neemt je mee op een wandeling door het Concertgebouw en daarbuiten terwijl je hun oeuvre (her)ontdekt. Ook virtueel hebben deze muzikale avonturiers heel wat voor ons in petto.’

    ZA 26 MRT 2023
    Nadar Ensemble
    Stefan Prins. Der Wanderer 2.0

  • Remo

    20 jaar, gek op gitaar

    ‘Een driedelige, surrealistische voorstelling die balanceert tussen dans, theater en acrobatie in een donkere en raadselachtige sfeer. Een opvoering waar geen ontsnappen aan is!’

    WO 26 APR 2023
    Triptych
    Peeping Tom

  • Camille

    23 jaar, passie voor podiumkunsten

    ‘Na any attempt … – eerder dit seizoen nog te zien op December Dance, kiest choreograaf Jan Martens opnieuw voor intens: een mix van leeftijden, een maatschappelijk thema dat je raakt en een intrigerende choreografie.’

    WO 10 MEI 2023
    FUTUR PROCHE
    Opera Ballet Vlaanderen / Jan
    Martens

   

met dank aan

Voorstellingen bij dit artikel

  • Nadar Ensemble

    Stefan Prins. Der Wanderer 2.0
  • FUTUR PROCHE

    Opera Ballet Vlaanderen / Jan Martens

In gesprek met Anne Teresa De Keersmaeker, Meskerem Mees en Jean-Marie Aerts

'Als je verdwaald bent, is het goed om op je stappen terug te keren.'

in gesprek met

Anne Van Aerschot

In Creatie 23 keert Anne Teresa De Keersmaeker terug naar de primaire vorm van menselijke beweging – wandelen – en naar de oorsprong van de westerse popmuziek: de blues. Muzikaal wordt ze geflankeerd door singer-songwriter Meskerem Mees (1999) en producer-gitarist Jean-Marie Aerts (1951).

Anne Teresa, hoe is de samenwerking tot stand gekomen?
ATDK: Eigenlijk toevallig. Bij het opruimen van mijn LP’s nam ik een zwarte vinylplaat vast en er viel een handgeschreven briefje uit dat ik nooit had gelezen. Getekend: Jean-Marie Aerts, met de vraag: wil je hier eens naar luisteren? Dat was in 1996. TC Matic – de band van Jean-Marie en Arno – was de muziek waar we in Brussel op gingen dansen toen ik rond 1982 mijn eerste werk maakte. Op dat briefje stond enkel een nummer van een vaste lijn. Dus heb ik gebeld en Jean-Marie nam op.
JMA: Dat was wel even verschieten, ik had dat telefoontje niet verwacht.
ATDK: We zijn beginnen praten, over blues, over Robert Johnson. Ik wist al snel dat ik er ook een stem bij wilde. Popmuziek is storytelling, ik wilde een verhaal vertellen. Ik had YouTube-filmpjes van Meskerem Mees gezien en dacht: ja, dat is echt, dat is authentiek.
JMA: Meskerem steekt er bovenuit. Er zijn veel nieuwe goeie vrouwenstemmen op dit moment, maar Meskerem heeft iets bijzonders.
MM: Dankuwel.
JMA: Ik herinner me een filmpje waarin Meskerem een concert gaf, terwijl Pete Doherty vanuit de coulissen toekeek. Je zag dat hij zwaar onder de indruk was.
MM: Hij was ook zwaar onder invloed toen (lacht).
ATDK: We zijn met ons drieën in de studio van Jean-Marie beginnen werken, vertrekkend vanuit de blues, maar even goed rond beats en verschillende tempo’s. Op zoek naar lyrics grepen we vrij snel naar Shakespeare. Geen evidente combinatie, maar het werkte. (tegen Meskerem) Wat dacht jij eigenlijk toen ik jou belde?
MM: Ik was superblij, vooral toen ik hoorde dat het over blues ging. Ik ben opgegroeid met de muziek van mijn vader: Leadbelly, Mississippi John Hurt, Robert Johnson.
ATDK: Eigenlijk gingen Meskerem en Jean-Marie samen een opgenomen soundtrack maken.
MM: Maar ik wilde graag meedansen en live zingen.
ATDK: Waarom eigenlijk?
MM: Ik heb nu twee jaar kunnen touren met mijn eigen project, altijd met hetzelfde materiaal. Dat was heel fijn, ik ben enorm dankbaar. Maar om nieuwe muziek te kunnen maken moet je afstand kunnen nemen van het materiaal dat er al is, dat lukt niet als je blijft touren. Ik miste een uitdaging – ik weet dat het klinkt als een luxeprobleem. Maar dit – zingen en dansen in een Rosas-voorstelling – is helemaal wat ik nu nodig heb: iets wat ik nog nooit heb gedaan, wat ik wellicht nog niet kan, al wil ik er de volle honderd procent voor gaan.

Hoe voelt het om mee te dansen, Meskerem?
MM:
Nu vooral heel pijnlijk (lacht). Maar ik vind het heerlijk: de discipline, het opwarmen, dan uren dansen, enkel dit moeten doen. Ik voel nu aan alles: ik heb niet het lichaam van een getrainde danser, maar de komende maanden wil ik daar naartoe werken: dat ik twee uur geconcentreerd kan dansen zonder bezig te hoeven zijn met armen of benen die pijn doen. Tegelijk vind ik het ook ontzettend inspirerend om zo uit mijn comfortzone te zijn. Al voelt dansen dan toch ook niet zo anders dan muziek maken, het zijn twee manieren om met heel gelijkaardige impulsen om te gaan. Het verschil is wellicht dat dansen je helemaal op je lichaam terug werpt, of in elk geval: je uit je hoofd haalt. Dat is heerlijk.

‘Blues is de ultieme emotionele alchemie: je zingt over je verdriet, maar door er met anderen over te zingen transformeer je het tot een kracht, tot iets vreugdevols.’

Jean-Marie, hoe kwamen Robert Johnson en de blues op het pad van een jongen uit Zeebrugge?
JMA: In Zeebrugge was Engeland toen heel dichtbij. Gewoon de boot op, en enkele uren later stond je in een platenzaak in Londen door de vinyl te snuisteren. En dan kwamen we terug met platen van Cream met Eric Clapton, met de blues van John Mayall en Peter Green. Je gaat dan graven naar waar ze hun mosterd haalden, en dan kom je automatisch bij de Amerikaanse blues uit. In mijn studio hangen twee posters, de ene is van Billie Holiday, de andere van Robert Johnson. Mijn twee beschermengelen. Zodat ik geen stommiteiten doe in mijn muziek. Ze houden mij op het juiste pad, ze zorgen ervoor dat wat ik doe authentiek is, dat het echt is, dat er plezier in zit ook. Maar Robert Johnson heeft een heel ander leven geleid dan ik, gevaarlijker, korter ook. Hij was een ladies man, je ziet dat ook op de foto’s: met zijn pak en zijn gitaar. Hij is vergiftigd door een jealous husband.

