seizoen 2013-2014

Geacht publiek,

 

Veel heeft het niet gescheeld, of de landcode van Austria (AT), was het symbool voor goud: Au. Ons zou het niet verbaasd hebben; Oostenrijk en vooral de hoofdstad Wenen baden in het goud. De eeuwenlange hegemonie van de Habsburgse vorsten ging gepaard met pracht en praal in de thuisbasis Wenen: een kosmopolitische stad van glitter en goud, van keizers en paleizen, van een conservatief ancien régime dat heerste over grote delen van Europa. Een dominante gevestigde orde roept altijd reactie op, en zo toont Wenen zich tegelijk als een bakermat van vernieuwing in de kunst, als de thuisstad van revolutionaire artiesten en scherpe denkers die de wereld op zijn kop zetten.

 

Het seizoen 2013-2014 besteedt veel aandacht aan de innovatie uit Wenen, met de drie Weense Scholen voorop. Met onder meer een Focus Beethoven, een happening rond Arnold Schönbergs Pierrot Lunaire, en een Domein Beat Furrer komen drie generaties muzikale vernieuwers aan bod. Wiener Mélange mixt de drie Weense Scholen dan weer door elkaar in een gevuld kamermuziekweekend. De belangrijkste choreograaf uit Wenen wordt gepresenteerd in het Domein Chris Haring.

 

In het dansaanbod kijken we verder uit naar de nieuwe creaties van partner Rosas en Anne Teresa De Keersmaeker. December Dance heeft Wim Vandekeybus als ‘rock-‘nroll’ curator. Hij nodigde onder meer Jan Fabre uit, waardoor meteen drie pioniers van de Vlaamse dansscene samenkomen in het seizoen 2013-2014. Choreografen als Israel Galván, Michael Clark en Lemi Ponifasio komen voor het eerst naar het Concertgebouw.

 

Andere prestigieuze nieuwkomers zijn het Freiburger Barockorchester, Mahler Chamber Orchestra, de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Capriccio Stravagante en Les Talens Lyriques. Die twee laatste formaties herdenken samen met ons het overlijden van de grote Franse barokcomponist Jean-Philippe Rameau, 250 jaar geleden. De Focus Rameau staat stil bij deze musicien et philosophe, en in het Domein Skip Sempé reconstrueert de Amerikaanse klavecinist en orkestleider Rameaus uitvaart.

 

Muziek van focuscomponisten Rameau en Beethoven vindt u ook terug bij het jarige MAfestival. Het festival speelde een essentiële rol in de oude-muziekbeweging en mag prat gaan op 50 jaar kwaliteitsvolle concerten en een uitstekend concours. Samen met ons huisorkest Anima Eterna Brugge is het MAfestival een partner van het eerste uur.

 

Naast nieuwe edities van de Bach Academie Brugge met Collegium Vocale Gent en het festival MORE MUSIC! in samenwerking met Cactus Muziekcentrum vergasten we u in het voorjaar op twee eenmalige festivals. Genoteerd! staat stil bij het belang en de mogelijkheden van notatie voor muziek en dans. In maart richten we de schijnwerpers op Cole Porter, de glamoureuze componist van jazz-standards en wereldberoemde musicals.

 

En last but not least een gloednieuw festival: het Budapest Festival met het gelijknamige toporkest van Iván Fischer als prominente gast(heer). Een Hongaars festival rond de Boheemse componist Antonín Dvořák in een Oostenrijks seizoen maakt de historische alliantie van de Habsburgers compleet.

 

U leest het; met Wenen op kop is dit nieuwe seizoen er één met de klemtoon op innovatie en de spanning tussen oud en nieuw. Wat echter nooit vernieuwd wordt, is de emotie. Die tijdloze kracht van muziek en dans overstijgt elk programma. Dit gezegd zijnde; spreken is zilver, zwijgen is goud. En dan komt de ruimte vrij om te luisteren en te kijken, naar muziek en dans.

 

Veel plezier! 

 

Katrien Van Eeckhoutte, algemeen directeur
Jeroen Vanacker, artistiek directeur

 

Bekijk hier de brochure van seizoen 2013-2014.