Anne Teresa, wat maakt blues voor jou tot een goed uitgangspunt voor een dansvoorstelling?
ATDK: Less is more, denk ik meer en meer. Dat betekent voor mij: terug naar de bronnen, naar the real thing. Blues gaat helemaal terug naar die essentie, ook inhoudelijk: het gaat over verdriet en vreugde, mijn verdriet, mijn vreugde, maar ook: ons verdriet, onze vreugde. Individueel én collectief: dat spanningsveld is cruciaal voor mij. Blues is de ultieme emotionele alchemie: je zingt over je verdriet, maar door er met anderen over te zingen transformeer je het tot een kracht, tot iets vreugdevols. Het zingen over verdriet bevat meteen ook de troost voor dat verdriet. Uiteindelijk wordt er daarom toch kunst gemaakt? Om samen te treuren en samen vreugde te vieren. Van de schoonheid en de troost. Ik weet dat schoonheid als ouderwets gezien wordt, en toch hebben we er meer dan ooit nood aan: onze relatie met de natuur is verstoord, we leven op de rand van een ecologische catastrofe. Als je verdwaald bent, is het goed om op je stappen terug te keren.

— Wannes Gyselinck

Voorstellingen bij dit artikel

  • Fabula

    ECCE / Claire Croizé, Unusual Symptoms & Zwerm
  • FUTUR PROCHE

    Opera Ballet Vlaanderen / Jan Martens
  • EXIT ABOVE (naar de storm)

    Anne Teresa De Keersmaeker, Meskerem Mees, Jean-Marie Aerts, Carlos Garbin / Rosas
  • EXIT ABOVE (naar de storm)

    Anne Teresa De Keersmaeker, Meskerem Mees, Jean-Marie Aerts, Carlos Garbin / Rosas

Het verhaal achter ... 'Angel' van Luc Tuymans

het verhaal achter

Paul Willaert

Toen Luc Tuymans het prachtige fresco Angel aanbracht in de zijgang van de hoogste foyer, ontstond meteen ook een nieuwe ruimte: de Angel Room. De galmende akoestiek en de aparte lichtinval van deze ‘kathedraal van het Concertgebouw‘ zorgen samen met het werk van Tuymans voor een bijzondere atmosfeer op dit prachtige plekje. Ga even mee voor onze Angel staan en kijk, kijk …

Wat denk je te zien?
Het schilderij lijkt wel samen met het gebouw verrezen, maar niets is minder waar. Luc Tuymans bracht het aan in 2012 – het Concertgebouw werd toen net tien – en tekende meteen voor een unicum in zijn oeuvre. Het was namelijk de eerste keer dat de kunstenaar op een publieke plaats een blijvend monumentaal schilderwerk had gemaakt. We zien een engel met een harp, in de meest ‘kerkelijke’ ruimte van het gebouw: deze fresco moet wel vliegen op religieuze vleugels … Anderzijds: wie het werk van Tuymans een beetje kent – het wordt sterk beïnvloed door fotografie en televisie en schuwt politiek beladen onderwerpen of persoonlijke referenties niet – vermoedt wellicht al dat dit niet zomaar een boodschapper van de goden is.

Wat zie je écht?
Die kritische blik is terecht. De oorsprong van het kunstwerk ligt namelijk niet in het religieuze maar in de directe omgeving van de kunstenaar: het is een weergave van een engeltje dat zijn moeder elk jaar onder de kerstboom plaatste. Deze engel is bovendien een herwerking en letterlijke uitvergroting van een schilderij dat hij in 1992 maakte. Het opnieuw opnemen van ouder werk – zelfs twintig jaar later – is een rode draad bij Tuymans.

Wat hoor je?
Luc Tuymans’ fresco inspireert artiesten tot bijzondere creaties binnen de Angel Series. Deze intieme werken voor kleine bezettingen gaan in dialoog met de Angel en zijn meteen een mooi voorbeeld van de rol die het Concertgebouw speelt als een plek voor creatie. Oud-seizoenscomponisten als Annelies Van Parys, Daan Janssens en Wim Henderickx lieten er angelieke en andere klanken los maar ook vanuit Japan, Litouwen en Oostenrijk werd Tuymans’ fresco van een muzikaal antwoord gediend. Bushra El-Turk rondt deze reeks in april af met een symbolische zevende creatie. Een unieke kans om onder het goedkeurende oog van de Angel – hoewel: de engel is gezichtsloos – de geboorte van een muziekstuk mee te maken dat het DNA draagt van de ruimte waarin het gebracht wordt.

Kom zelf kijken en luisteren tijdens de openingsuren van het Concertgebouw Circuit of voor of na een voorstelling of maak je ervaring extra bijzonder en koop een ticket voor Woman at Point Zero op vrijdag 28 april en beleef de creatie van het sluitstuk van de Angel Series live.

TORE DENYS OVER ADRIAAN WILLAERT

Tijdens Topstukweek Willaert reiken twee beroemde Roeselarenaars elkaar over vijf eeuwen de hand.

Met Dionysos Now! voert tenor Tom Tore Denys al enkele jaren een vurig pleidooi voor de historische Rumbekenaar, wiens stem en composities generaties beïnvloedden. Denys vertelt hoe Adriaan Willaert, na rechtenstudies in Parijs waar hij bij Jean Mouton de kneepjes van het muziekvak leerde, in de pauselijke kapel in Rome een eigen werk hoorde: ‘De zangers waren in de veronderstelling dat het prachtige Verbum bonum et suave van meestercomponist Josquin was, maar toen ze hoorden dat de jonge Vlaming de auteur was, wilden ze het niet meer zingen. Nu weten we erg weinig over Willaerts vroege carrière, dus zelfs de meest speculatieve anekdote was biografen welkom. Feit is wel dat de jonge Adriaan al snel de juiste contacten wist te leggen, via Mouton, via paus Leo X, via zijn muziek, en dat zie je later in zijn leven vruchten afwerpen. Zo vinden we Willaert enerzijds terug in de uitgebreide collectie brieven van kardinaal Granvelle, behalve een groot kunstliefhebber vooral de Habsburgse diplomaat die onder meer in de opstandige Nederlanden orde op zaken moest stellen. Anderzijds was hij in contact met Pietro Bembo, de invloedrijke humanist, die Petrarca en diens individualistische kijk op de mens weer voor het voetlicht bracht en zo een nieuwe culturele stroming mee in gang zette.´

‘Ik lees Willaerts Musica Nova als een fantastisch statement van een onafhankelijk artiest.’

Als Willaert dankzij onder anderen Granvelle in Venetië aan de San Marco terecht kwam, dan hielpen figuren als Bembo hem om zichzelf te blijven. ´Vanwege die bipolariteit ben ik zo in hem geïnteresseerd geraakt: Willaert de humanist was vanzelfsprekend in dienst van de kerk. Nooit werd hij tot priester gewijd, en hij was getrouwd met een zekere Susanna. Hij schreef heel vroom, heel katholiek, en toch bleef hij bezig met de wereld. Zo zette hij Infelix ego op muziek, een toen nog vrij recente tekst van de radicale, verketterde priester Girolamo Savonarola op basis van het Miserere. Willaert bewoog in humanistische kringen, zette teksten over de hoofse liefde die een persoonlijk relaas vertellen, terwijl de kerk juist een gevaar zag als mensen te individueel gingen denken. Willaert zat heel veilig in Venetië, hij was een goede muzikant, een deftige leraar (met massa´s beroemde leerlingen) die zijn stiel kende, tegelijk heel blij om onderdeel te zijn van een systeem waar hij gemakkelijk zijn gang kon gaan. Bovendien kon hij profiteren van alle invloeden waaraan Venetië blootstond, het was en is een unieke plek.’

Als topstuk koos Dionysos Now! voor Willaerts bundel Musica Nova. Die titel verwijst niet noodzakelijk naar een nieuwe stijl zoals bij Caccini’s Nuove musiche, maar eerder, heel simpel, naar Willaerts meest recente werken. Denys: ‘De inhoud combineert voor het eerst in een uitgave zowel madrigalen als motetten, en bovendien prijkt Willaerts portret op de cover. Verder moeten we niet over de componist denken als een grote vernieuwer, eerder als een schitterend hoogtepunt van een stijl die op z’n einde loopt … de barok klopt immers al zachtjes aan de deur. Verwacht dus geen lichte madrigalen vol tekstuitbeelding, maar intens uitgewerkte vier- tot zevenstemmige muziek. Ik denk dat we de goede sleutel hebben gevonden om die fabelachtige rijkdom bij het publiek te brengen, het helpt al dat we allemaal de mooiste melodieën mogen zingen. Willaert wilde op het einde van zijn leven duidelijk zijn opus magnum presenteren, en ik lees zijn Musica Nova dan ook als een fantastisch statement van een onafhankelijk artiest.’

kinderen baas

Proef van ons familie-aanbod


We worden verwend! De komende maanden staat er nog heel wat leuks op onze planning voor jong (en iets minder jong) volk. Vanop je stoel stokstijf naar de voorstelling kijken? Vergeet het! Kinderen worden samen met hun families ondergedompeld in een wonderlijke muzikale wereld.

  • Muzieklabyrint

    Zonzo Compagnie
    ZA 01 & ZO 02 APR 2023

    Beleef een parcours vol verrassende en spannende klankinstallaties. Een gids neemt je mee op een ontdekkingstocht doorheen het Concertgebouw voor een actief, muzikaal avontuur. Zet je schrap en maak kennis met kwetterende mechanische vogeltjes en pratende gongs, vlieg Icarus achterna met je eigen avatar of spring op een muzikale trampoline. Niks is onmogelijk!

    Vanaf 6 jaar

  • Concert voor kinderen met autismespectrumstoornis

    Musici van het Budapest Festival Orchestra
    ZO 21 MEI 2023

    Sterdirigent Iván Fischer en zijn orkest ontwikkelden een concertreeks specifiek op maat van kinderen met ASS. Met enkele spannende stukken laten de muzikanten zien wat voor bijzonders de instrumenten kunnen en hoe plezierig samen musiceren is.

    Vanaf 5 jaar

  • Toffe luisterwandeling

    zo 4 jun 2023
    De Zwerm
    aifoon

    Trek samen met het gezin erop uit tijdens een begeleide luisterwandeling in de Brugse binnenstad. Ga op stap met een draagbaar surround systeem met luidsprekers. Je wordt één met het geluid en interfereert met de bestaande stadsgeluiden. Ook op onze Foyer Parterre kan je naar hartenlust experimenteren met de luidsprekers. Kom dat horen!

  • Atelier Matinée

    Onze Inkomhal als speel-, knutsel en ontdekplek.
    ELKE ZONDAGMORGEN, 10.00–12.30

    Zin in een zalige zondagochtend? Terwijl (groot)ouders genieten van een knapperige croissant of ander lekkers, kunnen kinderen smullen van tal van leuke activiteiten: doe mee met onze knutselactiviteit, laat je verleiden tot een verkleedpartijtje, bouw met blokken, geniet van een geweldig verhaal of speel een spelletje. Vooraf inschrijven is niet nodig, maar reserveer best als je wil aanschuiven voor een heerlijk ontbijt.

  • Concertgebouw Circuit

    ELKE ZA & ZO, 10.00 - 18.00
    (ook op wo, do & vr tijdens schoolvakanties)

    Ons huis geeft ook overdag zijn geheimen prijs. Verken ons gebouw en ontdek de kunstwerken en klankinstallaties. Speciaal voor families is er een speels parcours met de liervogel (die werkelijk prachtig kan zingen!), vol leuke opdrachten en spelletjes voor jong en oud.

Wij zoeken ...

Grootouders en kleinkinderen (tussen 8 en 14 jaar) met zin in muziek!

Tijdens het project Tijdscapsule Turangalîla nemen jong en oud deel aan muzikale workshops en werken ze samen rond boeiende thema’s zoals liefde, vreugde, leven en dood. Niet toevallig, want deze thema’s hoor je ook terug in de Turangalîla-symfonie van Olivier Messiaen. Hebben jij en je kleinkind een beetje muzikale bagage en zin om toe te werken naar een toonmoment in Concertgebouw Brugge? Schrijf je dan zeker in voor donderdag 16 maart 2023 via participatie@concertgebouw.be.

Vragen of twijfels?
Op dinsdag 21 februari 2023 om 19.00 uur organiseren we een infomoment in Concertgebouw Brugge. Schrijf je hiervoor in via participatie@concertgebouw.be.

Gevangen in vormen? Of spelen mét vormen?

all arias


Bushra El-Turk en Lieselot De Wilde vertellen over vrouwelijke perspectieven in muziektheater. Beide artiesten zijn te zien en te horen op het nieuwe All Arias-festival.


Bushra El-Turk heeft met Woman at Point Zero een opera gecreëerd over vrouwen die gevangen zitten in een cyclus van geweld. Ze vragen zich af waar de ultieme vrijheid te vinden is: binnen of buiten de gevangenismuren? Nawal el Sadaawi’s roman uit 1975, waarin ze het verhaal optekende van een ter dood veroordeelde vrouw, is het ijzersterke vertrekpunt van de voorstelling. De stemmen van vrouwen die vandaag, bijna veertig jaar later, in exact dezelfde situatie verkeren, brengen Sadaawi’s verhaal naar het heden. Ze stellen de vraag op scherp: hoe raken vrouwen (eindelijk) voorbij de gevangenistralies van mannelijk geweld?

Ook Lieselot De Wilde, die dit en komend seizoen als Maker ondersteund wordt door het Concertgebouw, zocht naar een manier om stem te geven aan het vrouwelijke perspectief. Met Figurine maakt ze haar eerste eigen muziektheater-productie. ‘Hoe zien vrouwelijke kunstenaars zichzelf?’ vroeg ze zich af. ‘En hoe zie ik mezelf dan als kunstenaar?’ Figurine wordt een fantasierijke zoektocht naar antwoorden op die vragen. Twee verschillende voorstellingen, één gemeenschappelijke thematiek: wat betekent het om een vrouw te zijn? Gevangen in maatschappelijk bepaalde vormen, spelend met of zich uiteindelijk bevrijdend van … diezelfde vormen? We spraken erover met beide makers.


BUSHRA EL-TURK

Wat raakte je zo in in het boek van El Sadaawi?
Bij het werk aan mijn eerste opera, Silk Moth (over eerwraak, red.), stopte iemand me het boek toe. Toen ik het las, was ik onmiddellijk in mijn diepste wezen geraakt. Dat was heel fysiek: ik voelde onmiddellijk dat ik daar iets mee wilde doen. Ik ben altijd gefascineerd geweest door het idee van gevangenschap. Zelfs op muzikaal vlak. Als een melodie beperkt wordt in haar bewegingsvrijheid, worden alle andere muzikale parameters plots veel belangrijker. Dat proces herkende ik ook in Sadaawi’s roman.

Het gevoel gevangen te zitten, is dat iets dat je zelf ook ervaren hebt?
Absoluut. De hele strijd om gehoord te worden: dat is voor mij en veel andere vrouwen nog altijd erg herkenbaar. In het Midden-Oosten, maar ook hier in West-Europa. Vrouwen zitten nog altijd gevangen in sociale definities die bepalen wat een vrouw is en wat niet. Zelfs in mijn eigen familie is dat zo. Ondanks heel wat stappen in de goede richting, voel ook ik die maatschappelijke en culturele druk op mijn schouders.

'Vrouwen zitten nog altijd gevangen in sociale definities die bepalen wat een vrouw is en wat niet.'

Hoe geef je zoiets muzikaal vorm?
Ik onderzoek vrijheid en de beperking van die vrijheid door middel van improvisatie. Samen met de muzikanten van het Ensemble Zar heb ik mijn eigen systeem uitgewerkt. Elke speler kan daarbij zijn of haar eigen persoonlijkheid en culturele achtergrond aan bod laten komen, vertrekkende van het muzikale materiaal dat ik gecomponeerd heb. Dat proces vraagt veel tijd, maar het creëert wel iets heel bijzonders: de mogelijkheid om buiten de lijnen te kleuren. Wat tussen de noten gebeurt, dat is voor mij het belangrijkste. Daar is de vrijheid te vinden.

Wie wil je graag bereiken met Woman at Point Zero?
Je weet natuurlijk nooit op voorhand wie er in je publiek gaat zitten. Maar na de première in Aix-en-Provence kwam er een man naar me toe die me zei: ‘Jouw opera doet me nadenken over hoe ik mijn dochters wil opvoeden.’ Toen had ik echt het gevoel dat ik iets bereikt heb met deze opera, ook al lijkt dat iets kleins. Natuurlijk willen we deze opera ook enorm graag naar het Midden-Oosten brengen, maar op dit moment twijfelen heel wat organisatoren nog. Het is té controversieel daar. Hopelijk verandert dat op een dag.



 

LIESELOT DE WILDE

We kennen jou al langer als zangeres, waar kwam de stap naar zelf creëren vandaan?
Dat was een geleidelijk proces. Zelf creëren is iets dat ik mezelf moest leren toestaan. Als zangeres heb ik onbewust lang geloofd dat ik het creëren beter aan mannen overliet. Op een bepaald moment was er wel die klik: het is niet omdat ik een vrouw ben, dat ik niet kan creëren. Die klik is er gekomen toen ik de muziek van Meredith Monk heb leren kennen. Ik was daar zo van onder de indruk en tegelijk dacht ik: hoe komt het dat ik op het conservatorium wel over Philip Glass en Steve Reich geleerd heb, maar niet over Monk?

Voor de tekst put je uit een make-up-tutorial uit de jaren vijftig. Niet zo vrouwvriendelijk, of juist wel?
Nee, dat zijn absoluut geen vrouwvriendelijke teksten (lacht). Een man legt vrouwen uit hoe ze moeten zijn en wat ze moeten doen om een echte vrouw te zijn. Regelrechte mansplaining! Maar tegelijk toont hij hoe je een persoonlijkheid kan ‘creëren’ met make-up. Als je je die woorden toe-eigent als vrouw, los van het hele make-up-gebeuren, klinkt het eigenlijk heel emanciperend: hoe bouw je je identiteit? Dat is een universeel menselijk proces. Je leert door imitatie, daarna verzet je je daartegen en uiteindelijk leg je met al die stukken je eigen puzzel. Die evolutie hebben vrouwen de afgelopen decennia ook doorgemaakt.

'Ik wil vrouwen heel bewust niet als slachtoffers portretteren.'

Herken je jezelf daar in?
Vooral als artiest. In klassieke muziek leer je door imitatie. Er zijn een heleboel regels waar je je aan te houden hebt. Maar op een bepaald moment wordt dat keurslijf te strak. Het lijkt wel alsof wie je bent, uitgewist wordt. Dat kon ik niet volhouden: er moest iets anders komen.

Wilde je een feministische voorstelling maken?
Eigenlijk niet. Want ook mannen herkennen zich vaak niet in de maatschappelijke ‘mal’ die hen opgelegd wordt. En dat is óók pijnlijk. Ik wil vrouwen heel bewust niet als slachtoffers portretteren. Want dan zou ik vrouwen inpassen in een verhaal dat hen wééral tekort doet. Ik wil met Figurine juist voorbij die woede geraken, om ruimte te kunnen maken voor iets anders.

— Annemarie Peeters

Voorstellingen bij dit artikel

  • Bushra El-Turk

    Centrale artiest All Arias praat over haar creaties
  • Woman at Point Zero

    LOD muziektheater

Ook op het programma tijdens All Arias

De Chinese roots van Assepoester

all arias

Marcel Lennartz

Assepoester is ontegenzeggelijk een van de meest gelezen Europese sprookjes. Het zou haar wortels hebben in de 17e eeuw in Italië, maar in werkelijkheid is het een versie van een veel ouder verhaal. Een van deze voorgangers is het Tang Dynastie-verhaal van Ye Xian, dat zich afspeelt in het zuiden van China in de 9e eeuw. Untold vertelt het verhaal van Ye Xian opnieuw door hedendaagse klassieke muziek, beweging en Chinese en westerse instrumenten te integreren in een meeslepende ervaring die genres, kunstvormen en culturen vermengt. Untold wil de vitaliteit en heterogeniteit van de Chinese transnationale ervaring laten zien, door aan te tonen hoe de Chinese diaspora op verschillende en unieke manieren door de complexe culturele ruimten navigeert.

Vier redenen om je event in Brugge te organiseren!


Steeds meer bedrijven, PCO's en event organisatoren uit binnen- en buitenland vinden hun weg naar Brugge, die scone. En daar zijn meer dan genoeg redenen voor. Ons zaalhuurteam Concertgebouw Events ontvangt ze alvast met open armen!

  • 01.

    Brugge is makkelijk bereikbaar per vliegtuig, snelweg of trein en je blijft ver weg van de files rond grotere steden als Antwerpen of Brussel. Het Concertgebouw ligt in het hart van Brugge, alles wat de moeite waard is, vind je dus op wandelafstand.

  • 02.

    Verwacht je een zeer grote groep of heb je veel verschillende zalen en mogelijkheden nodig? Dan werken wij graag samen met het gloednieuwe Bruges Meeting & Convention Centre (BMCC) vlakbij het Concertgebouw. Zo kunnen we aan al je vragen te beantwoorden.

  • 03.

    Geen betere plek om je gasten – na het business-gedeelte – te verwennen met cultuur dan het Concertgebouw. Maar Brugge biedt uiteraard ook tal van mogelijkheden buiten het Concertgebouw om je gasten een onvergetelijke tijd te bezorgen. Je kan deze Unesco Werelderfgoed-stad verkennen per boot, te voet, per fiets of misschien zelfs per koets of Segway. Of verras jezelf tijdens het winkelen in de vele mooie boetieks die Brugge rijk is.

  • 04.

    De Michelin en Gault Millaubeoordelingen bevestigen het: de stad beschikt over een indrukwekkend aantal gerenommeerde (sterren-) restaurants. Zowel binnen als buiten het Concertgebouw geniet je van culinaire hoogstandjes.

‘De unieke architectuur en de bijzondere link met kunst en muziek maakt het Concertgebouw al jaren tot een geliefde trekpleister voor toeristen. Nu trekken we samen met Visit Bruges Convention Bureau en BMCC ook volop de kaart van het internationale zakentoerisme. De Concertzaal van het Concertgebouw biedt plaats aan bijna 1300 personen, in combinatie met de ruime zalen van het BMCC kunnen we nu nog grotere (inter)nationale congressen aantrekken.’

— An Merlier, coördinator Concertgebouw Events

Achter de schermen van ... Acoustic Power

achter de schermen

Tim Theo Deceuninck

Acoustic Power is eindelijk terug van weggeweest! 2052 jongeren van de laatste graad middelbaar bijten zich vast in klassiek met een eerste kennismaking tijdens een workshop in de klas. Vervolgens gaan ze zelf creatief aan de slag om te eindigen met een serieus orgelpunt: een klassiek concert in het Concertgebouw. Onze fotograaf mocht mee naar het vijfde middelbaar uit GO! Atheneum in Mariakerke.

met dank aan

Concertgebouw & KU Leuven: partners in arts

meet the partners


Geen Concertgebouw zonder trouwe en loyale partners. En zoals dat gaat in een goeie partnership versterken beide organisaties elkaar het liefst ook.

Het Concertgebouw en KU Leuven vonden elkaar jaren geleden in een gedeelde passie voor kunst en nieuwsgierigheid naar de wetenschap erachter. Daarnaast delen ze de ambitie om die liefde voor verdieping over te brengen naar een nieuw publiek. KU Leuven is al jaren festivalpartner van de Bach Academie Brugge en het jongerenproject voor scholen Acoustic Power. In de toekomst worden de banden nog meer aangehaald, want er is een nog diepgaandere samenwerking voor de komende drie jaar in de maak. Bereid je voor op drie jaar vol wetenschappelijke verwondering in het Concertgebouw. 

Lees hier het artikel van KU Leuven over de samenwerking met het Concertgebouw

'Via ons partnerschap met het Concertgebouw connecteren we ook graag met de culturele wereld. Samen willen we inzetten op de beloftevolle kruisbestuiving tussen kunst en wetenschap.’


— Piet Desmet, vicerector KU Leuven

Kwaliteit is meervoudig

column

Jan Darthet


1 december 2022: na een troosteloos gelijkspel tegen Kroatië is het WK voetbal afgelopen voor de Rode Duivels. Bondscoach Roberto Martinez kondigt zijn ontslag aan en de teneur in de pers en de social media is ronduit negatief: met deze gouden generatie was méér mogelijk en het was de hoogste tijd voor een afscheid van Martinez: ander en beter.

Wat verscholen in het online web aan meningen trekt een artikel mijn aandacht. Andere afdelingen van de voetbalbond komen aan het woord over Martinez die ook hún technisch directeur was: de Red Flames (nationale vrouwenteam), het G voetbal (voor mensen die vanwege een lichamelijke en/of verstandelijke beperking belemmerd zijn in hun bewegingsmogelijkheden en geen aansluiting kunnen vinden bij een regulier voetbalteam), het amateur-, zaal- en jeugdvoetbal. Hier valt een totaal ander geluid te horen: treurnis bij zijn vertrek. Martinez werkte aan de gelijkschakeling van mannen- en vrouwenvoetbal, professionaliseerde de voetbalbond en bracht de diverse geledingen samen, was betrokken en aanspreekbaar, engageerde zich bij sociale projecten en was een ambassadeur voor het G voetbal.

'Artistieke projecten kunnen door hun sensibiliserende kracht ook maatschappelijke verandering teweeg brengen, kunnen de beeldvorming rond bepaalde thema’s wijzigen.’

Kwaliteit is meervoudig.
De veelzijdige impact van Martinez op het Belgische voetbal is inspirerend voor een breder kwaliteitsbegrip in de kunsten. Kwaliteit mag niet alleen gedefinieerd worden als de top van een hiërarchische piramide, waarbij alle wegen leiden naar technisch meesterschap, een eigen stem en vernieuwing, hoezeer we ook genieten van topartiesten die ons hiermee de adem benemen. Artistieke projecten kunnen door hun sensibiliserende kracht ook maatschappelijke verandering teweeg brengen, kunnen de beeldvorming rond bepaalde thema’s wijzigen. Artistieke projecten kunnen zorgen voor verbinding en vertrouwen, en kunnen fysiek en mentaal welzijn stimuleren. Voor het Concertgebouw is een meervoudig kwaliteitsbegrip van kunst en haar waarde voor de maatschappij alvast essentieel en dat weerspiegelt zich ook in enkele projecten in dit voorjaar.

De waarde van een klassieke orkestopstelling aan de ene, en het publiek aan de andere kant is onomstreden: de balans van alle orkestgroepen kan geboetseerd worden tot een rijke en veelgelaagde
samenklank die alle luisteraars op dezelfde manier kunnen ervaren (toch in een optimale akoestiek zoals die van het Concertgebouw ;-) ). Het project CLUB Surround waarbij het publiek tússen het orkest zit, biedt dan weer heel wat andere kwaliteiten: je zit ín de klank, kan de communicatie tussen de musici vanop de eerste rij volgen en voelt de trillingen doorheen heel je lijf, met ontroerde reacties tot gevolg.

Zal je bij de nieuwe creaties in het festival All Arias favoriete melodieën mee kunnen hummen? Ik betwijfel het, de muziek zal nieuw en dus onvoorspelbaar zijn. Maar die spannende muziek krijg je te horen in een totaalspektakel met beeld en tekst; verhalen die ván nu en vóór nu gepresenteerd worden, die je aan het denken zetten. Een kwaliteit die een Bach-cantate niet zo snel zal bieden.

Dirigent Iván Fischer neemt na zijn twee orkestprojecten dan weer de rol op van presentator in twee kamermuziekconcerten, waaronder het concert voor kinderen met een autismespectrumstoornis. Ook hij ziet de kwaliteit waarvoor zijn Budapest Festival Orchestra staat als een caleidoscoop met projecten die onder meer ook het joodse erfgoed of de solidariteit met armen en nieuwkomers stimuleren.


En wat te zeggen van de impact van de artistieke projecten met en voor amateurs? Met Play Here krijgen amateurpianisten de kans om op de Steinway-vleugel in de Concertzaal te concerteren. En het project Tijdscapsule Turangalîla brengt diverse duo’s samen in een participatieproject rond de Turangalîla-symfonie van Olivier Messiaen. Het zijn trajecten die een blijvende herinnering en levenservaring vormen voor de deelnemers. De passie en het engagement van liefhebbers zorgen erg vaak voor aangrijpende momenten. Ik sluit af met een kwaliteit die de komende jaren meer aandacht krijgt in het Concertgebouw: de rol van kunst bij rituelen. Afgelopen december kon ik opnieuw ervaren hoe zalvend de muziek – zijn muziek – was bij het afscheid van componist Wim Henderickx, een kunstenaar die bij uitstek in een meervoudig kwaliteitsbegrip geloofde en die met (amateur)musici van jong tot oud werkte in muzikale projecten die over het muurtje van de westerse canon keken. Want kwaliteit wordt nog al te vaak afgemeten aan wat we goed kennen. Seizoensdenker Neske Beks zal met haar ECHOritueel artistieke expressie inzetten voor loutering, om de openheid voor andere perspectieven te verhogen. Want kunst is ook helend, nog zo’n kwaliteit die zelfs Franz Schubert al bezong in zijn lied An die Musik:

‘Du holde Kunst / in wieviel grauen Stunden / Wo mich des Lebens wilder Kreis umstrickt / Hast du mein Herz zu warmer Lieb entzunden / Hast mich in eine beßre Welt entrückt / In eine beßre Welt entrückt!’

— Jeroen Vanacker, artistiek directeur Concertgebouw

Een dag met GRIP, de danscompagnie van Jan Martens


Tot driemaal toe werd de voorstelling any attempt … van Jan Martens geannuleerd in het Concertgebouw door coronaperikelen. Geen wonder dat het een grootse triomf werd toen de voorstelling afgelopen december eindelijk echt het Concertgebouwpodium veroverde. In afwachting van meer Jan Martens in mei, kijken we alvast even mee achter de schermen bij hem en zijn dansgezelschap.

  • 10.00 UUR

    Opnieuw op de roltrappen in Antwerpen Centraal, dit keer voor de eerste reisvoorstelling van FUTUR PROCHE, de voorstelling die ik maakte bij Opera Ballet Vlaanderen. Vanavond spelen de dansers in International Theater Amsterdam.

  • 14.00 UUR

    Na incheck in het hotel naar het theater, waar de dansers intussen aan het opwarmen zijn.

  • 14.30 UUR

    Goska, de klavecinist, warmt ook haar vingers op. Zij zal vanavond de dansers meer dan een uur begeleiden met hedendaagse klavecimbelmuziek.

  • 14.45 UUR

    Nog even door de partituur gaan om zelf ook scherp te staan.

  • 15.00 UUR

    De dansers komen aan, en ontdekken de ruimte waar ze die avond zullen spelen. Nog even repeteren voor de voorstelling van vanavond.

  • 20.45 UUR

    FUTUR PROCHE wordt vanavond gespeeld in combinatie met Tempus Fugit van Johan Inger, dat betekent dat het podium nu snel omgebouwd moet worden en dat het klavecimbel een stembeurt krijgt.

  • 23.00 UUR

    Receptie naar aanleiding van de Nederlandse première met wijn, bitterballen en minikaassoufflés! Sometimes it is a bit glamorous!

Krijg je niet genoeg van Jan Martens?
Op di 09 mei passeert hij in Cultuurcentrum Brugge met de solo ELISABETH GETS HER WAY. Schaf je combiticket voor di 09 & wo 10 mei aan op dansinbrugge.be
Powered by Dans in Brugge

Voorstellingen bij dit artikel

FUTUR PROCHE

Opera Ballet Vlaanderen / Jan Martens
minimal music

MINIMAL MUSIC

Less is so much more


Repetitieve structuren, hyperprecieze muzikale processen, zinderende intensiteit … Hoe slaagt minimal music er toch zo wonderwel in om met vaak beperkte middelen en kleine gebaren grootse impact te genereren? Stap ook dit voorjaar aan boord van een rollercoaster waarin iconen als Steve Reich of Philip Glass de snelheid bepalen. Je veiligheid is gegarandeerd want topensembles – van Bochumer Symphoniker tot BL!NDMAN – kennen elke bocht en duik. De ogen sluiten zou zonde zijn, want de rit belooft ook spectaculaire uitzichten, onder meer van de hand van Gerhard Richter.

  • Boenk erop met Steve Reich & Gerhard Richter

    Godfather van de minimal music Steve Reich sloeg de handen in elkaar met een andere legende: beeldend kunstenaar Gerhard Richter. De pixels van Richters Patterns worden in harmonie gebracht met Reichs ritmes en pulsen in een bijna wiskundig nauwkeurige match. Meesterpercussionist Colin Currie steelt de show in een allesomvattend, hypnotiserend spektakel met werkelijk verbluffende beelden. Fans van de band The National zullen ongetwijfeld benieuwd zijn naar het werk van Bryce Dessner dat op het programma prijkt. Het medebrein achter die groep is namelijk ook een begenadigd klassiek componist. Kortom: talloze redenen om de Belgische première van deze topvoorstelling vooral níet te missen.

  • Roadtrippen met BL!NDMAN

    Met Icons keert BL!NDMAN [sax], [drums] & [strings] terug naar het repertoire van zijn beginjaren: de muziek – en vaak ook de minder bekende schatten – van de Amerikaanse minimalisten. BL!NDMAN benadert de in snel-tempo uitdijende en ineenkrimpende patronen van Glass, de psychedelische tape-delay canons van Riley en de waanzinnige complexiteit van Reich zoals het hoort: met ongeziene intensiteit en totale overgave. Het concert valt trouwens ook samen met de officiële release van een driedubbele cd, waarvan een deel in februari 2021 in onze Concertzaal werd opgenomen. Zoek niet verder naar de ideale soundtrack voor als je écht aan het roadtrippen slaat …

  • David Lang vertaalt Beethoven naar 2023

    De Amerikaanse cultcomponist David Lang – mede-oprichter van de Bang on a Can All-Stars die in oktober nog bij ons te gast waren – heeft een scherp oog voor maatschappelijke kwesties. Met zijn Prisoner of the State bouwt hij een nieuw muzikaal drama rond de val van een politieke tiran op de fundamenten van Beethovens enige opera Fidelio. Verwacht je aan een bomvol podium, met een kamerorkest, groot mannenkoor en vier solisten. Dat we meteen geloofden in dit monumentale werk, mag blijken uit het feit dat we medeopdrachtgever zijn. En we verkeren in prominent gezelschap: ook de New York Philharmonic en het Londense Barbican Centre behoren tot de opdrachtgevers. Fidelio anno 2023: even krachtig, even relevant.

Stem geven aan ...

Neske Beks

seizoensdenker

Als ik op Mallorca, waar ik het meest verblijf, vertel dat ik naar Brugge ga, zeg ik in het Spaans: ‘Voy a Brugas.’ Dat klinkt als Brujas, wat heksen betekent. Dat geeft de naam Brugge toch een extra magische touch, meen ik. B(h)eks in de stad van de heksen. Iedereen slaakt kreten over de schoonheid van Brugge, maar ik vind dat soort clichés altijd lastig. Als ik terugkijk op het afgelopen jaar moet ik toegeven dat ik je zoek en je af en toe vond of tegen het lijf liep. Maar bestaat de Bruggeling? En wat is Brugge meer dan een soort kunsthistorisch reservaat? Hoe krab ik het bovenste laagje open? Wie of wat is de Bruggeling? Wat heeft hij/zij mij te vertellen over zichzelf en zijn/haar stad? In mijn vorige column vroeg ik de Bruggelingen om input voor het bedenken van een dekoloniaal ritueel en er kwam welgeteld één reactie. Waarvoor mijn grote dank. Maar één zwaluw maakt nog geen zomer … Dus de grote stilte naast die ene reactie intrigeerde me. Is die stilte een kwestie van gewenning, ongemakkelijkheid? Of is het een gevolg van de mythe van de West-Vlaming? Gerrit Callewaert bestaat. En hoe grappig die scènes ook zijn: écht grappig vind ik ze niet. Wat betekent stem geven, zingen en praten in onze Vlaamse cultuur. Waar staat het voor? Wanneer en hoe nemen we het woord? Pas als de meester toestemming geeft? Is het een stukje ouderwetse opvoeding die hier mee speelt: de seizoensdenker praat, schrijft en denkt. En wij luisteren en zwijgen zoals ons vroeger geleerd is in de klas. Het herinnert mij aan schoolrapporten met opmerkingen over te veel praten (keer op keer), aan de vernederende straf in de kleuterklas waarbij ik een lange papieren tong kreeg voorgebonden. Aan de kroon met ezelsoren die erbij kwam als ik ondanks de papieren tong toch bleef doorpraten. Ik wil een dialoog met jou. Over jou en wat er in je omgaat.

Jullie stilte deed me stilstaan bij mijn levensmissie: stem geven. Tijdens het ritueel Woman.Life.Song eind september schreven de vrouwen (en enkele mannen) in de zaal hun gedachten over de ervaring van vrouw-zijn op briefjes. Vanavond greep ik terug naar de 41 briefjes die ik al die tijd bewaarde zonder ze te openen. Met warme wangen zat ik naast het haardvuur en opende de briefjes een voor een. Nagenoeg elke keer bood een mens mij een inkijk in haar/zijn twijfels en hart. Wat mij het meeste raakte – misschien door de herkenning – is:

‘Ben ik de vrouw die ik wou zijn?
Ben ik de moeder die ik wou
zijn? Ben ik de dochter die ik
wou zijn? Ik denk het niet, maar
er is nog tijd om het te worden.’

Het woord vrouw kan je zonder probleem ruilen met man, persoon of mens. Is dat wellicht waar dekoloniseren in de diepte over gaat? Over hoe we ons kunnen bevrijden en ontdoen van oude patriarchale structuren die we ontgroeid zijn. Oude loze vormen die ons niet meer van dienst zijn. Dat we samen in dialoog gaan en elkaar bevragen: ‘Hoe doe jij dat?’ Graag zou ik de vrouwen die bij dat ritueel waren opnieuw uitnodigen en met hen en met jullie in gesprek gaan over hun briefjes. Ik zou samen willen kijken, medio april, wat er veranderd is sinds september …

Audre Lorde schreef:

’Your silence will not protect you.’

De stem – pratend, zingend, vibrerend – geeft jou en je bestaan gestalte. Het is een uiting van je ziel dus. Voor mij is dat schrijven, denken, bevragen, verbinden en genezen. Dat zijn de pilaren waar ik graag het laatste deel van mijn seizoensdenkerschap en wellicht ook het laatste deel van mijn leven aan wil wijden. En ik ben dankbaar dat ik in Brugge, de stad van de heksen dus, mijn pad als healende kunstenaar verder heb kunnen uitbouwen. Het is kwetsbaar nog. Maar het lezen van de briefjes opende mijn hart. Jullie woorden waren de boventonen die ik nodig had om de onderstroom te kunnen horen.

Ik lees heel graag jullie reacties, suggesties en vragen op seizoensdenker@concertgebouw.be


— Neske Beks

 

Voorstellingen bij dit artikel

ECHO, de Zwarte vrouw spreekt

#Tothierennietverder
luister-, kijk- & doetips

LUISTER-, KIJK- & DOETIPS

  • Tentoonstelling Sébastien Van Malleghem

    Kijk je ogen uit

    Zijn beelden prijken regelmatig in onder meer De Standaard, TIME en Washington Post en op exposities wereldwijd maar in het voorjaar en de zomer is de jonge Belgische fotograaf Sébastien Van Malleghem even ‘van ons’. Geen zomerse frivoliteit evenwel in de wereld van deze geëngageerde fotojournalist maar chaos, breekbaarheid en confrontatie.

    za 06 mei 2023 – zo 27 aug 2023
    Tentoonstelling Sébastien Van Malleghem
    te bezoeken tijdens de openingsuren van het Concertgebouw Circuit of voor of na een voorstelling

  • Ontluisterend verhaal in 3D-geluid

    Via je koptelefoon naar Rwanda

    De 112-jarige grootvader van onze seizoenscomponist 21–22 Aurélie Nyirabikali Lierman vormt de inspiratie voor de voorstelling Umva! Tijdens zijn lange leven als traditionele dokter en jager zag hij Rwanda transformeren tot het fragiele land dat het vandaag is. Via een koptelefoon reis je naar een spannende geluidswereld, ergens tussen België en Rwanda, tussen radiokunst en storytelling.

    wo 08 mrt 2023
    Silbersee
    Umva!

  • Op pad met Nadar Ensemble

    Tussen live en virtueel

    Onze huisartiest Nadar Ensemble – bekend om het slopen van hokjes en muurtjes – laat wederom grenzen vervagen. Tijdens deze ‘voorstelling’ ga je op wandel in en rond het Concertgebouw, struin je doorheen het oeuvre van Nadar-telg Stefan Prins en navigeer je tussen live en virtueel. Maak je klaar voor een verrassende grand tour!

    zo 26 mrt 2023
    Nadar Ensemble
    Stefan Prins. Der Wanderer 2.0

  • Filmconcert Cinemaximiliaan

    Kraakverse filmsoundtracks

    Samen met componisten Simon Ho en Hannibal Saad plukken muzikanten uit alle windrichtingen uit de meest uiteenlopende stijlen voor een soundtrack bij negen stille films van negen heel diverse regisseurs. Deze samenwerking met MOOOV Filmfestival geeft een kijk door vele brillen op het thema eenzaamheid.

    wo 19 apr 2023
    Cinemaximiliaan
    Filmconcert

  • Deep Listening Day II

    Word choreograaf van een geluidendans

    Met de installatie Zinderspin wordt niet enkel je gehoor maar ook je verbeelding geprikkeld. Je zet zelf een mobiel in beweging, waarna er acht speakers rond je hoofd cirkelen.

    zo 04 jun 2023
    Zinderspin
    aifoon

  • Deep Listening Day II

    Op luisterwandeling met 20 speakers

    Met De Zwerm, een draagbaar surround systeem met twintig draagbare luidsprekers, trek je er tijdens een begeleide wandeling op uit in de Brugse binnenstad. Je wordt een met het geluid en neemt bestaande stadsgeluiden mee in je klankenwereld.

    zo 04 jun 2023
    De Zwerm
    aifoon

UIT DE PERS


Als het in de boekskes staat, dan moet het wel kloppen! Deze voorstellingen, orkesten en dirigenten wisten de afgelopen tijd de pers te overtuigen, binnenkort is het jouw beurt om je te laten verbluffen en wel in het Concertgebouw.

  • Budapest Festival Orchestra

    ‘Fischers prestatie als muziekdirecteur van het Budapest Festival Orchestra is zonder twijfel een van de belangrijkste muzikale succesverhalen van de afgelopen 50 jaar. Met internationale tournees en een reeks bejubelde opnamen heeft hij zijn reputatie bevestigd als een van 's werelds meest gevierde orkestleiders, iemand die zich met zijn vaak vernieuwende interpretaties onderscheidt van zelfs de beste van zijn concurrenten.’

    — Muziekmagazine Gramophone naar aanleiding van de verkiezing van Budapest Festival Orchestra tot Orchestra of the Year

    VR 19 - ZO 21 MEI 2023
    Budapest Festival
    Budapest Festival Orchestra

    Een weekend Budapest Festival aan de voordeligste prijs: Budapest Festivalpas (€ 80 / 110 / 132)

  • CLUB Surround

    ‘CLUB Surround geeft toeschouwers de kans om een klassiek concert van dichtbij te beleven. Die nabijheid is ongetwijfeld de grootste troef. Met alle zintuigen vang je details op die je op een traditionele muziekopvoering zouden ontgaan: je hoort het ritmische gepuf van de dirigent, je ziet hoe het hars van de strijkstokken over de snaren stuift en over hun schouders lees je hoe de muzikanten aantekeningen hebben aangebracht op de partituur.

    — De Standaard

    WO 12, DO 13, VR 14 & ZA 15 APR 2023
    CLUB Surround
    Brussels Philharmonic
    (uitverkocht)

Ons publiek vertelt

ons publiek vertelt

sightways


Of ze zin had om te vertellen wat haar naar het Concertgebouw bracht, en blijft brengen? Dat had Leen D’hondt zeker, en ze verscheen tiptop voorbereid in het Concertgebouwcafé. Beladen met brochures, nota’s in sierlijk handschrift, tips (‘maar geheel vrijblijvend!’) en vooral heel veel passie maakt ze ons graag deelgenoot van haar verhaal.

Je bent geboren in Brugge, maar toch leidden heel andere wegen je naar het Concertgebouw.
Na mijn studies in Gent, woonde ik ook in Aalst en Brussel, om in 1996 terug te keren naar mijn geboortestad. Enkele jaren later verrees het Concertgebouw, maar het zat niet in mijn vizier. Pas in 2013 ergens stapte ik hier voor het eerst binnen, en wel door twee specifieke deuren. De eerste deur was die van andere culturen. Tijdens mijn tijd in Brussel, vond je me heel vaak in de AB voor concerten van Balkanmuziek of Arabische en oosterse ensembles. Toen Goran Bregović in de Concertzaal zijn opwachting zou maken, wist ik: daar moet ik bij zijn! Het werd een legendarische avond. Vervolgens kwam Jordi Savall – met een dialoog tussen christelijke, joodse en islamitische muziek – op mijn pad. Via de interesse in andere culturen, zangstijlen, toonaarden en klankkleuren waaide ik hier binnen.

Er was ook een tweede deur die je hier binnenbracht?
Dat was het MA Festival, en dan vooral de kans om dankzij de kleine concertjes van VéloBaroque en de dag in Lissewege te leren proeven, je smaakpalet te ontdekken. Mijn tweede deur was dus de oude muziek, en dan liefst het vocale repertoire, met teksten die je sneller naar de dieptes van een werk leiden.

En intussen gingen talloze andere deuren en ramen open?
Jazeker! Ik hou enorm van festivals als GOLD en SLOW, die je ook weer uit het Concertgebouw lokken en andere locaties en formats voorschotelen. Dans was al lang mijn dada, maar dan wel liefst met veel volk op het podium. Minimal music is een verademing: Terry Riley, Philip Glass, maar ook de weergaloze Julius Eastman die ik vorig seizoen ontdekte. Voor het grote symfonische repertoire moet ik het meeste moeite doen.

Maar je kan bogen op een ervaren gids om ook het ijzeren orkestrepertoire stilaan te doorgronden.
Ik volg inderdaad al drie jaar lessen muziekgeschiedenis en muziekcultuur in het Brugse conservatorium, bij Arne Deforce. Hij kiest er echt de stukken uit die een synthese vormen van waar de componisten voor staan. Hij reikt kapstokken aan om beter en anders te kunnen luisteren. Het gaat niet over mooi of niet, maar over: ‘wat hoor ik, hoe komt dat op mij over, en waarom zou de componist dat zo gedaan hebben?’ Ook de inleidingen van het Concertgebouw – die ik iedereen aanbeveel – stellen die vragen.

‘Vertrek bij de ontdekking van muziek en dans van een veilige plek en verken van daaruit andere vormen en stijlen. Zoals in een bos: eenmaal je de veilige paden kent, kan je afdwalen. Heerlijk!’


In jou schuilt duidelijk ook een gids, want je noteerde wat fijne tips voor wie hier minder makkelijk langskomt. Deel ze met ons!

  • Neem je tijd om door de brochure te gaan, bekijk wat je interesseert en zoek vervolgens wat luisterfragmenten op op Spotify of YouTube of haal de cd in de bibliotheek.
  • Zoek een veilige entree voor je ontdekking van het Concertgebouwaanbod. Verken van daaruit andere vormen en stijlen. Zoals in een bos: eenmaal je de veilige paden kent, kan je afdwalen. Heerlijk!
  • Probeer en proef, en neem mensen mee, of laat je uitnodigen. Je zal geïnspireerd worden! Hoe meer je proeft, hoe meer voorkeuren je ontwikkelt.
  • Ga naar de inleiding op de voorstelling, zo krijg je wat ankerpunten mee voor wat komt en kan je gerichter luisteren of kijken. Een klein notaboekje kan handig zijn om luistertips te noteren.
  • Lees het gratis programmaboekje. Ik neem er altijd twee, om uit te delen aan mensen die er geen hebben. En ook hier: maak notities! Schrijf: ‘waaaw, dit werk was prachtig’ of ‘dit ensemble moet ik volgen’. En vond je er echt niets aan, dan mag je het weggooien (lacht).

Dit is alvast wat werkt voor mij, maar ieder bepaalt natuurlijk zijn eigen pad.

 

Ga voor een keuzeabo en kiezen wordt winnen!
Net als Leen fan van oude muziek én verslingerd aan klanken uit verre streken én gek op minimal music én wild van dans ...? Met een keuzeabo kan de shortlist meteen een pak langer worden want je geniet meer voor minder, met kortingen tot wel 50%.

 

Voorstellingen bij dit artikel

  • Ensemble Correspondances

    Buxtehude. Membra Jesu nostri
  • BL!NDMAN [sax], [drums] & [strings]

    Icons – The American minimalists
  • Daan Vandewalle & Ralph van Raat

    Stravinsky, Ligeti & Rzewski
  • Holding Present

    Ula Sickle & Ictus

Dank je wel om jullie verhalen met ons te delen

#concertgebouwbrugge